PDA

View Full Version : Elementkeuze Ibanez Artcore semi-hollow?????



Marc Oblivian
8 september 2003, 12:56
Vraagje voor de pick-up experts onder ons:

Heb sinds een maand of anderhalf een single-cut Ibanez artcore met bigsby tremelo. Model ac-75 blabla geloof ik(lastige modelnamen bij Ibanez.....check de site :-) )
Het gaat om een Gretsch-achtig model (blauw, maar dat doet niet ter zake :-D ). Hij is zoals gezegd semi hollow, waarbij de aantekening gemaakt moet worden dat het blok hout in de klankkast minder dik is dan bij een zogenaamd ES-335 model: het blok hout is maw minder dik dan de dikte van de klankkast.
De stock elementen van Ibanez zijn best aardig, maar het kan volgens mij beter (de SD elementen in m'n Heritage zijn toch van hogere kwaliteit...).
Ik wil er daarom 2 SD elementen in zetten, maar twijfel nog over welke ik wil nemen. Aangezien het om een gitaar gaat die er qua model vrij vintage uitziet, wil ik ook qua geluid een authentieke klank, maar het moet wel behoorlijk kunnen scheuren...metal uiteraard niet de bedoeling met een dergelijk gitaartje.
Ga er rock/bleusrock en wellicht zelfs rock 'n roll mee spelen.
Heb zelf uiteraard al wat gespeurd en was voorlopig op de keuze Seymour Duncan '59 pu's gekomen....
Iemand suggesties en/of bevestiging van deze keuze??????

Alvast bedankt,

Marc O.

Lacrymosa
8 september 2003, 13:01
jazz in de nek (of een 59) en een 59 in de brug

zit je altijd goed!!

CheerS!!

Lacrymosa
8 september 2003, 13:02
trouwens, Ibanez Jazzbakken heersen echt de pan uit!!!

super value for money, volgende maand ben ik eigenaar van een Artstar AS120

CheerS!!

Marc Oblivian
9 september 2003, 11:01
trouwens, Ibanez Jazzbakken heersen echt de pan uit!!!

super value for money, volgende maand ben ik eigenaar van een Artstar AS120

CheerS!!

Ja, heb je gelijk in...vind de mijne ook super...en dat voor die prijs!!! :)
Thnx voor je reactie....echt geen andere leden die nog wat info of suggesties hebben?
Weinig pu-kenners zeker.... :-D

Lucky
9 september 2003, 11:15
denk ook eens na over p90's...
iets minder scheur maar wat meer twang (R&R) en klinken lekker met lage gain settings.
ze houden meer het accoustische karakter van de gitaar intact ipv zo'n humbucker die overal doorheen raust.... je hebt waarschijnlijk wat meer speeldynamiek dan met een HB.
ik heb zelf een fullbody Guild met een megatoon. ik heb gewoon humbuckertjes omdat ik die knal wel lekker vindt.

is het deze:
http://namm.harmony-central.com/SNAMM02/Content/Ibanez/PR/AF75TBS.JPG

Marc Oblivian
9 september 2003, 11:35
denk ook eens na over p90's...
iets minder scheur maar wat meer twang (R&R) en klinken lekker met lage gain settings.
ze houden meer het accoustische karakter van de gitaar intact ipv zo'n humbucker die overal doorheen raust.... je hebt waarschijnlijk wat meer speeldynamiek dan met een HB.
ik heb zelf een fullbody Guild met een megatoon. ik heb gewoon humbuckertjes omdat ik die knal wel lekker vindt.

is het deze:
http://namm.harmony-central.com/SNAMM02/Content/Ibanez/PR/AF75TBS.JPG

Senks...zal het overwegen!!
Nee, hij lijkt er wel op, maar er zijn 2 verschillen: de body is minder dik(diep)....die is nl net zo dik als de body van een ES-335 model, en er zit een bigsby op...oh ja...en hij is echt helemaal blauw.
Hij ziet er in grote lijnen ietsjes minder jazzy uit dan deze :)
Die P-90's klinken ook nog goed met wat meer gain, of niet?

Lucky
9 september 2003, 11:39
zekers...ze zijn single coil...
maar met meer ballendan je gewend bent van een strat.

je zou ze eigenlijk eens moeten vergelijken ergens...verschillende karakters horen

Negative K3 fan
9 september 2003, 15:43
de alnico pro 2 humbuckers lijken me anders ook neit verkeerd. Een soort warmere versie van de 59.

paulisgek
10 september 2003, 14:39
Moeilijk te krijgen, maar de moeite van het checken waard: Joe Barden Two-tone humbuckers. Ze hebben een coil-tap, dus je kun took single coil spelen. Deze elementen zijn wel vrij 'heet', maar klinken bijzonder gedefinieerd. Ik heb er twee op mijn strat zitten, daarvoor zijn ze eigenlijk een beetje te hard, maar ik heb nu wel een super veelzijdige setup.

Als alternatief kan je een PAF gebruiken, zeg maar de Les Paul Humbucker. Gibson maakt mooie, en DiMarzio heeft een PAF Pro in de collectie: meer output, ook te krijgen in kotsgroen. Als je zin hebt om te experimenteren, dan zou je eens kunnen speuren naar de keramische elementen van Philips. Ik heb er al jaren niets meer van gehoord, maar ik geloof dat Robberts gitaarbouw in Hilversum er een tijdje mee heeft gewerkt. Als ik het me goed herinner klinken ze erg HiFi. Maar of je dat wilt voor een blues/rock soundje valt te betwijfelen.

paulisgek
10 september 2003, 14:50
Moeilijk te krijgen, maar de moeite van het checken waard: Joe Barden Two-tone humbuckers. Ze hebben een coil-tap, dus je kun took single coil spelen. Deze elementen zijn wel vrij 'heet', maar klinken bijzonder gedefinieerd. Ik heb er twee op mijn strat zitten, daarvoor zijn ze eigenlijk een beetje te hard, maar ik heb nu wel een super veelzijdige setup.

Als alternatief kan je een PAF gebruiken, zeg maar de Les Paul Humbucker. Gibson maakt mooie, en DiMarzio heeft een PAF Pro in de collectie: meer output, ook te krijgen in kotsgroen. Als je zin hebt om te experimenteren, dan zou je eens kunnen speuren naar de keramische elementen van Philips. Ik heb er al jaren niets meer van gehoord, maar ik geloof dat Robberts gitaarbouw in Hilversum er een tijdje mee heeft gewerkt. Als ik het me goed herinner klinken ze erg HiFi. Maar of je dat wilt voor een blues/rock soundje valt te betwijfelen.

Marc Oblivian
10 september 2003, 17:16
Tis trouwens een AFS75T model met bigsby. Staat op http://www.serlui.nl onder ibanez (artcore) 1 van de eerste modellen op de lijst.

guitartub
11 september 2003, 17:56
Hallo,

Als je de p90 overweegt (overigens een hele goede suggestie van Lucky}
heb je een klein probleem. Een p90 is kleiner van formaat dan een humbucker. Dat heeft Gibson zelf opgelost door het uitbrengen van de p94 (=p90 in humbuckerjasje) (check Musik Produktiv)
Je hoeft dan niet in de body of het bovenblad van je gitaar te klooijen.

Groetjes,
Bert.