PDA

View Full Version : Trafo's voor JTM45 project door AE Europe laten maken?



Franc
11 september 2003, 11:37
Heb pas buizen gekocht bij dit bedrijf uit Schagen en ben erg tevreden over zowel de lampen zelf als de service :-)

Je kunt er ook trafo's laten maken, dus dacht ik: is het misschien een idee om bij hun de trafo's voor mijn JTM45 te laten maken?
Heb ik het even niet over de prijs, die zal hoog zijn, maar wellicht lager dan in US bestellen en vervolgens een vermogen kwijt zijn aan verzendkosten :-(
Ik heb bij Brian Wallace geinformeerd, maar daar word je niet blij van....

Iemand een mening over of misschien zelfs ervaring met hun trafo's?

Franc.

Toni
11 september 2003, 12:20
Hoi,
Misschien wel, maar je zult je af moeten vragen hoe belangrijk het is om dezelfde specificaties van de RS JTM45 eindtrafo te krijgen. Ik zou zelf mijn kostbare bouwproject niet willen verneuken omdat ik zonodig een paar tientjes minder moet betalen voor de eindtrafo. Iemand kan kundig zijn in het maken/ontwerpen van trafo's maar kent hij het 'juiste' soort blik, windingenpatroon, draaddikte's, 'interleave-patroon' enz.? De ene trafo is de andere niet.
Ik laat al mijn trafo's door FNS wikkelen. Zijn JTM45 kopie vind ik heel goed. Vergeet niet dat AJ naast zijn standaard modellen ook speciale trafo's op bestelling wikkelt. AJ's trafo's hebben een heel goed thermisch gedrag, zijn zeer efficient en blijken weinig hoge tonen 'roll-off' bij hoge belasting te hebben. Niet iedereen is dit gewend trouwens en denkt dat de trafo dan te schel klinkt. De treble-knop terugdraaien blijkt dan te helpen ;-). Je kunt ook de interleaving weglaten...

Toni

Franc
11 september 2003, 12:26
Toni, bedankt voor je reactie.
Het gaat me niet alleen om het besparen van een paar tientjes, je hebt gelijk, dat is de moeite niet, maar ik heb het hier over 130 USD verzendkosten...
Maar goed, kwaliteit staat natuurlijk voorop. Waar ik gewoon naar op zoek ben is iemand (bij voorkeur binnen NL dus) die me de trafo's voor mijn JTM45 kan leveren en dan geef ik er graag voor uit wat ze waard zijn, maar ik vind 130USD verzendkosten weggegooid geld....

Grappig dat je juist de FNS trafo's aanbeveelt, want ik heb voor ik dit plaatste uiteraard even de zoekfucntie gebruikt en toen kwam ik niets dan slechte ervaringen met kun trafo's tegen....

Tsja.

Toni
11 september 2003, 12:45
Hoi,
$130 is behoorlijk pittig ja, waarschijnlijk net zo veel als de trafo. Daarbij hoor ik veel mensen klagen over levertijden bij bedrijven in de VS. Ik heb geen aandelen FNS hoor maar het commentaar op FNS op deze site vind ik gedeeltelijk onterecht. Toegegeven, iemand die een voedingstrafo met meer dan 7v op de gloeispanning krijgt onder volle belasting vind ik niet kunnen, maar sommige kritieken zijn lijken mij van mensen te komen die niet weten waarover ze praten. AJ is een van de zeer weinigen die zijn trafo's zelf wikkelt en weet er meer vanaf dan wie dan ook op dit forum. Hij maakt ook wel eens HiFi trafo's (waar hij dan per trafo 6 uur mee bezig is) en heeft verschillende bijverdiensten als adviseur aan bekende fabrikanten. Ik vind het nogal brutaal om zo iemand af te zeiken gebaseerd op 'smaakkwesties'. Stuur eens een mail aan AJ om je ideen wb gewenst geluid te bespreken en laat je door je eigen bevindingen leiden ipv kereltjes met lange tenen.

Toni

Dirk_Hendrik
11 september 2003, 13:50
Pas op met conclusies trekken uit de search. Mensen posten minder als ze tevreden zijn dan wanneer ze wat te mopperen hebben. Zodoende kom je meer negatief dan positief tegen.

Mr.Jay
11 september 2003, 13:58
maar het commentaar op FNS op deze site vind ik gedeeltelijk onterecht. Toegegeven, iemand die een voedingstrafo met meer dan 7v op de gloeispanning krijgt onder volle belasting vind ik niet kunnen,


Kan ook niet !!!
zéker als je met een zinnetje als : "dan heb ik een wikkeltje teveel gemaakt" afgescheept wordt !

>maar sommige kritieken zijn lijken mij van mensen te komen die niet weten waarover ze praten.

tóch wel. En ik niet alleen.

>AJ is een van de zeer weinigen die zijn trafo's zelf wikkelt en weet er meer vanaf dan wie dan ook op dit forum.

Waarom maakt hij dan zulke fouten ? en waarom compenseert hij die niet dan ?

>Ik vind het nogal brutaal om zo iemand af te zeiken gebaseerd op 'smaakkwesties'.

Dat ben ik met je eens. Ik vond mijn OT in de Roadking héél slecht > géén power/mismatch/geen mooie toon > heb ik ook ellelange discussies met em over gehad. Maar ik heb gewoon zelf maar een nw. ( juiste ) trafo gekocht. Verwachtte ook niet van em dat hij een andere gratis zou leveren > het was tenslotte ZIJN zienswijze, mag hij natuurlijk.

Echter > als je dan vermeld bij de specs dat die versterker een bepaald vermogen behoort af te geven en hij haalt dat niet, zit je evengoed wéér fout 8-) .

P.S. : ik heb ook één OT van em waar ik tevreden over ben, staan er wel een paar andere tegenover die niet goed zijn.

Jay.

Toni
11 september 2003, 15:09
Jay,
Jammer van je slechte ervaring met FNS en ik respecteer natuurlijk je mening. En Marc (Mathe) had gewoon een nieuwe trafo moeten krijgen.

Ik vond mijn OT in de Roadking héél slecht > géén power/mismatch/geen mooie toon > heb ik ook ellelange discussies met em over gehad. Maar ik heb gewoon zelf maar een nw. ( juiste ) trafo gekocht. Verwachtte ook niet van em dat hij een andere gratis zou leveren > het was tenslotte ZIJN zienswijze, mag hij natuurlijk.

Dit verbaast mij wel een beetje van AJ, hij kent de 45249 trafo van haver tot gort. De trafo die hij voor mijn '58 Pro gemaakt heeft had juist veel meer power dan de niet ge-interleave-de fender vervangingstrafo die erin zat. Die laatste had ook heel veel high roll off wat ik niet fijn vond en geen detail in het geluid. AJ had hem prachtig gewikkeld op een papieren spoel, vacuum geïmpregneerd enz. Als je bij Obsolete Electronics zo'n trafo voor je jtm45 wil moet je die apart bestellen en is die veel duurder dan het standaard model. Maar goed, een 5f6a bassman moet veel power en ook headroom hebben dus jouw ervaring pleit niet voor hem. Het enige dat ik verder nog kan bedenken is het feit dat hij de trafo's met de hand één voor één maakt waardoor een vergissing snel is gemaakt. Maar daar moet hij eigenlijk wel verantwoordelijkheid voor nemen in dat geval.

Trouwens Franc, mocht je in zee gaan met dat bedrijf houd ik me zeer aanbevolen voor je bevindingen. Het zou mij niets verbazen als AJ door tijdgebrek ooit stopt met het wikkelen van losse trafo's.

groeten, Toni

Mr.Jay
11 september 2003, 15:49
>Dit verbaast mij wel een beetje van AJ, hij kent de 45249 trafo van haver tot gort.


Hoo effe !! nou noem je de 5F6A OT. Maar AJ pretendeert ook niet de TweedBassman "exact" na te bouwen. Hij geeft er zijn eigen draai aan, prima natuurlijk. De klank van die versterker zit voor een groot deel juist in zijn gebruikte OT. Ik ken inmiddels meerdere mensen met een Roadking, die mij dezelfde "nadelen" vertellen dan ik zelf opgemerkt had.
Ik heb inmiddels een SRspecs-OT erin hangen, dus ook geen 45249. Maar de versterker klinkt voor mijn doel al stukken beter hiermee, en levert ook veel meer power en zit in het hoog-werkgebied beter dan voorheen.


>De trafo die hij voor mijn '58 Pro gemaakt heeft had juist veel meer power dan de niet ge-interleave-de fender vervangingstrafo die erin zat. Die laatste had ook heel veel high roll off wat ik niet fijn vond en geen detail in het geluid. AJ had hem prachtig gewikkeld op een papieren spoel, vacuum geïmpregneerd enz.

Prima !! bewijst dan dat ie het schijnbaar wél kan, alelen blijkbaar niet consequent. Ik lees ( en mijn eigen ervaring ) dan ook de meeste problemen bij zijn Power-trafo's. Maar het moet toch makkelijk kunnen om de juiste spanningen te wikkelen hier bij...?

>Het enige dat ik verder nog kan bedenken is het feit dat hij de trafo's met de hand één voor één maakt waardoor een vergissing snel is gemaakt. Maar daar moet hij eigenlijk wel verantwoordelijkheid voor nemen in dat geval.

Precies, zo denk ik er ook over. En dat kun je ook niet afwimpelen met : "mijn trafo's zijn te goedkoop" > da's géén excuus natuurlijk.

Jay

Franc
11 september 2003, 15:55
Dus een OT van FNS kan ik best nemen? Dan kan ik ook de gok van de PT wel nemen, als ie niet goed is, heeft hij hem te fixen, heel simpel...

Ik begin bij AE toch mijn twijfels te krijgen, omdat die natuurlijk nooit de specs kennen van een echte JTM trafo, Ze zouden hoogstens een trafo kunnen maken met de juiste spanningen en de juiste impedantieverhoudingen, maar dat maakt natuurlijk nog geen JTM trafo...

Mr.Jay
11 september 2003, 16:05
[quote="Franc"]Dus een OT van FNS kan ik best nemen? Dan kan ik ook de gok van de PT wel nemen, als ie niet goed is, heeft hij hem te fixen, heel simpel...

Net wat Toni zegt > zelf je ervaring met FNS opdoen is het beste > hou ons op de hoogte.
Enne....succes met de garantie !!
Spreek dat dan wél vantevoren goed af.

Jay

Franc
11 september 2003, 16:10
Ja precies, dat was mijn idee...
Ik bestel trafo's volgens de JTM45 specs en als ze niet voldoen, dan moeten we een oplossing kunnen vinden. Aanpassen, vervangen, geld terug, zoiets
Even goede vrienden, maar ik neem dan geen genoegen met 'foutje, kan gebeuren' enzo.
Daarvoor ben ik wat dat betreft in het verleden al te vaak belazerd ;)

Ik ga hem eens mailen en zien wat ervan komt.

Jullie kunnen jezelf op de hoogte houden via mijn site, daar hou ik alles bij.

http://www.soscastoa.com

HaTim
11 september 2003, 16:18
AE Europe is een eerlijk en gedegen bedrijf. De eigenaar Wil Blauw is een absolute trafofreak. Ik denk alleen dat zijn trafo's meer voor de HiFi Hi-end wereld zijn bedoeld.(Amorfe kernen, gewikkeld met zilverdraad)
>Ik begin bij AE toch mijn twijfels te krijgen, omdat die natuurlijk nooit de specs kennen van een echte JTM trafo<
Daar heb je dus gelijk in, denk ik

Hans

Toni
11 september 2003, 16:20
Ja, jullie zullen als Roadking bezitters wel gelijk hebben als jullie allemaal hetzelfde horen. Ik weet niet of je nog veel met je Roadking bezig bent maar je kunt hem een keer naast mijn tweed bassman leggen en met een A/B box het geluid vergelijken. Dit is trouwens een foto van een trafo die AJ gemaakt heeft voor mijn Marshall 18W bouwsel. Is welliswaar geen kopie van het origineel maar ziet er toch goed uit:

http://groups.msn.com/_Secure/0OgDkAnUQRck73IIZTA7FNQIUhc*6sV*SH7IpIRmnojUToPv*K i3z2dLgRIYMgAB7z1uBEo2MA4P7045g8H6D0mBVk1bZFXiY/4.jpg?dc=4675438215594636475

Franc, ik had die JTM45 eindtrafo apart bij hem besteld (papieren spoel, aged etc.). Ik zou dus ook vragen naar een zo nauwkeurig mogelijke kopie van de originele Radio Spares trafo. De voedingstrafo is makkelijk te testen op juiste voltages.

groet

Franc
11 september 2003, 16:22
Ik heb al gemaild. Uitgelegd dat ik een kloon aan het bouwen ben en specifiek gevraagd hoe dicht zijn trafo''s bij de originelen in de buurt komen.
Ik wacht af :-)
Bedankt voor alle adviezen zover.

Thijssie
11 september 2003, 16:38
Pas op met conclusies trekken uit de search. Mensen posten minder als ze tevreden zijn dan wanneer ze wat te mopperen hebben. Zodoende kom je meer negatief dan positief tegen.


Die mag wel op een tegeltje voor aan de muur.... ;-)

Mr.Jay
11 september 2003, 17:26
[quote="Toni"]Ja, jullie zullen als Roadking bezitters wel gelijk hebben als jullie allemaal hetzelfde horen. Ik weet niet of je nog veel met je Roadking bezig bent maar je kunt hem een keer naast mijn tweed bassman leggen en met een A/B box het geluid vergelijken.

Ik wil hier graag op ingaan. Ik kom wel es in Utrecht, misschien kunnen we dan es wat afspreken, mail me maar es privé hierover ( kunnen we wat verder gaan in deze materie ).
Ik heb mijn ( ex-)Roadking inmiddels flink verbouwd tot 5F6A met ouwe caps, origineler circuit dan AJ en andere trafoos, heb alleen de PT vanwege de 2 rectifiers/biaspots en de galm laten zitten, laatste kan ik wel helemaal uit het circuit schakelen.
Ik zou graag wel es willen horen in hoeverre ik in de buurt kom, i.i.g. zit ik vér van een Roadking af ! Heb ook weinig headroom nog en veel crunch > kwestie van spanningen/circuit.

Mijn vraag over jouw ouwe Bassman:
Heb je nog de originele speakers, zo ja welke ?
Heb je nog de originele caps erin ? ..en filtercaps ?
heb je nog alle originele trafo's erin ?
>>> dán heb je een heuse echte. Ik ken verder niemand met zo een helaas.
Welke buizen gebruik je heden ?

Jay

Toni
11 september 2003, 17:55
Hoi,

Ja, mail me maar als je een keer in Utrecht moet zijn. 's avonds of in het weekend kan prima.

>Heb je nog de originele speakers, zo ja welke ?

1960, dus P10Q, originele conussen

>Heb je nog de originele caps erin ? ..en filtercaps ?

Filtercaps zijn Sprague atoms en die kleine zwarte (allemaal vervangen). Van de koppel/toon regeling condensatoren zijn nog enkele origineel. De rest is CDE Black Cat molded - papier/folie. Lijkt er aardig op maar ik ben nog op zoek naar originele.

>heb je nog alle originele trafo's erin ?

Ja, 8087 en 45259, niet 'rebuild', choke, sorry - smoorspoel ook

>>> dán heb je een heuse echte. Ik ken verder niemand met zo een helaas.
Welke buizen gebruik je heden ?

Tung Sol 5881, RCA 5AR4, GE 12AY7, Telefunken ECC83 en een Miniwatt ECC83. Dit hoort er zo'n beetje in behalve dan eigenlijk die voorverstekerbuizen. Er zijn geloof ik wel een paar mensen hier die er een hebben. Een Duitser die ken heeft er zelfs een paar (gaat zelfs mij te ver :wink: )

Als je hem wilt vergelijken komt dit exemplaar zeker voor in aanmerking want hij is nog relatief origineel. Laat maar weten wanneer een keer, lijkt me leuk.

groet

Mr.Jay
11 september 2003, 18:55
>Ja, mail me maar als je een keer in Utrecht moet zijn. 's avonds of in het weekend kan prima.

Die specs zien er veelbelovend uit.

>Heb je nog de originele speakers, zo ja welke ?
>1960, dus P10Q, originele conussen
oké, geen R's dus. heb ze van Weber gehad, kon ik helemaal niks mee, te vroeg opbreken.

>Lijkt er aardig op maar ik ben nog op zoek naar originele.
veel succes, zal moeilijk zijn.


>heb je nog alle originele trafo's erin ?
>Ja, 8087 en 45259, niet 'rebuild', choke, sorry - smoorspoel ook
prima, zie er vaker op Ebay met non-orign. trafo's.

>Er zijn geloof ik wel een paar mensen hier die er een hebben. Een Duitser die ken heeft er zelfs een paar (gaat zelfs mij te ver :wink: )

Klopt, ben bij AJ vaker Duitse Bassmans tegengekomen, echter meestal al flink ver van origineel......jammer.

>Als je hem wilt vergelijken komt dit exemplaar zeker voor in aanmerking want hij is nog relatief origineel. Laat maar weten wanneer een keer, lijkt me leuk.

Me too !! doen we. Ik ga er van uit dat ik NIET aan een originele kan tippen sowieso, mede vanwege de trafo's die ik gebruik, en jouw origin. Jensens. Ik weet drommels goed wat dat aan sound betekent. Zijn de belangrijkste elementen.

Heb je een mailtje gestuurd, laat even weten of ie aankomt.

Jay







groet[/quote]