PDA

View Full Version : verschil 50 watt en 200 watt buizenversterker?



Rupke_rocks
11 september 2003, 11:25
Hoi,

Kan iemand mij vertellen of er een groot verschil is in volume tussen een 200 watt buizenverster en een 50 watt buizenversterker.

Ik heb van verschillende personen te horen gekregen dat het niet veel in volume uitmaakt, maar dat je geluid voller klinkt.

wie oh wie.

groetjes Rupke

De Teng
11 september 2003, 11:39
Hahaha... volgens mij heb jij nog nooit een 100W head gehoord van een buizenbak. Dat is zo onvoorstelbaar loeihard....

Ik weet toevallig dat John Frusciante twee heads van Marshall gebruikt van 200W (een speciaal jubileum ding, wat amper meer te krijgen is secondhand..) voor het superstrakke cleane geluid t.o.v. een 100W head, hij wilde minder oversturing op clean/concert niveau. In dat opzicht zul je een voordeel aan 200W hebben. Tja.. meer headroom... spreek je eigenlijk meer over ivm basversterking, voor gitaar is het iets minder essentieel qua functionaliteit.

Heb je nooit gehoord van het feit, dat als een buizenversterker meer 'gecrankt' wordt, dat dan het geluid ook mooier wordt? In dat opzicht zou je veel meer aan een 50W hebben dan een 200W ;)

PeeVee
11 september 2003, 11:46
Kan iemand mij vertellen of er een groot verschil is in volume tussen een 200 watt buizenverster en een 50 watt buizenversterker. Ik heb van verschillende personen te horen gekregen dat het niet veel in volume uitmaakt, maar dat je geluid voller klinkt

50 Watt of 200W dat scheelt 6 dB. Als je bedenkt dat voor het menselijk gehoor 10 dB (van 50W -> 500W) ongeveer "twee keer zo hard" klinkt, dan klopt het wel een beetje.

Een goede 50W buizenversterker kan overigens al heeeel behoorlijk hard gaan, een 200W gaat dan nog een flink tikkie harder, da's dus heeeeel (maar niet "twee keer zo") hard.

Waarom stel je die vraag eigenlijk? Moet je kiezen tussen 200W en 50W?

Rupke_rocks
11 september 2003, 12:00
peevee,

ik ben al een tijdje bezig met iemand om een losse top versterker te ontwikkelen, die veel weg moet gaan hebben van het cleane kanaal van mesa boogie caliber.50 en een overstuurd kanaal dat veel weg moet gaan hebben van een carl martin mkII.

nu hebben we een 50 watt versie. voldoende voor op het podium, maar zou nog iets voller mogen klinken vadaar dat er nu een 200 watt versie er aan komt. ik ben alleen bang dat dat ding zo loeihard zal gaan dat ik de buizen niet lekker hun werk zal kunnen laten doen.

groetje srupke

sash
11 september 2003, 17:40
Ik weet toevallig dat John Frusciante twee heads van Marshall gebruikt van 200W (een speciaal jubileum ding, wat amper meer te krijgen is secondhand..)

Die 200W Marshall is geen jubileum ding. Gewoon normaal model (200W Master series), maar werd alleen weinig verkocht. Vandaar dat ze nu bijna niet te krijgen zijn.

Voor zover ik weet speelt John met 1 200W head voor de cleane sounds en 1 100W voor de overdriven sounds.

Toni
11 september 2003, 17:58
Een Marshall Major zal je bedoelen. Er is er net nog een verkocht op marktplaats (1200 volgens mij).

sash
11 september 2003, 19:20
Sorry, Major indeed.