PDA

View Full Version : Vintage hype: het houdt niet op



Mitch
11 september 2003, 13:15
Na de gitaren gaan nu ook de pick-ups eraan...

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2555837924&category=41429&rd=1

Reserve not met :o

MarshallSG
11 september 2003, 13:17
. Belachelijk gewoon

skabouter
11 september 2003, 13:50
ALLEJEZUS !!! :o

ff normaal, is dat de prijs van die pu`s ? wat is daar dan mee ??

bert k
11 september 2003, 13:55
Is nix mee, gewoon zeldzaam volgens die gast. Maar qua sound is het gelul. Nieuwe/andere PAFs klinken ook goed. Die Yanks hebben allemaal een gaatje in hun hoofd. (is trouwens al 23 keer geboden :-( )

Mitch
11 september 2003, 13:59
Door een man of zes hoor, ze overbieden elkaar en gaan nu voor de snipe waarschijnlijk !
Lekker voordelige snipe gaat dat worden :D

En het gaat over 1 stuks, geen eens een setje :o

Ik maar denken dat die nieuwe SD's zo duur zijn tegenwoordig

Dirk_Hendrik
11 september 2003, 14:13
Volgens mij is dit wel iets vaar Sash. Deze "tone" krijg je nooit uit al die nieuwerwetse zooi. Als je dat niet begrijpt ligt dat aan jou en zul je wel nooit de "tone" te pakken krijgen!

skabouter
11 september 2003, 14:21
damn, niet eens een setje. te gek voor woorden gewoon

ik zou wel weten wat ik met dat geld zou doen.............

Toni
11 september 2003, 14:39
Een ding moet je niet vergeten: een vervangen element devalueert een 59 LP std al gauw $10.000 (ja, tienduizend dollar). Los PAF element kan een buitenkansje zijn.. Ik denk trouwens dat deze zeker niet de volle mep brengt want er is flink met dit element gekloot. Ik heb ze voor ver boven de $2000 zien gaan (waren nog niet eens de zeldzamere 'zebra' variant). Daarbij is het voor een element fabrikant interessant om zo'n ding uit elkaar te peuteren om na te maken, veel gitaristen zoeken dit geluid. En ach ja, wat is nou $1000 voor een beetje snob? een matig diner buiten de deur? :wink:

Verder, na bijna 50 jaar lang dagelijkse discussies over elementen tussen duizenden gitaristen blijkt de originele PAF de beste gevonden te worden.

Een diamant is gewoon een stukje koolstof, een zeldzame postzegel gewoon een papiertje. Ooit wel eens naar de prijzen van klasieke cello's gekeken?

green_day
11 september 2003, 14:40
nou.. zo'n vies verroest lelijk ding hoef ik niet in mijn gitaar.. zeker niet een van 1000 dollar :evil:

fred dons
11 september 2003, 14:56
Toni heeft wel gelijk, als het gebruikt word om bijvoorbeeld een 1959 les paul weer compleet te maken heb je het inderdaad over een minimaal prijs verschil van USD 10.000 en dan is dit een koopje

ook is het nog niemand gelukt (ook gibson niet) om die dingen goed na te maken (ieder jaar heeft gibson, SD, DM etc weer een nieuwe paff kloon die nu echt het originele geluid heeft, het feit dat ze dit ieder jaar hebben geeft al aan dat het toch wat moeilijker is dan het lijkt)

Ik mocht onlangs wat lakwerk doen aan Jan Akkermans Les Paul Personal en daar heeft hij lang geleden 3 originele Paffs in laten zetten en ik moet toegeven dat ze inderdaad beter/anders klinken dan de bekende klonen
(hoewel ik er zelf ook geen USD 1500 voor over heb)

Negative K3 fan
11 september 2003, 18:32
Wat is er nou eigelikj zo speciaal aan de eerste pafs dat ze nu niet (kunnen) worden nagemaakt?

Mitch
11 september 2003, 19:18
Klinken ze ook niet een beetje 'mellow' omdat het magnetisch veld gewoon zwakker is geworden na al die tijd :???:

sash
11 september 2003, 19:35
Volgens mij is dit wel iets vaar Sash. Deze "tone" krijg je nooit uit al die nieuwerwetse zooi. Als je dat niet begrijpt ligt dat aan jou en zul je wel nooit de "tone" te pakken krijgen!

Jammer dat ik een schurfthekel aan humbuckers heb :D

Ic3gl0vE
11 september 2003, 20:27
en laatst vertelde je me nog dat je misschien een extra gitaar met een gibson 500T humbucker wilde, sash.

Maar ja, voor zoveel geld wil ik zelf nog wel een pickupje draaien :)

sash
11 september 2003, 20:42
Notice the 'misschien'

:D

skabouter
12 september 2003, 00:22
Wat is er nou eigelikj zo speciaal aan de eerste pafs dat ze nu niet (kunnen) worden nagemaakt?

de echte sound zou toch wel nagemaakt kunnen worden ? het gaat gewoon meer om de vintage waarde. er zijn er gewoon erg weinig van (zelfde verhaal als met gitaren, de nieuw zijn net zo goed, soms beter, maar de oude hebben meer waarde)

Texter
12 september 2003, 01:11
Daar zie je maar weer eens dat wat de een weggooit een vermogen waard is voor de ander... :roll:

jpb
12 september 2003, 09:25
[quote="sash
Jammer dat ik een schurfthekel aan humbuckers heb :D
[/quote]

Maar je kunt er twee single-coils's van maken ("twee halen EEN betalen"). Zou me niet verbazen als die ook erg goed zouden klinken........

Overigens ben ik het helemaal eens met Toni.

Mitch
14 september 2003, 11:07
Hij si uiteindelijk weggegaan voor $1075, maar het kan erger:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=41429&item=2558171168

En da's geen zebra !

telecastermaster
15 september 2003, 13:55
Mensen, ik word af en toe een beetje moe van het gezeur over die vintage spullen en navrante prijzen.

Ik ben econoom van beroep, en voor economen wordt de waarde van een goed bepaald door VRAAG en AANBOD. (dus niet door productiekosten of zo). Als er nu gekken zijn die $ 1400,- over hebben voor een paar koperwikkelingen met een magneetje wel, so be it..... Blijkbaar er zijn er toch mensen die het ervoor over hebben. Als niemand het zou kopen zou de prijs vanzelf wel dalen.

Anyway, ik zou voor dat geld liever een Parker Fly of een Steinberger zoiets zou kopen, maar dat moet iedereen zelf weten.

Dirk_Hendrik
15 september 2003, 14:30
Ik ben econoom van beroep, en voor economen wordt de waarde van een goed bepaald door VRAAG en AANBOD. http://www.gamers-forums.com/smilies/otn/funny/znaika.gif http://www.gamers-forums.com/smilies/otn/funny/znaika.gif http://www.gamers-forums.com/smilies/otn/funny/znaika.gif

mensen,
Ik wordt af en toe een beetje moe van die economen met hun VRAAG en AANBOD theorieen en samenzweringen. Als jij, Telecastermaster, geen econoom was geworden had je ook kunnen zien dat deze prijzen belachelijk zijn.......... :D :D http://www.gamers-forums.com/smilies/otn/funny/icon16.gif :wink:

bert k
15 september 2003, 14:48
Weer eens het bewijs dat gebakken lucht goud waard is, als je er vraag naar weet te creëren

fred dons
15 september 2003, 14:49
wat betreft vintage gitaren ben ik het op zich wel eens met de vraag en aanbod theorie echter we mogen ook de "hype" theorie niet vergeten
dwz. door uitgekiende marketing (Idols anyone ?) een kunstmatige vraag creeren

hoeveel mensen hebben nu echt een vintage paff of p90 in het echt gehoord (dus niet op cd) en de mogelijkheid gehad deze 1 op 1 te vergelijken, ik durf te wedden dat dat een factor miljoen kleiner is dan de mensen die dingen wil hebben vanwege het "holy grail" effect
(Jimmy Page bijvoorbeeld heeft op zijn nummer 1 LP, 1 pup vervangen voor een Gibson T-top toch geld die gitaar als het ultieme paff geluid)

Dirk_Hendrik
15 september 2003, 16:10
In deze categorie van vraag creeren ken ik er nog één. Ik heb de vraag in de afgelopen anderhalf jaar niet echt zien toenemen maar als ik anderhalf jaar geleden 500 dollar voor een ts808-je had betaald had men me voor gek verklaard... Op het moment dat 400 vragen normaal werd gingen een aantal gekken meteen weer een stapje hoger zitten.

Dude
15 september 2003, 16:19
[quote="Ic3gl0vE"]en laatst vertelde je me nog dat je misschien een extra gitaar met een gibson 500T humbucker wilde, sash.
[quote]

bekende verhaal he, ik verbaas me er al niet eens meer over... :-?

Negative K3 fan
15 september 2003, 17:23
wat betreft vintage gitaren ben ik het op zich wel eens met de vraag en aanbod theorie echter we mogen ook de "hype" theorie niet vergeten
dwz. door uitgekiende marketing (Idols anyone ?) een kunstmatige vraag creeren

Een kunstmatige vraag is nog steeds een vraag.

Verder ben ik het helemaal met de econoom meneer, vraag>aanbod, vandaar dat gibson en fender nog steeds zulke belachelijke prijzen t e vragen voor hun prut. En ook vandaar dat de horeca nog steeds 1,50 rekent voor een biertje.

bert k
15 september 2003, 17:28
In feite is het wel fijn voor ons muzikanten; we hebben gewoon keus. We kunnen meedoen in de hype en een vermogen uitgeven voor een ouwe pup of een stoffige drumdood, of we zien af van het "vintage0aura' en kopen een goeie vervanger, van Seymor Duncan of Reason.

Gezond verstand speelt hier niet echt meer een rol

fred dons
15 september 2003, 17:48
nee een kunstmatige vraag is geen vraag net als kunst borsten geen echte borsten zijn :D

Mitch
15 september 2003, 19:01
En als er mensen moe worden van een topic verwijs ik ze graag door naar de arbo-dienst :razz:

Javaca
15 september 2003, 20:17
Hallo hier de ARBO...

Wordt u moe van deze topick toets 1
Wordt u moe van uw werkgever toets 2
Wordt u moe van dit gezever toets 3
:evil: :razz: :P :evil: :razz: :P :evil: :evil: :P :razz: :evil: :P :razz: :evil: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:

sash
15 september 2003, 20:19
[quote="Ic3gl0vE"]en laatst vertelde je me nog dat je misschien een extra gitaar met een gibson 500T humbucker wilde, sash.
[quote]

bekende verhaal he, ik verbaas me er al niet eens meer over... :-?

Dat betekent dat je binnenkort ook zo wordt :razz:

Neals
15 september 2003, 21:08
geeft niet, elke gitarist moet op den duur aan GAS geloven, zelfs bassisten hebben er al last van tegenwoordig

Mitch
15 september 2003, 21:41
Hallo hier de ARBO...

Wordt u moe van deze topick toets 1
Wordt u moe van uw werkgever toets 2
Wordt u moe van dit gezever toets 3


Geweldig !

Toni
16 september 2003, 10:32
Omdat in tegenstelling tot amerikaanse forums ons Gitaarnet forum voor driekwart over geld in plaats van geluid gaat doe ik er nog een schepje bovenop :D.

Wat is nou $1000,- voor iets dat iedereen wil en waar er maar een handjevol van zijn?

Noem je dat veel geld? Kennelijk leeft hier het hardnekkige idee dat alles wat met popmuziek te maken heeft de prijs van speelgoed moet hebben. Kijk eens om je heen en zie wat er aan auto's, antiek, kunst, interieur, verbouwingen etc uitgegeven wordt? 20.000 euro voor een auto die 15 jaar later weer op de schroothoop ligt.. Klassieke versterkers, gitaren, effectapparatuur uit de glorietijd van de rock verkoop je weer gewoon voor hetzelfde bedrag als je in geldnood zit. Persoonlijk vind ik een mooie gitaar veel belangrijker dan een nieuwe keuken. Jullie toch ook :wink: ?

Die hoge waarde is alleen maar goed, zo blijft al dat spul behouden en behoed voor verneukt te worden. Je moet alleen niet meer betalen dan het waard is. Vintage 'hype' is trouwens geen hype, originele PAFs brengen in de US al 30 jaar veel geld op bij mensen die weten waar ze het over hebben. Het enige dat ik me voor kan stellen is dat misschien de interesse afneemt als de huidige generatie baby boomers in het bejaardentehuis komt en dan de prijzen weer dalen. Maar het blijven de spullen waarop alle muziek uit de 60er en 70er jaren gemaakt is, DE periode uit de Westerse muziek van de afgelopen 100 jaar en waarschijnlijk komende 100 jaar.

Tony

musicmaniac
16 september 2003, 10:54
Helemaal mee eens Toni, alleen een grappig bij-effect van de laatste jaren is dat piepeltjes van 20 die willen klinken als de grote helden uit het verleden denken dat ALLES wat oud, goed is ... en betalen een vermogen voor rotzooi.

bert k
16 september 2003, 10:55
Het gaat er niet om dat iets zeldzaams veel geld opbrengt. Dat ligt voor de hand. Het gaat erom of het zoveel waard is. Als ik een 50 jaar oude pup in mijn gitaar schroef moet ik dat kunnen horen. Als een nieuwe imitatie precies eender klinkt voor een fractie van het geld is voor mij de keuze makkelijk. En het feit dat er grote hits zijn gemaakt op die ouwe pups boeit me niet echt. Het zijn niet eens de originele pups van die hits, alleen maar van hetzelfde type.

telecastermaster
16 september 2003, 13:45
Je moet alleen niet meer betalen dan het waard is.

Tony

Ja bedankt Tony,

Je redenering draait alleen crusiaal om bovenstaand punt:

HOE WEET IK NOU WAT HET WAARD IS???????

Dat is toch ook iets subjectiefs!?!? Ik zou zeggen de waarde is de prijs die mensen ervoor betalen.

Toni
16 september 2003, 14:33
Zo subjectief is dat nou ook weer niet. In de VS (alweer..) is de handel in vintage gear inmiddels behoorlijk geïnstitutionaliseerd, er zijn diverse jaarboeken met richtprijzen waarmee je vrij nauwkeurig kunt bepalen wat de huidige waarde van iets is. Meestal is uiteindelijk die waarde wel degelijk ergens op gebaseerd (geluid, muziek die ermee gemaakt is etc.).

Eén van de redenen dat prijzen opgedreven zijn is dat men het daar minder belangrijk vindt om maar niet 'teveel' te betalen dan precies datgene te hebben wat je wilt (in tegenstelling tot hier). Veel waar voor weinig geld is in de high-end kringen daar een waardeloos verkoopargument, en snobbisme mág.. In het verleden heeft deze handel in de VS ook investeerders aangetrokken die helemaal niets met muziek te maken hadden maar alles kochten dat in waarde aan het stijgen was. Veel hebben er goed geld aan verdiend en enorme hoeveelheden zijn naar Japan gegaan.

Toni

bert k
16 september 2003, 14:48
`Dat klinkt dus allemaal heel subjectief...

Harry
16 september 2003, 14:54
kort samengevat: 'wat de gek ervoor geeft'

Toni
16 september 2003, 15:29
'Wat de gek ervoor geeft' impliceert een grote fluctuatie in de betaalde prijzen. Dat is in de open vintage markt niet zo, tenzij je met onwetenden te maken hebt. Er zijn ook mensen die hun pand in de Grachtengordel voor 100.000 euro ipv 1.000.000 van de hand doen. BTW waarom denk je trouwens dat de Grachtengordel per m3 vier keer zo duur is als buiten de Ring? Maar toegegeven, als je een taxateur vraagt wat je 60er jaren Yamimatsi LP kopie waard is zal hij ongetwijfeld zeggen 'wat de gek.. Vraag je daarintegen naar pre-1940 Martin Ds, 50er jaren Exporers, Vs en custom colored Strats krijg je een vrij precies antwoord.

Dat de vraag en prijs in evenwicht is en een eindig aantal dingen waar grote vraag naar is navenant in prijs stijgen is een bekend economisch principe, zo oud als de wereld. Waaróm er vraag is is interessanter.

bert k
16 september 2003, 15:49
Tony, je blijft maar herhalen dat die vintageprijzen zo vast zijn, maar waarop is dat dan gebaseerd? Toch zeker op de wet van vraag en aanbod? Als plotseling heel veel mensen vintage pups willen kopen zal de prijs zeker stijgen.
Nou stel ik dat die ouwe pups klankmatig niets extra's bieden boven nieuwe, maar dat het alleen gaat om de historische waarde, en in dat geval inderdaad 'wat de gek...'
Daar is niks mis mee, leuk dat dat ouwe spul bewaard blijft, maar de meeste gitaristen zullen toch vooral benieuwd zijn of hun gitaargeluid er op vooruit gaat. Daar zal men best geld voor over hebben, maar alleen patsen met een antieke pup zonder dat je het hoort ligt moeilijker ... :)

Toni
16 september 2003, 17:06
Bert, over die PAFs, er zij talloze vergelijkende tests beschreven op het internet naar verschillen tussen de originele PAFs, Burstbuckers, '57s, SD '59, Seth Lover, Fralin etc.. Als je geïnteresseerd bent in die verschillen moet je maar eens zoeken in toonaangevende forums (of bijv. http://www.legendarytones.com/humbpus1.htm ). Sommige nieuwe kopien schijnen behoorlijk goed te zijn. Voor moderne PU's valt heel wat te zeggen, zeker als je er niet een bepaalde gitaar naar originele specs kan terughalen en dus je investering niet terug krijgt. Ongetwijfeld merkt je publiek helemaal niets van je 1000 euro PAF maar het houdt je van de straat...

Over prijzen:
http://www.vintageguitar.com/price_guide/default.asp
http://www.provide.net/~cfh/gibson.html#col

Mitch
16 september 2003, 18:13
Tja, Toni, ik kan een eind met je meegaan, maar dingen als cataloguswaarden vind ik totaal nietszeggend. Ik vind overigens 5.000 Euro voor een 180 jaar oude viool beter te pruimen dan 1000 euro voor een vijftig jaar oude humbucker, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk :)

Mag ik concluderen dat je een hele serieuze forumbezoeker bent met een duidelijke mening die gefundeerd is op cijfers en wetmatigheden en dat dat op zich al lovenswaardig is ?
Zo ja, @ everyone: geen welles/niets blabla alstublieft, dit topic was zuiver voor de lol bedoeld.

Javaca
16 september 2003, 18:29
wat moet je nou met zo'n 180 jaar oue janksigarekist waarop ze de darmen hebben gespannen van een dooie kat
:???: :???: :razz: :???: :???:

ginne
16 september 2003, 20:13
Vraag. Aanbod. Economie. Snobisme. Gekte. Investering. Waardebehoud.

Een ding is zeker: Jimi heeft hier nog geen seconde zijn hersens over gebroken. Dat is MIJN enige leidraad.

The Mule
16 september 2003, 20:23
Vraag. Aanbod. Economie. Snobisme. Gekte. Investering. Waardebehoud.

Een ding is zeker: Jimi heeft hier nog geen seconde zijn hersens over gebroken. Dat is MIJN enige leidraad.

Een ander ding wat zeker is, is dat Jimi ook die kans nooit heeft gehad, omdat ie al een paar jaartjes op the great gig in the sky de sterren van de hemel staat te spelen. Ik ben bang dat hij ook zo'n geluidsfreak zou zijn geweest. Wat is eigenlijk het strat-equivalent van de PAF :???:

Off topic: Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat Jimi - zou hij nu nog geleefd hebben - hiphopplaten zou maken waar al die babes helaas nooit zo lekker op zouden kunnen shaken, maar die muzikaal VER boven al die troep van tegenwoordig zouden uitsteken. Maar goed, die clips zijn best te pruimen met het geluid uit en een lekker Skynyrd CDtje aan, om maar wat te noemen... :dance: :D :dance:

taylor
16 september 2003, 23:37
de waarde heeft meeste te maken met zeldzaamheid.

en 56 fender strat sunburst levert minder op dan en 56 strat met en custom color.

bv 56 explorer van gibson kan zo 100.000$ kosten omdat er maar +-200 van zijn gemaakt en geloof nog geen 90 zijn verscheept naar europa of andere landen.

natuurlijk spreek je hier wel over high end(vaak ook custom made) spul.

bv en moderne ibanez(de meeste modelen) is niks mis mee maar die kost over 100 jaar nog niks.