PDA

View Full Version : buizen bass amps tegenover over buizen gitaar amps ?



skabouter
8 september 2003, 10:24
het is algemeen dat buizenamps minder vermogen nodig hebben voor evenveel power als transbakken. 25 watt buizen competeerd ongeveer met 100 watt solidstate, toch ?

het is ook algemeen bekend dat bass amps altijd veeeeel meer vermogen nodig hebben dan gitaar amps, om hard te gaan.

maar stel nu eens dit: die mode four met zijn 350 watt klinkt niet mis. lijkt erg veel. maar veel harder/krachtiger dan 100/120 watt buizen is dit niet

maar marshall heeft ook een BUIZEN bass amp. 400 WATT alltube !!! :o
met 12 buizen ! dat is toch GIGANTISCH veel dan ??

is dit niet een ongelovelijke overkill, naast een gitaar amp ? (bijv een TSL100 oid)

Negative K3 fan
8 september 2003, 10:29
ja het is best overkill, de diezel herbert heeft 6 eindbuizen, 180 watt, verschrikkelijk.

De Teng
8 september 2003, 11:05
Je hebt een enorme headroom, wat je geluid ontzettend open maakt. Nooit zul je de bassamp zodanig moeten belasten dat ie de moed opgeeft. Mesa heeft ook zo'n bak, 400+ of trace elliot met de V6 (300W) of de V8 (400W). Ongelooflijk...geil!!!!!!

skabouter
8 september 2003, 23:48
ik zou dat echt geens goed willen horen, vol open (niet tijdens een gig dan) lijkt me wel machtig :)

Marc Oblivian
9 september 2003, 11:11
ik zou dat echt geens goed willen horen, vol open (niet tijdens een gig dan) lijkt me wel machtig :)

Jij liever dan ik :-?

Nocki
9 september 2003, 11:55
gitaar en bass zijn vershillend.

voor een bas heb je meer headroom nodig voor de lage tonen. vandaar ook het hogere wattage van bass amps. headroom krijg je door een hoog wattage. dus worden de lage tonen beter, strakker en mooier weer gegeven.

wattage heeft iks te maken met volume maar met geluid. hoe meer wattage hoe langer het duurt voordat het geluid overstuurt. en dus eigenlijk lelijk wordt. gitaristen willen juiste dat overstuurde geluid maar ideaal geluid is dus clean geluid als je technisch ernaar kijkt. vandaar het hoge vermogen van bass amps.

Nocki

De Teng
9 september 2003, 13:29
...........hoe meer wattage hoe langer het duurt voordat het geluid overstuurt. en dus eigenlijk lelijk wordt. gitaristen willen juiste dat overstuurde geluid maar ideaal geluid is dus clean geluid als je technisch ernaar kijkt. vandaar het hoge vermogen van bass amps.

Nocki

In wezen heb je gelijk, maar dan wel als audiofiel. Oversturing van de preamp van een gitaar of een bas wordt meestal niet als probleem gezien, maar dat het gewoon vet klinkt. (Uitzondering bvb Eden en SWR, die in hun standaard modellen een limiter bouwen...zonde naar mijn mening en je moet dus hun Interstellar Overdrive kopen als je vervorming wilt... raar)
Dat je het 'lelijk' vindt worden... ik denk niet dat iedereeen het daar over eens is. ;)

Clean geluid behouden en vandaar het hoge vermogen? Nee...!!! Headroom heeft te maken met wattage... dat klopt, maar vervorming kun je pas als zodanig meetellen, zou je maar 1 volumeknop hebben. Bij een basversterker kun je ook vaak de preamp open gooien, dus 'gewilde' oversturing. Zo staat het zelfs in de handleiding vaak... en ongewilde oversturing (van de eindtrap) is natuurlijk niet wenselijk. Maar dat zei je al. :)

Nocki
9 september 2003, 21:34
juist.

even bij the weg... oversturing vind ik niet lelijk maar je kan het idd als ongewenst beschouwen.

Nocki

jpb
9 september 2003, 21:56
[.....] maar marshall heeft ook een BUIZEN bass amp. 400 WATT alltube !!! :o
met 12 buizen ! dat is toch GIGANTISCH veel dan ??

is dit niet een ongelovelijke overkill, naast een gitaar amp ? (bijv een TSL100 oid)


Het verband tussen vermogen (watt) en geluid (db) is niet lineair. daarom lijkt 400W erg veel. Maar 400W is "slechts" twee maal zo hard als 40W. En wanneer je van 40W naar 80W gaat is de geluidstoename 3 db welk verschil net hoorbaar is.

Daarnaast kost het meer vermogen om lage tonen te versterken.

Vandaar dat er zulke grote verschillen zijn in wattages tussen gitaar- en bassversterkers.

skabouter
9 september 2003, 22:03
ja, ok, dat theoretische verhaal ken ik ja......maar das alleen in theorie. het hangt erg veel van je (aantal) speakers af
ik heb een 20 watt en een 200 watt amp. en ECHT, die 200 gaat meer dan 2x harder dan die 20 watter.

maargoed, wat ik bedoel, 400 watt is al veel. maar 400 watt buizen helemaal ! geeft gewoon tering veeeeel power...........daar verbaasde ik me ineens ff over.

De Teng
9 september 2003, 22:15
Nou... ik vraag het me af of dat verhaal opgaat qua dB/wattage.

Het is wel zo dat 3dB (dus een logaritmische toename van de geluidssterkte t.o.v. Lo, absoluut gezien gewoon maal 100) twee keer zo luid aandoet. (heeft dus met het aantal foon te maken: hoe hard geluid aandoet op een sterkte, bij een bepaalde frequentie.) Dit hoor je absoluut wel! Dat is het feit waarmee bedrijven of gemeentes je ook naaien qua geluidssterkte... slechts 3 procent te hoog... ja leuk, maar op 100dB maakt dit nogal wat uit. Dat klopt dus niet wat je zegt.

Misschien dat je daar mee in de war bent? Verhoudingen zijn er volgens mij niet tussen wattage verschil en ´hou luid de bak kan´.
Buizen, transistor of hybride telt ook behoorlijk mee, Aguilar heeft een 200W buizen amp, die stukken harder gaat dan een gemiddeld 500W ding. Te lezen op bassmatters.nl en als Paul dat zegt, zal het ook echt wel zo zijn. Een buizenversterker gebruikt andere harmonischen, zodat het luider klinkt. De oneven harmonischen als ik het goed heb.

Er komt inderdaad nog bij dat de kast uitmaakt, maar laten we het bij de versterker houden, anders valt er helemaal niet meer een weg te vinden in de subjectieve factoren. ;)