PDA

View Full Version : Speakers lab 2x15



Geert Teekens
10 september 2003, 21:38
Ik heb een oude Lab Series basset. Het is een 200W transistortop en een 2x15" kast. Een van de speakers van de 2x15 is kapot. Nu heb ik een gratis 15" cabinet gekregen met daarin een JBL K140 speaker. Zou ik die speaker nu ongestraft in de 2x15 kunnen zetten?

Technische informatie:

De Lab box opereert op 8 Ohm. Er zitten 2x15" speakers in. Op de achterkant staat dat de kast 200W coninuous power aankan.

De JBL speaker is een K140 model. Deze opereert op 8 ohm. Hij is 150W.

De Lab top is een LAB L4. Hij is 200W.



Is het mogelijk om de JBL speaker in de 2x15 kast te zetten of is het anders mogelijk om alleen over de JBL te bassen, of blaas je dan de speaker op?

HELP!

aadplagiaat
10 september 2003, 22:12
Speakers gaan stuk wanneer er gedurende langere tijd te veel vermogen op wordt losgelaten. Die langere tijd is relatief in die zin dat dit samenhangt met de energie die de speaker in zijn spoel en magneet kwijt kan. Een speaker kan dit het best als het signaal niet vervormt. Als het signaal vervormt wordt er gelijkspanning opgewekt en blijft de speaker lange(re) tijd in 1 positie. Dit betekent dat er gedurende die tijd meer stroom gaat lopen en de temperatuur stijgt (ook doordat de speaker minder koeling krijgt omdat de conus minder beweegt).

Ok kan een speaker door een te grote uitslag (door te veel vermogen) uit zijn luchtspleet schieten. Dan is-ie mechanisch defect. Misschien te repareren, maar beter is dit te voorkomen.

Zolang je zorgt dat het geluid dus niet (te veel) vervormt en je dus niet plankgas gaat spelen is er in principe niets aan de hand. De impedantie is hier in ieder geval wel in orde.

hadv
11 september 2003, 00:23
ik wou dat ik een keer een gratis K140 kreeg, dit geheel terzijde, maar gefeliciteerd ermee.
het uitgangspunt is dat je een 8 ohms box had met 2 speakers. dan heb je twee smaken: elk 4 ohm en in serie, of elk 16 ohm en dan parallel
dat is makkelijk uit te vinden: doet ie het nog met die ene speaker, dan was het parallel (nog makkelijker is kijken of het op de speaker staat :-D :-D )

door een 8 ohms JBL er bij te zetten krijg je ook weer twee smaken:
12 ohm serie of 5,3 ohm parallel
je versterker levert 200 watt, dan moet die speaker die nog goed is minstens 100 watt kunnen verstouwen, de JBL kan 150 watt aan, dus samen moet het lukken.
bij een 12 ohms belasting wordt de impedantie hoger, het vermogen wordt dan wat minder: no problem dus.
omgekeerd loop je wat meer risico, maar eigenlijk alleen als je op vol vermogen gaat zitten toeteren.
impedanties van transistorbakken zijn in de regel nogal theoretisch als het om gitaarversterkers gaat. de hi-end audio zit daar wat krapper in zijn (luxe)vel

De JBL alleen kan wel (heeft reserves), maar dan moet je um niet te hard zetten zoals aadplagiaat al aangaf.

Geert Teekens
11 september 2003, 12:54
Ja, die gratis box was te gek. Kreeg er ook nog een London City buizentop bij!

Bedankt voor de uitleg, maar een ding snap ik nog niet:
Als je die box op 12 ohm laat opereren, moet je dan niks aan de versterker veranderen?

"...impedanties van transistorbakken zijn in de regel nogal theoretisch als het om gitaarversterkers gaat. de hi-end audio zit daar wat krapper in zijn (luxe)vel ..."

Wat bedoel je precies?

Geert

hadv
11 september 2003, 19:40
als je een lagere impendantie op een uitgang aansluit belast je die uitgang zwaarder, omgekeerd, bij een lage impedantie loopt er meer stroom (is uiteindelijk vermogen).
bij hi-end zie je vaak 100 watt aan 8 ohm, 200 aan 4 ohm
bij buizenbakken geldt het ook weer heel erg

the bottom line: don't worry :D

Geert Teekens
12 september 2003, 20:16
Weet je zeker dat dit geen kwaad kan?

Ik wil niet dat de hele shit eruit knalt natuurlijk. Ik heb altijd gehoord dat impendantie een gevoelige zaak is.

Als jij het zegt zal het wel, maar toch "JUST CHECKING"

Groeten van Geert

Al
12 september 2003, 21:03
als je een lagere impendantie op een uitgang aansluit belast je die uitgang zwaarder, omgekeerd, bij een lage impedantie loopt er meer stroom (is uiteindelijk vermogen).
bij hi-end zie je vaak 100 watt aan 8 ohm, 200 aan 4 ohm
bij buizenbakken geldt het ook weer heel erg

the bottom line: don't worry :D

"bij buizenbakken geldt het ook weer heel erg..."
--> ANDERS

Pas met buizenamps op voor gebruik van mismatches bij hoge volumes:

Mismatchen naar een hogere load geeft vermogensverlies en geeft extra stress op de OT.

Mismatchen naar lager load geeft vermogensverlies en geeft extra stress op de de buizen.

--> Met een powerbreak op een foute impedantie draaien heeft al vele Marshall OT's om zeep geholpen.

Al