PDA

View Full Version : help!



ninja
9 september 2003, 19:40
ik moest iets solderen aan mn fender frontman 25r, om het werk te vergemakkelijken heb ik wat kabels losgetrokken aan de binnenkant van de on/off knop.Het solderen is afgerond maar nu weet ik niet meer hoe ze er in zaten. Paar keer geprobeerd maar geen succes. Help!

strattie
11 september 2003, 21:28
dom...

ninja
11 september 2003, 22:36
als iemand hier dezelfde amp heeft, wil hij dan zo vriendelijk zijn om even aan de binnenkant van de on/off knop te kijken en mij te vertellen welke kleur kabel in welk plekje van de knop hoort? Het gaat dus om een fender frontman 25r, maar ik denke dat alle frontmans hetzelfde zijn.

bij voorbaat dank. Ninja.

aadplagiaat
11 september 2003, 23:53
Als ik het goed begrijp heb je dus de 220volt aansluitingen van je versterker los gekoppeld en nu moeten ze weer aan elkaar gezet worden.
Je hebt mazzel dat je stoppen er nog inzitten omdat je het al eens geprobeert hebt zonder gewenst resultaat. Dit wil zeggen dat je ze lukraak aan de schakelaar hebt gesoldeerd. NOOIT MEER DOEN.

:evil: :evil: :evil: :evil:

Tip: als je nog eens zoiets wilt doen, maak dan eerst een een schemaatje van hoe het zat. Controleer dat schema 3 keer (op z'n minst) zodat je zeker weet dat het klopt. Het is nog moeilijker om iets uit te zoeken als je denkt dat je het weet dan wanneer je helemaal niets weet.

Rest je te zeggen dat je dit zo zou kunnen oplossen:
Je 220 volt aansluitsnoer komt je kast binnen met 3 draden. Fase, neutraal (ook wel 0 genoemd) een aarde. Die aarde moet aan je chassis zitten. Dit is de metalen behuizing wwar je versterker in zit. De fase komt op een middenpoot van je schakelaar en je neutraal komt op de andere middenpoot. Dan moeten er 2 draden naar je transformator gaan. Dit is een apart (zwaar) metalen ding ergens op je chassis. Die twee draden komen op twee buitenste polen van je schakelaar en wel aan de zelfde kant.

Misschien heb je hier wat aan:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/netschakelaar.jpg[/img]

ninja
13 september 2003, 13:51
even wat extra info,ik heb alleen de input voor de gitaar gesoldeerd, om het werk te vergemakkelijken heb ik alleen de kleine stekkers in de on off knop eruitgetrokken en misschien een paar andere stekkers van de printplaat. Deze stekkers van de printplaat behoren tot dezelfde bos stekkers als die van de on/off knop. Ik een paar keer geprobeerd om de juiste configuratie te vinden, vervolgens heb ik de on/off knop ingedrukt en toen kreeg ik vonken. Als iemand me nou de volgorde van de stekkers kan opnoemen ben ik een blij man, het gaat om de stekkertjes in de on/off knop en om de stekkers die naast de on/off knop op de printplaat zitten. De aansluitingen op de printplaat zien er als volgt uit

0 p20 ( - zijn aansluitmogelijkheden voor de stekkertjes)
- p19 ( 0 is een zwart kabeltje met de naam p20)
- p7
- p6
- p5
- p4
- p3
- p2
- p1

Dude
13 september 2003, 16:21
vervolgens heb ik de on/off knop ingedrukt en toen kreeg ik vonken.


my god...... some people are really stupid.... :o

nicoverduin
13 september 2003, 17:11
Als je vonken kreeg, dan is die versterker waarschijnlijk einde oefening.
Nico

wietse
13 september 2003, 17:26
hahahaaa die is stuk .
kost je weer geld jongen.
voortaan niks lostrekken voordat je een tekening/schema hebt gemaakt.

ninja
13 september 2003, 19:14
hoe weten jullie zo zeker dat ie stuk is? o ja , ik herriner me nu dat ik de stekker van de amp in de stopcontact had en toen pas de stekkertjes een voor een in de on/off knop drukte, bij een van die pogingen kreeg ik vonken.

Mithrandir
13 september 2003, 19:17
Nu word je toch ongeloofwaardig vriend :-?

Wilson
13 september 2003, 20:20
jeetje dit is echt te dom voor woorden. of dit is fake, of je bent gewoon extreem dom bezig geweest.


WIE GAAT ER NOU EERST ZN HELE VERSTERKER UIT ELKAAR SLOPEN EN DAN MET DE STEKKER IN HET STOPCONTACTDE DRAADJES WEER TERUG STOPPEN TERWIJL HIJ NIET EENS WEET OF ZE ZO WEL GOED ZITTEN EN DUS GEWOON OP GOED GELUK PROBEERT OF HET WERKT??? WIL JE DOOD OFZO???!! WEETJE WEL HOE FUCKING VEEL STROOM DAAR OP STAAT??!?!

ok sorry ik liet me ff gaan

nicoverduin
13 september 2003, 20:30
Zal wel een gevalletje A(andacht) T(e) K(ort) zijn.
Nico

aadplagiaat
13 september 2003, 23:31
even wat extra info,ik heb alleen de input voor de gitaar gesoldeerd, om het werk te vergemakkelijken heb ik alleen de kleine stekkers in de on off knop eruitgetrokken en misschien een paar andere stekkers van de printplaat. Deze stekkers van de printplaat behoren tot dezelfde bos stekkers als die van de on/off knop. Ik een paar keer geprobeerd om de juiste configuratie te vinden, vervolgens heb ik de on/off knop ingedrukt en toen kreeg ik vonken. Als iemand me nou de volgorde van de stekkers kan opnoemen ben ik een blij man, het gaat om de stekkertjes in de on/off knop en om de stekkers die naast de on/off knop op de printplaat zitten. De aansluitingen op de printplaat zien er als volgt uit

0 p20 ( - zijn aansluitmogelijkheden voor de stekkertjes)
- p19 ( 0 is een zwart kabeltje met de naam p20)
- p7
- p6
- p5
- p4
- p3
- p2
- p1

Zoals gezegd, je hebt echt een probleem en dit verhaal maakt het er niet beter op.
Inderdaad lijkt het erop dat je versterker ter ziele zal zijn of gaat zijn (je weet tenslotte nooit wanneer een hierbij ontstaan effect zich werkelijk gaat uiten. Het "vonken" heeft in ieder geval zijn best gedaan om iets stuk te maken dus daar zal het niet aan liggen. :cry:

Blijft slechts over om te wachten op iemand die je kan helpen. Ik kan uit bovenstaande geen chocolade maken (geen enkele lade trouwens :roll: ).

Of er moet een gedetailleerdere beschrijving van alle aansluitingen gaan komen van je, maar dat zal het er niet eenvoudiger op maken dacht ik zo. Zou wel weer eens een lang verhaal kunnen worden.

"en misschien een paar andere stekkers van de printplaat" :razz: :razz: :razz:

FNaRK
14 september 2003, 00:01
2 woorden:


















ongelofelijke loser...

Mithrandir
14 september 2003, 00:39
Ik kan eigenlijk maar 1 echt goed advies geven om de veiligheid van jou (maar vooral die van je familie en de buurt) te waarborgen; en dat is dat ding gewoon laten repareren. Het lijkt me niet verstandig als je er nog zelf aan gaat prutsen.

Ic3gl0vE
14 september 2003, 12:06
Roadkill, ik snap jou niet... Het gaat hier om een fender hoor. Die moeten toch juist stuk volgens jouw principes? :-D

guitartub
14 september 2003, 14:32
En wat had je op je grafsteen willen hebben:

HIJ WAS ZO GOED MET ZIJN HANDEN!!!

:-D :evil: :-D

nicoverduin
14 september 2003, 14:54
Troost je, een van mijn broers zij vroeger nog wel eens... "wat zijn ogen zien vernielen zijn handen".
Nico

aadplagiaat
14 september 2003, 21:58
Troost je, een van mijn broers zij vroeger nog wel eens... "wat zijn ogen zien vernielen zijn handen".
Nico

Ik wil ook wel troosten hoor:

Zelf ging ik lang geleden mijn eerste schakelingetje testen en... *spat!!, eh dat was dus niet helemaal goed.

Wel dapper om zo te beginnen, maar laat het een les zijn "ahum" enzovoorts.

Wat nu?

Oh, ja dat van nico z'n handen, dat hebben ze van mij ook gezegd.