PDA

View Full Version : Help!! Mij aan een goede, betaalbare...dirty sounding Fuzz!!



Marc Oblivian
9 september 2003, 11:25
Ben voor naast het drive/distortiongeweld van mijn Powerball op zoek naar een fuzz.
Voornaamste doel van dit pedaal: garagerock/punkrock mee spelen/rammen.
En nee...daar bedoel ik niet de Strokes of de White Stripes mee, maar het heftigere werk....
Moet maw lekker over the top/smerig (+ treble-achtig..dus evt regeling daarvoor) kunnen klinken, maar hoeft niet constant op standje 10 te staan, dus daaronder moet ie ook goed en overtuigend blijven klinken.
Weet niet wat zo'n ding ongeveer kost, maar zo rond de 100 E lijkt me mooi zat....suggesties in andere prijsklassen uiteraard ook welkom...beslis ik dan later over.
Evt ook gaarne vermelden waar te verkrijgen en/of goed 2de hands verkrijgbaar.
Pedalenfreaks...leef U uit zou ik zeggen :-D :cool: 8-)

Grts M.O.

Lucky
9 september 2003, 11:57
http://www.custom-sounds.com/fuzz_pedals.htm
http://www.jakeelee.com/equipment-effects-fuzz.htm

fuzz...het eeuwige doorzemel onderwerp.
heel erg een kwestie van smaak en de combinatie met de rest van je spullen...
hier heb je wat inleesmateriaal....

Marc Oblivian
9 september 2003, 12:45
[quote="Lucky"]http://www.custom-sounds.com/fuzz_pedals.htm
http://www.jakeelee.com/equipment-effects-fuzz.htm

fuzz...het eeuwige doorzemel onderwerp.
quote]

Mjah..what's the fuss all about zou je zeggen... :-D
Heb gewoon niet zoveel verstand en ervaring met pedalen, dus doe ook niet zo vaak mee met discussies erover...
Weet iig wel dat proberen het beste is, maar wil eerst wat meer info, zodat ik wat gerichter kan zoeken...
Daarbij is het ook erg onhandig dat gitaarboeren maar een beperkte collectie pedalen hebben, zodat naast elkaar proberen vaak niet mogelijk is. :cry:

Lucky
9 september 2003, 13:12
fuzzjes verkopen niet goed omdat ze alleen maar tot hun recht komen bij openstaande (buizen) amps en niet op je ss oefenampje op 1.
en gitaarwinkels verkopen nu eenmaal liever spullen die direct goed klinken en snel (financieel) resultaat opleveren.

top merken:
Fulltone
Prescription Electronics
MJM
Frantone
J. Evermann
Foxrox

(beetje duur wel allemaal hoor)

riesj
9 september 2003, 14:34
Welke boutique merken missen zijn natuurlijk:
Z Vex
Nine Volt Nirvana (Joe Gagan)

Als ik eens een keertje pieken teveel heb, ga ik zeker dat ding van NVN proberen, lijkt me veelbelovend.

BTW de bouwschema's van de pedalen van Joe Gagan heeft hij gewoon op zijn site staan, dus je kan ze ook zelf maken.

http://www.angelfire.com/bc2/electronics/gagan.html

Het schijnt dat er ook een nieuwe Easy Face uitkomt.

Groetjes,

PeArLjAm
9 september 2003, 16:10
Ik denk dat de Pedalworx Mcfuzz Hot ook een hele goede is voor jou, van wat ik hoor in de usa is het een hele coole fuzz (heb hem helaas nognoiit geprobeerd. . Is een siliconen fuzz, gebaseerd op de fuzzface maar kan nog wat beter en extremer klinken... Lijkt me wel wast voor jou als ik je omschrijving hoor van wat je zoekt. OOk wel pittig geprijst maar de koers van de dollar/euro staat weer iets gunstiger. kijk eens op www.pedalworx.com Verder zijn er een hoop goede en coole fuzzes te krijgen, op www.musictoyz.com staat ene hele collectie. Zoekt en gij zult vinden.

Mitch
9 september 2003, 17:49
Zoek op musictoyz even naar de Sobbatt FB3. Da's een behoorlijk heftige fuzz met daarnaast een octave fuzz die veel scheller is. Oftewel: een zwaar klinkende en een helder klinkende fuzz in 'e'en kastje.
$150 geloof ik, komen er 20 bij voor verzenden.
Sounds op de site klinken redelijk goed. Als je echt ge"interesseerd bent kan ik misschien nog wel wat stukjes uit onze opnames knipen.

sash
9 september 2003, 20:11
Oftewel: een zwaar klinkende en een helder klinkende fuzz in 'e'en kastje.


Hmm dat klopt niet helemaal. De octave gooit een octaaf bij de huidige fuzz. Das dus niet echt bruikbaar voor alle akkoorden. Meer voor solo's

Mitch
9 september 2003, 21:24
Da's vrij aardig in te stellen met de happy (=mid) regelaar. Hij knalt niet overal een octaaf bovenop, zeker niet in de lagere regionen, maar bedankt voor de verbetering :o :???:

Heb je 'm zelf al eens gebruikt, Negat... eh...sash :D

Marc Oblivian
10 september 2003, 11:45
Bedankt iedereen tot zover!!

Opties voor mij zijn tot nog toe...als ik de beschrijvingen van jullie en de verschillende sites bekijk, oa:

- Superfuzz, van Voodoo Lab
- T-rex Mudhoney
- McFuzz van Pedalworx
- Peachfuzz van Frantone
- Dinosaur Fuzz van NVN

Ze zijn alleen niet goedkoop.
Zijn er geen goedkopere alternatieven die ook goed zijn en aan mijn bovengenoemde eisen voldoen?

sleep_to_saturate
10 september 2003, 11:50
4 woorden: Big Muff, 80 pleuro :)

Marc Oblivian
10 september 2003, 12:38
4 woorden: Big Muff, 80 pleuro :)

Ja maar ik heb verschillende malen gehoord dat die toch niet zo geweldig is..
Of is dat onzin?
Het is volgens mij wel idd 1 van de meest bekende fuzzpedalen...dat zal ie ook niet voor nix zijn geworden...

sleep_to_saturate
10 september 2003, 13:08
ja ik hoor ook van vele mensen dat ze de epiphone les paul minder vinden. :???: zullen wel dezelfde mensen zijn die een gibson lp hebben aangeschaft. Ik heb er zelf namelijk geen problemen mee.
Ik gebruik de big muff vele malen on stage, eigenlijk als main overdrive. Hij is stevig, smerig, en kan behoorlijk over the top. Enige minpuntje is dat ie geen tussenweg heeft. Hij gaat van scheur naar scheurder, dus geen cleane fuzz.
Voor opnames en dat soort dingen is ie niet geweldig, maar vooral on stage geeft ie net die extra boost in het gitaargeluid die de bossdistortions enzo ielig doen lijken.

riesj
10 september 2003, 13:56
Enige minpuntje is dat ie geen tussenweg heeft. Hij gaat van scheur naar scheurder, dus geen cleane fuzz.

Dit minpuntje kun je natuurlijk verhelpen, door er een tonecontrol in te bouwen. Er is vast wel ergens op internet te vinden hoe je zo'n mod uitvoert. Moet je natuurlijk wel met een soldeerbout om kunnen gaan.

Wat je ook kunt doen, als je het leuk lijkt/vindt om te solderen, is een fuzzpedaal bouwen. Zelf heb ik een Easyface gebouwd en ben tevreden over het resultaat.

Groetjes,

sleep_to_saturate
10 september 2003, 16:10
Hij heeft al een tonecontrol die van zwaar en donker naar trebly en superschel gaat. De input-regelaar is alleen zo dat ie het volume en de overdrive regelt. Op 25% al erg scheur, maar laag volume en bij 80% heel erg overdriven en hoog volume, maar eigenlijk ondefinieerbaar voor akkoordenwerk. Dus voor akkoorden moet je nooit over de 75% gaan. Wat eigenlijk vrij logisch is aangezien de volumebalans met clean zo rond de helft ligt, en je meestal alleen bij solo's het volume hoger wilt, en daarbij klinkt ie dan ook wel zeer vet.

riesj
10 september 2003, 16:35
Aha, dat wist ik niet!

Kun je dan niet met je volumeknop op je gitaar een clean fuzzgeluid maken?

Groetjes,

Ic3gl0vE
10 september 2003, 16:48
Riesj, heb je het schema van die fuzz?

sleep_to_saturate
10 september 2003, 16:57
he das niet eens zo'n slecht idee riesj. Ik zal daar 's naar kijken. :)

Marc Oblivian
10 september 2003, 17:12
Welke Big Muff heb jij eigelijk, Sleep? :)
Er zijn er verschillende heb ik gezien. Vraag me af welke nou de beste is.
Qua prijs iig interessant :)
Is er ook een treble-achtig zwaar vervormd scheurgeluid uit te krijgen (prikkeldraadsound/cirkelzaaggeluid als ik het zou moeten omschrijven...puntig fuzz geluid).
Is het geluid wat je tegenkomt bij bands als Hüsker Dü, Big Black, Black Top, The Gories ook te horen op het album van the Hunches.... niet erg bekend alleen die bands :(

Grts,

M.

riesj
10 september 2003, 17:37
Over welke fuzz heb je het?

Ic3gl0vE
10 september 2003, 20:29
De fuzz die je zelf hebt gebouwd...

riesj
10 september 2003, 21:28
Dit is de fuzz die ik zelf heb gebouwd. Het is de Easyface van Joe Gagan.

http://www.angelfire.com/bc2/electronics/gagan/ezfaceblend.html

Joe had op HC bij een topic nog het advies gegeven, dat als je vond dat het geluid niet genoeg opschoonde bij het terugdraaien van je volumeknop op je gitaar, je nog een weerstand tussen E van Q1 en de ground kon plaatsen. Die heb ik er overigens niet ingezet.

Groetjes,

treblemaster
11 september 2003, 09:19
Hey Marc,
Bob Mould (Husker Du) gebruikte iig een MXR distortion +.

Marc Oblivian
11 september 2003, 09:21
Hey Marc,
Bob Mould (Husker Du) gebruikte iig een MXR distortion +.

Haha!
Dank je....er zijn toch nog liefhebbers!!! :-D :-D :-D

sleep_to_saturate
11 september 2003, 10:53
Welke Big Muff heb jij eigelijk, Sleep? :)
Er zijn er verschillende heb ik gezien. Vraag me af welke nou de beste is.
Qua prijs iig interessant :)


Ik heb zelf de USA, qua kwaliteit tussen de russische versie weet ik niet of er echt veel verschil in zit, alleen is die USA steviger qua constructie en ubergrote knoppen die ik handig tijdens het spelen met m'n voet kan bijstellen. Hij heeft een heel uiteengelopen tonecontrol. Daar bedoel ik mee dat ie van heel donker en zwaar naar superschel kan. Ik heb Husker Du een keertje gehoord en ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt, maar je moet zelf maar wat uitproberen in de winkel ofzo.

Ic3gl0vE
11 september 2003, 20:30
Dit is de fuzz die ik zelf heb gebouwd. Het is de Easyface van Joe Gagan.

http://www.angelfire.com/bc2/electronics/gagan/ezfaceblend.html


Dank je wel!

riesj
12 september 2003, 12:16
Hé Ic3gl0vE,

Geen probleem.

Ga je een fuzz bouwen?

Dan zou ik ook eens naar de Dinosaur fuzz kijken.

Er zijn ook meerdere mods voor. zie de link op de vorige pagina.
Op generalguitargadgets staan trouwens ook nog een paar interessante fuzzes.

Groetjes,

edit: hyperlink verwijdert: vond het niet zo netjes om de directe link naar het schema van een produkt te plaatsen waar een ander zijn brood mee verdient.

Marc Oblivian
12 september 2003, 14:45
Heb een paar Univox superfuzzen gezien.
Er zijn oranje versies en grijze....wat is daar het verschil nou weer tussen????

ijff
13 september 2003, 11:34
Op marktplaats.nl staat nu een Fender Blender...