PDA

View Full Version : photo of echt? en verschill v. sound tss fineer en masief?



iam
11 september 2003, 09:27
hoe kan je het verschil weten/zien of een top echt bv quilted/striped maple is??

cas121
11 september 2003, 09:36
Je kan kijken naar de lichtval op de gitaar, bij echte flametops lijkt het patroon van de flame te "wisselen" als je de gitaar een beetje beweegt. dit hebben fototops niet geloof ik.

iam
11 september 2003, 09:41
Mss kan iemand eens photo's posten van wat echt is en wat photo?

jorrit
11 september 2003, 10:14
kijk eens naar de olp van halen kopie.....die is duidelijk fotoflame.
meestal zie je of het echt is of niet doordat in foto veel minder diepte zit en het zo nep lijkt...

cas121
11 september 2003, 10:35
http://www.bryankimsey.com/FotoFlame_Tele/Tele_foto_body.JPG

http://www.gibsoncustom.com/CustomSelect/guitars/cs30816.jpg


nep vs echt,
je ziet het bij fototops zonder binding langs de body (zoals bij die tele) helemaal makkelijk, daar loopt het plaatje tot net over de rand door...

Anders Destium
11 september 2003, 11:02
De makkelijkste manier om een veneer of foto-finish ( :lol: ) te herkennen is dat de flame niet verandert als je de gitaar draait. Ook zijn neppe tops minder diep (zowel letterlijk als qua textuur).


Deze is nep:

http://community.webshots.com/photo/85939038/85941173mBgkIs

http://community.webshots.com/photo/85939038/85941204AbiduX

De brug zit er ondertussen wel weer op :)

Deze is echt:

http://community.webshots.com/photo/85938130/85940810AFfvDW

http://community.webshots.com/photo/85938130/85940847rnOtHL

Casey
11 september 2003, 11:09
Beetje moeilijk te zien zo he , dat werkt ook niet echt een Foto van een origineel vergelijken met een foto van een foto van een origineel .
Ga effe in de winkel kijken , lijkt me handiger , neem een OLP en vergelijk 'm met een Wolfgang of zo .

Ic3gl0vE
11 september 2003, 20:12
zet gewoon 5 dezelfde gitaren naast elkaar, hebben ze allemaal exact dezelfde flametop? dan is't een foto :)

BLOK182
11 september 2003, 20:29
Ik zou gewoon ff in de winkel idd een peavey wolfgang (de goedkope) met een dure gibson/ibanez/prs whatever proberen te vergelijken, over internet is het vaak een beetje lastig kijken wat nou precies nep/echt is.

Casey
12 september 2003, 00:42
Niet de goedkope Peavey Wolfgang want die heeft dus ook een echte Quilted top :o , de OLP heeft wel een foto finish .

guvnor
12 september 2003, 14:34
Anders Destium meldde dat een veneer top gelijk zou zijn aan een photo top. Dat klopt niet... Een veneer top is gewoon echt hout, erg dun weliswaar maar wel echt hout en kan dus echt diepte in de tekening hebben. Een photo top is echt een foto (fotogevoelige laag aangebracht op een gitaar > plaatje erop belichten > chemicalien erop voor ontwikkeling/fixatie> photo top).

Ik heb zelf een Epi met birdseye top. Dat is dus gewoon een fineerlaag van 1,5 mm dik echte birdseye maple en heeft dus een schitterend mooie look. Beweeg hem in het licht en je ziet de diepte in de birdseye tekening. Niet van een echte maple top te onderscheiden die tien keer zo dik is.

iam
12 september 2003, 23:35
maar wat doet een maple top eigenlijk met het geluid?
als het vineer is... is het effect dan minder?

fill me in here

Negative K3 fan
12 september 2003, 23:58
vineer is heel dun (denk aan papier/karton dikte) en een echte maple top is wat dikker dus zal dat meer invloed hebben op je geluid.

iam
13 september 2003, 00:01
maar wat doet het dan precies met je geluid?

bert k
13 september 2003, 00:14
Fineer doet helemaal nix met je geluid. Te dun. Ik denk toch al dat een toplaag weinig invloed heeft. De grootste massa is de body zelf, en dat topje van een paar mm zal weinig schelen. Is puur voor het mooi.

lcvanderhelm
13 september 2003, 20:42
Een echte Maple top heeft wel degelijk invloed op het geluid.De Gibson Les Paul werd eerst topless[sorry voor de woordspeling]uitgebracht.Over het algemeen vond men toen dat de gitaar te laag klonk[onduidelijk midden en hoog].Tot iemand op het lumineuze idee kwam om er een maple top op te plaatsen,waardoor hij [of zij]zijn waanzinnige sound kreeg.

Anders Destium
13 september 2003, 21:31
Fineer doet helemaal nix met je geluid. Te dun. Ik denk toch al dat een toplaag weinig invloed heeft. De grootste massa is de body zelf, en dat topje van een paar mm zal weinig schelen. Is puur voor het mooi.

Mijn ervaring is dat een top een flinke invloed kan hebben op je geluid. Ik heb 3 gitaren met mahonie body, een verschillende top (en verder hetzelfde materiaal fretboard en vrijwel identieke elementen), en het verschil in geluid is heel duidelijk te merken hoor!

Het is niet voor niets dat veel mahonie gitaren zónder transparante finish toch een maple top hebben (bij bijv PRS en Gibson). Mahonie alleen is veel te warm en modderig als enig hout (zelfs een clearcoat zorgt er al voor dat het geluid strakker wordt), als je er een maple top op hebt krijg je een geweldige combinatie van warmte en definitie...

bert k
13 september 2003, 21:46
OK, ik ben overtuigd :) Neemt niet weg dat fineer te dun is om veel invloed te hebben.

guvnor
14 september 2003, 11:16
Wil niet in herhaling vallen, maar voorgaande Sprekers (typers) hebben gelijk dat een top veel invloed op het geluid heeft. Bij een gitaar met mahonie body geeft de maple top een helderder geluid.

Dat een gitaar als een Epi Les Paul een fineerlaag op de top heeft wil niet gelijk zeggen dat deze gitaren dan minder helder geluid hebben. Dat is bij een Epi opgelost door de body eigenlijk uit 3 delen te maken. Het grootste deel van de body is mahonie. Daarop ligt een top van Alder. Dit heeft dezelfde functie als de maple top van een Gibson (let wel: heeft dezelfde functie en wil niet zeggen dat het effect even goed is... verklaart hiermee gelijk ook een deel van het prijsverschil). Om de top dan weer een beetje op een maple top te laten lijken is de fineerlaag van ongeveer 1,5 mm aangebracht. Is dus alleen voor "the look" en is te dun om een bijdrage aan het geluid te geven. De fineerlaag is dik genoeg om een tekening in het hout te laten zien en uiterlijk is het dus nauwelijks te zien of het om een massieve maple top gaat of om fineer.