PDA

View Full Version : problemen met mijn cube



john.3001
9 september 2003, 10:45
Voor degenen die bekend zijn met de Roland Cube30:

Wanneer ik mijn gitaar (perfect naar mijn mening) gestemd heb en ik speel over het clean of acoustic kanaal is er niks aan de hand. De gitaar klinkt goed en zuiver.
Schakel ik echter een andere versterker-simulatie in (vooral bij classic) en ik zet de gain en de reverb ietwat open, lijkt mijn gitaar bij double stops vals te klinken... :-? Ik weet dat het geluid vervormd door de gain, maar het hoort niet vals te klinken.
Ligt dit aan mijn oren of aan mijn versterker (aan mijn gitaar ligt het volgens mij dus niet)...

hansies
9 september 2003, 13:18
Voor degenen die bekend zijn met de Roland Cube30:

Wanneer ik mijn gitaar (perfect naar mijn mening) gestemd heb en ik speel over het clean of acoustic kanaal is er niks aan de hand. De gitaar klinkt goed en zuiver.
Schakel ik echter een andere versterker-simulatie in (vooral bij classic) en ik zet de gain en de reverb ietwat open, lijkt mijn gitaar bij double stops vals te klinken... :-? Ik weet dat het geluid vervormd door de gain, maar het hoort niet vals te klinken.
Ligt dit aan mijn oren of aan mijn versterker (aan mijn gitaar ligt het volgens mij dus niet)...
Ik ken de Cube 30 niet zo goed maar ik denk dat het niet aan de instelling van de versterker-simulatie ligt, maar aan de interne effecten-instellingen.....
verder weet ik het zo niet, een e-mail naar de Roland-invoerder wil ook wel eens helpen.
succes :wink: :wink:

BlackSun
9 september 2003, 14:30
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt...kan je een geluidsfragmentje opnemen met de cube settings erbij? (heb ook een cube)

the sure thing
9 september 2003, 21:18
... wat is een "double-stop"? Ik heb ook de cube-30, speel er regelmatig op, nergens problemen mee.

john.3001
10 september 2003, 13:28
@ hansies: ja, ik ben erachter gekomen dat het vooral aan de reverb ligt (waar ik aanvankelijk al niet echt tevreden over was)... ik ga es naar de winkel, en anders moet ik maar een fatsoenlijk reverb-pedaal kopen en dat es uitproberen...
@ blacksun: nee, heb niet de mogelijkheid geluidsfragmenten op te nemen
@ the sure thing: double stop = twee tonen die op twee verschillende snaren liggen tegelijk aanslaan

tnx

yhcmarc
10 september 2003, 13:35
@ the sure thing: double stop = twee tonen die op twee verschillende snaren liggen tegelijk aanslaan


gewoon een akkoord dus .... maar iig met overdrive / gain kan je vaak makkelijker horen dat er iets vals is. Probeer je gitaar op dat betreffende kanaal eens te stemmen op de flagioletten op de 5e en 7e fret. Dan hoor je meteen of hij vals is of niet.

Wat ook een oorzaak kan zijn, ik weet totaal niet hoe (lang) je gitaarspeelt, is dat je je snaren iets te hard of krampachtig indrukt en dus een beetje scheef trekt voordoor het vals lijkt te klinken terwijl hij wel goed is gestemd.

Marc

john.3001
10 september 2003, 13:50
@ the sure thing: double stop = twee tonen die op twee verschillende snaren liggen tegelijk aanslaan


gewoon een akkoord dus .... maar iig met overdrive / gain kan je vaak makkelijker horen dat er iets vals is. Probeer je gitaar op dat betreffende kanaal eens te stemmen op de flagioletten op de 5e en 7e fret. Dan hoor je meteen of hij vals is of niet.

Wat ook een oorzaak kan zijn, ik weet totaal niet hoe (lang) je gitaarspeelt, is dat je je snaren iets te hard of krampachtig indrukt en dus een beetje scheef trekt voordoor het vals lijkt te klinken terwijl hij wel goed is gestemd.



Marc

Speel al vrij lang gitaar (8 jaar), maar ben sinds kort (1,5 jaar) pas begonnen met het echte solo-werk... Het kan inderdaad helpen als je niet de open snaren stemt, maar bijvoorbeeld een F-akkoord speelt en op basis van de zuiverheid daarvan je snaren stemt. Misschien heb je wel gelijk en druk ik te hard op te snaar, ik zal es kijken...

BlackSun
10 september 2003, 14:44
Hmm..bij mij klinkt het absoluut niet vals met de de classic simulatie en reverb volopen, ook niet met 'double stops' (nooit van dat woord gehoord trouwens)

Nocki
10 september 2003, 18:31
dubble stops komt uit de bass wereld.

powerchords is het naampje voor 2 tonige accoorden wat dus eigenlijk geen accoorden zijn...

Nocki

Speeddemon
10 september 2003, 18:34
Double stops hoor je vaak bij ouwe rockbands, zoals AC/DC, Rolling Stones, en verschillende country-artiesten.
Powerchords is grondtoon+kwint, dit zijn vanwege de afwezigheid van een terts geslachtsloze akkoorden; geen majeur of mineur.

Dat verklaart ook een hoop over de meeste soli van Slayer... :lol:

Nocki
10 september 2003, 18:36
precies.... :razz:

john.3001
11 september 2003, 13:03
dubble stops komt uit de bass wereld.

powerchords is het naampje voor 2 tonige accoorden wat dus eigenlijk geen accoorden zijn...

Nocki

double stops komt uit mijn bluesboek...

john.3001
11 september 2003, 13:04
Hmm..bij mij klinkt het absoluut niet vals met de de classic simulatie en reverb volopen, ook niet met 'double stops' (nooit van dat woord gehoord trouwens)

ja, toch klinkt het niet vals als ik het op mijn oude squier 15w versterker speel... ik vind het erg gek, ik laat de gitaar (mexican standard strat) + versterker maar es een keertje nakijken...

ReinoutV
11 september 2003, 14:03
Double stops: Deep Purple - Smoke On The Water

Pa Pa Paaaaaaaam Pa Pa paPaaaaaaam Pa Pa Paaaaaaaaam Pa Paaaaaaaaam

BlackSun
11 september 2003, 15:29
Nou, Smoke on the water klinkt toch echt loepzuiver en lekker op mn cube hoor! 8-)

Ik weet niet wat er mis kan zijn..misschien is toch je versterker niet helemaal 100% meer...lijkt me sterk dat het aan de gitaar zou liggen.

the sure thing
14 september 2003, 17:08
... ik heb het 2 dagen geleden getest om mijn Cube en er is niets aan de hand. Waarschijnlijk ligt het inderdaad aan je gitaar. Of je hebt de CHorus te heftig ingesteld...

john.3001
15 september 2003, 15:17
voor wie het nog interesseerd: het lag niet aan de cube...

ik heb es goed geflagioleert ( :-? , klopt dat) en kwam erachter dat m'n g-snaar niet fatsoenlijk klonk, even laten afstellen en nu is alles weer okee... :lol: