PDA

View Full Version : Meespeelmuziek: bestaat dat nog?



hellogoodbye
8 september 2003, 16:11
Geen idee in welk forum deze vraag thuis hoort, dus ik probeer het hier maar...

Vroeger (lees: zo rond 1980) leende ik wel een lp's van de bieb met daarop alleen begeleiding. Je had allerlei soorten, o.a. complete pianoconcerten, het hele orkest maar dan zonder piano! Heel leuk. Zo had je ook diverse jazz en blues platen: een hele lekkere band maar... zonder de soloist! Kon je lekker meejammen. Heerlijk voor iemand die altijd in z'n uppie speelt... Er zat meestal een blaadje bij met de muziek, zodat je wist wat ongeveer de bedoeling was. Maar je kon natuurlijk ook gewoon je eigen gang gaan en improviseren.

Nu vroeg ik me af: bestaat zoiets nog? Cd's/mp3/whatever van instrumentale rock en blues, maar dan zonder de soloist? De voorkeur gaat natuurlijk uit naar mp3: gratis en snel via internet... ;)

wietse
8 september 2003, 17:09
er zijn verschillende gitaarbladen waarbij een cd zit met backing tracks ,van bekende nummers.
guitar techniques o.a.
is wel duur maar heb je ook echt wat aan dat blad.

hellogoodbye
8 september 2003, 23:08
Hm, bekende nummers... Zijn dat allemaal van die gitaargod-solo's die ja dan moet naspelen...? Da's namelijk iets te hoog gegrepen. Ik zoek eigenlijk meer lekkere maar toch wel standaard begeleiding (rock, blues) in diverse toonsoorten in standaard akkoordenschema's. Dus meer om het oefenen van alle patterns te veraangenamen, zal ik maar zeggen. Ik heb niet zo de behoefte om uren te besteden aan het naspelen van andermans solo's. Alhoewel dat natuurlijk erg nuttig kan zijn. Maar zo ver ben ik denk ik nog niet.

Maar toch... heb je ook namen van bladen...?

Mithrandir
8 september 2003, 23:20
Ik denk dat je het makkelijkst gewoon op internet kan zoeken met google. Er zijn backing tracks zat te vinden, mits je goed zoekt.

Probeer termen als:

backingtrack blues
jamtrack rock
jamtrack $artiestennaam

het vergt best wat zoekwerk, maar uiteindelijk vind je genoeg.

Bij bladen als Total Guitar en Guitar Technique zitten vaak cd's met backingtracks, die tracks verschillen behoorlijk van stijl en zijn lang niet alleen van gitaargoden hoor. Alleen de prijs van zo'n boekie ligt al gauw op 14 euro ofzo en dan is het maar de vraag of je wat aan de tracks hebt.

willem1940
9 september 2003, 00:55
Hm, bekende nummers... Zijn dat allemaal van die gitaargod-solo's die ja dan moet naspelen...? Da's namelijk iets te hoog gegrepen. Ik zoek eigenlijk meer lekkere maar toch wel standaard begeleiding (rock, blues) in diverse toonsoorten in standaard akkoordenschema's. Dus meer om het oefenen van alle patterns te veraangenamen, zal ik maar zeggen. Ik heb niet zo de behoefte om uren te besteden aan het naspelen van andermans solo's. Alhoewel dat natuurlijk erg nuttig kan zijn. Maar zo ver ben ik denk ik nog niet.

Maar toch... heb je ook namen van bladen...?

Daar heb je mini-computertjes voor in muziekinstrumentenwinkels, pluggen aan je gitaar en aan je versterker.
Enige jaren geleden kocht ik zo'n ding voor een van mijn zoons als verjaardags-cadeautje en hij heeft er nog steeds veel plezier van.
Echt goed spul, heel veel motieven en ritmes, bas en drums.
Kostte toen ongeveer 400 guldens geloof ik

hellogoodbye
9 september 2003, 10:10
400 gulden... pfff.... da's zo ongeveer het bedrag dat ik te besteden heb aan m'n nieuwe gitaar... ;)

Ik ga maar eens op het internet zoeken naar backingtrack blues, jamtrack rock, jamtrack $artiestennaam. Bedankt voor die termen! Ik had ze niet zo gauw zelf bedacht en dan waarschijnlijk ok niets gevonden...

Mithrandir
9 september 2003, 10:27
je moet trouwens wel voor die $artiestennaam een willekeurige naam van een gitarist of band (o.i.d.) invullen he, anders vind je niet veel :) Wellicht had je dit zelf al bedacht, maar ik zeg het maar even voor de zekerheid.

urezna
9 september 2003, 10:44
je kunt ook overwegen wat dingen in midi-formaat te downloaden, klinkt wel een stuk minder fraai, maar dan is wel wel volop software waarbij je de verschillende midi-kanalen uit kunt zetten via een soort mengpaneeltje op je pc-scherm.