PDA

View Full Version : Elektronica



Hufke
8 september 2003, 19:16
Wat zou het ong. kosten om alle elektronica (m.u.v. de elementen) in m'n Epi LP te laten vervangen door bijv. Gibson elektronica of iets van dezelfde of betere kwaliteit???

M'n brug-element doet ut niet meer en dit ligt waarschijnlijk aan de switch en nu ben ik van plan om dan maar gelijk alles te laten vervangen.

Als 't niet te duur uitkomt natuurlijk.....

wietse
8 september 2003, 19:20
denk niet dat de potmeters en switch van een gibson veel beter is dan die van een epi ,de elementen wel maar de rest is vrij standaard.
die 3 standen switches zijn vrij duur iets van 18 euro kan jezelf gemakkelijk vervangen.

Anavrin
8 september 2003, 19:26
een schatting:
4 potmeters 10 euro
1 switch 15 euro
2 pu's 150/ 200 euro

Hufke
8 september 2003, 19:43
Kunnen jullie mij dan ook even uitleggen wat 't verschil is tussen 300k en 500k Ohm potmeters...?

wietse
8 september 2003, 20:00
dat heeft met de toon te maken ,250k pots zoals in stratachtigen meestal zitten kappen het geluid wat minder af klinkt dus wat feller ,dan met 500k pots zoals in lp's e,d die filteren er wat meer hoog uit zodat het wat zwaarder klinkt.
dat is de enigste reden voor die verschillende waarden in pots voor gitaren.

Wilson
8 september 2003, 20:11
denk niet dat de potmeters en switch van een gibson veel beter is dan die van een epi ,de elementen wel maar de rest is vrij standaard.
die 3 standen switches zijn vrij duur iets van 18 euro kan jezelf gemakkelijk vervangen.

hmm nou ik hoor toch vrij vaak van mensen dat hun switch van hun epi het begeeft, hier dus waasrschijnlijk ook, en die epi tone en volume pots zijn ook niet alles, hebben een omslagtraject van 1 mm

MarshallSG
8 september 2003, 20:13
denk niet dat de potmeters en switch van een gibson veel beter is dan die van een epi ,

Dat geld igg wel voor de switch. Toen ik mijn Epi LP ging kopen heb ik eerst drie modellen gehad waarbij de switch niet goed funtioneerden.
Na een half jaar kon ik de mijne ook vervangen.

wietse
8 september 2003, 20:15
met zo'n klein omslag traject zijn ze gewoon versleten of stuk , gebeurt bij gibson ook wel een maat van me heeft bijna alles aan z'n gibson lp standard (behalve de elmenten) al eens vervangen omdat het gewoon uit elkaar viel.

Hufke
8 september 2003, 20:16
Ik heb er ook last van dat m'n brug-element (als ie 't wél doet :razz: ) een heel stuk zachter klinkt dan m'n nek-element.

Iemand enig idee waardoor dit komt?

hadv
8 september 2003, 22:22
Als een switch kapot gaat moet je um vervangen, de vraag is of G beter is dan E. Vaak halen ze alles bij dezelfde fabriek (Schaller ofzo :D ).
Met die potmeters van 300k en 500k is een beetje geleuter, het geluid zal er nauwelijks door veranderen (de meeste gitaren hebben 500k).
Je moet wel letten op het verschil tussen lineair en logaritmisch, bij lineair is de verzwakking evenredig aan de draaihoek, bij log niet. Audio is altijd logaritmisch (dat komt omdat onze oren zo werken :-? )
Koop ze alleen niet bij een electronicawinkel, want daar passen de knoppen niet op (& dat is pech, want die zijn veeeeeeel goedkoper dan die ripoff-gitaar speciale producten :evil: )

En je brugelement moet je gewoon wat omhoog draaien (of je halselement omlaag).

Kijk voor soorten, maten en prijzen ook eens op www.musik-produktiv.com, dan krijg je een aardige indruk

urezna
9 september 2003, 10:41
dat heeft met de toon te maken ,250k pots zoals in stratachtigen meestal zitten kappen het geluid wat minder af klinkt dus wat feller ,dan met 500k pots zoals in lp's e,d die filteren er wat meer hoog uit zodat het wat zwaarder klinkt.
dat is de enigste reden voor die verschillende waarden in pots voor gitaren.

dat heeft ook alles te maken met wat de capaciteit van de condesator is die er bij zit. en wat de impedantie van je element is....

als je alleen zaken wilt vervangen omdat het te snel slijt, zou ik dezelfde waarden blijven gebruiken.

en denk ook even aan contactspray, voor zowel schakelaars (tenzij ze natuurlijk van ellende uit elkaar vallen) als potmeters (als ze gaan kraken).

je moet tenslotte nog maar afwachten of datgene wat je in bouwt of laat bouwen, van betere kwaliteit is... en hoe ben je daar zeker van? er kan dan wel opeens bijv. Gibson op staan, maar dan wil het nog niet zeggen dat het beter is dan onderdelen van een electronicaboer op de hoek.... sterker nog, je mag waarschijnlijk fijn extra betalen omdat er een bekend merk op staat.

Toni
9 september 2003, 11:44
Ik wil niet zeiken maar het is juist omgekeerd: de volume pot ligt met 1 poot aan de aarde. Met hetzelfde element en open volume komt er met een 500K meer signaal uit je gitaar dan met een 300K. Probeer maar uit. Veel 70s Tele's hebben 1meg pots ipv de traditionele 250k's en klinken daardoor scheller. 250k geeft een betere controle over de volumeregeling, ten koste van wat output. 250k's wordt meestal voor van nature schelle enkelspoels elementen gebruikt terwijl 500k de tradionele waarde voor de van zichzelf wat doffer klinkende humbuckers is. Dus hoe hoger de waarde van de pot, hoe meer output maar hoe minder prettig de volumeregeling werkt.

Antoon

cas121
9 september 2003, 14:39
inderdaad echt crap, die toggle switches van epi, de mijne deed al vrij snel moeilijk, en vervolgens is het switchhendeltje ook nog eens afgebroken, terwijl ik echt niks geks deed ofzo.. kon er gelukkig een nieuwe/goeie gratis wegbietsen bij feedback, scheelt toch weer wat.

voor klankverbetering zou ik beginnen met de elementen en switch, dan de topkam en de mechanieken, en als je het echt gek wil maken zoek je een setje messing zadeltjes voor in de brug. denk ook dat de pots iets minder uitmaken...

Hufke
9 september 2003, 14:58
Denk niet dat ik de elementen nog ga vervangen. Ik kreeg vandeweek namelijk van iemand te horen dat er maar heel errug weinig verschil in 't geluid zat tussen mijn Epi en zijn Gibson LP Custom uit '73 :o

En hij heeft 'm toendertijd zélf gekocht dus na 30 jaar spelen ken je de klank van je gitaar denk ik wel voort... :-D