PDA

View Full Version : Hoe hou jij je snaren lang goed?



Geert Teekens
10 september 2003, 17:39
Hoe hou jij je snaren lang goed?

Ik heb een keer van dat Fastfret spul geprobeerd, weet niet of het veel uitmaakte. Ook wel een mensen gezien die ze na elke keer spelen afdeden met een doekje, of er in de koffer een doekje tussen zetten.

Laat je beste trucs horen!

?echo
10 september 2003, 18:01
zo weinig gebruik maken van bends(een alternatief ervoor vinden), en in het begin met de zogenaamde strop je gitaarsnaren ze goed mogelijk stemmen (echt in het begin vaak stemmen tot precisie). Ik houdt het met me daddario snaren anderhalvemaand/2 maanden uit meestal uit. :P

Er zijn vast betere methodes (ivm met onderhoud), ik ben benieuwd :speed:

Geert Teekens
10 september 2003, 18:18
Aha, maar ik bedoelde ook vooral schoonmaken he. Dat je het uitstelt dat er van die blubberzooi op komt.

G

yhcmarc
10 september 2003, 18:27
uuhm niet eigenlijk ... neem ze zo mogelijk af met een handdoek ofzo na het spelen ... maar ze worden toch redelijk snel zwart, ik zal wel een hogo zuurgraad hebben ofzo, want op al mijn gitaren zijn de schroeven aan de bovenkant van het brugelemement compleet verroest.

En ik breek veel snaren, vooral mijn lage en hoge E snaren, maar dat komt gewoon door het raggen en rondsmijten van de gitaar tijdens het spelen.

ps. rondsmijten is uiteraard niet echt gooien, maar gewoon hard rondslingeren ofzo .. hahaha .. ik gooi niet met mijn spulletjes :)

Ik gebruik d'addario XL 0.10 trouwens, record in de laatste 1,5 jaar is 4 of 5 optredens op rij zonder snaren te breken.

Marc

Nocki
10 september 2003, 18:27
na het spelen (vooral na een optreden als je gezweet hebt) afvegen met een doekje...
dat helpt altijd. verder hangt het af van je zweet. er zijn mensen die na een keer de snaren al verzieken met hun zweet. kan je niks aan doen...

ik doe ongeveer een maand met snaren en dan klinken ze niet super meer. soms speel ik er dan mee door als ik geen optredens heb.

Nocki

_Gràve_£ord
10 september 2003, 19:34
Tja, als je ze echt lang wil houden, kan je ze eventueel eerst ontvetten met alcohol en ze daarna lichtjes inoliën met fijne machineolie, wel heel lichtjes :D zo blijven je snaren volgens mij het langst corrosievrij, zeker als je dit na elk optreden of na elke oefensessie doet :o :-D

G.

lcvanderhelm
10 september 2003, 19:49
De tip van ?echo om zo min mogelijk gebruik van bends te maken,om zodoende je snaren te sparen,is te vergelijken met een drummer,die om zijn drumvellen te sparen zijn stokken zomin mogelijk gebruikt.Door glijden over je snaren krijg je echt dat essentiele "geile"gilletje niet te horen en wordt soleren meer een soort kantoorwerk.

Ic3gl0vE
10 september 2003, 20:12
als ik heb gespeeld veeg ik m'n snaren af met een theedoek en vaak behandel ik ze ook nog even met formula 65.

Geert Teekens
10 september 2003, 20:18
Daar sluit ik me bij aan. Ik vond de andere tips wel leerzaam.

Ic3gl0vE
10 september 2003, 20:19
het is trouwens het beste om de snaren in hun verpakking te laten zitten en ze niet op je gitaar te zetten. Zo blijven ze het langst nieuw

Nocki
10 september 2003, 20:22
Ik ben zo zuinig op mn gitaar dat ik m in de winkel heb laten staan...

Nocki

Ic3gl0vE
10 september 2003, 20:32
das niet zo slim van je... tenzij 'ie daar in een speciale kast hangt zodat er geen klanten aankomen

Luca P
10 september 2003, 21:33
Ik heb geen zweet handen, dus eigenlijk poets ik ze nooit!
De hals daarentegen wel.
Tja, als je echt zweet klauwen hebt dan moet je denk ik wel.

[BtB]Nemesis
10 september 2003, 21:38
angela's ashes? Waarover gaattie?????

helleke
10 september 2003, 21:57
ff een paar uurtjes in Cola leggen :D

Wilson
10 september 2003, 22:13
als ik heb gespeeld veeg ik m'n snaren af met een theedoek en vaak behandel ik ze ook nog even met formula 65.

haha als ik dat zou doen zou ik elke maand wel nieuw potje moeten kopen, ik speel vaak maar meestal ook kort...

Ic3gl0vE
10 september 2003, 22:34
als ik ff kort speel gebruik ik dat spul niet, maar wel na bijvoorbeeld een oefensessie ofzo. Volgens mij is het trouwens zo'n typisch flesje dat nooit leeg gaat :)

ED BOB
12 september 2003, 12:53
Elixer snaren kopen.
Dit zijn snaren met een heel dun coating-laagje
Zij wel duurder (kosten ca. 13 euro per set) maar gaan veel langer mee en daardoor toch goedkoper. Toon blijft ook langer mooi.

yhcmarc
12 september 2003, 14:00
ik snap zowiezo het hele probleem niet ... wat kost een setje snaren nou, 10 / 11 euro, nou die 1 of 2 setjes per maand kunnen er wel vanaf hoor.

En een aanvullende vraag: Vervang je het hele set als je 1 snaar breekt ?

ik : Ja, met uitzondering van de hoge E, want die gebruik ik verder toch bijna nooit ..

Marc

Sellars
12 september 2003, 14:07
ik snap zowiezo het hele probleem niet ... wat kost een setje snaren nou, 10 / 11 euro, nou die 1 of 2 setjes per maand kunnen er wel vanaf hoor.

En een aanvullende vraag: Vervang je het hele set als je 1 snaar breekt ?

ik : Ja, met uitzondering van de hoge E, want die gebruik ik verder toch bijna nooit ..

Marc

Zoiets heb ik dus ook, ik vind nieuwe snaren erg relax, dus minstens eens in de maand a anderhalve maand komen er nieuwe snaren op. Als binnen die tijd je snaren doorroesten, zou ik toch eens met handschoenen gaan spelen :)


R

yhcmarc
12 september 2003, 14:18
ow .. dan moet ik met handschoenen gaan spelen :-? ... volgens mij binnen 1 tot 2 weken zijn de ongewonden snaren al helemaal zwart ..

Marc

Chiel
14 september 2003, 15:08
Speel zelf op Elixir snaren, maar ik heb toch nog zo'n 2 setjes per maand nodig. Het is wel stukken beter als met conventionele snaren, want toen had ik zo'n 4 setjes in de maand nodig :( Daarbij was de klank niet zo zeer het probleem waardoor ze aan vervanging toe waren, maar ze knapte gewoon erg snel nadat ze een intensief optreden hadden mee gemaakt. Moet wel zeggen dat ik vrij regelmatig speel en ook erg natte klauwen heb. Ik heb overigens nog nooit een setje Elixirs gezien voor onder de 19 euro :-? Wat is dat Formula 65 spul? als het werkt ga ik gelijk een kannetje halen :P .

Carpe Diem
14 september 2003, 18:04
Hoe hou jij je snaren lang goed?

niet!

Hankey
14 september 2003, 18:27
Hoe hou jij je snaren lang goed?

niet!

[hc mode]
+1!
[/hc mode]

:P

Ik koop altijd 10 pakkies snaren bij de uitkoop van Feedback (D'addario 010) voor iets van 40 pleuro. Dan kan ik weer een paar maanden vooruit :)

sash
14 september 2003, 18:28
Hoe hou jij je snaren lang goed?


Gewoon niet zeiken en iedere 2 weken vervangen :D

Javaca
14 september 2003, 18:35
Ik doe een half jaar met m'n snaren maar vervang zwarte om de maand

Nicci
14 september 2003, 20:16
ik zet er elke paar weken nieuwe op. dat helpt het best.

Nicci
14 september 2003, 20:19
ik : Ja, met uitzondering van de hoge E, want die gebruik ik verder toch bijna nooit ..

Marc

?

sash
14 september 2003, 20:36
Ik doe een half jaar met m'n snaren maar vervang zwarte om de maand

Dus dan heb je 1 helder klinkende snaar en 5 doffe? Mooie sound zal je dan hebben :???:

Bouke
14 september 2003, 20:49
Ik doe voor een gig nieuwe snaren op mijn hoofdgitaar (strat) en de back-ups kijk ik ff na. Lijken/klinken ze nog aardig, laat ik het zo. Tussendoor vervang ik alleen gebroken snaren. Op de strat komen dus regelmatig nieuwe snaren op de rest wat minder. Af en toe FastFret erop om schoon te maken/houden.

Bouke

piezo
14 september 2003, 22:06
Ik heb een heel artikel geschreven over snaren- en toetsonderhoud. Zal ik het op het forum publiceren of ben ik dan pedant.

Diedo
14 september 2003, 22:25
het lijkt me hooguit nutig... :)

yhcmarc
15 september 2003, 10:07
dubbelpost, zie onderstaande post

yhcmarc
15 september 2003, 10:08
nicci en sash ::

moet je goed lezen .... ik stelde wie er een heel set vervangt bij het breken van 1 snaar, waarop ik op mijn eigen stelling ook antwoordde. En aangezien ik mijn hoge E snaar ( de dunste dus ) weinig gebruik en gewoon erg vaak breek vervang ik niet altijd de hele set bij het breken van de hoge E snaar. En ik vervang zowiezo 1 tot 2 keer per maand alle snaren.

Marc

ED BOB
15 september 2003, 12:57
[quote="Chiel"]

Ik heb overigens nog nooit een setje Elixirs gezien voor onder de 19 euro :-?

19 Euro was ik ook altijd gewend echter in Venray (waar ik woon) hebben we een nieuwe muziekwinkel die pretenderen de goedkoopste te zijn in snaren. Daar koop ik een setje Elixer voor 13 euro.

Overigens de reden dat ik Elixer gebruik is niet om geld uit te sparen. Ik vind Elixer gewoon langer mooi klinken. Conventionele snaren beginnen al dof te klinken op het einde van een gig (bij mij dan) en ik heb er een kolere hekel aan om snaren te verwisselen, zeker tijdens een opgtreden.

ED BOB
15 september 2003, 12:58
Speel zelf op Elixir snaren, maar ik heb toch nog zo'n 2 setjes per maand nodig. Het is wel stukken beter als met conventionele snaren, want toen had ik zo'n 4 setjes in de maand nodig :( Daarbij was de klank niet zo zeer het probleem waardoor ze aan vervanging toe waren, maar ze knapte gewoon erg snel nadat ze een intensief optreden hadden mee gemaakt. Moet wel zeggen dat ik vrij regelmatig speel en ook erg natte klauwen heb. Ik heb overigens nog nooit een setje Elixirs gezien voor onder de 19 euro :-? Wat is dat Formula 65 spul? als het werkt ga ik gelijk een kannetje halen :P .

19 Euro was ik ook altijd gewend echter in Venray (waar ik woon) hebben we een nieuwe muziekwinkel die pretenderen de goedkoopste te zijn in snaren. Daar koop ik een setje Elixer voor 13 euro.

Overigens de reden dat ik Elixer gebruik is niet om geld uit te sparen. Ik vind Elixer gewoon langer mooi klinken. Conventionele snaren beginnen al dof te klinken op het einde van een gig (bij mij dan) en ik heb er een kolere hekel aan om snaren te verwisselen, zeker tijdens een opgtreden.

yhcmarc
15 september 2003, 13:52
Overigens de reden dat ik Elixer gebruik is niet om geld uit te sparen. Ik vind Elixer gewoon langer mooi klinken. Conventionele snaren beginnen al dof te klinken op het einde van een gig (bij mij dan) en ik heb er een kolere hekel aan om snaren te verwisselen, zeker tijdens een opgtreden.

Daar is een reserve gitaar voor :) .. ik speel nooit een show zonder backup gitaar

Marc

Lacrymosa
15 september 2003, 15:13
Ik kan als ik wil jaren met mn snaren doen (ik vin oude snaren ook lekker klinken, vooral voor jazz)

Bij veel mensen roesten hun snaren vreselijk snel, dit komt door bepaalde stoffen in je zweet.

Veel van deze stoffen (let op, nie alle) zijn een resultaat van een niet al te gezonde levensstijl (voornamelijk roken) en teveel vuil in de porien en 1 van de belangrijkste, te weinig water drinken.

Nou ben ik een gezondheids freak, ik sport zon 12 uur per week en ik let als een idioot op mn voeding, en ik denk dat het aardig mees[peeld in de levensduur van mn snaren.

Ook zal et helpen als je voor het spelen je handen goed wast.

Het zal mischien niet voor iedereen helpen, maar goed, het is een suggestie

CheerS!!

Bates15
15 september 2003, 16:07
elixer snaren. 1 keer per maand ofzo vervangen.

Neals
15 september 2003, 16:23
beste is om je gitaar jarenlang in de koffer te laten staan.

Nicci
15 september 2003, 16:35
nicci en sash ::
En aangezien ik mijn hoge E snaar ( de dunste dus ) weinig gebruik en gewoon erg vaak breek vervang ik niet altijd de hele set bij het breken van de hoge E snaar.
Marc

hoezo gebruik je de hoge e snaar weinig? nog nooit van gehoord dat iemand de hoge e snaar weinig gebruikt. Maar wel vaak breekt.

Nicci
15 september 2003, 16:40
Bij veel mensen roesten hun snaren vreselijk snel, dit komt door bepaalde stoffen in je zweet.

Veel van deze stoffen (let op, nie alle) zijn een resultaat van een niet al te gezonde levensstijl (voornamelijk roken) en teveel vuil in de porien en 1 van de belangrijkste, te weinig water drinken.


grappig verhaal, maar betwijfel of er ook maar iets van klopt.
snaren slijten (naast zweet en allerlei andere troep die er op komt) domweg door gebruik. na een paar weken intensief spelen is het dan echt gebeurd met ze. flexibiliteit is verdwenen. ze klinken minder helder.

roesten heb ik overigens niet zo vaak last van. breken helemaal nooit.

Neals
15 september 2003, 17:01
Zelf hou ik toch van het geluid van snaren die er een week of 2 op zitten, vaak mik ik het met snaren zo uti dat ik gigs speel met snaren van die leeftijd.

Lacrymosa
16 september 2003, 09:18
Bij veel mensen roesten hun snaren vreselijk snel, dit komt door bepaalde stoffen in je zweet.

Veel van deze stoffen (let op, nie alle) zijn een resultaat van een niet al te gezonde levensstijl (voornamelijk roken) en teveel vuil in de porien en 1 van de belangrijkste, te weinig water drinken.


grappig verhaal, maar betwijfel of er ook maar iets van klopt.
snaren slijten (naast zweet en allerlei andere troep die er op komt) domweg door gebruik. na een paar weken intensief spelen is het dan echt gebeurd met ze. flexibiliteit is verdwenen. ze klinken minder helder.

roesten heb ik overigens niet zo vaak last van. breken helemaal nooit.

Ik speel iedere dag minstens 1,5 uur
dus gebruik ik mn snaren toch wel aardig intensief

en bij mij slijten ze maar weinig door het vele spelen

het is wel zo dat als ik em een paar dagen laat staan, als ik een tijdje op een andere gitaar speel, dan komt er corrosie op de snaren waardoor ze extreem stroef aanvoelen, maar das met een beetje FastFret en een paar uurtjes intensief spelen weer verholpen

CheerS!!

ED BOB
18 september 2003, 11:32
Overigens de reden dat ik Elixer gebruik is niet om geld uit te sparen. Ik vind Elixer gewoon langer mooi klinken. Conventionele snaren beginnen al dof te klinken op het einde van een gig (bij mij dan) en ik heb er een kolere hekel aan om snaren te verwisselen, zeker tijdens een opgtreden.

Daar is een reserve gitaar voor :) .. ik speel nooit een show zonder backup gitaar

Marc

Back up gitaar heb ik ook altijd bij me. Maar is in mijn geval minder dan mijn Main gitaar. Als het ff kan probeer ik het gebruik van de back up de vermijden, te minimaliseren. Ik gebruik hem dan ook alleen in noodgevallen (bijv. als er een snaar breekt) en alleen om de set af te maken. M.a.w. ik ga niet standaard mijn back up in de laatste set gebruiken omdat mijn snaren van de main dof gaan klinken. Voor mij is daarom Elixer een prima oplossing. Snaren klinken het gehele optreden en zelfs meerdere optredens (3 a 4) goed. Voorheen gebruikte ik elk optreden een nieuwe set snaren.

greetz, Ed

Laurens
18 september 2003, 12:46
Ik heb een heel artikel geschreven over snaren- en toetsonderhoud. Zal ik het op het forum publiceren of ben ik dan pedant.

altijd interessant vind ik!

PluueeR
18 september 2003, 13:24
Ik heb ook altijd last van snaren breken tijdens optreden, laatst zelfs 2 tijdens 1 nummer. en vind het wel erg interessant om dit zo allemaal te lezen. Ik ga me snaren voortaan ook gewoon voor elke gig vervangen wel 2 a 3 dagen van te voren. En mijn bruggen een keer laten nakijken. Ook schoonmaken moet ik mezelf aanwennen.

En ik sla nogal hard aan :)

Wat er werd gezegd over voeding enzo kan ik me wel voorstelling. Sperma en vaginaal vocht smaken immers ook minder als iemand een ongezonde levenstijl heeft. Toch rook ik niet en eet ik vrij gezond.

Nicci
18 september 2003, 20:24
En ik sla nogal hard aan :)



dan moet je dat niet doen. niet arrogant bedoeld, maar ik breek nooit een snaar.

Ic3gl0vE
18 september 2003, 20:40
Ik sla ook hard aan, maar breek ook nooit een snaar. Het hard aanslaan op zichzelf hoeft dus het probleem niet te zijn. En ja, ik gebruik ook keiharde plectra

Nicci
18 september 2003, 20:50
Hard slaan met beleid kan geen kwaad. 8-)

dikke snaren helpt ook.