PDA

View Full Version : ritme spelers



Ronald
9 september 2003, 11:22
wat zijn goei tips voor ritme spelers (slaggitaristen of hoe je het ook wil noemen ) ik speel nu een jaar , wat zou ik nog allemaal moeten leren ? ik heb mn gitaar al in drop d staan wat mn techniek al heel wat verbetert heeft , wat zou ik nog allemaal moeten oefenen ?

moretel
9 september 2003, 11:42
Een goede ritme speler moet diverse stijlen kunnen spelen,
er zijn mooie boekjes met voorbeelden op CD te koop (ISBN nummers staan ergens in een ander topic).

Door je te verdiepen in andere stijlen (ook al is het niet je eerste muziek keus) maken dat je een goede ritme gitarist wordt.
Ik ben veel met funk dingen bezig, terwijl ik daar niet echt veel naar luister, maar in combinatie met rock levert dat mooie dingen op.

Als het omlaag stemmen van je gitaar je techniek verbeterd heeft moet je nog veel leren, terugstemmen dat ding.
Verdiep je in drieklanken en de verschillende inversies om zo je hele hals te benutten.

Mithrandir
9 september 2003, 11:43
* Akkoord-progressies
* Timing
* Riffs
* Arpeggio's (ook voor rythm belangrijk)
* Improvisatie
* Song-opbouw
* Dynamiek

b.t.w. hoe draagt een drop-d tuning bij aan het verbeteren van je techniek dan?

slayurrr
9 september 2003, 11:52
b.t.w. hoe draagt een drop-d tuning bij aan het verbeteren van je techniek dan?

Wil ik inderdaad ook wel weten, maar het zal wel zo zijn omdat in drop D spelen heel wat makkelijker is ofzoiets

Ronald
9 september 2003, 11:53
ken je sneller mee spelen , bovendien kan je van bijvoorbeeld


0 7 8 10
0 7 8 10

ja dit kan ook wel als ie nie dropt is , maar het is gewoon een handig truukje maar nie noodzakelijk natuurlijk

Mithrandir
9 september 2003, 11:59
Dat is een erg l4m3 truukje Ronald, leer dat maar snel af en stem je gitaar weer normaal. Zo maak je het jezelf onnodig makkelijk en dat is helemaal niet beter voor je techniek.

Barret Wallace
9 september 2003, 12:08
Mith pm :P

sorry voor de offtopic ik delete em zo weer ;P

slayurrr
9 september 2003, 12:12
Ronald, wat voor stylen speel je dan zoal?

Ronald
9 september 2003, 12:14
korn , coal chamber , system of a down

die richting

Neals
9 september 2003, 13:50
korn , coal chamber , system of a down

die richting

EN DAN IN DROP-D!!!!!!!

Nee, ga dan gelijk maar naar Drop C of A

Ronald
9 september 2003, 16:11
ja kwil ook een 7 snaar gaan bespelen

maar mn huidige gitaar heeft te dunnen snaren om lager te spelen vandaar, dan zou ik wel er dikkere snaren op kunnen zetten maar da doe ik liever nie , kwacht wel tot ik mn nieuwe gitaar heb

telecastermaster
9 september 2003, 18:11
b.t.w. hoe draagt een drop-d tuning bij aan het verbeteren van je techniek dan?

Volgens mij draagt drop-D op geen enkele wijze bij aan het verbetern van je techniek.
Dat is toch gewoon een beetje met je wijsvinger langs de onderste 3 snaren raggen?

Voor goed ritme werk: luister naar funk! (zie moretel)

Ronald
9 september 2003, 18:22
ok ok , was verkeerd geformuleerd

het speelt lekkerder laat ik het dan zo zeggen

slayurrr
9 september 2003, 20:35
Tjah ik speel heeeel soms ook wel is drop D, maar ik vind het te simpel en ik ben er snel op uit gekeken, maargoed ieder zijn smaak offcourse 8-)

moretel
9 september 2003, 21:01
Ik heb een Peavy met zo'n drop D knopje, ik kon er niet zo goed mee uit de voeten, maar sinds deze ouwe lul powerchords goed heeft leren pakken, met wijsvinger en pink of ring,ja hoe bestaat het, heb ik twintig jaar over gedaan :-D gebruik ik het wel eens.

Swan
9 september 2003, 21:55
Drop D maakt helemaal niet sneller...onzin...en hoe ga je powerchords pakken op de a en d snaar? niet zeker...omdat die bands toch maar op de eerste 5 frets van de lage e spelen

Ronald
10 september 2003, 11:26
powerchords die hoger zijn pak je natuurlijk wel op de normale manier duh :-?

lord bean
10 september 2003, 13:41
gewoon terugstemmen in eadgbe en dan de boeken van troy stetina (rhythem/lead/trash) aanschaffen en die netjes volgens de in dat boek beschreven methode oefenen. Dan gaat er vanzelf een wereld van techniek en ritme voor je open.

Dat is ook de reden waarom ik nu-metal geen reet aan vind en niks met normale metal te maken vind hebben.

Ronald
10 september 2003, 19:44
tja das een kwestie van mening he


maar ik moet trouwens toch om andere redenen mn gitaar weer in de standaard stemming stemmen

Kitaarhiero
10 september 2003, 21:12
b.t.w. hoe draagt een drop-d tuning bij aan het verbeteren van je techniek dan?

Volgens mij draagt drop-D op geen enkele wijze bij aan het verbetern van je techniek.
Dat is toch gewoon een beetje met je wijsvinger langs de onderste 3 snaren raggen?

Voor goed ritme werk: luister naar funk! (zie moretel)

Drop-D is wel een leuk songwriting trucje.

Ik zou je als goede slaggitarist verdiepen in het werk van de Police. Vooral de eerste 2 albums (Outlandos D'Amor en Regatta De Blanc). Zelfs als je moderne metal wilt spelen.
Funk en Disco (bah) zijn erg goede stijlen voor het ontwikkelen van je slag techniek en ritme gevoel. Ik heb een jaar gitaar gespeeld in een schoolband die vooral funk, soul en disco speelde. Dat heeft best bijgedragen aan m'n ritme en het gebruik van akkoorden.

Ronald
10 september 2003, 21:17
tja wat versta je onder een goeie ritmespeler ? als ik zo goed ken spelen als de gitaristen van door mij genoemde bands vind ik het goed

Nemesis
10 september 2003, 21:59
Ik vind drop E altijd wel lekker spelen :D, ik denk dat je het jezelf niet te makkelijk moet maken, anders krijg je van die gevallen dat je barre's pakt met alleen je wijsvinger...dat lijkt me niet echt supergoed voor de techniek

Soulflyhigh
10 september 2003, 23:13
tja wat versta je onder een goeie ritmespeler ?
James Hetfield :-D trouwens drop d vind ik voor luie mensen en het helpt voor geen reet aan je techniek. Wat al eerder gezegd werd, de boeken van Troy Stetina zijn erg goed.

willem1940
10 september 2003, 23:15
De standaard-stemming van een gitaar (6~1) E_A_D_G_B_E is heus wel een paar eeuwtjes goed doordacht en zolang je niet "steel" speelt vind ik het onzin om daaraan te knoeien.

Een paar keer even wat geklooid met opgehoogde snaren, zwaar pijpje of flesje en een Hawaiï-stemming; gewoonlijk (6~1) E_A_E_A_C#_E-stemming maar veel Jazzo's die zoiets flikken laten alleen maar de D-snaar een halve toon (1-fret) zakken dus: (6~1) E_A_Db_G_B_E en vaak maar "halve breedte" aanslaan tussen solo-gedoe.
Best wel spannende effecten.

Soulflyhigh
10 september 2003, 23:22
De standaard-stemming van een gitaar (6~1) E_A_D_G_B_E is heus wel een paar eeuwtjes goed doordacht en zolang je niet "steel" speelt vind ik het onzin om daaraan te knoeien.

Een paar keer even wat geklooid met opgehoogde snaren, zwaar pijpje of flesje en een Hawaiï-stemming; gewoonlijk (6~1) E_A_E_A_C#_E-stemming maar veel Jazzo's die zoiets flikken laten alleen maar de D-snaar een halve toon (1-fret) zakken dus: (6~1) E_A_Db_G_B_E en vaak maar "halve breedte" aanslaan tussen solo-gedoe.
Best wel spannende effecten.
Ja maar dat is veel te doordacht voor nu-metal en die spelen helemaal geen solo's (even lekker generaliseren) :wink:

schaap
11 september 2003, 01:51
tja wat versta je onder een goeie ritmespeler ?
James Hetfield :-D trouwens drop d vind ik voor luie mensen en het helpt voor geen reet aan je techniek. Wat al eerder gezegd werd, de boeken van Troy Stetina zijn erg goed.
James Hetfield gebruikt toch tegenwoordig ook Drop D :razz:

lord bean
11 september 2003, 09:53
tja wat versta je onder een goeie ritmespeler ?
James Hetfield :-D trouwens drop d vind ik voor luie mensen en het helpt voor geen reet aan je techniek. Wat al eerder gezegd werd, de boeken van Troy Stetina zijn erg goed.
James Hetfield gebruikt toch tegenwoordig ook Drop D :razz:

Dat zal me niks verbazen want metallica is ook een nu-metal band geworden.

john.3001
11 september 2003, 15:50
tja wat versta je onder een goeie ritmespeler ? als ik zo goed ken spelen als de gitaristen van door mij genoemde bands vind ik het goed

in tegenstelling tot 'mooi' is 'goed' geen subjectief begrip... die gitaristen zijn misschien wel goed in hun vakgebied, maar bakken er niks van als ze over een clean kanaal sultans of swing moeten spelen...



(jawel, ik hou niet zo van metal)

Ronald
11 september 2003, 17:06
en waarom zouden ze da dan doen ?

nou ik heb wel gemerkt dat iedereen hier gitaarspelen als een soort sport zien en oefenen als huiswerk , gitaar spelen hoort jusit iets leuks te zijn en niet een beetje regels gaan zitten volgen. ik heb expres geen les genomen omdat ik wist dat ik dan heel algemene dingen geleerd zou krijgen. als je van die moeilijke mzuiek houd met solo's van 10 noten per seconde mij best , ik hou van simpele zware lage muziek

waarom zou ik me allemaal van algemene "regeltjes muziek" moeten gaan leren ?

wat heeft het voor nut om allemaal saaie oefeningen te gaan leren alsof het huiswerk is ? het is een hobby , je hoort er plezier in te hebben het hoort iets ontspannends te zijn


k hoef echt nie zo goed en snel mogelijk te worden , zoals ik al zei : als ik zo goed kan spelen als de gitaristen in de door mij al eerder genoemde bands dan ben ik tevreden

das mijn mening en iedereen kan er vinden wat ie wil , iedereen meot spelen wat ie wil en leuk vind , als dat simpele muziek is dan is het goed , als het moeilijke muziek is het ook goed , het gaat eromw at je zelf wil maar ik vind het echt belachelijk hoe er hier over bepaalde muzieksoorten gedacht word zo zag ik een keer in een topic waarin iemand vroeg hoe ie zn gitaar in B kon stemmen en een van de reacties was : als je in b speelt lusiter je naar de verkeerde muziek wtf ? waar slaat da da nou weer op ? ken ik ook zeggen dat led zeppelin ofzo verkeerde muziek is ? da slaat toch ook nergens op?

en er is een heel groot verschil tussen tips geven en zeggen wat iemand moet doen, tips zijn altijd welkom maar als iemand zegt wat ik moet doen daar ken ik niet tegen


tja ieder zn mening , vind maar wat jullie vinden dan vind ik wat ik vind

Soulflyhigh
11 september 2003, 18:03
tja wat versta je onder een goeie ritmespeler ?
James Hetfield :-D trouwens drop d vind ik voor luie mensen en het helpt voor geen reet aan je techniek. Wat al eerder gezegd werd, de boeken van Troy Stetina zijn erg goed.
James Hetfield gebruikt toch tegenwoordig ook Drop D :razz:
Drop C geloof ik zelfs :wink: :-D Dave Mustaine dan om een andere goede rythm speler te noemen en ja hij speelt ook nog solo's :-D

@ Ronald je weet dat elke keer als je over de nu-metal crap begint er een helehoop (inclusief mezelf) zo reageren. Waarom begin je er dan uberhaupt over? In plaats van dat je nu een vraag over een techniek vraag. Dit is er namelijk voor bedoeld :-?