PDA

View Full Version : Charvel



Branzojo
8 september 2003, 11:09
Ik heb zaterdag dus die Charvel Model 1 gekocht waar A3 het over had.
Hij is cream white met 1 heel kleine beschadiging maar verder nog helemaal perfect.Nek is nog kaarsrecht stemmers zijn nog perfect en die jackson humbucker schreeuwt het nog van de daken ondanks dat de gitaar al 16 jaar oud is.En dankzij de kahler fulcrum tremelo heb ik vrijwel geen last van ontstemming.Foto's volgen nog als ik mijn camera's usb kabel terug kan vinden.Maar hij was die 150€ dubbel en dwars waard. :-D :-D :-D

iam
8 september 2003, 11:11
Proficiat!
maak A3 maar eens jaloers!! vanwege zijn traagheid, heeftie een goed gitaartje gemist :wink:

lupoloco
8 september 2003, 11:26
veel plezier met je charvel! superfijne gitaren

bert k
8 september 2003, 12:29
Welkom bij de club! (De club van ouwe Charvel-baasjes...) Supergitaartje, gefeliciteerd.

kokeleko
8 september 2003, 13:01
Mooi dat er nog Charvel eigenaren zijn, ik heb een Charvel 4 met Original Floyd Rose.
Weet iemand van jullie de electronica beschrijving, ik heb ooit de booster eruit geflikkerd, maar wil em weer origineel maken, dus weet niet meer zo goed hoe dat zat :D

Alvast bedankt.

Maiden Michiel
8 september 2003, 13:09
Mooi dat er nog Charvel eigenaren zijn, ik heb een Charvel 4 met Original Floyd Rose.
Weet iemand van jullie de electronica beschrijving, ik heb ooit de booster eruit geflikkerd, maar wil em weer origineel maken, dus weet niet meer zo goed hoe dat zat :D

Alvast bedankt.

Fuck zo eens wil ik ook wel, neck thru?

kokeleko
8 september 2003, 13:14
Nee bolton , maar volgens mij zijn alleen model 5&6 met gelijmde hals.
Ik speel er nooit op trouwens, maar aan gezien ik net met een nieuwe band ben begonnen, en we allemaal jaren 80 hardrock gaan spelen, komt ie wel weer van pas, nog ff permanenet erin en klaar is Ko. :D

Maiden Michiel
8 september 2003, 13:34
5 en 6 zijn toch neckthru?

Swan
8 september 2003, 13:36
heb es zon model 5 zien hangen bij Dirk Witte in amsterdam....neck thru...bindings....echt prachtig

kokeleko
8 september 2003, 13:36
Bedoel ik ook neckthru, gelijmd of wat dan ook.

marc_o
8 september 2003, 13:47
sjee, heb ook nog een 2a liggen, sinds 1987, alweer 16 jaar oud, maar er is niets meer origineel en laat 'm binnenkort maar eens onder handen nemen zodat ie weer bespeelbaar is.

Ibanez RuleZ
8 september 2003, 14:19
leuke plank man! oude charvels (model series) zijn bijzonder mooie gitaren, kwalitatief bijna of helemaal vergelijkbare met de amerikaanse broertjes en zusjes uit die tijd en dus zeker met die van vandaag de dag.

kokeloko: ga eens rondneuzen bij het jcf forum op www.jcfonline.com daar lopen een hoop kenners rond (ik heb daar ook al mn info vandaan!). wiring scemes voor zover niet bij de hand worden zo gereconstrueerd. en zo niet, dan schroef ik mijn model 6 wel open als ik m weer heb, want daar zit precies het zelfde circuit in.

trouwens, een model 5 heeft geen binding, dat is alleen een model 6 (en die heeft ook sharkies, de 5 heeft dots). maar dat zijn inderdaad monsterlijke planken :-D

harrald

Swan
8 september 2003, 14:33
dan was t n model 6 :)

kokeleko
9 september 2003, 16:43
Ibanez RuleZ , bedankt veur den link :D

Als ik weet welke kleur waarnaartoe gaat, is het ok.
Er zijn op mijn circuit-board een paar draadjes weg, dus ik moet aan het solderen :( .

Zien wel ff.

A3
10 september 2003, 11:15
Ik heb zaterdag dus die Charvel Model 1 gekocht waar A3 het over had.
Hij is cream white met 1 heel kleine beschadiging maar verder nog helemaal perfect.Nek is nog kaarsrecht stemmers zijn nog perfect en die jackson humbucker schreeuwt het nog van de daken ondanks dat de gitaar al 16 jaar oud is.En dankzij de kahler fulcrum tremelo heb ik vrijwel geen last van ontstemming.Foto's volgen nog als ik mijn camera's usb kabel terug kan vinden.Maar hij was die 150€ dubbel en dwars waard. :-D :-D :-D

tja... Ik had inderdaad graag een broertje gehad voor m'n jackson, maar die komt er ooit nog wel. Mijn fender en jackson maken nogal veel ruzie en de fender is daardoor al lelijk toegetakeld. daarom speel ik er ook niet meer mee, maar ik heb schrik dat op een ochtend m'n fender gemold zal zijn. Daarom had ik graag die charvel gehad zodat die de twee kon verzoenen. Nu zal ik in oorlog moeten verderleven... :cry:

Vergeet de foto's niet eens te posten, wil wel eens goed kunnen bewonderen wat ik gemist heb.

Veel plezier ermee !!!

Lacrymosa
10 september 2003, 11:19
Ik heb een 375 met Schaller brug

ik heb dr wel nieuwe elementen in gezet.

Super gitaren spelen echt fantastisch

CheerS!!

Maiden Michiel
10 september 2003, 14:26
Weet iemand hoe je kunt zien met welk model je te maken hebt? (1 t/m 6)

kokeleko
10 september 2003, 14:31
Dit is een fotootje uit 1994 , ikke met de Charvel 4. :D


http://community.webshots.com/photo/89643435/89646836lFccNL


De Charvel 4 heeft: sharkinlays, actieve electronica, HSS, floyd rose, geschroefde hals.
de 5&6 hebben in iedere geval een doorlopende/gelijmde hals.
Dacht model 1 met dotinlays is en 1 humbucker en een standaard trem.

bert k
10 september 2003, 14:39
Joepie , dezelfe als ik heb :) . Bijna dan, want het is niet zo makkelijk. Mijn model 4 heeft dot inlays, en er zijn ook viertjes met een Kahler trem. Zie trouwens ook topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=19128&highlight=charvel
Maar het is een wereldgitaartje, jawel.

Ibanez RuleZ
11 september 2003, 01:05
die sharies zijn relatief zeldzaam, zijn minder dan een jaar gemaakt. de dots zijn 2,5 jaar gemaakt ofzo. mooie plank kokeloko!

harrald

kokeleko
11 september 2003, 11:01
Ik moet em toch maar es een keer in ere herstellen(de electronica dan), begint weer te kriebelen de Charvel, omdat ik er bijna nooit meer op speel, komt weer allemaal terug(jaren 80 gevoel), nog een permanentje, een glimpak en wat sjaaltjes, en klaar is ko :D

bert k
11 september 2003, 11:15
Hihi, ja, met zo'n poedelkapsel. Ik ben bang dat ik mijn buik niet meer in die broek krijg. :oops:

kokeleko
11 september 2003, 11:23
Heb jij ook zo'n horeca spoiler, hahahaha, ik pas er ook niet meer in zo'n majoo :D

Branzojo
13 september 2003, 00:38
Hoop dat de link werkt maar hier zijn dan de foto's .

http://community.webshots.com/user/branzojo

bert k
13 september 2003, 12:42
Mooi!! Ik heb precies dezelfde, maar dan rose :o Ooit als reserve gekocht naast mijn model 4.
Alleen had ik net van Ibanez Rules begrepen dat dit geen model 1 is maar een 2! Model 1 is een strat imitatie, met slagplaat.

Sicky61
17 september 2003, 19:30
Sinds een half jaar speel ik weer op m'n charvel no4.Ik heb er 'toendertijd' 1600 guldens voor betaald.Dus die 150 pleuroos zijn er niet te veel :-? .Na hem 4 jaar mishandeld te hebben,kwam 'ie met een gescheurde body en een 'door zout'weggevreten floyd'in de schuur terecht.Tot ik een exstra plank nodig had.Heb de body gelijmd,de floyd in de ijzerbak gepleurd(ik vind die dingen helemaal nix) De uitvresingen in de body heb ik met hout opgevuld,net als de gaten voor de 2 single coils.Ik speel er nu al weer een maand of 6 op met veel plezier en niet te zachtzinnig ook.Het jackson element heb ik vervangen door een emg81 en de snaarhouder is van een strat.De snaren gaan met busjes door de body.En verkopen?....nooit. Suck6 met je aanwinst,het zijn toppers.http://www.gitaarnet.nl/droomgitaar/gitaarnet/droomgitaren/thumb/1057945183~NoiZGate.jpg

BLOK182
17 september 2003, 19:44
150 euro?? DAMN, das echt niet duur!! Stoer ding man!

Swan
17 september 2003, 19:46
jesus dat je dat n charvel model 4 aandoet :S

Barret Wallace
17 september 2003, 20:05
IK HEB EEN NIEUWE BLOK OUTPUT 8-) 8-) 8-) !!!!~! ~~! ! ! ! !! !!

bert k
17 september 2003, 20:08
Da's fijn voor je...??? :???:

Barret Wallace
17 september 2003, 20:30
ja inderdaad die andere was broken en ik usede toen een output jack van een cheapo yamaha dat verdient men sjarveltje niet natuurlijk

Ibanez RuleZ
17 september 2003, 21:47
http://sc.groups.msn.com/tn/53/B0/SiCkY61/7/14b.jpg

is dit een foto van die model 4? zo "ja", dan is dit GEEN model 4. een model 4 heeft 22 frets en die gitaar op het plaatje heeft een 2 octaafshals. overigens, die model charvels waren indertijd nieuw zeker ook echt nog gewoon DUUR, als er een inflatiecorrectie overheen gegooid wordt dan heb je het over planken van ongeveer 1000 euro en dat was VOOR de grote prijsstijging. kan je nagaan dat ze toen gewoon in de high end markt zaten.

charvels roken!

harrald

Sicky61
17 september 2003, 23:44
jesus dat je dat n charvel model 4 aandoet :S wat aandoet? Ik heb 'm opgelapt! Wat wou jij doen dan?Begraven of cremeren? :-?

kokeleko
18 september 2003, 06:38
Krijg steeds meer zin om mijn gepensioneerde Charvel 4 weer te restaureren :D

bert k
18 september 2003, 09:21
Wat is er dan precies mis mee? Zoveel kan dat toch niet zijn?

kokeleko
18 september 2003, 14:28
Ik heb er ooit andere pickups ingezet, omdat er wat draadjes los zaten vanuit het "circuit-board".
Nu slaat sinds een paar weken de nostalgie en weemoed :D , http://community.webshots.com/photo/89643435/89735267uFhiGr
terug en wil ik em weer gaan gebruiken.
Ik heb de originele pickups terug gezet, maar met de electronica kom ik er niet uit, heb em ook al een keer aan een gitaarboer aangeboden om te fixen , maar die wou er niet aan.

Dus dat is er mis, vrijwilligers? :D

Ibanez RuleZ
18 september 2003, 15:23
ik heb mijn model 6 open geschroeft, maar werd redelijk misselijk toen ik die spaghetti zag, tering... Bij mij zit er ook een draadje los ergens in de schakeling; de zwarte van de batterij, maar heb echt geen FLAUW idee waar die weer aan moet. afijn, dat is toch geen probleem: die spaghetti gaat er uit en er komt een simpele 3 hummies, 3 pots en 1 5weg schakelaar schakeling in, dat is tenminste te overzien ;)

Harrald

kokeleko
18 september 2003, 15:37
Moet het maar ff bekijken, kan er altijd nog EMG's inrossen,hmmm :D

Ibanez RuleZ
18 september 2003, 15:54
inderdaad, je hoeft nu niet meer te gaan hakken in die gitaar om batterijen kwijt te kunnen, want dat is er al uitgespaard voor dat midboostgebeuren: t is jammer dat emg geen enkelspoelsformaat hummies maakt, anders had ik die er in gegooid icm een EMG85. maar dat kan inderdaad altijd met die gitaren :-D

harrald

bert k
18 september 2003, 17:31
Wat ook gewoon kan is al die elektronika eruit gooien en de Jackson pups passief gebruiken. Gaat best.

@Ibanez RuleZ: dat zwarte draadje zou best eens aan de massa kunen hangen. Ik kijk zo wel ff in de mijne.

edit ff later: het zwarte draadje gaat van de batterij direct naar de ouput. Zit daar denk ik op een schakelaar, kan ik niet zien. Anders maar zo aan massa hangen, maar dan loopt je batterij leeg :-(

Barret Wallace
18 september 2003, 17:37
:-(

kokeleko
18 september 2003, 18:47
De actieve electronica ligt er ook uit, en ik heb de originele pickups in passieve aansluiting er in, en ook dat klinkt , zij het iets doffer.

marc_o
18 september 2003, 20:35
Toen ik ooit, lang geleden, besloot dat ik een houtkleurige mooier zou vinden dan een witte, na ik de schuurmachine (onder andere) en ging mijn model 2a te lijf, wel grappig dat onder de lak helemaal geen hout te vinden is, maar een kunststof laag die op hout is geplakt, daarom zat die lak er zo strak op dus, hehehe, maar goed, had het natuurlijk beter niet gedaan, binnenkort maar mee naar Sjak Zwier die er weer iets van een gitaar van gaat maken, gewoon weer met 1 humbucker en 1 volumepot, zoals ik 'm kocht.

kokeleko
21 september 2003, 16:51
Heb inmiddels een gitaarboer gevonden die er naar durft te kijken :D , misschien kan ik mijn Charvel 4 weer in originele staat gaan gebruiken.

Sicky61
24 september 2003, 02:49
http://sc.groups.msn.com/tn/53/B0/SiCkY61/7/14b.jpg

is dit een foto van die model 4? zo "ja", dan is dit GEEN model 4. een model 4 heeft 22 frets en die gitaar op het plaatje heeft een 2 octaafshals. overigens, die model charvels waren indertijd nieuw zeker ook echt nog gewoon DUUR, als er een inflatiecorrectie overheen gegooid wordt dan heb je het over planken van ongeveer 1000 euro en dat was VOOR de grote prijsstijging. kan je nagaan dat ze toen gewoon in de high end markt zaten.
:-? wat voor 1 is het er dan volgens jouw? :-?
charvels roken!

harrald

Negative K3 fan
24 september 2003, 09:17
wie kan me ongeveer een prijslijst geven van wat alle charvels waard zijn, ik ken nl een leek die er nog een in de verkoop heeft... Ik weet dus alleen niet welk model.

kokeleko
24 september 2003, 09:18
Arme leek :D

bert k
24 september 2003, 09:28
wie kan me ongeveer een prijslijst geven van wat alle charvels waard zijn, ik ken nl een leek die er nog een in de verkoop heeft... Ik weet dus alleen niet welk model.
Als jij niet op de hoogte bent van Charvel modellen en prijzen, ben je zelf dus net zo'n leek.

kokeleko
24 september 2003, 09:32
Oei oei, tegen het zere been?, ik bedoel de verkoper die niet op de hoogte is, en dus zo een lage prijs kan verwachten, goed lezen wat er staat.

Hoogachtend een leek net als iedereen. :D

bert k
24 september 2003, 09:35
Ja, dat snap ik wel, maar hij weet het zelf toch net zo min? :-D

Negative K3 fan
24 september 2003, 09:39
wie kan me ongeveer een prijslijst geven van wat alle charvels waard zijn, ik ken nl een leek die er nog een in de verkoop heeft... Ik weet dus alleen niet welk model.
Als jij niet op de hoogte bent van Charvel modellen en prijzen, ben je zelf dus net zo'n leek.

ik ben wel een vrij grote charvel leek, maar die verkoper is gewoon een grote electrische gitaren leek die geen flauw idee heeft wat ie ervan kan vragen denkik... vandaar.

kokeleko
24 september 2003, 09:52
Oei oei, tegen het zere been?, ik bedoel de verkoper die niet op de hoogte is, en dus zo een lage prijs kan verwachten, goed lezen wat er staat.

Hoogachtend een leek net als iedereen. :D


Hahahaha, ik lees het zelf verkeerd, excuses.

Maiden Michiel
24 september 2003, 09:58
Ik zou ook wel willen weten wat die ouwe Charvel modellen waard zijn!

bert k
24 september 2003, 10:53
[
ik ben wel een vrij grote charvel leek, maar die verkoper is gewoon een grote electrische gitaren leek die geen flauw idee heeft wat ie ervan kan vragen denkik... vandaar.
Ik zat maar een beetje te stangen :) Maar wat heeft hij te koop? Die Charvels zijn ongeveer overal gemaakt, en ze verschillen behoorlijk.

kokeleko
24 september 2003, 11:12
Ik heb zo'n Japaner (model 4)volgens mij, op de neckplate staat wel weer USA, ik had zo'n Jackson Floyd Rose erop, nu een Original Floyd.

Ibanez RuleZ
24 september 2003, 11:48
een paar antwoorden:

@sicky61: ik zou er wel achter kunnen komen als je me originele specs weet te vertellen:
1. is het logo op de kop in de vorm van een gitaar of met grote witte letters "charvel" op de manier van "jackson"?
2. is ie opgeschroefde hals, of doorgaand (gelakt = doorgaand of zoals bij de 750 XL gelijmd(!!!!))
3. wat was de orinele PU cofiguratie?
4. wat voor trem zat er op? standaar floyd style, of een met stemschroefjes horizontaal er achter? of een andere?
5. 3 losse schakelaars voor de elementen of 1 * 5waytoggleswitch (wat een woord :p)
Ik heb al wel een ID wat het was, ik denk dat het een shortscale opgeschroefde hals is, dus een fusion special (hij was HSS toch?). mooie gitaren met een 24 3/4" scale neck. (meer foto's zouden kunne helpen)

@rest: ik kan wel prijzen achterhalen, probleem is dat de prijzen nogal afwijken van de andere kant van de oceaan, waar het een product is dat veel gaat en er dus wel richtlijnen voor zijn. bijvoorbeeld een model 6 gaat daar voor tussen de 3 en 400 dollar, hier minstens 600 tot zelfs 700 EURO. de markt is hier schaars, dus moeilijk een beeld te vormen. dus tja, gooi er een factor 1,5 overheen (over de dollarprijs) en je bent er wel ongeveer. probeer eerst maar eens te achterhalen welk model het is, want dat scheelt al heel erg veel, want die factor is met een model 5 en 6 evenals een 650 en een 750 hoger dan met een model 1-4 en 275 tot 475.

Harrald

taylor
24 september 2003, 11:56
in de vintage buyers guide 2003 staat model 6 voor 550$.(voor mint)

dus als je meer betaald ben je aardig gek

met originele koffer kan er zeg maar 70 tot 80 $ bij komen.

de andere modelen kun je dan wel nagaan kosten en stuk minder.

geloof 4 a 450$ voor model 5 ect ect ect

Bosch
24 september 2003, 12:19
Voor mijn model 750 heb ik 950 euro betaald. Hij is erg zeldzaam en ik moest 'm gewoon hebben (en Shawn Lane speelde er mee :razz: ).
Mahony body, flamed maple archtop, halsbody = gelijmd, floyd, en zeer cool: reversed sharkfins! De gitaar is van 1990, eigenlijk een oud barrel dus :) maar hij speelt heel erg solide.

Ik heb er nieuwe Evolutions in gezet omdat ik Jacksonelementen niet geweldig vind. Er zat een universele koffer bij. Duur, maar hij is het voor mij waard. Elke willekeurige RG/JEM verwordt tot brandhout als je 'm d'rnaast zet. Het verbaast me dan ook altijd dat Ibanez zo populair is, maar goed, alle gitaarhelden spelen erop en de Customs zijn vaak erg fraai.

Afijn ik ben een echte Charvel-fan en heb dus ook nog een San Dimas met een Koa-body, triple A quilted maple top, palisander toets en een ECHTE floyd! 8-)

Ibanez RuleZ
24 september 2003, 12:29
in de vintage buyers guide 2003 staat model 6 voor 550$.(voor mint)

dus als je meer betaald ben je aardig gek

met originele koffer kan er zeg maar 70 tot 80 $ bij komen.

de andere modelen kun je dan wel nagaan kosten en stuk minder.

geloof 4 a 450$ voor model 5 ect ect ect

inderdaad, maar kijk eens wat er voor staat, een dollarteken. dit is dus de prijs voor aan de andere kant van de oceaan, ik hoef jou niet te vertellen dat de markt aan DEZE kant van de oceaan niet te vergelijken is met die van de VS en voor zover ik weet is er absoluut vraag naar dit soort gitaren, dus zal je met ons schaarse aanbod daar dus echt wel overheen gaan...

harrald

kokeleko
24 september 2003, 13:09
En wat is deze nog waard dan?

http://nl.msnusers.com/p9e37lfsfqm9uh7b8fbvck8ao6/Documenten/Wbmappen%2C%20Netpass%2FCharvel%20%234%20%20klein. jpg

taylor
24 september 2003, 15:49
hmm ja dat is waar dat de vs markt iets anders is dan europa.

maar toch dit zijn japans(model 6 is custom) made gitaren er zullen er wel meer in de vs zijn dan in europa gewoon weg omdat daar de markt groter is.

maar ik moet wel zeggen dat ik en model 6 nog nooit voor zeg maar 500 euro ergens heb zien staan.

als je en advertentie plaats ergens en je vraagt 650 euro + originele koffer raak je dat ding nooit kwijt,wat de gitaar opzich zeker waard is.

ik heb er zelf 1(model 6 cherry black) zou hem best(misschien) willen verkopen maar niet voor die belachelijke prijzen die mensen er normaal voor geven.

meestal is het zo dat gitaren gemaakt in de usa zelf grote prijs verschillen hebben met europa kijk bv naar valleyarts dat levert hier in nederland het dubbele op.

Ibanez RuleZ
24 september 2003, 17:02
ik denk dat je dat geld wel zal krijgen voor die model 6. Ik heb dr een uit de VS laten overvliegen een half jaar terug en ik ga m helemaal laten opknappen. mijn gitaar was wel in een kutstaat, maar als ie klaar is.... :-D. die gitaar van mij was in de VS USD 375,-, maar in nederland krijg je er dus echt wel bijna het dubbele voor, zeker weten (trouwens, cherry black is wel een ontzettend mooie kleur).

die model 6's zijn net zo goed als een tegenwoordige SL1 USA en sommigen hebben zelfs liever een model 6 (de neck is ook geweldig). dat kan je er zonder problemen bij zetten, zeker als er een kahler pro op zit, die JT6 is kut (die ze er later op hebben gemonteerd), maar dan nog. het is absoluut geen leugen of verdraaide werkdelijkheid, want die Charvels zijn echt goed.

Harrald

bert k
24 september 2003, 23:27
(trouwens, cherry black is wel een ontzettend mooie kleur).

Harrald
Superkleur!! Ben het na al die tijd nog steeds niet zat :)

Maiden Michiel
25 september 2003, 10:58
in de vintage buyers guide 2003 staat model 6 voor 550$.(voor mint)

dus als je meer betaald ben je aardig gek

met originele koffer kan er zeg maar 70 tot 80 $ bij komen.

de andere modelen kun je dan wel nagaan kosten en stuk minder.

geloof 4 a 450$ voor model 5 ect ect ect

wtf is "mint"

bert k
25 september 2003, 11:37
Mint is Engels voor absolute nieuwstaat. Maar dan ook geen krasje.

taylor
25 september 2003, 15:20
ik heb mijn model 6 al meer dan 12 jaar.

hij speelt en beetje stug(je moet wat meer moeite voor doen dan normaal) maar ik heb nog NOOIT zo'n gitaar gehad qua klank en ook dat je er tot fender tot gibson ect uit kunt halen.echt super sound!

naast die charvel heb ik nog 5 andere gitaren.

ik heb ook eens gehoord dat die(oude) jackson elementen(actief) die er inzitten gewoon emg's zijn.

mijne heeft en floyd van jackson zelf,de originele koffer heb ik ook nog.

ze waren ook nieuw met koffer toen der tijd 3150 guldens dat wil wel wat zeggen voor en japan custom gitaar.

Ibanez RuleZ
25 september 2003, 15:34
eh, die elementen zijn ZEKER geen EMG's, het zijn gewoon passieve jackson elementen. de batterij is alleen voor de midbooster. de elementen vind ik zelf ronduit KUT (en ga ze dr ook uitslopen).

Harrald

taylor
25 september 2003, 16:30
nee hoor, het zijn zeker actieve elementen.

anders kan niet zijn dat die op gaan.


misschien heb jij wat anders maar lijkt me sterk ken geen andere model 6.

de latere verie met dus dat grote charvel logo had ook geloof ik actieve elmenten.

maar die zijn dus echt te gek qua sound!

bert k
25 september 2003, 16:49
Ik heb een 4 met een batterijtje, en een mid-boost. (trouwens, als het batterijtje leeg is doet ie het niet meer)
Ik heb ook een 2 zonder batterij maar met (op het oog) precies dezelfde humbucker. Lijkt dat Ibanez R gelijk heeft. Behalve dat ze helemaal niet zo kut klinken :-D

Ibanez RuleZ
25 september 2003, 18:37
laten we 1 ding stellen: ik heb ZEKER gelijk :-D. die elementen zijn zeker NIET actief, ga het anders maar ff aan de experts op het JCF forum vragen, die kunnen je haarfijn vertellen dat die dingen passief zijn. de reden dat ze het niet doen als de batterij leeg is, is dat de midbooster een integraal deel is van de schakeling en ik hoef niet te vertellen dat als de kring niet rond is, dr geen snars uit komt

harrald

bert k
25 september 2003, 18:56
Nou, daar zijn we ook weer uit. Maar nou wat anders: is niet ieder element gewoon een spoel met een paar magneetjes, al of niet aktief? In andere woorden: wat is het verschil tussen een passief en een aktief element?

taylor
26 september 2003, 16:18
nou je hebt het echt verkeerd

want laat ik je wat vertellen die pick-ups zijn actief van en model 6.

wat jij hebt weet ik niet maar misschien dat er bij jou wat anders in zit.

zonder spanning werken die pick-up's ZEKER niet dus actiever kan het niet zijn!

ik heb ook is zo wat rond gelezen op het net over die pick-up valt me op dat sommige ook zeggen dat ze crap zijn en heel noisy,dit is normaal niet zo die van mij niet dus ik denk dat je nogal veel quotes van anderen over neemt.

taylor
26 september 2003, 16:20
zonder spanning bedoel ik ook zonder mid-booster al haal je die eruit dan werken ze nog niet.

taylor
26 september 2003, 16:26
ik zie trouwens net dat het model 6 charvel met grote logo op de kop niet actieve elektronica heeft dus dan kun je gelijk hebben.

maar de oudere met het kleine charvel logo heeft actieve die heb ik dus.

bert k
26 september 2003, 16:29
Tja, dat lijkt me dus wel raar. IEDER element bestaat uit een spoel, dus zonder elektronika werkt het altijd wel een beetje. Alleen wat minder output kan ik me voorstellen. (ik heb een 4 met klein logo. Zelfde elektronika als jouw 6)

taylor
26 september 2003, 16:44
ja dat klopt ze werken wel dan iets maar niet zoals het moet werken.

wat je zegt zeer lage output lees vrijwel niks.

Ibanez RuleZ
26 september 2003, 17:18
t is ook iest van smaak, sommigen vinde de PU's geweldig, ik vind ze zelf crap, kan gebeuren (en ja, ze zijn op de brughumbucker na ruisloos). Ik ga t nog eens navragen, want ik begin nu zelf ook te twijfelen. Ik heb meerdere keren gelezen dat als je de batterij er uit haalt dat ie het dan echt gewoon nog moet doen, maar bij mij zat er een draadje van de batterij los, en vergeet het maar, geen geluid.
ik ga nog ff wat research doen, want ik kan het niet uitstaan :-D

Harrald

Ibanez RuleZ
26 september 2003, 18:57
taylor, ik heb het nog ff nagevraagd op het JCF en dit is wat ik aan reacties kreeg (link heb je niets aan, je moet je registreren om de topic te kunnen zien: jcfonline board model 6 topic (http://www.jcfonline.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=5&t=000442#000004/)

mijn post

I am presently having a discussion on a dutch guitarboard about the PU's in the model 6. I thought the PU's were actually passive and the only "active" thing was the midbooster. The other guy thinks the PU's are active as well...
so right now I am somewhat confused about it, does anyone know what it is?

Harrald

reacties:

All Jackson pickups were/are passive. Only the circuits themselves are active. EMG's are active because they contain the circuit inside the pickup housing, but not Jacksons.


This is true but maybe what those other forum members have read or heard was that certain Jackson pickups were "designed" for the active circuit such as the J50BC as found in the Model 6's. They are indeed passive though.

Dave->

dus kortom, het zijn op zich zelf passieve PU's, die gewoon zonder midbooster gebruikt kunnen worden, maar ze zijn er wel voor onworpen (J-50, zoals in de model 6). overigens, die lui die reageerden zijn beiden bekend als "kenners". dit is natuurlijk niet de bijbel, maar ik denk dat het wel betrouwbaar is.
Harrald

kokeleko
26 september 2003, 19:06
Schept in ieder geval wel iets meer licht in de duisternis :D

bert k
27 september 2003, 00:12
Zeker. Het is natuurlijk ook een kwestie van definitie. Aktieve PU's zoals EMG zijn uiteindelijk ook een spoel en een voorversterkertje, maar doordat het 1 unit is heb je geen keus.
Het doel van aktief is doorgaans het signaal laagohmig maken, en de output wat oppeppen. Angezien je daar een voorversterkertje gebruikt ligt het voor de hand om er ook wat aktieve toonregel toestanden in te bouwen.
Ik herinner me uit de jaren 80, toen dit allemaal net nieuw was, dan men meestal sprak van een 'aktieve gitaar' inplaats van aktieve elementen.

taylor
27 september 2003, 09:19
ibanez rules
je habt idd gelijk!

ik heb hem is open getrokken en tot mij grote verbazing is hij gewired als en passieve gitaar.

dus kunnen ze niet actief zijn.

er zit volgens mij en soort van pre-amp in geen mid booster die werkt dus actief.

dat ik dat nooit geweten heb hey. de laaste jaren zat dat ding meer in de koffer en heb hem veder niet gebruikt.er is ook nooit wat mis mee geweest dus keek ik nooit naar de electronica

dat die elementen actief waren dacht volgens mij iedereen(die hem had) dat werd ook verteld toen ik hem kocht,dat die elmenten het zelfde waren als emg's is me zelfs verteld door en proffessionele gitarist die hem zelf ook had in die tijd,moet je nagaan hoe dom geloof is.

naja ik ben weer wat wijzer

thanx

Ibanez RuleZ
28 september 2003, 01:53
hadden ze ook moeten kunnen horen vind ik. Ik heb toch ook wel eens met een gitaar gespeeld die EMG's had, en die reageerden en klonken echt COMPLEET anders dan die jackson PU's. In ieder geval is dit nu dus weer duidelijk.

Harrald

taylor
30 september 2003, 11:29
hmm ja maar net wat iemand al zei in de begin jaren(mid 80) waren er niet veel actieve gitaren vandaar dat iedereen dacht dit klinkt anders dan passief dus zijn ze actief.

ze klinken idd anders dan emg's want die heb ik ook.