PDA

View Full Version : Het nut van modes (ionian, dorian, etc.)...



hellogoodbye
10 september 2003, 11:34
In een ander topic zijn we het over de verschillende modes gaan hebben. Ik vraag me eigenlijk af wat het nut is van die modes...

Ik bedoel: stel, je speelt in E phrygian: dan speel je dus eigenlijk gewoon in C ionian (de standaard C majeur)... Je start dan wel met een andere noot (de derde in dit geval), maar voor het improviseren kun je op je fretboard gewoon uitgaan van C ionian: je gebruikt dezelfde noten. Dus kan je nooit fout gaan.

De CAGED methode heeft het ook over dorian pattern, phrygian pattern. Terwijl ze het eigenlijk ook gewoon pattern 1 en pattern 2 kunnen noemen. Als je maar weet hoe de noten t.o.v. elkaar staan, maakt het toch allemaal niet veel uit...?

Een en ander klint natuurlijk wat anders, als je met de akkoorden begint en zo, maar uiteindelijk, of je nu D dorian, F lydian of A aeolian speelt: je speelt gewoon in C...

Dus... waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...?

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd... ;)

Tymon
10 september 2003, 12:30
1. Omdat die noten dan wel "kloppen" maar je kan zekers niet dezelfde licks gebruiken op E phrygisch als je zou doen op C ionisch! Ja, het kan wel maar je zal daar niet de meest mooie improvisaties mee kunnen spelen. Je moet namelijk rekening houden met wat voor noten je speelt ten opzichte van het akkoord... grondtoon, terts, kwint... de verschillende intervallen roepen allemaal een ander gevoel op... als je daar geen rekening mee houdt gaan je solo's heel onsamenhangend klinken.


2. Omdat je dan andere patroontjes, firguurtjes, licks gaat spelen. Als je altijd van dezelfde mode uitgaat gaan je solo's nogal saai klinken zonder veel variatie.


Dus... naar mijn mening heeft het zekers wel nut om de modes te leren!

Tymon

telecastermaster
10 september 2003, 13:10
Op zich heb je gelijk. Het punt is alleen dat de diverse modi een bepaalde sfeer oproepen die typisch is voor de betreffende modes. E phrygisch bv. klinkt 'Spaans' aangezien flamenco muziek altijd in die modus staat.

hellogoodbye
10 september 2003, 13:19
1. Omdat die noten dan wel "kloppen" maar je kan zekers niet dezelfde licks gebruiken op E phrygisch als je zou doen op C ionisch! Ja, het kan wel maar je zal daar niet de meest mooie improvisaties mee kunnen spelen. Je moet namelijk rekening houden met wat voor noten je speelt ten opzichte van het akkoord... grondtoon, terts, kwint... de verschillende intervallen roepen allemaal een ander gevoel op... als je daar geen rekening mee houdt gaan je solo's heel onsamenhangend klinken.
Hm, ja daar zit wat in. Ik begrijp wat je bedoelt.


2. Omdat je dan andere patroontjes, firguurtjes, licks gaat spelen. Als je altijd van dezelfde mode uitgaat gaan je solo's nogal saai klinken zonder veel variatie.
Hm, dat vraag ik me af. Als ik iets in C ionisch speel, ga ik het hele fretboard over: ik kom dus langs alle 5 de 'standaard' patterns. Dus ook door alle modes. Ongeacht welke mode het stuk in is. Zo kan ik beginnen met soleren in het D dorian pattern. En als ik in E phrygisch wil soleren begin ik misschien wel in weer een ander pattern. 't Is maar net waar je begint op het fretboard. Op deze manier zijn die benamingen puur naampjes van patterns... Fijn dat je dan weet dat je in phrygian speelt, maar uiteindelijk loop je toch gewoon door de vaste patronen.

Bepaalde 'vaste' licks zitten ook vast in bepaalde patterns. Dus die zal je dan steeds weer in dat bepaalde pattern spelen. Ongeacht of je nou begonnen bent in ionian of dorian of wat dan ook. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Voorbeeld: de 'lick' ('t is maar een voorbeeld...) op de bovenste drie snaren:

-----------578
------568------
457------------

(ik hoop dat het goed overkomt met jou letterype...). Dit is het 'bovenste' gedeelte van het (als ik me niet vergis, in deze setting, G) aeolian pattern. Deze exacte 'lick' komt alleen zo voor in dit aeolin pattern (in mijn geval gewoon pattern 4...). Dus dan kan ik wel in F myxolodian staan te soleren, maar als ik deze lick wil spelen, zal ik toch echt naar de plek op het fretboard moeten gaan waar, op dat moment, het aelion pattern zit. Die patterns blijven hetzelfde, alleen de positie verandert mee met de rootnote die je kiest.

Uiteindelijk zal je overigens, als je aan het improviseren bent, toch spelen wat je in je hoofd krijgt. Je denkt dan heus niet: o, wat grappig, ik speel nu F myxolidian! Nee, je speelt gewoon iets wat past bij de begeleiding. Ik probeer altijd dat te spelen wat ik in m'n hoofd hoor. Uiteindelijk wil je dat toch. Tenzij je moet improviseren over een akkoordenschema dat je nog nooit gehoord of geoefend hebt, natuurlijk... Dan kan het wel weer handig zijn... Wellicht...

Hm, ik klets weer wat af... Maak ik het nou nodeloos ingewikkeld of is het ook echt zo lastig om uit te leggen...? ;)

hellogoodbye
10 september 2003, 13:22
Op zich heb je gelijk. Het punt is alleen dat de diverse modi een bepaalde sfeer oproepen die typisch is voor de betreffende modes. E phrygisch bv. klinkt 'Spaans' aangezien flamenco muziek altijd in die modus staat.
O, aha, heb ik dus eigenlijk voor niets m'n lange reactie gepost... :lol:

telecastermaster
10 september 2003, 14:30
Wat nogal eens wordt vergeten is dat een modus alleen zinvol is in relatie met de bijbehorende akkoorden. Ik bedoel:

meen de C Ionische modus: c-d-e-f-g-a-b-c en akkoordenschema I, IV, V, I. Dan worden de akkoorden dus C - F - G - C.

Ga je nu in de dorische modus (dus d-e-f-g-a-b-c-d) I, IV, V, I akkoorden spelen dan worden de akkoorden: Dmin - G - A - Dmin.

Het eerste akkoord is nu mineur geworden (aangezien de fis van D majeur niet in de toonladder van c zit, maar de f wel; vandaar Dmin). Etc.

Phrygisch wordt dan: Emin - Amin - Bverminderd - Emin

Onnodig om te zeggen dat hierdoor de sfeer van het nummer totaal is veranderd!!! Je kunt modus en akkoorden NIET los van elkaar zien. Een modus zonder harmony is niets.

Ik raad je aan eens enkele van deze akkoorden schema's uit te rekenen en op te nemen zodat je mee kunt spelen. Dan hoor je verschillen wel.

hellogoodbye
10 september 2003, 15:04
Je kunt modus en akkoorden NIET los van elkaar zien. Een modus zonder harmony is niets.
Kijk, dat zet het in perspectief! Alhoewel I, VI, V, I natuurlijk moet zijn I, IV, V, I 8-) Maar nu vat ik 't. Het maakt dus alsnog niet veel uit voor het leren kennen van het fretboard (weten waar de juiste noten staan t.o.v. elkaar), maar zeker wel voor de muziek die je er mee maakt! Dus zal ik me er alsnog in gaan verdiepen. Dank je.

P.S.



Het eerste akkoord is nu mineur geworden (aangezien de fis van D majeur niet in de toonladder van c zit, maar de f wel; vandaar Dmin). Etc.

Misschien is het makkelijk (voor derden) als je zegt dat men gewoon de akkoorden behorende bij de C toonladder (ionisch) moet blijven gebruiken voor alle modes die daaruit voorkomen (ionisch blijf je toch als basis zien). Dus als je bijvoorbeeld in E myxolidian wilt spelen kun je gewoon de akkoorden gebruiken die horen bij A (ionisch). Dat is simpeler te vatten: dan hoef je niet per se alle mollen en kruisen te onthouden. Een boel gitaristen hebben de akkoorden aardig op een rijtje maar niet de theorie erachter. Dus. Dacht ik zo. Dit even ter aanvulling. Tenzij ik het mis heb... :wink:

telecastermaster
10 september 2003, 15:19
Alhoewel I, VI, V, I natuurlijk moet zijn I, IV, V, I 8-)

Ja sorry, je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb het aangepast.

telecastermaster
10 september 2003, 15:21
Misschien is het makkelijk (voor derden) als je zegt dat men gewoon de akkoorden behorende bij de C toonladder (ionisch) moet blijven gebruiken voor alle modes die daaruit voorkomen (ionisch blijf je toch als basis zien). Dus als je bijvoorbeeld in E myxolidian wilt spelen kun je gewoon de akkoorden gebruiken die horen bij A (ionisch). Dat is simpeler te vatten: dan hoef je niet per se alle mollen en kruisen te onthouden. Een boel gitaristen hebben de akkoorden aardig op een rijtje maar niet de theorie erachter. Dus. Dacht ik zo. Dit even ter aanvulling. Tenzij ik het mis heb... :wink:

Nee je hebt het goed. :)

Zo redeneer ik eigenlijk zelf ook.

taylor
10 september 2003, 15:59
Een en ander klint natuurlijk wat anders, als je met de akkoorden begint en zo, maar uiteindelijk, of je nu D dorian, F lydian of A aeolian speelt: je speelt gewoon in C...

hier maak je dus en fout om te denken wat al zo vaak is gezegt dat trap I en VI het zelfde zijn omdat ze dus de zelfde noten hebben.en het klopt gewoon niet wat je zegt.

want lydian is majeur(4 trap) en dorian en aeolian mineur dat kan nooit gelijk zijn dat is het zelfde als je zou zeggen amaj7(het akkoord) klint gelijk aan emin7-9 ofzo dus onzin.

speel is en c majeur akkoord dan bv a aeolian (VI trap) er over heen je zult merken sommige dingen(noten) klinken wel andere minder of niet.

speel nu is gewoon over dat cmajeur akkoord c majeur I trap het klopt helemaal.

als je nu en simpele I IV V schema neemt dus c majeur, f majeur en g majeur speel maar eens en A aeolian er over heen klopt soms maar klint niet echt lekker speel dan is c majeur(1 trap) er over heen het klopt harmonisch perfect.

dus die ladders hebben en directe verbinding met de trap waar je schema in staat.


al hoewel je wel onderling ladders kunt spelen over bv en majeur schema kun je dit nooit zo leren vanaf het begin dat is veelste moeilijk.en kom je telkens weer met de zelfde vragen te zitten!

telecastermaster
10 september 2003, 16:40
hier maak je dus en fout om te denken wat al zo vaak is gezegt dat trap I en VI het zelfde zijn omdat ze dus de zelfde noten hebben.en het klopt gewoon niet wat je zegt.



Ik kan je hier niet volgen Taylor. I en IV kunnen NOOIT hetzelfde zijn omdat het simpelweg de 'afstand' (het interval) tussen 2 akkoorden aangeeft (ongeacht wat de tonica; de grondtoon is)

taylor
11 september 2003, 10:10
nee ze zijn niet het zelfde.

ze hebben de zelfde noten trap I en VI.

dus c majeur is cdefgabc(I trap)

a mineur is àbcdefga.(VI trap).

als je bv a mineur(ladder) vanaf de c noot speelt klinkt het wel weer in cmajeur schema I IV V.