PDA

View Full Version : goede a/b box...hulp gevraagd!



shredneck
9 september 2003, 22:53
Ik ben op zoek naar een a/b (evt a/b/y box) die absoluut true bypass is en ook geen stroom nodig heeft en ook nog eens erg goed is!

Ik wil hiermee gewoon mijn signaal splitten naar mijn tuner (nee, ik koop geen boss tuner pedaal haha) om zo stil te kunnen tunen. Ik weet dat er op racktuners een mute functie zit, maar a: ik wil de tuner niet in mijn signaalketen en b: ik heb al een goede tuner.

Thanx for your time.

Corvin.

ma_jeur
10 september 2003, 09:29
Lehle switches schijnen erg goed te zijn.
http://www.lehle.com/frameset.php4?lang=nl
Worden door vd Haar geimporteerd

riesj
10 september 2003, 11:36
Hoi,

Ik vraag me even af, of je je signaal wil splitten, of dat je gewoon tussen a en b wilt kunnen schakelen.

Als je alleen wilt kunnen schakelen, zou je zelf zo'n pedaal kunnen maken met een DPDT-switch.

Groetjes,

shredneck
10 september 2003, 19:05
thanx voor de reacties. Ik wil mijn signaal eigenlijk gewoon a/b en, niet persee splitten. Het gaat me om "stil" tunen en dat ik dan de tuner uit het signaalpad heb zeg maar...

zo'n switch, is dat hetzelfde idee als in een crybaby zit?

Lehle ga ik ff checken, thanx!

riesj
10 september 2003, 19:42
zo'n switch, is dat hetzelfde idee als in een crybaby zit?

Zo'n DPDT-switch wordt oa gebruikt om een crybaby TB te maken.

Maar in dit geval zou je dus je ground en je signal kunnen switchen:

A(signal)-------- | | --------- A (grnd)

Y(signal)-------- | | --------- Y (grnd)

B(signal)-------- | | --------- B (grnd)

Waarbij de 6 verticale streepjes de contactpunten van de DPDT-switch voorstellen.

Hmm, Ik vraag me nu eigenlijk af of het niet een klein beetje overbodig is om de ground te switchen :???: Lijkt me eigenlijk alleen zinnig als tussen amps switched. Correct me if I'm wrong :roll:

Als het overbodig is om de ground te schakelen, kun je volstaan met een SPDT switch.

Groetjes,

shredneck
10 september 2003, 21:17
thanks man, daar ga ik mee aan de slag!

hadv
11 september 2003, 00:33
niet switchen, gewoon doorsolderen, met switchen loop je kans glitches te krijgen

shredneck
11 september 2003, 07:21
"glitches" wat is/zijn dat?


en hoe zou je dat doorsolderen dan? gewoon een soort Y kabel maken?
...dan kan ik de tuner niet muten....is niet echt een ramp maar ok....glitches? :-?

hadv
11 september 2003, 18:46
in het prachtige schema van riesj de 3 grounds aan elkaar solderen waardoor de ground altijd is verbonden
schakelaars zijn mechanisch (ja, echt :-D ) en er zit ook nog een veer in. daardoor wordt het kontakt niet in 1 keer gemaakt, maar in feite stuiteren ze tegen elkaar aan (dat zijn de glitches). door de ground door te solderen weet je zeker dat het daar niet aan ligt en minimaliseer je bijeffecten
sowieso moet je altijd proberen alleen de signaalweg te schakelen

Antal
11 september 2003, 20:06
Hmm, Ik vraag me nu eigenlijk af of het niet een klein beetje overbodig is om de ground te switchen :???: Lijkt me eigenlijk alleen zinnig als tussen amps switched. Correct me if I'm wrong :roll:

Lijkt me niet helemaal correct. Volgens mij is zoals het op de site van Fulltone wordt uitgelegd de meest juiste manier. Als je bijv. tussen 2 amps schakelt moet je juist zorgen dat het signaal naar de amp die je niet gebruikt aan aarde ligt. Dit om ruis te voorkomen.

Hier staat het uitgelegt:
http://www.fulltone.com/PdfFiles/ab.pdf

Het deel met de ledjes kun je eenvoudig weglaten als je dat niet nodig hebt of geen 3pdt schakelaar hebt.

hadv
12 september 2003, 01:46
antal heeft gelijk, je moet het signaal naar de aarde brengen, anders blijft-ie ruisen enzo. (had ik ff niet op gelet)
vergelijk het met het op 0 zetten van de volumeknop van je gitaar als je um wegzet voor de pauze en het bier

riesj
12 september 2003, 12:11
Dat van die glitches wist ik niet. :oops:
In dat geval zou ik voor deze toepassing ook meteen de ground aan elkaar solderen. Had er om andere reden ook al twijfel bij (overkill).

Zou je die ruis ook niet kunnen oplossen door tussen de tip en sleeve van A (hetzelfde geldt voor B) een weerstand van 100k te solderen?

Groetjes,

aadplagiaat
12 september 2003, 12:31
Dat van die glitches wist ik niet. :oops:
In dat geval zou ik voor deze toepassing ook meteen de ground aan elkaar solderen. Had er om andere reden ook al twijfel bij (overkill).

Zou je die ruis ook niet kunnen oplossen door tussen de tip en sleeve van A (hetzelfde geldt voor B) een weerstand van 100k te solderen?

Groetjes,

Die gltiches zorgen voor de beroemde (beruchte) PLOP (plopperdeplop) als je je versterker uitzet.

Die ruis kun je oplossen door een weerstand van 0-ohm tussen de tip en de sleeve te solderen. een hogere waarde geeft evenveel meer kans op brom/ruis. Jammer dat dat ook niet helpt, omdat je dan ook geen geluid meer hebt.

Aangezien je gitaarelementen meestal hoogohmig zijn kun je beter geen weerstanden parallel aan je signaaldraden zetten. Je verlaagt met zo'n weerstand de ingangsimpedantie van je versterker en daarmee tevens de afsluitweerstand van je element. Dit geeft kans op vervorming (vooral met je potmeter op je gitaar voluit) en die vervorming is niet mooi.

skabouter
12 september 2003, 21:16
ik heb zelf 2 Proel A/b`s, en een soundlab ofzo. die zijn respectievelijk 30, en 25 euro, erg goed, stevig en lekker. ik weet niet of ze theoretisch TRUE Bypass zijn, maar in de practijk vind ik dat wel. prima dingen.

hadv
12 september 2003, 22:02
aadplagiaat

een weerstand van nul ohm ? je tante :-D

komt een gitarist in de electronicawinkel "heeft u voor mij een weerstand van 0 ohm". Zegt die winkelier "moet het een koolfilm weerstand zijn met 1% tolerantie of een gewone met 5% tolerantie, of denkt u dat dat nix uitmaakt bij 0 ohm". De gitarist denkt even na en zegt "doe maar die koolfilm van 1%, want ik heb gehoord dat die minder ruisen"
Krijgt-ie een stukje kabel. :lol:

Tubefreak
13 september 2003, 11:29
Ik ben op zoek naar een a/b (evt a/b/y box) die absoluut true bypass is en ook geen stroom nodig heeft en ook nog eens erg goed is!

Ik wil hiermee gewoon mijn signaal splitten naar mijn tuner (nee, ik koop geen boss tuner pedaal haha) om zo stil te kunnen tunen. Ik weet dat er op racktuners een mute functie zit, maar a: ik wil de tuner niet in mijn signaalketen en b: ik heb al een goede tuner.

Thanx for your time.

Corvin.

Hoi Corvin,

Waar bestaat je setup uit en hoe heb je het aangesloten? Misschien is er een vele handigere of betere oplossing.

Maarten

aadplagiaat
14 september 2003, 00:05
aadplagiaat

een weerstand van nul ohm ? je tante :-D

:lol:

bestaat echt !

shredneck
14 september 2003, 14:59
Ik ben op zoek naar een a/b (evt a/b/y box) die absoluut true bypass is en ook geen stroom nodig heeft en ook nog eens erg goed is!

Ik wil hiermee gewoon mijn signaal splitten naar mijn tuner (nee, ik koop geen boss tuner pedaal haha) om zo stil te kunnen tunen. Ik weet dat er op racktuners een mute functie zit, maar a: ik wil de tuner niet in mijn signaalketen en b: ik heb al een goede tuner.

Thanx for your time.

Corvin.

Hoi Corvin,

Waar bestaat je setup uit en hoe heb je het aangesloten? Misschien is er een vele handigere of betere oplossing.

Maarten

Mijn setup bestaat uit 2 jcm800 type 2204 halfstacks, mijn pedalen: ts-9,wah,rotovibe en een eq pedaal. Een racktuner wil ik gaan kopen en deze in de case bouwen waar de 2 heads in komen.

Ik speel in principe over 1 head, de ander staat stanby, ik neem vaak ook niet beide cabs mee.
Bedoeling is dus om de tuner uit mijn signaalpad te hebben. Ik zag van Lehle een apparaatje/box waar ik wat aan heb, het gaat om een a/b/y box met ook nog eens een aparte lus voor evt effecten, daar kan ik mooi de tuner inhangen! Toch?

Tubefreak
20 september 2003, 10:01
In jouw geval is de Lehle inderdaad een goede oplossing.

Je zou ook aan een Axess Electronics BS-2 kunnen denken als je je signaal te gelijk wilt splitten naar de amps en nog een output voor je tuner. Maar dan gaat het signaal wel altijd naar de 2 amps en tuner en heb je geen mute functie.

Maarten