PDA

View Full Version : zelf stemapparaat maken



sunday violence
8 september 2003, 14:06
eeej ik zit op de mts elektro en moet als eind opdracht een elektrisch aparaat in mekaar flansen. nou dacht ik aan een stem apparaatje omdat ik die zelf ook niet eens heb dus lijkt me wel handig. heeft iemand misschien ervaring met zel bouwen van spullen of heeft iemand een schema van een stemapparaat of is het iets te moeilijk om zelf te maken?? alvast bedankt

grtz

aadplagiaat
8 september 2003, 21:50
eeej ik zit op de mts elektro en moet als eind opdracht een elektrisch aparaat in mekaar flansen. nou dacht ik aan een stem apparaatje omdat ik die zelf ook niet eens heb dus lijkt me wel handig. heeft iemand misschien ervaring met zel bouwen van spullen of heeft iemand een schema van een stemapparaat of is het iets te moeilijk om zelf te maken?? alvast bedankt

grtz

Zoiets is een bouwprojectje geweest van elektuur, enkele jaren geleden. Sorry ik weet niet hoe lang. Ik weet ook niet meer precies hoe een en ander tot stand is gekomen bij hun. Is ook niet echt interessant en bruikbaar in de praktijk.

Wat je m.i. zou moeten doen is eerst de keuze maken of je met een controllertje aan de gang wilt (een PIC of 8031 of zo) of dat je een meer discrete opbouw wilt. Dat kan wel lastig worden allemaal.

In geval van een controllertje zou je een goede tijdbasis moeten kiezen die door een klokdeler op 440Hz (voor een A) enzovoorts uit moet komen.
In een poortje zet je de tot nette blokgolf omgezette gitaartoon en de verschillende frequenties vergelijk je met een positieve of negatieve resultante. Die resultante kun je dan weergeven als een bar op een aantal LEDjes of analoog of wat dan ook, verzin ook eens wat.

Lijkt mij wat hoog gegrepen. :D

Dirk_Hendrik
9 september 2003, 09:34
Lijkt em ook wat hoog gegrepen Aad.

Als we het over hetzelfde elektuur rtikel hebben stamt dat ergens uit het eind van de 70-er jaren ( :D ). Daar werd gebruik gemaakt van een Intersil IC die een 12-de machts wortel 2 deling kon doen over zijn ingangsklok. Als je met één referentieklok wilt werken is die klokdeling je essentiele basis.

Voor hen die van het bovenstaande geen r33t snappen..... Geeft niet hoor :D :D