PDA

View Full Version : Weer iets over die *#% ohm's



bathmutz
9 september 2003, 12:45
goedendag allemaal.
ik heb een baskast van 8 ohm, de Peavey 1810. dat zijn dus 2*10inch plus 1*18inch. nou was mn vraag hoe ze geschakeld zouden zijn, en of ik ze anders zou kunnen schakelen zodat het 4 ohm word. wat me dus meer power zou geven.

is er iemand die met 1 keertje lezen dit verhaaltje begrijpt en een redelijk duidelijke uitleg er over kan geven? :???:

alvast bedankt, BathMutZ

Ruud
9 september 2003, 12:59
Hmm... hangt natuurlijk af van de weerstanden van de speakers,... staan die niet achterop de speakers????.. en het hangt natuurlijk ook van je scheidingsfilter af... kijk eens even of je daar informatie over kunt vinden.. dan kunnen we je beter helpen denk ik..

Laus
9 september 2003, 15:47
ik vermoed dat de 18" 16 ohm is. Dan heb je een probleem. Maar met een scheidingsfilter ertussen lijkt me het allemaal net wat lastiger.

Bates15
9 september 2003, 18:17
Ik kon geen schema's vinden bij www.peavey.com. Ze hebben daar wel een eigen forum waar je de vraag zou kunnen stellen. Volgens mij leest Peavey de forum ook. En anders kastje openmaken en kijken..... Laat ons gelijk weten wat je ziet :)

Phyrexian
10 september 2003, 09:18
Leuke Topic Bathmutz. Ik zou ook eens het Peavey Forum checken.
Ik heb een Peavey 410TVX van 8 Ohm, lijkt me wel leuk om te weten of het mogelijk zou zijn om die te kunnen 'veranderen' naar 4 Ohm ofzo...

bathmutz
10 september 2003, 13:20
ja, ik zal het is vragen aan een vriend van me die werk in een speakers zaak.

hmm, die 18" is 18 ohm? hoeveel zijn die 10" dan?

opzich zou ik het kunnen uitrekenen heb er een jaartje les ingehad namelijk.

er zit volgens mij wel een bepaald syteem in want je kan er ook bi-amping mee doen, of heeft dat daarniks mee te maken?

ps. als het lukt heb ik wel in 1 keer een vloedgolf van geluid volgens mij.
(2*zo hard toch?)

bathmutz
10 september 2003, 13:34
kheb een plaatje gevonden op internet van mn "koelkast" :-D

http://www.brickyardblues.com/wiegler/sale/peavey-bass-front.jpg

Bates15
10 september 2003, 18:49
http://www.brickyardblues.com/wiegler/sale/peavey-bass-back.jpg
En dit is de achterkant. Al gezien ja. Je zou hem kunnen biampen maar dan weet je nog niet wat de ohmage is. Ik heb uitgebreidt gezocht maar helaas, ik kan niets vinden. Openmaken dan maar ?

iglo
10 september 2003, 22:36
misschien ben ik gek (nee ik ben een vliegtuig), maar als je nou op je top twee 8ohm uitgangen hebt die je ALLEBEI aansluit op de full range, dan stuur je toch in totaal 4ohm naar je box, dus optimaal toch??

of zijn die "full range" jacks om door te lussen...

anders doe je toch 2x 8ohm naar die bi-amp uitgangen...of zeg ik nou weer iets geks???

Bates15
11 september 2003, 07:55
Je zegt niets geks, alleen je kan binnenin weer iets anders hebben. Die 18" kan zomaar een weerstand parralel of serieel geschakeld hebben om hem van 16 naar 8 ohm te maken, er kan zomaar een of ander filter in zitten. Ik zou het dus willen weten en zillen zien.

















(of heel zachtjes proberen.....)

iglo
11 september 2003, 10:04
ben ik niet helemaal met je eens...

ook als je gaat biampen moet je met twee gelijkwaardige weerstanden werken, dus "high" en "low" moeten of allebei 8ohm = totaal 4ohm, of allebei 16ohm = totaal 8ohm krijgen, aangezien je versterker hoe dan ook niet 4+16 kan sturen...lijkt me...denk ik....uuuhhhm...hoop ik??

Bates15
11 september 2003, 13:28
Jammer. Als ik van een willekeurige amp een kanaal op 4 ohm wil belasten en een ander kanaal op 8 of 16 maakt dat dus niet uit. Een stereo amp is gewoon twee amps in een kastje. verder niets. We gaan nu niet praten over volume verschil die mischien wel handig is maar natuurlijk hoorbaar aanwezig is.

iglo
11 september 2003, 15:59
volgens mij heb je inderdaad gelijk...zijn natuurlijk twee aparte versterkers
wat ik net vertelde gaat alleen op als ze "bridged" ofwel geschakeld zijn.

Dan maar weer er vanuit gaande dat je geen 2ohm speaker hebt, zou wederom toch elke "amp" een minimum van 4ohm moeten kunnen hebben, dus 4, 8 of 16 ohm moet niet uitmaken...toch???

Bates15
12 september 2003, 11:35
Het maximale vermogenvan een amp gaat naar een juiste weerstand/impedantie van een speaker. Als een amp 400w op 4 ohm levert zal hij natuurlijk minder W leveren aan een speaker van 8 ohm. Deze levert nl veel meer weerstand aan de amp waardoor deze meer energie moet leveren om uberhaubt door de speaker heen te komen.

Natuurlijk kan je elke speaker van 3-8-16 ohm aansluiten maar dat gat dan tenkoste van je vermogen. Alles wat onder de opgegeven impedantie ligt is een potentieel gevaar voor de amp. In feite maak je een soort kortsluiting als je aan een amp van 8 ohm een 2 ohm speaker hangt.....

(het uitbranden van een amp is het mooist te zien bij een buizen amp op een donker podium. Zelf meegamaakt hahaha)

sickpunk
12 september 2003, 11:51
op dat plaatje zegd ie toch echt "imdependance: 4 Ohms" dus is het dan al niet standaard 4 ohm???? of zie ik het nou heeel fout??(heb niet echt verstand van versterkers, speel er alleen op)

Venomer
12 september 2003, 13:17
Stel je overigens niet al te veel voor van het verschil tussen 120 W (8 Ohm) en 200 W (4 Ohm). Voor een duidelijk hoorbaar verschil heb je nog veel meer vermogen nodig.

Om die 200 W van je luidsprekers te gebruiken moet je bovendien je versterker helemaal opendraaien, wat niet ten goede komt aan je geluid.

Als je echt meer herrie wilt, kun je beter een extra luidsprekerkast erbij nemen.

Bates15
17 september 2003, 07:47
En? we zijn nieuwsgierig?

Bates15
24 september 2003, 17:53
stilte...... :???: