PDA

View Full Version : welke buisjes voor jcm 800



Rock&Roll
8 september 2003, 13:15
Welk soort buizen zou de beste en mooiste klank geven in mijn jcm 800?
er zitten nu elektro harmonix el34 eindbuizen in, en de voorversterkerbuizen kan ik momenteel niet zien. zijn dit een beetje goede buizen, of vervang ik ze beter om de klank op te krikken?

Negative K3 fan
8 september 2003, 16:26
de EH buizen schijnen een beetje donker karakter te hebben, misschien dat je dat bevalt, misschien ook niet. Voor dee eindbuis posities hoor ik goede verhalen over JJ buizen, maar anderen zullen vast ook wel voldoen. Voor in de preamp kun je lekker experimenten met verschillendee merken e nzo in verschillende posities, leuke merken daarvoor zijn JJ, svetlana, EH en NOS buizen voor als je wat meer geld kwijt wilt.

Toaster
8 september 2003, 16:51
Laat ik beginnen te vertellen dat ik niet veel verstand heb van de geluidskleur van elk buizenmerk en type.


Maar mijn opmerking is meer aan Neg K3 gericht. Ik zoek geen ruzie met je hoor
maar met bovenstaande post help je die jongen niet echt. Als ik die post lees lijkt het mij dat je net zoveel verstand/ervaring met die dingen hebt als ik. Namelijk weinig.

Op deze manier voeg je dus niks toe en zorg je alleen maar voor verwarring. Het is allemaal "boekenkennis". Je bent overal altijd wel erg snel met een "professionele" reactie.

Als je iemand wilt helpen met iets waar jezelf alleen maar iets van weet omdat je er over hebt gelezen is het misschien beter om die persoon naar de bron(nen) te verwijzen waar jij die informatie vandaan hebt.

MVG

Niels

P.S. Neg het is echt NIET om jou omlaag te halen hoor maar het valt me op dat je wel vaak overal een reactie op geeft warna later blijkt dat je er zelf geen ervaring mee hebt.

Negative K3 fan
8 september 2003, 17:14
mja, ik zat daar ook aan te denken toen ik dat postte en je hebt helemaal gelijk, maar ik dacht zo: als ik een topic hierover zou openen zou ik liever wat boekenkennis erbij hebben dan helemaal geen kennis, ik bedoel hij zal vast wel serieuzere reacties krijgen, maar het is altijd mooi om een goed lopend topic te lopen met enige discussie dan maar 1 of 2 personen die er echte buizen die ahrds zijn... maarja, misschien dat hijd at neit vind.

Thijssie
8 september 2003, 18:22
Welk soort buizen zou de beste en mooiste klank geven in mijn jcm 800?
er zitten nu elektro harmonix el34 eindbuizen in, en de voorversterkerbuizen kan ik momenteel niet zien. zijn dit een beetje goede buizen, of vervang ik ze beter om de klank op te krikken?

Ik heb Electro Harmonix 12ax7eh als voorbuisjes in mijn JCM900 zitten en ben daar heel blij mee.

Over de kwaliteit van hun eindbuizen kan ik je niet veel vertellen. Maar net zoals de andere poster, JJ/Tesla en Svetlana hebben een goede naam, Over Sovtek zijn de meningen verdeeld.

Tis natuurlijk ook een kwestie van smaak en daarover valt niet te twisten....

Soulman
8 september 2003, 18:29
Persoonlijk ken ik de EH EL 34's niet. heb zelf goede ervaringen met Svetlana EL 34's. Worden ook door Marshall nu standaard gebruikt en als setjes verkocht.
Belangrijk voor je sound is ook de eerste (V1) voorversterkerbuis.
In mijn 800 heb ik daar een EH 12ax7/ecc 83 zitten, een sovtek lps is ook wel aan te raden (lijkt veel op de EH)= medium/high gain.
Ok ik heb ook een Mullard, Philips en Siemens en vind deze ook erg goed, maar gebruik die liever voor bijv. opnames.NOS buizen zijn nu eenmaal wat moeilikjker te vinden en in elk geval duurder :roll:
Vind chinese ecc83's (oa.in jaren 90 Marshall's) niet goed, te veel buzz buzz. Neem ook liever geen Sovetek WA's, opzich goede betrouwbare buisjes, maar wat saai in klank (Sovtek WB's vond ik ook niet echt geweldig).
Toch is het wel zo dat je er het best achter komt wat je mooi en betaalbaar vind door met deze ecc 83's te experimenteren.

Frusciante
8 september 2003, 18:45
tja ... ik ben geen tubediehard maar ik heb wel het een en andere mogen testen en heb zelf ook aardig geexperimenteerd. bij een jcm 800 klinken EL34 toch echt het best. in ieder geval krijg je met die tubes de echte jcm800 sound. de eh el34 zijn zeker niet verkeerd maar bv jj el34 zijn toch net ffies iets beter. in de jcm800 maken de pre amps echter een groter verschil zeker aangezien ik denk dat je nog redelijk standaard pre amps er in hebt zitten. sinds een jaar heeft jj een opvolger van de ecc83 namelijk de ecc83s, en die is echt hoorbaar superieur. strakker , vollere vervorming. de 83 s is geloof ik 7 eurootje en verkrijgbaar bij de JJ importeerder in schagen (friesland) kan je gewoon bestellen via internet (heb zelf ook wat 83 sjes. ben alleen de link ffies kwijt. probeer eerste de preamps te swappen (hoeft dus ook niet gerebiasd te worden, kestie van in en uit halen) bevalt het je daarna nog niet probeer dan de powertubes. voor meer suggesties kijk ff op het masrhall forum. http://www.blamepro.com/mar/index.shtm daar staat echt veel relevante info over de jcm800 en andere. en btw nos tubes hoeven echt niet duur te zijn. heb zelf wat NOS philips miniwatts en die kan je met een beetje zoeken toch echt voor 10 euro op de kop tikken, voor een jcm 800 kan je denk ik net zo goed uit de voeten met de nieuwe ecc83s. succes

FragDaddy
8 september 2003, 19:01
ik gebruik JJ buizen in mijn JCM800.. klinkt een stuk warmer (minder schel) dan de ouwe Svetlana's.

Rock&Roll
9 september 2003, 12:25
Wow, ik had niet zoveel informatieve reacties verwacht!!
dus ik vervang volgens jullie beter de voorversterkerbuizen eerst eens? zal ik dus zeker eens proberen...heeft niemand ervaring met groove tubes? en waar zou ik die echt goeie buizen dan ergens kunnen vinden?

Rock&Roll
9 september 2003, 12:44
BTW: ik heb ff gekeken en mijn pre-amp buizen zijn philips miniwatt ecc83
dat is denk ik wel wat zeker?

Lucky
9 september 2003, 13:20
zijn goede buizen dacht ik hoor...
als ik me niet vergis zijn dat oude europese buizen (vintage)
of ze zijn gerelabeld door Phillips.

Frusciante
9 september 2003, 14:17
ja die zijn idd super, alleen hoe kom jij eraan en hoelang zitten deze al in je amp? waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze ooit een s op de kop getikt. ik gebruik zelf ook al een tijdje de miniwatts (in mijn jtm45) nadat ik wat geexperimenteerd heb met svetlana's en toen met de nieuwe jj83s. een preamp buis gaat afhankelijk van hoevaak je de amp gebruikt toch na een jaartje of 5 minder klinken, waarschijnlijk is dat in jouw geval dus nu ook. probeer dus idd een paar nieuwe jj83s uit in je preamp indien de miniwatts hun beste tijd hebben gehad. met groove tubes heb ik btw geen ervaring maar wat ik gelezen heb geef ik de voorkeur aan de jj's.

Soulman
9 september 2003, 16:23
ja die zijn idd super, alleen hoe kom jij eraan en hoelang zitten deze al in je amp? waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze ooit een s op de kop getikt. ik gebruik zelf ook al een tijdje de miniwatts (in mijn jtm45) nadat ik wat geexperimenteerd heb met svetlana's en toen met de nieuwe jj83s. een preamp buis gaat afhankelijk van hoevaak je de amp gebruikt toch na een jaartje of 5 minder klinken, waarschijnlijk is dat in jouw geval dus nu ook. probeer dus idd een paar nieuwe jj83s uit in je preamp indien de miniwatts hun beste tijd hebben gehad. met groove tubes heb ik btw geen ervaring maar wat ik gelezen heb geef ik de voorkeur aan de jj's.

He Frusciante, ik gebruik ook vaak de Philips in m'n JTM 45. Hoe bevalt íe jou ?
En hoe zijn ze in vergelijking met de JJ's ?

Frusciante
10 september 2003, 18:30
de mini watts klinken wat vintager, wat minder gain maar wel wat voller dikker dan de ecc83s die ook helemaal niet gek zijn. nadeel is dat ik ten tijde van de minwatts gelijk mijn rectifier heb geswapped door een nos primar en dat maakt ook zeker wat uit ondanks wat sommige mensen met hun onderliggende schematics beweren. de primar of een andere goede nos rectifier (sylvania gz34 schijnt ook erg goed te zijn) zorgt ervoor dat de amp wat meer clarity mee krijgt en de aanslaggevoeligheid lijkt te zijn vergroot maar dit kan ook te maken met de miniwatts aangezien ik niet meer zonder deze heb gespeeld lately. absoluut erin houden die minwatts, en er zit ook echt een ongelofelijke scheur in tis alleen een iets minder strakkere gain maar wel warmer/voller. hangt ook weer van de amp bla bla bla hopes this helps, btw wat heb jij eigenlijk voor powertubes ? ik dacht dat je de groovetubes kt66 had? heb zelf de 6l6 van jj. cheers !

Soulman
10 september 2003, 18:39
de mini watts klinken wat vintager, wat minder gain maar wel wat voller dikker dan de ecc83s die ook helemaal niet gek zijn. nadeel is dat ik ten tijde van de minwatts gelijk mijn rectifier heb geswapped door een nos primar en dat maakt ook zeker wat uit ondanks wat sommige mensen met hun onderliggende schematics beweren. de primar of een andere goede nos rectifier (sylvania gz34 schijnt ook erg goed te zijn) zorgt ervoor dat de amp wat meer clarity mee krijgt en de aanslaggevoeligheid lijkt te zijn vergroot maar dit kan ook te maken met de miniwatts aangezien ik niet meer zonder deze heb gespeeld lately. absoluut erin houden die minwatts, en er zit ook echt een ongelofelijke scheur in tis alleen een iets minder strakkere gain maar wel warmer/voller. hangt ook weer van de amp bla bla bla hopes this helps, btw wat heb jij eigenlijk voor powertubes ? ik dacht dat je de groovetubes kt66 had? heb zelf de 6l6 van jj. cheers !

Ik gebruik nog steeds de Sovtek WXT plus 6l6.
De Sovtek KT 66 (volgens de experts geen "echte"KT66's) zijn identiek aan deze 6l6 plus en volgens mij zijn de groovetubes deze Sovtek KT 66's. Qua geluid bevallen mij de 6l6 plus prima, let wel ik gebruik mijn JTM 45 vooral clean en het smerige haal ik uit een TS9 en RAT.
De EH versie zou nog weer beter zijn, misschien doe ik die de volgende keer :roll:

Chris Winsemius
23 september 2003, 00:42
Hoi R&R

Die EHs klinken wat meer crunchy dan de warmere Svetalanas , hoop de nieuwe JJ/Teslas zo snel mogelijk binnen te krijgen en te testen . Sino KT66s klinken trouwens ook waanzinnig maar zijn wat duurder dan de meeste ( nieuwe ) EL34s en 6L6s .
Qua voorversterkerbuizen heb ik goeie ervaringen met Telefunkens maar die zijn onbetaalbaar ...... gelukkig heb je ook de JJ/Tesla ECC83S buizen , betaalbaar en een zeer goede klank .

Chris

yhcmarc
23 september 2003, 09:28
Waar kan je die JJ/Tesla ECC83s bestellen / aanschaffen. Ik wil ook eens kijken of mijn jcm800 (nog) beter gaat klinken met andere preamp buizen.

Welke preamp buisjes raden jullie aan in de andere posities, ik heb een 2210, dus 5 preamp buizen.

Thanx

Marc

Chris Winsemius
23 september 2003, 09:44
Hoi Marc

Ik weet absoluut niet of ik dat hier mag melden ; email me anders op : c.m.winsemius@hetnet.nl .
Jouw model is anders dan die "2-inputs-modellen" die ik hier wat vaker zie . Die 2 buisjes worden voor het cleane kanaal en de reverb gebruikt ( het lead kanaal in jouw model is trouwens ook anders qua circuit en klank dan die 2204 en 2203 modellen ) . Die JJs zullen ook in die posities goed klinken .
Zelf vind ik het hoog wat prettiger dan bijvoorbeeld veel Sovtek en EH modellen en EI buizen zijn meestal veel te microfonisch en brommen/ruisen te veel .

ik hoop dat dit je iets verder heeft geholpen ,

Chris

yhcmarc
23 september 2003, 10:01
dus in feite kan ik er gewoon 5 van die dingen in stoppen ?

Marc

Chris Winsemius
23 september 2003, 10:34
Hoi Marc

Da's geen enkel probleem , voorversterkerbuisjes kun je praktisch altijd verwisselen zonder verdere afstellingen te doen , in jouw versterker is dat geen enkel probleem .
( Het kan trouwens weleens voorkomen dat de gaatjes/klemmetjes in de buisvoeten wat minder strak zijn waardoor ze minder goed contact maken . Omdat er vaak nog een hoge spanning in je versterker kan staan , zelfs als ie uit is ( komt door de lading in de elko's ) is het wel verstandig omdat aan een technicus over te laten indien nodig . Je kan in ieder geval die buisjes zelf verwisselen en bij problemen nog wat vragen op dit forum of een technicus contacten . )
Bij eindbuizen ligt dat anders om dat die op de juiste ruststroom ingesteld moeten worden ; het zgn. biasen .

mvg

Chris

yhcmarc
23 september 2003, 10:44
aha, ik wil eigenlijk ook alleen de preamp buisjes vervangen om te checken of ik het geluid nog iets krachtiger kan maken en wat meer gain / power erin.

Sinds ik dat ding heb speel ik praktisch niet meer op mijn "nieuwe" rack, hij klinkt echt zo vet en helder, nu eens kijken of ik hem net iets meer ballen kan geven met andere preamp buisjes.

Marc

shredneck
23 september 2003, 19:20
Op gitaarmarkt staat een 2204 tekoop :-) de 50 watt versie is da.

yhcmarc
24 september 2003, 09:47
gisteravond toevallig wat andere preamp buisjes vervangen, 3 stuks door sovtek 12ax7 buisjes die ik nog had liggen. Het geluid scheelde behoorlijk, wat meer body en laag erin. Ik zag dat er svetlana el34 buizen in de eindtrap zaten die gemaakt waren in april 2000. Volgende maand toch maar eens een set JJ el34 buizen en ecc83s preamp buizen bestellen.

Marc

Rock&Roll
24 september 2003, 13:25
kan iemand een oordeel geven over de el34's en ecc83's van groove tubes???

Chris Winsemius
7 oktober 2003, 17:34
Ik gebruik de laatste tijd eigenlijk alléén maar JJ(/Tesla) ECC83Ss . Wat meer warmte in Fenders en een stevig mid in Marshalls , behoorlijke gain en allemaal betrouwbaar .
Aangezien de nieuwe Svetlana's niet meer zo goed zijn als de wat oudere stap ik nu over op EH ( goedkoper , lekker crunchy ) en JJ ( wat meer headroom , vol geluid ) .
( Sino ) KT66s werken trouwens ook waaaaanzinnig in Marshalls , wat meer headroom en een heel duidelijk en vet midden . Wat meer strakheid in het laag en een warm ( maar niet dof ) hoog .

Je kan trouwens ook een ( NOS GE ) 5751 proberen voor het eerste of derde voorversterkerbuisje , 30% minder gain maar wel ontzettend vet .

Chris

taylor
7 oktober 2003, 19:30
heb zelf koch el34 buizen of ieder geval die hun gebruiken niet het merk koch.weet zo niet eigenlijk meer wat voor merk dat echt is.

als preamp gebruik ik nos phillips 12ax7a buisjes.

bevalt me goed maar er is zoveel keus daarin dus.