PDA

View Full Version : Ibanez EDB605, geschikt ?



TheLunatic
9 september 2003, 19:39
Ik speel nu ongeveer driekwart jaar op mijn SGC Nanyo 4-string (zie signature), naar volle tevredenheid. Het enige probleem wat ik ondervind ik dat ik die 5e snaar mis, om leuk KoRn-tracks mee te kunnen spelen bijvoorbeeld. Plan: nieuwe gitaar.

Nu heb ik mijn oog (vooral oog dus) laten vallen op de Ibanez EDB605 (link) (http://www.ibanez.co.jp/world/bass/page_ergo/edb605ipf.html). Nu heb ik natuurlijk nog helemaal NIKS gehoord qua 5-snarige bassen, maar ik ben gewoon even benieuwd of er iemand deze gitaar heeft, of weet hoe dat 'ie klinkt. Hij kost ongeveer 700 euro, dus goedkoop is 'ie geloof ik in ieder geval niet.

Ik speel voornamelijk (nu/real-)metal en hardrock. Mijn versterker is denk ik goed genoeg.

Mijn vraag aan jullie dus : Is deze gitaar zijn geld waard, en is het wat voor de muziek die ik speel ?


Postscript: Ik ben nieuw op dit forum. Ik kon nergens een policy vinden met betrekking tot dergelijke topics, dus ik ben maar gewoon van start gegaan. Als 'wat-vinden-jullie-van-deze-gitaar'-topics niet gewaardeerd worden dan gooi em maar op slot incl. waarschuwing, dan let ik de volgende keer beter op !

Clunk
9 september 2003, 21:20
das een nette bas...

heb er niet op gespeeld, heb zelf een sr 705 en heb ook op zon edc gespeeld... als ik em met een *oude* edc mag vergelijken (erdogyne...)
vind ik het wel een leuk basje, alleen klinkt ie heel breed, earodynamisch achtig?
totaal neit als een passief fendertje ofzo.. nee.. heel helder, en agressief/punchy.... totdat je snaren er een paar maanden op zitten, dan ie dof... das eigenlijk jammer, want dat laat weer wat zien van de eq etc. die erop zit...

hij heeft wel zelfde eq als mijne..

naja, waarschijnlijk --> veel midde-bastoon...
veel punch
weinig gewicht
ideaal voor korn etc mee te spelen.

alleen heb ik nog weinig korn op mn bas gespeeld.. omdat ik steeds in A-moest tunen, en het dan onwijs ging flubberen!!!

plus da'k eigenlijk nooit de fieldy slap sound kreeg,,,
die 5-e snaar word ook ff wennen voor je... want je heb wel een andere spacing, en zal waarschijnlijk ff gedesorienteerd zijn als je hem voor t eerst in je handen heb
maar ok.
de edb 605 is bij mijn local 599 euro... nette prijs...
ik zou zeggen: test em uit.

Lithiat
9 september 2003, 21:27
Ik heb een EDB605...

Hij heeft inderdaad een "breed" geluid. Ik denk dat je met je Knor geluid aardig uit de voeten kan met deze bas. Zelf gebruik ik hem meer voor 80's wave en oude punk en batcave. daar klinkt hij ook prima voor.

Alleen dat gewicht... Ik vind hem vrij zwaar...

Clunk
9 september 2003, 21:50
TOCH WEL?

mwoah... die edc en mijn soundgear vallen best mee... vergeleken met een p-bass ofzo..

maar ok.. kheb deze nog niet in me handen gehad..
heeft ie niet zon plastic.. uh... luthithe body ofzo>?

frenske
10 september 2003, 09:12
Uhm, check eens deze site:

http://www.harmony-central.com/Bass/Data4/Ibanez/EDB605-Ergodyne-Bass-01.html

21 beschouwingen van EDB605. Met een overall rating van 9.6 zeker een goed gewaardeerde basgitaar.

AntY
10 september 2003, 10:39
harmony central zegt weinig, iedereen hemelt zn eigen gear op tot ze wat anders hebben gevonden

Clunk
10 september 2003, 14:51
das wel zo...

ik kijk meestal alleen naar negatieve reacties... dan ken ik daar op letten als ik em uitprobeer ;) :o

TheLunatic
11 september 2003, 20:48
Kijk, dat zijn de betere antwoorden, vooral die link ga ik bestuderen. Nouja ik ga eerst nog ff verder sparen, en dan in de winkel luistern naar verschillende gitaren natuurlijk, maar die EDB605 geniet zeker mijn voorkeur !

Venomer
12 september 2003, 10:05
Bereid je er maar vast op voor dat je straks ook een nieuwe versterker wilt. 30 Watt is denk ik wat te weinig om de lage B van een 5-snaar goed te kunnen weergeven.

Clunk
12 september 2003, 15:17
idd...
DAS EGT ZWAAR KLOTE!!!!!

want ik heb een uhm.. 27 watt ofzo.. die trekt me e soms als amper.. das niet leuk

op mn kustom heb ik er geen last van... wel soms op hoge volumes..
maar dan knort ie ook vetter.

MxPx_Jos
12 september 2003, 15:48
Hey,

Ik denk inderdaad dat 30 veel te weinig is voor die B. Ik heb zelf een 25 watter als oefenamp die het bij lage volumes nog best doet, maar als je hem ietsie harder wilt zetten dan is het gelijk voorbij. Ruis/gekraak, alles behalve een mooie toon.

Daarom heb ik nu een 100 Watt H&H amp. Een oudje, maar koste maar 65 Euro. Is wel onmogelijk groot, dat is wel jammer, maar hij kan die lage B wel heel makkelijk aan.

Wat ik dus wil zeggen is dat een grotere amp niet altijd duur hoeft te zijn. Met een beetje mazzel heb je een goede voor weinig geld.

TheLunatic
12 september 2003, 20:16
Nou dan moet ik dus gelijk verder sparen voor een nieuwe amp ... Ik probeer het eerst toch eigenwijs op mijn Marshall, en als dat echt niet gaat zoals ik het wil dan komt er alsnog een nieuwe amp bij ...

bas ragger
15 september 2003, 11:52
Hoi

Ik heb zelf de EDB 600, de 4 snarige verzie dus. Ik vind het een fijne bas. Ik had hem in Drop-C gestemd. Maar een aantal maanden terug heb ik een 5 snarige Soundgear gekocht. En die heb ik nu in C gestemd.

En als je echt het Korn geluid wilt na maken kan je beter een Soundgear kopen. Want die klettert veel meer dan de EDB. Zelf vind ik de EDB veel mooier om te zien. Maar het geluid van de Soundgear is veel beter voor dat geluid. En natuurlijk alle midden tonen er uit en veel laag en hoog er in. En je hebt eigenlijk het zelfde geluid als Korn (en het liefst met nieuwe snaren).

bathmutz
15 september 2003, 12:38
ik heb dezelfde 4snaar van basscolection als jou!

die bas klinkt gewoon goed, bass boosten en beetje treble lekker hoor.

ja, er is nog wel een andere oplossing voor je verhaal: ik zou zeggen koop een betere (grotere) versterker, zet de bovenste 4 snaren van een 5snaar dus BEAD op de bas die je nu gebruikt. dat scheelt je een hoop geld.

want hoevaak maak je gebruik van je G snaar? als je die weinig gebruikt is dit een oplossing. Fieldy gebruikt hem bijvoorbeeld echt nooit. :razz:

succes.

Clunk
15 september 2003, 14:57
Hoi

Ik heb zelf de EDB 600, de 4 snarige verzie dus. Ik vind het een fijne bas. Ik had hem in Drop-C gestemd. Maar een aantal maanden terug heb ik een 5 snarige Soundgear gekocht. En die heb ik nu in C gestemd.

En als je echt het Korn geluid wilt na maken kan je beter een Soundgear kopen. Want die klettert veel meer dan de EDB. Zelf vind ik de EDB veel mooier om te zien. Maar het geluid van de Soundgear is veel beter voor dat geluid. En natuurlijk alle midden tonen er uit en veel laag en hoog er in. En je hebt eigenlijk het zelfde geluid als Korn (en het liefst met nieuwe snaren).

het liefst>?
met oude snaren lukt het je helemaal niet!!!
dan mis je die agressieve punch... en das zeer kut....
dan worden we dof en plopperrig... :(