PDA

View Full Version : nog 1 keer Rhodes....Fender Bassman50 (<74) +Traynor 212?



Stage73
11 september 2003, 20:08
sorry dat ik erg veel [domme] vragen stel en weinig bijdraag..tis even wennen als je eerst nogal digitaal ingestelde toetsenist was :D

ben dus aan het zoeken naar een Amp met mooier warmer clean dan mijn JazzChorus85 en ook niet die vervelende hoge ruis. Is er vlak bij me in de buurt een Fender Bassman 50, een van de amps die Peevee me aanried. Dat zou goed passen, ik gebruik weinig of geen reverb (helemaal niet live) en 50W buis is net lekker voor n Rhodes. 350E veel geld? Nog bedenksels bij de amp?

Dan het cabinet...de muziekwinkel bij me in de buurt heeft een Traynor 212 cabinet (closed back) dat er prima bij zou kunnen passen...

wat maakt een closed back anders? meer bas?

is dit een goed idee of kan ik beter toch wat anders nemen?

nogmaals bedankt!

Al
12 september 2003, 02:35
sorry dat ik erg veel [domme] vragen stel en weinig bijdraag..tis even wennen als je eerst nogal digitaal ingestelde toetsenist was!

Was het niet zo dat er alleen maar domme antwoorden bestonden?


50W buis is net lekker voor n Rhodes. 350E veel geld? Nog bedenksels bij de amp?

Prima amp, niet al teveel hoofdruimte voor Rhodes (toch) maar dat is wel lekker. Goede kast is belangrijk, goede speakers. JBL ofzo.


wat maakt een closed back anders? meer bas? is dit een goed idee of kan ik beter toch wat anders nemen?!

Ja, meer bas, strakker, sound is meer gebundeld (straal) en directer.

Al

iam
12 september 2003, 14:18
idd gewoon eens checken welke speakers erin zitten...
De kast zelf zal wel van een goede kwaliteit zijn, traynor is wel onbekend maar schijnt helemaal geen flutmerk te zijn...

met de fender kan je nix verkeerd doen denkek (350 is ook een goede prijs lijkt me)


greetz,
koen

Stage73
12 september 2003, 16:06
GENIAAL!

AL en PeeVEe...bedankt voor de tip! Dit is een geweldig klinkende setup!! Heb dus maar gekocht!

een heat-of-the-moment review van de sound:

"aaaaaaaahhh!"


Verder valt het me op, dat ik opeens de piano ook hoor in het basgebied, het vervelende zaagbijgeluidje weg is en de amp niet voor een kwart zoveel ruist als de Roland!

ik ga nu eens wat amp FAQs afgraven over hoe ik met buizen moet omgaan enzo.

so far...WICKED!

Stage73
12 september 2003, 16:10
en...alvast een vraagje. Achterop zit een rode schakelaar met erop
'warning, pre set voltage' en dan een aantal waardes erop. Die staat nu op 220. Kan 'ie dat blijven of moet ie naar 230?

PeeVee
12 september 2003, 16:45
Aangezien er uit het net vaak 230 komt is dat inderdaad een betere keuze. Met 220 zijn de spanningen net een tikkie aan de hoge kant, klinkt de amp wat cleaner, 230 is "normaal", bij 240 (mag je gerust proberen) zal ie nog wat softer / warmer klinken, iets eerder opbreken. Als je dat een lekker standje vind, dan moet je eigenlijk wel bias beetje (laten) aanpassen. Standaard silverface Bassman is prima amp voor Rhodes. Speel er eerst maar eens een tijdje mee, als je er wat aan gewend bent, dan eens kritisch luisteren of je nog wat wilt finetunen.

Stage73
15 september 2003, 00:08
dank! Ik ga inderdaad eens eerst eens wat met de amp spelen...ik ben sowieso meer een speler dan een klusser, alhoewel je daaraan bij een Rhodes niet ontkomt (werkelijk een dag aan de pickupsettings lopen prutsen :-) ). "buizen" is helemaal nieuw voor me, en het was knap lastig even door alle technische termen en verwarrende bouwjaren, faces en verschillende circuits heen te kijken.

Wat telt is hoe het uiteindelijk klinkt, en totnutoe ben ik meer dan happy....alleen al met het kwijtraken van de ruis (eerst dacht ik dat de amp uberhaupt niet aanstond hahaha! is even heel wat anders dan de Roland)

Al
15 september 2003, 02:16
en...alvast een vraagje. Achterop zit een rode schakelaar met erop
'warning, pre set voltage' en dan een aantal waardes erop. Die staat nu op 220. Kan 'ie dat blijven of moet ie naar 230?

Zo niet te zeggen --> meten is weten

Ik laat dat in de eerste plaats afhangen van de gloeispanning. Als dat tussen de 5,8 en 6,4V is kan ik daar goed mee leven. 6 tot 6,3V geeft me het beste gevoel. 5,7 en lager maakt me wat oncomfortabel net zoals 6,5 en hoger. Als die waardes ruimte laten om te spelen met de voltage switch dan komt de plaatspanning vd eindbuizen in beeld. 440V is uitstekend voor een Bassman.

Ik had laatst een sf-amp die 6,1V gloeispanning gaf met de switch op 220V, prima dus. Bij een ander exemplaar kan dat anders uitpakken, geen amp is hetzelfde.

Al

Al
15 september 2003, 02:17
GENIAAL!

AL en PeeVEe...bedankt voor de tip! Dit is een geweldig klinkende setup!! Heb dus maar gekocht!




Veel plezier ermee!

Al

iam
15 september 2003, 11:26
proficiat roald!!!

en welcome to the tube club :wink: