PDA

View Full Version : Vraagje...



SymphonY-X
9 september 2003, 16:19
Heey,
Ik probeer nu het nummer Deliverance van Opeth na te spelen, en nu zit ik met een vraag, ben hier al eerder op gestuit maar niet veel aandacht aan besteet, als je op een beplaald stuk in die nummer komt moet je dit spelen ->
|-----------------------
|-----------------------
|-----------------------9-9-9---9--
|------------------------------------
|-----------------------7-7-7---7--
Wat is hier nou de juiste oplossing? de 9 met je plectrum en de 7 met je middelvinger van je rechterhand? of gewoon als accoord aanslaan en de snaar ertussenin met je middelvinger van je linkerhand dempen??
Ik krijg er dan nooit zo'n mooi helder geluid uit als het zou moeten, en op de andere manier lukt het me niet zo snel als het zou moeten, welke optie is volgens jullie nou het best om verder mee te oefenen?
alvast bedankt :)

slayurrr
9 september 2003, 17:49
ik speel die octaaf dingen soms met me duim en wijsvinger (als ik snel genoeg in een nummer me plectrum kan weg stoppen tussen me andere vingers) en anders gebruik in zoals je al zegt die andere snaar blokken en dan gewoon met je plectrum aanslaan, dat lukt bij mij ook altijd perfect.

Dus ik denk gewoon blijven oefen totdat het wel klinkt :wink:

moretel
9 september 2003, 21:04
Stevig aanslaan, alsof je een accoord aanslaat, en de andere snaren goed dempen met de linkerhand, als je het langzaam oefent dan lukt dat wel.

Bassie79
9 september 2003, 23:08
Zonder plectrum spelen is ook een optie.

Jimmy Page speelt met zn plectum tussen duim en wijsvinger en dan fingerpickt hij met de rest van zijn vingers

moretel
10 september 2003, 02:10
Je hebt ook veel funk met octaafslagjes, dan is het een kwestie van dempen, met een plectrum klinkt het wat krachtiger.

SymphonY-X
10 september 2003, 16:21
thx :) ga ik er toch nog maar eens goed voor zitten

Ic3gl0vE
10 september 2003, 16:39
Ik gebruik m'n wijsvinger voor de E snaar en hou 'm gebogen zodat de a-snaar meteen wordt gedempt. D snaar doe ik gewoon met m'n ringvinger. Klinkt netjes hoor :)

Soulflyhigh
10 september 2003, 23:20
Ik gebruik m'n wijsvinger voor de E snaar en hou 'm gebogen zodat de a-snaar meteen wordt gedempt. D snaar doe ik gewoon met m'n ringvinger. Klinkt netjes hoor :)
jep, doe ik ook altijd :-D alleen vergat ik nog wel eens de laatste snaar aan te slaan maar dat is gewoon ff een kwestie van oefenen :wink:

Lacrymosa
12 september 2003, 09:51
Eric Johnson gebruikt heel veel van dit soort dingen, en ik ben nu bezig met het uitzoeken van Manhatten, en ik speel et de ene keer met een plectrum en de snaren die ik nie nodig heb demp ik af

en als ik een wat mildere sound nodig heb, dan doe ik et met mn vingers, is wel lastig om snel je plectrum weg te werkern, maar als je et vaak doet, krijg je er vanzelf handigheid in (zoals met alles)

CheerS!!

moretel
12 september 2003, 11:34
is wel lastig om snel je plectrum weg te werkern, maar als je et vaak doet, krijg je er vanzelf handigheid in (zoals met alles)
CheerS!!

Ben ik ook mee aan het oefenen de laatste tijd, ik verstop 'm tussen mijn wijs en middelvinger, alsof je een sigaret vast houdt, een beetje scheef zodat je met je duim weer kan pakken, alleen als je handen erg droog zijn wil ie er wel eens tussen uitglijden.

Phoenix Rising
12 september 2003, 13:22
Daar had ik ook altijd last van. Een paar dagen geleden zat ik me daar zo aan te ergeren dat ik maar naar een oplossing ben gaan zoeken: ik heb toen een stuk tape (leukoplast ofzo :) ) om mijn plectum heen gewikkeld voor de extra grip, en bovendien word het zweet dan geabsorbeerd. Het ziet er lomp uit maar het werkt echt perfect.