PDA

View Full Version : onderhandelen bij een nieuwe aankoop



bassopotmus
8 september 2003, 11:30
Ik had laatst een chat met chris..Het ging vooral over de prijs die je betaald voor een instrument als je em nieuw aanschaft bij een dealer.
Hoe doen jullie dat? Betalen jullie klakkeloos de prijs die op het kaartje staat, of proberen jullie er altijd wat af te knabbelen, op welke artikelen en hoeveel?

Ikzelf ben van mening dat het net een autodealer is, wat er op het kaartje staat is een richtprijs, je kan altijd onderhandelen over de prijs, ze willen je toch graag als een klant hebben.

Dus meteen een polletje voor snel overzicht

Speak up!

Bazz
8 september 2003, 11:38
ik probeer altijd wel wat onderhandelen, maarja, als je al je spul bij 1 winkel koopt kennen ze je daar ook en zijn ze dus meer geneigd om je wel korting te geven!!!

De Teng
8 september 2003, 11:44
Voor mij keuze 2... niet altijd kan het, maar vaak wel.

Het hangt ook nogal van de winkel af en ik ga bvb wel een redelijke korting vragen, niet een idioot bedrag. Als je dat voorstelt gaan ze meestal wel akkoord. Jij tevreden... zij ook.

www.vanafvandaag.tk
8 september 2003, 13:10
Proberen kan nooit kwaad.. En als het niet lukt.. tja, dan is het maar net of je het bedrag er voor over hebt.

Bazz
8 september 2003, 13:23
nou ja, als je van een nieuwe gitaar een 5% af kan babbelen, heb je het toch wel snel over wat...
Ik kreeg 10 % van m'n jazzje af, mij hoor je niet klagen!!!!

Fred at the Bass
8 september 2003, 13:33
ik betaal de prijs op het kaartje...

zou wel graag eens horen hoe je dat dan aanpakt om er een procentje af te krijgen...

iemand een handleiding afbieden ? :D

Jeremy B.
8 september 2003, 13:43
Ik ding eigenlijk nooit af, ik krijg standaard altijd wel minimaal 10% korting. Ik vind service eigenlijk veel belangrijker. Ik heb dus liever dat alles voor alkaar is en dat ik zonder problemen terug kan gaan als er wat is! Dan ben ik dus ook bereid om iets meer te betalen.

J. :-?

De Teng
8 september 2003, 13:51
Ja hoor.. why not. Bij deze dan...

Kleine handleiding voor korting ende prularia bij de plank.

- Als je in je achterhoofd houdt, dat afdingen van 5% geen probleem is, zit je goed. Je krijgt dan geen zwarte gezichten en het wordt ook in principe niet als probleem ervaren. Voor het geval je nog eens een keer terugkomt dus. ;)

- Verkleinwoorden doen het altijd goed: leuk basje, ff leuk prijsje van maken misschien?

- Nooit laten blijken dat je helemaal kapot van het ding bent bij de eerste aanblik, al is dat nog zo moeilijk.

- Maak complimentjes over de betrouwbaarheid/reputatie van de winkel. Bepaalde mensen zijn daar erg gevoelig voor, vooral als je andere winkels een beetje in een schemerlichtje zet. Oftewel lichtjes zwartmaakt.

Te proberen zinnetjes...

I- 'Tja... ik weet het nog zo net niet. Het bedrag valt me eigenlijk wel een beetje tegen, misschien dat er een leuk prijsje van gemaakt kan worden?' (Stel een redelijke prijs voor, bvb 100 euro van een bas af van 1000 euro, dan gaan ze er vast altijd ietsjes boven zitten, weer 75 euro verdiend.)

II- 'Hmm... tja... wel een beetje jammer van die toets he?' (ook al ziet ie er voor een tweedehands prima uit, altijd over zeiken).

III- 'Ach... op zich, hij staat natuurlijk wel bij jullie, dus zal het ook wel goede kwaliteit zijn.'

IV- ' Hmm... dan kan er voor dat geld toch ook wel een leuk gitaarbandje bij?' Ff wat zooi erbij versieren, anders ben je daar ook weer onnodig geld aan kwijtgeraakt achteraf. Let op: nog net niet helemaal tevredenheid bereikt bij de klant -jij dus- maar wel bijna over het randje. Een winkelier is gek als ie het niet doet. Inkoop stelt niks voor.

Anavrin
8 september 2003, 14:58
ik heb in een winkel gewerkt (niet in een gitaarwinkel jammer genoeg, maar in een winkel waar ze tv's radio's en wasmachine's enz verkopen), en sindsden koop ik alle grotere gitaardingen met korting. Ik weet sindsdien gewoon wat beter wat er allemaal kan. Kijk, op een setje snaren ga ik niet afdingen, maar ik heb bijvoorbeeld wel een keer 1 setje gratis gekregen toen ik er 10 kocht (dus 11 voor de prijs van 10). Op m'n speakerkast heb ik ook geen korting geregeld, omdat ik eigenlijk heel graag van m'n oude basamp afwilde, dus die inruil, dat beschouwde ik maar als korting...

Bazz
8 september 2003, 15:04
ik heb inderdaad hetzelfde als Jeremy, krijg op kleine dingen standaard korting, op m'n versterken en jazz heb ik wat meer moeite moeten doen

Maar in de regel als je een vaste klant bent doen ze beide, en service, en wat korting....
Jammer dat je daarvoor (in ieder geval bij rockpalace) wel veel geld uit moet geven :( :(

Laus
8 september 2003, 15:46
het lukt alleen als je echt ervan overtuigd bent dat je het product wilt hebben.

er zijn idd mensen die het ALTIJD lukt.

Clunk
8 september 2003, 15:47
als ik de prijs te hoog vind wel..
maar vaak vind ik hem ook redelijk (of is dat onredelijk, maar lijkt dat zo, omdat iedereen er eigenlijk teveel voor vraagt???)

:???:

in iedergeval.. ik ben helemaal niet goed in afdingen ofzo.. :oops:
dus ik betaal meestal :o

dikkie dik
8 september 2003, 16:18
weinig kans dat ik de adviesprijs betaal :P afdingen = g00d. ik betaal voor een instrument voor wat ik em waard vind tenzij hij goedkoop genoeg is. :)

Ruud
8 september 2003, 16:25
Lullen over de concurrent doet het ook altijd goed... zeggen dat je daar ook iets moois hebt zien staan enz... en ja, qua afdingen, gewoon zorgen dat je de baas van dat soort zaakjes hebt... naar mijn mening zijn die wat soepeler in korting geven dan de mensen die hij in dienst heeft... die zitten toch altijd met ristricties waar ze zich aan moeten houden enz..

en als je echt niet kunt onderhandelen, dan kun je altijd nog wat plectrums proberen te regelen, heb je in ieder geval iets, als je die zelfs niet mee kunt krijgen....

maar idd, ik onderhandel dus altijd,..

:D

StereoX
8 september 2003, 16:29
afdingen is niet moeilijk, zolang je maar met goeie argumenten kom.

ik ging een paar maanden terug voor een ibanez sz 520(elec.) kijken bij dirk witte. de prijs was daar 590. ik ben naar de verkoper gestapt met de mededeling dat ik die gitaar in me gedachte had, maar dat diezelfde gitaar bij feedback voor 525 hing.

gitaar heb ik dus voor 525 gekregen. ook nog een koffer voor de helft van de prijs (60 i.p.v. 120) weten te krijgen door te melden dat het anders buiten m'n budget zou komen.

in totaal er dus €125 eraf gekregen. is toch het proberen waard lijkt me

basswasp
8 september 2003, 16:40
Voor snaren en kabeltjes en dat soort ongein betaal ik gewoon de prijs die er staat, vanaf de effectpedalen wordt het voor mij een kwestie van brutaal zijn en gewoon vragen of er nog iets af kan (desnoods zonder een reden of aanleiding ervoor). Uiteraard bij de kassa nog even proberen een kabeltje erbij te krijgen.

Tot zover m'n ervaring reikt, is het inderdaad slim om over andere winkels te beginnen met andere spullen en andere prijzen. Slijmen bij de winkel doe ik in ieder geval niet.

Tweede hands werkt klagen over (evt kleine) beschadigingen wel goed en zoals StereoX al zei is zeggen dat het anders boven je budget komt ook handig. Wanneer je een leeftijdsgenoot bent van me kan je het ook nog realistisch maken dat je gewoonweg niet meer geld hebt.

Chris Wolstenholme
8 september 2003, 16:43
Wat ik probeer is altijd laten merken dat ik iets eigenlijk net niet kan betalen, net buiten me budget etc, en hopen dat ze happen, echt afdingen ben ik niet zo goed in, ik val te snel voor hun praatje van jah meneergoedkoper kan niet hoor

basswasp
8 september 2003, 16:45
Nog even snel iets... het is ook handig om zo'n gesprek alvast in je hoofd een keer door te nemen. Wat zeg ik, wat zal de ander zeggen en wat zeg ik dan weer en wat als hij/zij wat anders zegt...

Oftewel, zorgen dat je op bijna elke situatie zelfverzekerd antwoord kan geven. Alvast een maximumprijs in gedachten nemen is zeker een aanrader.

bassopotmus
9 september 2003, 18:44
Goed om te horen!

Natuurlijk ga je niet afdin gen op een kabel, maar alles vanaf zon 200 € mag van mij over onderhandelt worden.
Ik heb het Duitse argument steevast als eerste keus.

"Ik zou ook even naar onze buuren kunnen rijden" Al werkt dat in het westen wat minder natuurlijk. (keulen is 35/40 minuten rijden voor me)

Meestal komen ze me goed tegemoet, en ik trap ook nergens in van "gratis officiele koffer" of onzin