PDA

View Full Version : Audiobuizenversterkers voor gitaar ???????



alhambra
10 september 2003, 13:54
Aangezien er niet veel aanbod is van kleine (laag wattage) buizenvertserkers maar er wel redelijk wat kleine audiobuizenversterkers te koop zat vroeg ik mij af of het iets om daar je gitaar aan te hangen.

Zo ja:

Waar moet ik opletten, welke buizen, stereo ???
Kan ik daar de zelfde vervorming op verwachten als op een gitaarbuizenbak ?

Of is het helemaal niks ????????????

iam
10 september 2003, 14:38
ik denk dat je mss beter voor een goedkope dynacord moet kijken ipv een audioversterker (is er volgens mij niet geschikt voor)

http://bargains.advalvas.be/scripts/barg.dll?SearchVN?D&cat}Offer}17}3&1344220

buizen versterker dynacord MV80,in nieuwe staat,vier kanaals
met tone regeling,anno 1968.
PRIJS:125 euro.


gamepower@planetinternet.be
0477/933/595

alhambra
10 september 2003, 15:52
Het gaat hier dus niet om goedkoop een buizenversterker vinden maar om voor een redelijk bedrag een kleine buizen amp te verkrijgen en ja ook die worden wel is aangeboden (fender 12 watt ding ofzo) maar niet veel.

Dus graag geen reacties van je kan beter dit kopen maar graag antwoord op mijn vragen.

Toni
10 september 2003, 18:28
http://www.geofex.com/Article_Folders/old2new.htm

Sicky61
10 september 2003, 22:42
8-) kan best.Gewoon in de p.u.ingang.Je kunt wel beter een externe speaker gebruiken.1 die het geluid wat beter aan kan.Heb voor de fun wel es in een oude erres buizen radio ingeprikt en de buren waren nog steeds niet blij. suck6 d'r mee

nicoverduin
10 september 2003, 22:59
Gewoon op de pickup aansluiten en draaien met die handel. Als de speaker een beetje oud is, dan krijg je best een leuk geluid. Waar je op moet letten is een radio met de volgende buizen:
EL84 of ECL86 en EZ80 (of EZ81). de EL84 is een wattje of 4-5 en de EZ80 is een buizengelijkrichter. Hierdoor krijg je een langer sustain effect. In feite is een CHAMP achtige niet veel meer dan een radio versterker: voorversterker + eindversterkertrap (EL84, bij CHAMP 6V6) en een buizengelijkrichter (EZ80, bij CHAMP 5..nog wat). Principe is in feite gelijk. De uitgangstrafo's in een radio zijn soms wat kleiner waardoor er een lager volume is. Wel krijg je hierdoor eerder verzadiging (vervorming). M.a.w. gewoon doen. Een radio (buizen) kost geen drol. Ik zou gewoon een oude "gebit" (die met die druktoetsen) radio nemen. En over het algemeen zijn de prijzen op marktplaats aan de hoge kant. Maar ja 't is maar wat een gek ervoor geeft.
Mocht je de radio later zat zijn, dan heb je gelijk de belangrijkste onderdelen om een aX84 P1 versterker te bouwen (zie www.ax84.com)

Nico

andy
11 september 2003, 01:25
Even een reaktie op Nico over de prijzen: Volgens mij moet je een dergelijke radio niet via Marktplaats of zo kopen, maar gewoon eens een rommelmarkt afstruinen. Zag laatst in Eelde nog een stel oude buizen radio"s voor een paar euro. En er liggen ook nog eens bakken vol reserve buisjes bij.
En het zal zeker wel leuk klinken, want in de jaren 60 zijn heel wat gitaristen en bandjes op buizen radio"s begonnen. the Beatles geloof ik. :D

alhambra
11 september 2003, 09:29
Okee dat is dus mogelijk maar nu het volgende.
Er staan wel wat stereo buizenversterkers te koop maar deze hebben uiteraard geen gitaaringangen (2 keer mono-plug) valt er van die stereo ingang op zo'n versterker een beetje makkelijk 2 monoingangen te maken dus zeg maar de stereo ingang splitsen. Volgens mij moet dat niet al te moeilijk zijn TOCH ???? Het is natuurlijk leuk om dan meteen stereo te hebben.

Rutger
11 september 2003, 10:29
ik denk dat ik dat toch ook maar ga proberen. k had laatst een oude philips buizenradio (gebitje) op de kop getikt bij de kringloop voor 25 euro. k heb hem al schoongemaakt en moet nog even aan de gang met contactspray, maar hij klikt best aardig. de pu ingang is idd zwaar verouderd maar daar valt denk ik wel een andere aan te solderen.

nicoverduin
11 september 2003, 13:05
Als je handig bent, gelijk een jack erin zetten. Tenzij je nog een oude pickup hebt met 2 van die bananestekkers.
Nico

PeeVee
11 september 2003, 13:23
moet nog even aan de gang met contactspray
Neeeeeee... niet doen... Liever gewoon met busje (gebakken?) perslucht schoon spuiten (of compressortje), als dat niet lukt, dan pas tijd voor radicalere middelen. Als je eenmaal met contactspray begint, dan is het eind zoek (trekt stof / vuil aan). Na een spraybeurt doet het ding het een paar weken / maanden, maar krijgt het euvel weer sneller terug. Ampje of radiootje wordt min of meer verslaafd aan de spray! :o

hadv
12 september 2003, 02:41
ben ik ook mee begonnen in de garage van m'n ouders
best prachtig geluid eigenlijk wel
daarna een buizenversterker uit een vreselijk oud draaitafelmeubel (78 toeren platen, jaja, dat waren nog eens tijden, vroeger was alles beter, vooral m'n geheugen :-D :-D ) dat ik had georven van m'n opa (mijn ouders hebben em weggegooid nadat ik het huis was uitgegaan, daar kwam ik 5 jaar later achter toen ik hem weer wou hebben :angry: )

maar over de contactspray danwel perslucht: het is waar dat contactspray vuil aantrekt (is nl vettig), maar die krengen zijn vaak zo smerig... ik heb weleens een oud potmetertje opengemaakt, er ligt gewoon een dikke koeklaag op de koolbaan :evil: )
dus.... eerst schoonmaken met contactspray (inspuiten, even wachten, paar minuten heen en weer draaien) en dan schoonspuiten met lucht of spray voor videokoppen

Javaca
12 september 2003, 16:09
Toen ik m'n strat net had, had ik geen geld voor een versterker. Daarom heb ik dat ding maar gewoon op de Pinckup aansluiting van m'n stereo aangesloten (AKAI 2X 80W) Ging best al gingen bij de hoge tonen en de extra lage mijn speakers wel wat snerpen. Ook op de Pickup ingang van mijn oude Weimar en Philips buizenradio's (jaren '50) ging dit perfect een leuk, warm Clean-geluid.

:satisfie: