PDA

View Full Version : Marshall Vs. Engl



mayly
9 september 2003, 22:25
ik weet het allemaal nimeer..
ik lees zoveel goeds over alles, maar na een tijd weet je niet meer wat te kiezen.

natuurlijk ga ik ze allemaal nog een keertje uittesten!!
maar ik wou toch nog even jullie advies.

ik had graag een nieuwe top gekocht voor max. 1200 eur.
ik speel rock, lichte metal, maar speel ook graag blues (vooral om een keertje te jammen)
de versterker moet dus een goeie distortion scheur hebben, genoeg om metal te kunnen spelen.
MAAR ik vind persoonlijk een goede clean klank ook wel belangrijk!
ikzelf had gedacht aan:

ofwel de Marshall dsl 50, algemeen wel een goede versterker dacht ik;

ofwel Engl Fireball, maar ik vrees wat dat die geen andere distortions kan produceren dan voor metal;

ofwel (schiet me niet dood) de Marshall Mode Four, lijkt me breed qua klank. ik bedoel daarmee dat die denk ik veel veschillende distortions kan produceren zowel voor rock als voor metal tot eventueel blues en toch wel goede clean hoor ik...enkel...het is geen buizenamp en ik vrees dat die dus niet waardevast gaat zijn :-?

eventueel denk ik zelfs aan de Orange AD30 e.a.

wat past volgens jullie het beste bij mijn stijl en budget?? andere ideeën zijn altijd welkom!!

oh ja, ik zou er sowieso al een Engl cab onder zetten

jullie zouden me er hard mee helpen,thanx tim

skabouter
9 september 2003, 22:29
ik ken die engl niet, maar ik weet wel dat de DSL50 erg goed is. vaak op gespeelt, en die is zeer divers

naar mijn mening goede clean. niets mis mee. en als je een knopje indrukt heb je ineens prima blues crunch.
en dan heb je nog channel 2, met 2 hi gains. is precies wat je nodig hebt.
GAVE amp. 2 channels, met 4 modes in totaal

en NEE, neem geen MF, anders schieten we je inderdaad dood (helaas)

marc_o
9 september 2003, 22:34
zijn beide prima, zowel de dsl als de fireball, de fireball echter deelt gain op kanaal 1 en 2, op 2 issie gewoon vet opgevoerd. De dsl heeft aprte kanalen en daar kun je een clean en scheur wat beter instellen. Uiteraard kun je op de fireball e.e.a. goed regelen met de volumeknop van je gitaar, maar dat moet je willen/kunnen.
Ga ze testen en laat je oren de beslissing maken.

shredneck
9 september 2003, 22:36
De Mode Four en de Orange zou ik vergeten. De Fireball is een aardige amp, maar persoonlijk mis ik bij Engl de spreekwoordelijke "mojo" in sound en looks. Ik zou ten alle tijde gaan voor de dsl of evt een 6100.

Wat belangrijk is, is het volgende denk ik:

1. Hoeveel en wat voor mogelijkheden denk je nodig te hebben?
2. Speel je vaak live, dan speelt het gewicht en de afmeting ook mee.
3. Gebruik je veel effecten/processors/pedalen? Let op de combinatie van je eigen effecten en de aan te schaffen top, zonde als de helft van je effecten ineens niet bruikbaar meer is om een of andere reden.

Wat punt 3 betreft, ik koop mijn effecten altijd pas als ik ze gehoord heb over een jcm800 2203/2204 (dat is mijn amp) en sommige van die effecten komen niet mooi uit de verf op bv een Hughes and Kettner...zonde van je dure fx dus!

Probeer zoveel mogelijk heads uit als je geen haast hebt, ik zou zelf gaan voor iets met een Britse sound, absoluut geen high gain head iig.

Succes.

Negative K3 fan
9 september 2003, 22:51
ik vind zelf de fireball best een aardige versterker, alleen de mensen bij engl hebben het op een punt hard verprutst en dat is de gedeelde gain waar ik (en waarschijnlijk velen met mij) absoluut niet mee overweg kunnen, daarom zou ik deze zelf uit jouw keuzemogelijkheden zeker niet nemen. De modefour ook niet.

De DSL ken ik persoonlijk niet (DSL100 wel), maar als deze jouw sound heeft kun je er kwa features en betrouwbaarheid (het zijn voornamelijk de dsl combos) geen grote buil aan vallen.

maarten
10 september 2003, 00:57
check misschien ook ff de richy blackmore van engl..

1277 euro

en is meer voor rock dan metal lijkt me zo maar kan ook wel wat metal aan

gerrekat
10 september 2003, 08:59
ja de RB signature kan de ideale amp zijn voor je, maar puur voor rock denk ik dat een marshall wel een heel typerend geluid heeft!

Maar ja Richie Blackmore die toch wel bekend staat als heel kritisch heeft toch zijn Marshalls weggedaan voor een ENGL!

Raffel
10 september 2003, 10:28
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Marshall, en ik denk dat als je een goede clean en scheur wil, je iets meer moet investeren als je een ENGL wil. Ik zou dus nog even doorzoeken naar eventuele andere opties

mayly
10 september 2003, 11:56
hey bedankt mensen voor jullie reacties!! ik heb al veel nuttige informatie gehoord!

nog meer meningen, reacties en ideeën zijn nog altijd welkom :)

tim

marc_o
10 september 2003, 12:04
Blackmore is een hele goede suggestie, dom dat ik daar niet aan dacht als Engl en RB fan, tja, het is een opgevoerde Marshall zonder ruis en een beter clean, perfecte middenweg.

art|saves
10 september 2003, 15:01
kheb zelf een engl fireball en kan je vertellen dat de gedeelde gain knop misschien wel jammer is als je 4 kanalen wil, maar dat heb ik niet nodig. Voor rock/punk/metal is de disto prima en de clean vind ik zelf heel erg mooi en kan je ook een crunch randje toevoegen. Zelf speel ik op een les paul en als ik de neck pu gebruik krijg ik een goede blues klank eruit.

marc_o
10 september 2003, 15:37
Ja absoluut waar, heb 'm in de winkel ook met een Les Paul getest, en ik vond het erg goed klinken, kan ook wel wat met die gitaarvolumeknop, ik zou 'm best willen hebben, maar toch, de dsl is ook erg mooi....en een hoop puristen hebben het wel over diodeclipping en de theorie daarachter en blabla, maar uiteindelijk gaat het er mij om of het me aanstaat wat er uit die speakerkast knalt, en hoe dat dan wordt gemaakt zl me feitelijk ook een worst wezen....maar nogmaals, ik vind het bij beide versterkers mooi, dus toch moeilijke keuze.

zjanke
10 september 2003, 22:46
Je moet echt zelf gaan luisteren.

Ik heb een tijd geleden een Marshall TSL602 gekocht, maar daardoor val je hier bijna in ongenade :D . De meeste hier zijn ENGL adepts en die klinken erg goed voor punk/metal, maar voor Blues en rock kan het mij minder bekoren dan mijn Marshall. 8-)

Je moet het zelf mooi vinden en dat kun je gewoon niet horen vanaf een forum. Mijn Godin LG klinkt ook veel anders (2 x HB) dan de strat van onze andere gitarist over mijn versterker. Dus neem je eigen gitaar mee, pak een dag of drie vrij en ga spelen in diverse winkels en neem daarna het besluit wat je echt wilt.

Succes en laat even weten of je je tot de Engl clan laat bekeren of dat je toch heel wijs voor een Marshall kiest :wink:

mayly
11 september 2003, 17:58
zal ik zeker doen :P

ik ben heel geinteresseerd in de richie blackmore geraakt, en ga hem dus ook zeer ruim testen binnenkort!!
ik geloof dat ze hem in keymusic hebben...
de dsl 50 ga ik ook nog zeker testen, en waarom niet eens de fireball...

ik vrees enkel dat de dsl te weinig gain gaat hebben, ik heb af en toe wel graag eens een beetje een (nu-)metal soundje. ik weet trouwens ook niet of ik dat met de richie blacmore kan bereiken, ma daarom ga ik hem zeker nog een keertje testen...

maar wil vooral een versterker voor echt harde rock

tim

marc_o
11 september 2003, 18:26
Nou, de gain is op alle bovengenoemde versterkers meer dan voldoende, zeker voor NU-Metal, waarbij je over het algemeen een stuk lager staat gestemd, is het vaak mooier en bombastische iets gain terug te nemen, zodat de definitie beter naar voren komt.

hadv
12 september 2003, 01:21
Ik heb op een paar Orange's gespeeld. De mogelijkheden en het type vervorming vond ik erg goed bij blues passen, maar lekker gillen lukte me niet.
Trouwens, Engl heeft ook kleinere versterkers dan die dikke toppen.
Ik heb een screamer combo, 50 watt, en daar kun je erg veel kanten mee op (nadeel is dattie maar 1 speaker heeft). Dat met die kanalen heb ik opgelost door zelf een schakelbak te bouwen met een soort van preset-effect en toch alle vier de knoppen beschikbaar, super.
Marshall is gewoon veelzijdig, ik speel er vaak op in de oefenruimte en ik heb een valvestate 8240 combo gehad. Goed instelbaar geluid en behoorlijk betrouwbaar.
Een jcm900 dual reverb met een 4x12 buik past niet in mijn auto (als ik alle andere spullen ook nog moet meenemen), anders had ik die wellicht gekocht.

V!N
14 september 2003, 16:17
Maar ja Richie Blackmore die toch wel bekend staat als heel kritisch heeft toch zijn Marshalls weggedaan voor een ENGL!


Als eveneens criticus wat geluid betreft, moet ik zeggen dat het geluid van meneer Blackmore in Rainbow onmetelijk veel malen beter vind dan hoe hij tegenwoordig scheurt.


Marshall dsl 50 > de enige die alles wat je wilt een aardig goed kan. Hier valt mee te bluesen, te cleanen en te metallen. Let wel .. 'aardig goed', niet perfect.

Engl Fireball > Redelijk metallen in deze tijd. Oude Diamond bangers hoef je niet te proberen. Blues en clean my ass ..

Marshall Mode Four > lees dit: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=20195&start=11

Orange AD30 > Heb ik niet bespeeld, zeg ik daarom liever ook niets over. Een eigen mening baseren op die van anderen of een paar mp3's is absoluut niet mijn stijl.
Ik schat deze versterker niet in als een metal-monster, maar ja .. nooit zelf geprobeerd.


Eindoordeel van de Pulmeester: Je bent ongeveer net zo'n gitarist als ik .. nou ja, je stelt dezelfde veelzijdige eisen aan je versterker vanwege je stijlen en spelen (net als ik). Als ik uit jouw verlanglijstje een versterker zou moeten kiezen, zou dat de DSL 50 zijn.

srv-man
14 september 2003, 22:01
Maar ja Richie Blackmore die toch wel bekend staat als heel kritisch heeft toch zijn Marshalls weggedaan voor een ENGL!


Als eveneens criticus wat geluid betreft, moet ik zeggen dat het geluid van meneer Blackmore in Rainbow onmetelijk veel malen beter vind dan hoe hij tegenwoordig scheurt.



Inderdaad, maar de mooiste sound van RB vind ik nog op Made in Japan uit 1972 (!) staan, ongekend heavy voor die tijd.
Bovendien kun je RB nu toch niet meer serieus nemen, wie gaat er nu in een maillot de middeleeuwse minstreel uit staan hangen. :-D

Neemt niet weg dat een Engl naar mijn smaak veelzijdiger is dan een Marshall en in ieder geval een mooier clean heeft.

mayly
14 september 2003, 22:21
ik heb de oplossing gevonden denk ik.

ik ga gewoon eventjes verder sparen tot ik me de Powerball met Z5 kan permitteren... ik ben er bijna 8) en dan denk ik dat ik zowel voor metal als voor harde rock, lichte rock, blues en misschien wel voor nu-metal een aardig goede sound ga hebben :)

maar kga hem natuurlijk wel nog eerst heel goed testen!! maar hij heeft 4 kanalen en 2 toonregelingen (bas-mid-high) en is dus heel veelzijdig! dat spreekt me wel aan...

alleen heb ik schrik dat 100watt lampen te veel en te luid gaat zijn :(
ik heb geen ervaring met lampenversterkers en ok ik treed regelmatig op, pakt 2 x per maand, maar das meestal met p.a. en van die mannen moogt ge uwe versterker nooit openzetten. MAAR klinkt die powerball wel op lager volume??

tim

BLOK182
14 september 2003, 22:23
Denk het wel, enne, 50 watt buizen is ook loeihard, dus ben maar niet bang van die 100 watter hoor ;-)

maarten
14 september 2003, 23:53
ik heb thuis ook de powerball, en is die klinkt zeker erg goed op laag volume.. natuurlijk klinkt hij beter als hij lekker hard staat, maar ik ben dik tevreden over hoe hij op laag volume klinkt! kun je zeker niet van alle 100W buizenamps zeggen!

Jeee
15 september 2003, 00:10
ik heb de oplossing gevonden denk ik.

ik ga gewoon eventjes verder sparen tot ik me de Powerball met Z5 kan permitteren... ik ben er bijna 8) en dan denk ik dat ik zowel voor metal als voor harde rock, lichte rock, blues en misschien wel voor nu-metal een aardig goede sound ga hebben :)

maar kga hem natuurlijk wel nog eerst heel goed testen!! maar hij heeft 4 kanalen en 2 toonregelingen (bas-mid-high) en is dus heel veelzijdig! dat spreekt me wel aan...

alleen heb ik schrik dat 100watt lampen te veel en te luid gaat zijn :(
ik heb geen ervaring met lampenversterkers en ok ik treed regelmatig op, pakt 2 x per maand, maar das meestal met p.a. en van die mannen moogt ge uwe versterker nooit openzetten. MAAR klinkt die powerball wel op lager volume??

tim

Ga toch eerst maar 'ns luisteren naar alle hoger vermelde versterkers. Ga ze eens ALLEMAAL uitgebreid testen, want nu weet je alles maar van horen zeggen.
Je moet je echt niet blindstaren op het aantal kanalen van een amp. En alleen omwille van die 4 kanalen de Powerball kopen, is niet alleen dom, maar vooral duur.
Bovendien kan je met de volumeknop van je gitaar en een extra pedaaltje al wonderen doen. Zet dan bv. een boost / od pedaaltje tussen gitaar en amp. Stel dan op pakweg een 2-kanaals amp kanaal 1 in als een lichte crunch, en kanaal 2 als een goeie vette distortion. Wil je dan "echt" clean, draai je gewoon het volume van je gitaar wat terug op kanaal 1. Wil je een echt vette distortion sound, trap je gewoon je pedaaltje in op kanaal 2. En een goed pedaaltje kost nog altijd minder dan de meerprijs van een Powerball t.o.v. een Fireball.

Denk er goed over na & LET YOUR EARS DECIDE!
Die Line6 heb je ook in een opwelling gekocht, met het gekende resultaat ...

En ga ze nu gvd maar snel uittesten! :D

mayly
15 september 2003, 17:20
ik heb nooit gezegd dat ik de andere versterkers niet ga testen he!
en trouwens, uit het voorval met de line 6 heb ik ontzettend veel geleerd, en het zal me dus niet meer overkomen..!!!

maar het is gewoon zo dat ik verder ga sparen zodat ik mij de powerball kan permiteren, en dus eventueel zou kunnen kopen, maar dat wilt niet zeggen dat ik niet meer in die andere geïteresseerd ben!!

gewoon uittesten dus en goed luisteren..

maar ik heb deze forum opgestart om zowat te weten te komen welke versterkers voor mij geschikt zijn (er zijn er tenslotte zooooveel) zodat ik niet verdwaal en weet dewelke ik moet gaan testen!!

en bedankt aan al degene die me al geholpen daarin!

tim

gerrekat
15 september 2003, 18:14
de algehele kwaliteit van onderdlen en constructie is ven een ENGL iig onmetelijk beter dan van een Marshall!

Overigens gebruikt RB volgens mij bijna geen elektrische gitaar meer

V!N
15 september 2003, 20:21
ik heb de oplossing gevonden denk ik.

ik ga gewoon eventjes verder sparen tot ik me de Powerball met Z5 kan permitteren...


Leuk, welke versterkers koop je er nog bij voor blues, clean, (hard)rock en de oudere metal ?

gerrekat
15 september 2003, 22:06
de POWERBALL kan dat allemaal met verve, ik weet niet of je de clean en crunch wel eens gehoor heb, vooral de clean is stukken beter dan op welke marshall!

Op crunch gebied is Marshall erg sterk natuurlijk, maar ik durf te beweren dat de ENGl er niet voor onder doet! ik heb iig betere AC/DC sounds uit mijn SAVAGE en POWERBALL gekregen dan uit alle marshalls die ik gehad heb!

maarten
15 september 2003, 22:38
de POWERBALL kan dat allemaal met verve, ik weet niet of je de clean en crunch wel eens gehoor heb, vooral de clean is stukken beter dan op welke marshall!

Op crunch gebied is Marshall erg sterk natuurlijk, maar ik durf te beweren dat de ENGl er niet voor onder doet! ik heb iig betere AC/DC sounds uit mijn SAVAGE en POWERBALL gekregen dan uit alle marshalls die ik gehad heb!

i second that


alleen de crunch vind ik ietwat te dun.. (zonder clean op te offeren) maar ligt meer aan mn elementen. en dat gaat anyway gauw veranderen :D

marc_o
15 september 2003, 22:50
de POWERBALL kan dat allemaal met verve, ik weet niet of je de clean en crunch wel eens gehoor heb, vooral de clean is stukken beter dan op welke marshall!

Op crunch gebied is Marshall erg sterk natuurlijk, maar ik durf te beweren dat de ENGl er niet voor onder doet! ik heb iig betere AC/DC sounds uit mijn SAVAGE en POWERBALL gekregen dan uit alle marshalls die ik gehad heb!

Ik weet het niet hoor, ben al zeker 10 jaar een zeer, zeer tevreden Engl bezitter, maar als je AC/DC wilt spelen, pak dan gewoon een Marshall, dat doet Angus ook. Engl is erg goed, klinkt strak en is veelzijdig, maar ik vind het nog steeds geen toverwoord. Overigens deel ik wel je mening op het vlak van clean en crunch van de powerball, die vond ik beter dan verwacht, maar ik vind 'm toch wel een beetje bombastisch, maar als je dat zoekt, is het natuurlijk perfect. Nu ik minder metal speel dan voorheen, is de powerball me iets te weinig subtiel.
De RB doet dit beter in mijn opzicht, en de souvereign ook.

FragDaddy
15 september 2003, 22:51
de algehele kwaliteit van onderdlen en constructie is ven een ENGL iig onmetelijk beter dan van een Marshall!

En toch ken ik een hoop mensen die nog steeds wekelijks optreden met marshalls en nooit problemen hebben.

Ook ken ik mensen die ouwe plexi's, bluesbrakers en JTM45's hebben (die al 40 jaar oud zijn) en nogsteeds scheuren als een idioot.

Een echte Marshall gaat echt niet stuk hoor. wees daar maar niet bang voor. Je moet alleen niet zo'n moderne kopen, maar een ouwe plexi of JCM800 single-channel. als je die 2ehands koopt en eventueel laat reviseren (niet ombouwen!) dan heb je zo'n beest van een rock-tone, daar trillen je tanden van uit je smoel! liefst combineren met een Gibson LP en een setje oordopjes.

Ik heb meer vertrouwen in ouwe marshalls dan in nieuwe Engls.

JackasS
15 september 2003, 23:24
Ik zou voor een ENGL Ritchie Blackmore gaan! Clean echt top en met de distortion kun je alle kanten op. Ik heb zelf een Powerball, maar de andere gitarist uit de band (we spelen hardcore) heeft de Blackmore en die doet kwa distortion echt niet onder aan de Powerball. Dus hij is zeker wel geschikt voor metal hoor. Tis maar net hoe je hem instelt. Met Marshall's heb ik niet zo veel ervaring, maar ik heb er nog nooit een gehoord die een betere (distortion) sound produceerd dan mijn Powerball! :-D

Thijssie
16 september 2003, 08:50
de algehele kwaliteit van onderdlen en constructie is ven een ENGL iig onmetelijk beter dan van een Marshall!

En toch ken ik een hoop mensen die nog steeds wekelijks optreden met marshalls en nooit problemen hebben.

Ook ken ik mensen die ouwe plexi's, bluesbrakers en JTM45's hebben (die al 40 jaar oud zijn) en nogsteeds scheuren als een idioot.

Een echte Marshall gaat echt niet stuk hoor. wees daar maar niet bang voor. Je moet alleen niet zo'n moderne kopen, maar een ouwe plexi of JCM800 single-channel. als je die 2ehands koopt en eventueel laat reviseren (niet ombouwen!) dan heb je zo'n beest van een rock-tone, daar trillen je tanden van uit je smoel! liefst combineren met een Gibson LP en een setje oordopjes.

Hier sluit ik mij bij aan, ik heb mijn jcm900 al 15 jaar en afgezien van het vervangen van de buizen (wattie zelfs nog keurig aangeeft met een lampje) heeft dat ding met nog never nooit in de steek gelaten.....