PDA

View Full Version : Pak ik het slim aan of mis ik iets...? (The big pattern)



hellogoodbye
8 september 2003, 22:55
Ik speel gitaar sinds midden jaren zeventig. Ik heb m'n vingers kapotgespeeld met de muziek van de heer Sacksioni (van bladmuziek af) en ben later m'n eigen spul gaan schrijven. Zo rond 1984 heb ik een electrische gitaar gekocht. Die heb ik nog steeds (maar ik hoop 'm binnenkort te vervangen!).
In de loop van de tijd raakte de gitaar een beetje op de achtergrond en maakte ik meer en meer muziek m.b.v. de computer.

Nu wil ik i.p.v. pielen met de muis weer echt muziek maken! En wel op de electrische gitaar. Nadeel is dat ik nooit echt geoefend heb op techniek: ik ben gewoon begonnen met het spelen van stukken. En als ik later een solo wilde doen of iets wilde naspelen, oefende ik net zo lang tot ik het kon. Of niet. In ieder geval: ik heb de gitaar nooit echt leren kennen: ik kon nooit in 1 keer een melodie naspelen omdat ik geen (goed genoeg) idee had waar de juiste noten zaten. En dat wil nu veranderen.

Ik heb net een V-Amp2 gekocht en beleef veel plezier alleen al aan het oefenen! Ik heb verschillende tips van het internet gehaald om m'n vingersterkte, precisie en snelheid te verbeteren. Waar ik het hier over wil hebben is het leren kennen van de 'big pattern'...

Ik heb nu een 'methode' bedacht die ik leuk vind om te doen, maar... ik vraag me af of die wel goed is: misschien zie ik iets over het hoofd en zit ik over een paar maanden met de gebakken peren...

Ik wil, als basis, de majeur toonladder dromend kunnen spelen. Nu zie ik op het internet meestal 5 patterns die in alle toonsoorten geoefend worden: een pattern in G vanaf die fret, een pattern in Bes vanaf die fret, etc. Dat lijkt me nonsens. Het lijkt me veel handiger om 'the big pattern' te leren en die vanaf elke positie te kunnen spelen. Zodra je die kent, ken je ook alles in mineur spelen: 't is uiteindelijk exact hetzelfde patroon, alleen de root ligt twee noten lager anders. Bovendien zit de pentatonic scales er ook in 'gebakken' en de blues scale is dan ook goed te leren. En meer denk ik voor mijn soort muziek eigenlijk niet echt nodig te hebben...

Ik heb nu een net overzicht gemaakt met de 5 basispatterns, 'los' van een positie bij een bepaalde fret of toonsoort, maar wel zo onder elkaar gezet dat je ziet hoe ze in verhouding tot elkaar staan (pdf'je anyone? ik heb overzichten van major, minor, pentatonic major, pentatonic minor en de blues scale, waarbij het verschil tussen maj en min alleen de kleur van de root is). Bovenaan staat het laatste pattern zodat je weet wat er voor hoort, en onderaan gaat 'ie weer verder waar 'ie begon. Zo krijg je een perfect overzicht van het losse pattern maar ook het complete pattern, hoe alles in elkaar over gaat.

Wat ik nu doe is dit: ik bepaal van tevoren of ik in majeur of mineur wil spelen en kies een compleet willekeurige noot of een compleet willekeurige plek. En vanaf daar speel ik dan het pattern wat daar toevallig bijhoort. Uit m'n hoofd, natuurlijk. En de kunst is dan om direct te weten in welk pattern je zit, welke kant je op kan.

Omdat ik nog maar net begonnen ben, speel ik het pattern een paar keer en als 'ie helemaal lekker gaat, glij ik, steeds weer vanaf een andere snaar, door naar boven of beneden het volgende pattern in. En zo ga ik de hele hals op een neer, steeds weer met de patterns op een andere plek.
Wat ik overigens wel doe is de noot, die ik 'at random' kies, benoemen, zodat ik weet wat ik speel. Lijkt me wel handig om te wéten in welke toonsoort je speelt.

Ik moet zeggen dat ik er hartstikke lol in heb! Voorheen leek het nergens op als ik maar wat 'improviseerde', nu kan ik zo van de laagste naar de hoogste fret zonder een valse noot. Nou ja, nog ff oefenen, natuurlijk... ;) Maar het is steeds weer heerlijk als het lukt.

Op zo'n manier, denk ik, leer ik vanuit elke positie in elke toonsoort, de juiste noten te spelen. Dit lijkt me handiger en nuttiger dan het leren van een pattern in A mineur en een pattern in Fis majeur. Ik leer de hele hals door en door kennen.

Toch...?

Of heb ik het mis...? En kan ik het beter anders doen? Het zou natuurlijk spijtig zijn als ik iets over het hoofd zie. Of doet iedereen het zo? ZOals ik al zei zie ik op het internet alleen maar de losse patterns: erg beperkend, volgens mij.

Nou, geef eens wat opmerkingen. Behalve dan dat ik veel teveel klets... ;)

hellogoodbye
8 september 2003, 22:59
Nog een P.S. (sorry hoor...): ik speel de patterns, of beter gezegd, the big pattern wisselend van noot naar noot van boven naar beneden en omgekeerd, zo snel als ik maar netjes kan én ik speel ze terwijl ik een beetje improviseer met ritme en melodiën. Op zich vin ik het nu nog eigenlijk het leukst om ze zo snel mogelijk van heen en weer te spelen, maar als je dat altijd doet, komt er over een paar maanden nooit een mooie solo uit. Denk ik.

Nog meer tips, anyone...?

Edit: Ik had natuurlijk m'n eerste post moeten editen met deze P.S. Excuses!

pimmetje
9 september 2003, 01:26
Op zich lijkt me dat een prima manier om de hals te leren kennen en de ladders goed in het gehoor te krijgen. Het gaat er uiteindelijk om dat je manier van oefenen je leert luisteren naar wat er gebeurt in een ladder en wat er gebeurt als je andere combinaties van tonen maakt... de precieze oefening is dan denk ik niet eens het allerbelangrijkst.

Wel belangrijk is dat je een metronoom hebt om er standaard naast te houden. Lekker niet te snel beginnen en steeds als je loopjes/laddertjes op die snelheid soepel en netjes gaan de snelheid ietsje opvoeren.

delphiro
9 september 2003, 08:34
klinkt als een hele goede oefmethode :dance:

Het grootste manco wat ik met die methode van Berklee had (die mijn leraar me in het eerste jaar gaf) was dat je inderdaad 5 basispatronen (+een paar variaties) kreeg die je overal op de hals moest spelen. Dat bleef inderdaad beperkt tot 1 positie (en af en toe een 'wijs of pink-stretch'. Pas ergens halverwege deel 2 leer je 2 posities met elkaar te combineren maar dan ben je al best wel vastgeroest. Ik zie de toonladders nog steeds in die patronen en heb moeite om 'tussen twee patronen in' te spelen.

Wat misschien nog wel een toegevoegde waarde kan zijn is het benoemen van de functie van een noot (bv 2, b7 of #5). Dit vind ik persoonlijk beremoeilijk maar het schijnt te helpen om de klankkleuren te onthouden. Zodat je bv later weet dat een b7 geweldig klinkt tegen het IV akkoord van de toonladder. En zodra je dat weet (ook van horen zeggen (Scofield, Metheny)) kun je alle theorie loslaten en heerlijk improviseren :-D

moretel
9 september 2003, 11:53
Ik ben ook vrij georganiseerd met toonladders, maar wat je beschrijft en vooral het benoemen is wel goed, daar ben ik nooit echt consequent in.
Wat ook aan te raden is om de majeur en mineur penta ladder te combineren over majeur progressies heen, breek je uit de sleur.
Verder kan je over progressies de toonladder heen en weer riedelen maar de kunst is de juiste noten te vinden over het op dat moment gespeelde accoord, vaak eindigt een frase dan met een noot uit het accoord, gaat vaak vanzelf want dan klinkt het goed, maar bij een snelle jam heb je genoeg aan de accoorden en kun je al snel wat melodieus neerzetten.

En vergeet de drie noten per snaar ladder patronen niet voor het echt snelle werk.

ook een goede oefening is om de arpeggio's te spelen.
Ik oefen nu de II V I arpeggio's van het jazz schema in alle posities en oefen dat ook in het bandmateriaal.
kunnen je solo's aardig afwisselen.

Als je trouwens echt serieus bezig bent moet je eens naar het blad Guitar Technique kijken.

hellogoodbye
9 september 2003, 16:34
En vergeet de drie noten per snaar ladder patronen niet voor het echt snelle werk.

Eh... daar had ik het toch juist over...? Je bedoelt de 5 standaard patronen die samen het grote patroon vormen...? Of bedoel je iets anders?



Als je trouwens echt serieus bezig bent moet je eens naar het blad Guitar Technique kijken.
Ik zal eens kijken. Ik las trouwens ook iets over boeken van Stetina. Speedmechanics for lead guitar en zo. Lijkt me ook wel interessant. Zijn die ook hier in Nederland gewoon te koop?

telecastermaster
9 september 2003, 17:27
Wat je beschrijft lijkt veel op CAGED systeem. Ik raad je aan dit eens te bestuderen. Afkomstig nuit het boek Fretboard Logic.

Zie o.a. hier:

http://www.wholenote.com/default.asp?iTarget=http%3A//www.wholenote.com/cgi-bin/page_view.pl%3Fl%3D912

http://www.highcountryguitar.com/caged.htm

moretel
9 september 2003, 21:11
En vergeet de drie noten per snaar ladder patronen niet voor het echt snelle werk.

Eh... daar had ik het toch juist over...? Je bedoelt de 5 standaard patronen die samen het grote patroon vormen...? Of bedoel je iets anders?

Die vijf standaardpatronen hebben ook combinaties van maar twee noten per snaar.
Met drie noten per snaar kun je van die snelle oplopende of dalende patroontjes spelen, je denkt dan niet meer zo in patronen.
D U D DUD, ook hert spelen van sequences worden dan makkelijker om te leren. Voor dat soort werk is Speed Mechanics een goed boek.

hellogoodbye
9 september 2003, 22:21
Wat je beschrijft lijkt veel op CAGED systeem. Ik raad je aan dit eens te bestuderen. Afkomstig nuit het boek Fretboard Logic.

Zie o.a. hier:

http://www.wholenote.com/default.asp?iTarget=http%3A//www.wholenote.com/cgi-bin/page_view.pl%3Fl%3D912

http://www.highcountryguitar.com/caged.htm
Ja, inderdaad! Interessant leesvoer! Te gekke link! Inderdaad handig om de accoorden er 'in te zien', zodat je nog makkelijk weet waar je bent en wat je kunt spelen bij accoordwisselingen. Die eerste link heeft een beetje aparte patronen, lijkt het: die tweede link sluit helemaal aan bij mijn indeling en brengt het wat simpeler.

Ik zal ze allebei printen en regelmatig doorlezen, want het moet nog wel even 'dalen', vooral met al die griekse namen... ;)


Die vijf standaardpatronen hebben ook combinaties van maar twee noten per snaar.
Je bedoelt de pentatonic scales...? Ik ga dus uit van de complete major scale. Lijkt me beter eerst die te leren.

D U D DUD, ook hert spelen van sequences worden dan makkelijker om te leren. Voor dat soort werk is Speed Mechanics een goed boek.
Ja, dat vroeg ik me nog af... Ik speel, als ik op snelheid let, alles in DUDUDUDU en niet DUD DUD DUD... Ik las ergens anders ook dat DUD DUD goed voor de snelheid is. Maar het lijkt me lastiger dan DUDUDUDU, ook al spring ik na twee noten al een volgende snaar... Zit er een idee achter DUD DUD DUD...? DUDUDUDUDUD is toch altijd sneller?

moretel
10 september 2003, 02:20
Ik heb de laatste tijd geoefend met economy picking, een kruising tussen alternate en sweep techniek.
De overgang naar de volgende snaar is dan een kleine sweep, maar er zijn ook gitaristen die altijd alternate picking doen.
In principe neem je de kortste weg naar de volgende snaar, na genoeg oefenen gaat het vanzelf goed.

Met de drie noten per snaar patronen krijg je vingerzettingen als
8 10 11
8 10 11
4 6 8
4 6 8
1 3 5
1 3 5

klopt niet helemaal kwa tonen, maar gaat meer om idee van vingerzetting

hellogoodbye
10 september 2003, 10:28
Aha, duidelijk. Mischien wel interessant dan, dat DUD DUD verhaal. Tegen de tijd dat ik aan de sweep toe ben is dat mooi meegenomen. In ieder geval snap ik nu waarom het sneller zou kunnen zijn. Toen ik het na jou eerste reactie even uitprobeerde sloeg ik de D na DUD gewoon weer opnieuw aan. En dat schoot natuurlijk niet op. Maar als je het als een mini-sweep beschouwt (gewoon door gaan met dezelfde aanslag) kan dat inderdaad wel winst opleveren. Voelt wel wat 'tegennatuurlijk', moet ik zeggen, maar ach, dat komt vanzelf wel. Ik denk dat ik er maar voor ga! Ik ben nog maar neet weer opnieuw begonnen, dus ik zit nog niet vast in allerlei technieken. Ik was die term economy picking al ergens tegengekomen: ik zal eens verder kijken.

En die patronen snap ik nu ook: je gaat in feite gewoon in 1 keer over de hele hals door mijn 'big pattern' heen.

Wat ik trouwnes nog wel wil zeggen... INTERNET is geweldig! Toen ik gitaar leerde spelen (jaren zeventig) deed ik alles zelf. Gewoon na spelen van platen en dat was het. Ik had ook nooit contact met andere gitaristen (kende ik niet) dus kon ook niets van hun leren. Nu ik net weer begonnen ben met gitaarspelen gaat er door internet opeens een wereld voor me open! Al die leseen, tips, hints, etc.! En dit forum! Prachtig! Awesome! Het is ook stukken leuker als je er met anderen over kunt lullen, zoals op dit forum! I'm a happy man! :)

hellogoodbye
10 september 2003, 10:57
Wat je beschrijft lijkt veel op CAGED systeem. Ik raad je aan dit eens te bestuderen. Afkomstig nuit het boek Fretboard Logic.

Zie o.a. hier:

http://www.wholenote.com/default.asp?iTarget=http%3A//www.wholenote.com/cgi-bin/page_view.pl%3Fl%3D912

http://www.highcountryguitar.com/caged.htm
Ik heb het allemaal nog eens doorgelezen, maar ik vraag me eigenlijk af in hoeverre het nodig is diep te duiken in de verschillende modes (ionian, dorian, etc.). Waar het uiteindelijk op neer komt is gewoon dat je weet waar de noten staan TEN OPZICHTEVAN ELKAAR als je in een bepaalde nootsoort speelt. In feite doen ze niets anders dan pattern 1 ionian noemen, pattern 2 dorian, etc.
Als ze het hebben over een solo die gespeeld is in myxolidian, dan lijkt dat heel wat, maar in de praktijk komt het er gewoon op neer dat ze gewoon de noten spelen die horen/passen bij de rootnote, de ionian mode, alleen op een andere positie (het pattern behorende bij het A-akkoord, wat ALTIJD de myxolidian scale is). Al met al maken ze het daarmee ingewikkelder dan het moet, volgens mij.

Toch...?

Wat wel een heel handige aanvulling is, is het 'zien' van de basisakkoorden (C, A, G, E en D) in de 5 patterns: daardoor wordt het een stuk makkelijker om snel te weten waar je zit (als je de akkoorden tenminste snel weet te vinden op het hele fretboard...) en welke pattern je moetgebruiken op weke plek. Want dat vond ik nog wel lastig om te onthouden. Dit is een mooi ezelsbruggetje, zal ik maar zeggen.

Alleen 'jammer' dat ik mijn indeling zo had gemaakt dat pattern 1 bij mij het E-patroon is, pattern 4 in hun systeem. Maar dat is dan wel weer de Ionian mode, wat toch de basis en meest gebruikte is. Dus ik zat wat dat betreft wel logisch(er) met mijn verdeling. Mijn 'systeem' heet dus voortaan het EDCAG systeem... ;)

moretel
10 september 2003, 13:31
Wat ik trouwnes nog wel wil zeggen... INTERNET is geweldig! Toen ik gitaar leerde spelen (jaren zeventig) deed ik alles zelf. Gewoon na spelen van platen en dat was het. Ik had ook nooit contact met andere gitaristen (kende ik niet) dus kon ook niets van hun leren. Nu ik net weer begonnen ben met gitaarspelen gaat er door internet opeens een wereld voor me open! Al die leseen, tips, hints, etc.! En dit forum! Prachtig! Awesome! Het is ook stukken leuker als je er met anderen over kunt lullen, zoals op dit forum! I'm a happy man! :)

Inderdaad, ik ben ook gestart in mijn eentje maar sinds een paar jaar echt fanatiek, daarvoor alleen maar ter ontspanning.
In welke regio woon je ?

blimb
10 september 2003, 17:06
.......Ik heb nu een net overzicht gemaakt met de 5 basispatterns, 'los' van een positie bij een bepaalde fret of toonsoort, maar wel zo onder elkaar gezet dat je ziet hoe ze in verhouding tot elkaar staan (pdf'je anyone? ik heb overzichten van major, minor, pentatonic major, pentatonic minor en de blues scale, waarbij het verschil tussen maj en min alleen de kleur van de root is). .....
Nou, geef eens wat opmerkingen. Behalve dan dat ik veel teveel klets... ;)

ik wil graag dat pdfje eens bekijken :)
hey_would@hotmail.com

Kitaarhiero
10 september 2003, 21:17
Ik ben ook wel geďnteresseerd. Ik heb volgens mij wel een beetje dezelfde benadering.
geedo_geetar@hotmail.com

hellogoodbye
10 september 2003, 23:16
Ik zal ze morgen ff pdf'en (als het lukt: anders zeker vrijdag!). Ik heb ze ondertussen trouwens aangepast: er staat nu bij welk akkoord de basis is (volgens de CAGED methode (wel handig om dat dan ff te lezen via de eerder gegeven links!), alleen heb ik een andere volgorde: EDCAG...) en er staat bij welke mode elk pattern is (myxolidian en zo). Altijd handig, dacht ik.

Als ik ze heb verstuurd hoor ik graag opmerkingen over wat nog beter of handiger kan en zo!

hellogoodbye
11 september 2003, 12:26
Ik heb het pdf net verstuurd. Ik heb nog wat uitleg en info toegevoegd en het ziet er netjes uit, al zeg ik het zelf. En als je het waardeloos vind, dan hoor ik het ook graag. :wink:

Nog meer geďnteresseerden...?

moretel
11 september 2003, 13:39
Ik ben ook wel geinteresseerd.

taylor
11 september 2003, 15:43
ik snap eigenlijk niet waarom zoveel mensen moeite hebben met die modes.

het is heel simpel als je en c majeur kunt onthouden ken je ze allemaal onthouden.

want lydisch en mixolidisch hebben maar 1 noot verschil met de gewone majeur!

lidisch(IV)trap heeft en tritones noot dus geen kwart maar overmatige kwart,verschil met majeur.

mixolidisch(V trap)en verlaagde 7 septiem verschil met majeur.

meer majeur ladders zijn er niet,ja pentatonisch maar das weer wat anders..

hellogoodbye
11 september 2003, 15:56
Ik ben ook wel geinteresseerd.
In dat geval zou een e-mailadres wel handig zijn...

schaap
11 september 2003, 18:13
hmm, ik zou het ook wel graag willen
Flying_V_Goth@hotmail.com

telecastermaster
11 september 2003, 21:35
alleen heb ik een andere volgorde: EDCAG...)

Het HOORT in de volgorde CAGED. Daar is wel over nagedacht hoor!! :)

Je krijgt de volgorde C-A-G-E-D als volgt:

Een C-akkoord krijg je in in de oplopende volgorde:

Een open C-akkoord met een "barre" op de "nulde" fret.
Een open A-akkoord met een barre op de 3e fret
Een open G-akkoord met een barre op de 5e fret
Een open E- akkoord met een barre op de 8e fret
Een open D-akkoord met een barre op de 10e fret

Hep ie 'm? :wink:

moretel
11 september 2003, 22:06
Ik ben ook wel geinteresseerd.
In dat geval zou een e-mailadres wel handig zijn...

Staat nu ingeschakeld.

aadplagiaat
12 september 2003, 00:06
alleen heb ik een andere volgorde: EDCAG...)

Het HOORT in de volgorde CAGED. Daar is wel over nagedacht hoor!! :)

Je krijgt de volgorde C-A-G-E-D als volgt:

Een C-akkoord krijg je in in de oplopende volgorde:

Een open C-akkoord met een "barre" op de "nulde" fret.
Een open A-akkoord met een barre op de 3e fret
Een open G-akkoord met een barre op de 5e fret
Een open E- akkoord met een barre op de 8e fret
Een open D-akkoord met een barre op de 10e fret

Misschien mis ik iets, misschien ook een domme vraag, maar ik snap niet hoe je een A akkoord in de derde positie kunt spelen. Evenzo een G in de 5e enzovoorts.
Begrijp ik het "open" akkoord misschien niet????

Hep ie 'm? :wink:

hellogoodbye
12 september 2003, 08:16
alleen heb ik een andere volgorde: EDCAG...)

Het HOORT in de volgorde CAGED. Daar is wel over nagedacht hoor!! :)

Je krijgt de volgorde C-A-G-E-D als volgt:

Een C-akkoord krijg je in in de oplopende volgorde:

Een open C-akkoord met een "barre" op de "nulde" fret.
Een open A-akkoord met een barre op de 3e fret
Een open G-akkoord met een barre op de 5e fret
Een open E- akkoord met een barre op de 8e fret
Een open D-akkoord met een barre op de 10e fret

Hep ie 'm? :wink:
Eh... ik denk dat JIJ 'm niet 'hept'... :wink: Want jij plaats het CAGED systeem vast op het fretboard: de C op de nulde fret. Maar dat is nou juist NIET wat dit systeem bedoelt! Integendeel! Dit systeem leert je de patronen zo kennen dat je ze op elke pelk op het fretboard kunt gebruiken. Het C pattern is niet bedoelt om op de nulde fret te spelen! Je kan 'm overal spelen: 't is maar net wat de rootnote is. Die akoorden zijn puur benamingen voor de vormen die elke gitarist kent van de open akkoorden op de 'nulde' fret! Met die C bedoelen ze niet dat je ook in C speelt, maar dat de bekende C-vorm verborgen zit in dat patroon. Als je begrijpt wat ik bedoel.

In ieder geval: je kunt jouw rijtje ook beginnen met de E op de nulde fret, en vervolgens omhoog gaan met de andere basisvormen, alleen op andere frets dan in jouw rijtje. (open E op nulde fret, D vorm op tweede fret, C vorm op 4e fret, etc. etc.) Die vormen komen steeds weer in dezelfde volgorde terug. Dus op zo'n manier kun je het net zo goed het EDCAG systeem noemen... Als de volorde maar het zelfde blijven (DCAGE, AGEDC, etc.) Het is juist deze vrijheid die dit systeem nuttig maakt!

Ik denk dat ze voor CAGED hebben gekozen omdat het een leuk bestaand woord is. En misschien ook omdat echt IEDERE gek het C akkoord én de c de basis is van ons tonenstelsel (ik bedoel: de eerste scale die men leert is die van c en zo).

hellogoodbye
12 september 2003, 09:45
alleen heb ik een andere volgorde: EDCAG...)

Het HOORT in de volgorde CAGED. Daar is wel over nagedacht hoor!! :)

Je krijgt de volgorde C-A-G-E-D als volgt:

Een C-akkoord krijg je in in de oplopende volgorde:

Een open C-akkoord met een "barre" op de "nulde" fret.
Een open A-akkoord met een barre op de 3e fret
Een open G-akkoord met een barre op de 5e fret
Een open E- akkoord met een barre op de 8e fret
Een open D-akkoord met een barre op de 10e fret

Misschien mis ik iets, misschien ook een domme vraag, maar ik snap niet hoe je een A akkoord in de derde positie kunt spelen. Evenzo een G in de 5e enzovoorts.
Begrijp ik het "open" akkoord misschien niet????

Hep ie 'm? :wink:
Wilde je iets zeggen of eh...? :wink:

aadplagiaat
12 september 2003, 12:22
alleen heb ik een andere volgorde: EDCAG...)

Het HOORT in de volgorde CAGED. Daar is wel over nagedacht hoor!! :)

Je krijgt de volgorde C-A-G-E-D als volgt:

Een C-akkoord krijg je in in de oplopende volgorde:

Een open C-akkoord met een "barre" op de "nulde" fret.
Een open A-akkoord met een barre op de 3e fret
Een open G-akkoord met een barre op de 5e fret
Een open E- akkoord met een barre op de 8e fret
Een open D-akkoord met een barre op de 10e fret

Misschien mis ik iets, misschien ook een domme vraag, maar ik snap niet hoe je een A akkoord in de derde positie kunt spelen. Evenzo een G in de 5e enzovoorts.
Begrijp ik het "open" akkoord misschien niet????

Hep ie 'm? :wink:
Wilde je iets zeggen of eh...? :wink:

Ja dit:
Misschien mis ik iets, misschien ook een domme vraag, maar ik snap niet hoe je een A akkoord in de derde positie kunt spelen. Evenzo een G in de 5e enzovoorts.
Begrijp ik het "open" akkoord misschien niet????

telecastermaster
12 september 2003, 13:18
Begrijp ik het "open" akkoord misschien niet????

Ja sorry. Het is een beetje een omslachtige manier om het C-akkoord te omschrijven. Er wordt eigenlijk bedoeld een barre akkoord met een doorgeschoven open A akkoord vingerzetting en een barre op de 3e fret = een C akkoord.

@hellogoodbye. Ik hep 't wel. :wink:

bedankt in iig.

telecastermaster
12 september 2003, 13:28
Ik ben trouwens ook wel benieuwd geworden naar je pdf-filetje. Zou je 'm mij ook willen mailen? Zie mijn profiel voor e-mail adres.

Thanks

Peter

hellogoodbye
12 september 2003, 14:59
Wilde je iets zeggen of eh...? :wink:

Ja dit:
Misschien mis ik iets, misschien ook een domme vraag, maar ik snap niet hoe je een A akkoord in de derde positie kunt spelen. Evenzo een G in de 5e enzovoorts.
Begrijp ik het "open" akkoord misschien niet????
ff iets op een rijtje zetten...

We hebben het hier niet over echte akkoorden maar over akkoordvormen!
Met open akkoorden worden akkoorden met open (losse) snaren bedoeld: in dit geval hebben we het over de bekende basis akkoorden die iedere beginner leert: de open akkoorden zonder barré. Er zijn 5 basisvormen. Als je die gewoon pakt zoals iedereen ze kent, zijn het de C, A, G, E en D.

Die vormen komen in elk akkoord terug. Nu speel je open akkoorden zonder barré omdat... de kam de barré voor je doet! Als je een akkoordvorm opschuift moet je wél de barré erbij doen. Pak bijvoorbeeld het simpele E-akkoord. Als je dat akkoord 1 fret opschuift en de barré er bijdoet (want de kam schuift niet mee...) krijg je een F! Op pak de A: schuif de vingers vervolgens 1 frets op, maak een barré op fret 1 en... je hebt de Bes. En ja kan de C bijvoorbeeld open spelen, zoals iedereen 'm kent, maar ook in de A vorm (barré op fret 3) of de E vorm (barré op fret 8 ), enzovoort.
Zo kan je alle akkoorden op allerlei plekken spelen. (Mocht je een en ander al weten: maakt niet uit, wellicht heeft iemand anders er nog wat aan!)

Okay, zo zijn er dus 5 basisvormen die gebaseerd zijn op de 5 open basisakkoorden. Die vormen zijn op zich niet altijd echt handig speelbaar (probeer maar eens de 'gewone' G twee frets verderop te spelen met een barré op frat 2...), maar daar gaat het hier ook niet over: het gaat over die vormen. Die vormen zijn weer de basis van de 5 patterns die tezamen de complete majeur toonladder vormen (en van daaruit ook weer de mineur en pentatonic etc. etc.) Als je weet welke vorm de basis is van een pattern, wordt het stukken makkelijker om bijvoorbeeld te weten welk pattern je op welke plek kunt spelen om in de juiste schaal te zitten.
Zo kan je dus het pattern dat de C als basis hebt spelen op fret 5 en speel je dus in E.

Snap je nog? Nee? Maakt niet. Komt vanzelf wel.

Zo'n uitgebreidt antwoord maakt dingen vaak alleen maar ingewikkelder. Maar ik had toch ff niets te doen, dus... :wink:

EDIT:
Hm, eigenlijk was dat korte antwoord van telecastermaster wel zo duidelijk... :lol:

aadplagiaat
12 september 2003, 17:07
[quote="hellogoodbye
:lol:[/quote]

Ik ga nu niet meer herhalen wat jij hebt gequote.

Eigenlijk heb ik me dus laten misleiden door het woordje "akkoord" waar ik had moeten lezen "akkoordVORM".

:-D Ik heb 't echt geprobeerd hoor. :razz: