PDA

View Full Version : (Verder) customizen basgitaar - m.n. elementen en pickguard



The Mule
8 september 2003, 09:49
Ik heb een 1977 Guild B-301 electrische basgitaar die bij aankoop al verre van origineel was. Ik heb de finish er minutieus vanaf geschuurd en het echt is een plaatje geworden met een in de bijenwas gezette naturel mahonie body uit één stuk en een mahonie hals met Braziliaans rosewood toets. Mijn plan is om er zelf een nieuwe pickguard voor te maken, er één topkwaliteit Jazzbas element in te zetten en verder alleen een volumepot voor een onversneden (hopelijk) topgeluid.

Twee vraagjes:

Ik wil de 20-ste eerst in Veenendaal op zoek naar een element, maar anders bij Vox Humana langsgaan om alle benodigde onderdelen te halen. Ik twijfel momenteel nog tussen een Seymour Duncan Vintage en Quarter Pounder Jazzbas (brug)element. Heeft iemand ervaring met deze elementen, of heeft iemand misschien een andere suggestie?

Mijn voorkeur gaat uit naar een houten pickguard, die feitelijk vooral als afdekplaat moet dienen (alle routings zitten aan de voorkant). De volumepot, element en de input-jack moeten hier ook in worden opgenomen. Ik denk zelf dat het moeilijk is om een plaat officieel kunststof pickguard materiaal mooi te verwerken met gewoon doe-het-zelf gereedschap. Vergis ik mij hierin, zijn er nog andere mogelijkheden, heeft iemand nog tips etc.?

P.S. Iemand die toevallig nog een goed Jazzbas element (USA) heeft liggen voor een zacht prijsje: ik zou best belangstelling kunnen hebben!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

bassopotmus
8 september 2003, 10:09
Ik ben van plan ook te komen naar de beurs, mischien kunnen we meeten?
Ikzelf ben erg weg van de Fender Custom Shop 60 RI Jazz Pu's. Echt mooi vol en warm, dat zoek je neem ik aan?

Ik heb nog 2 Japan pu's, maar die wil je niet, je wilt custom shop!
Die3 plaat zou moeten lukken met een dunne plak goed hout en een figuur zaag. Netjes afwerken en de gaatjes erin boren. Geeft mooi schoon uiterlijk denk ik.

Ik ben erg benieuwd naar je project! Laat me even weten van die 20ste

Basso

Kijk ook even op mijn site voor enkele projectjes, zie profiel

The Mule
8 september 2003, 11:23
Nou, ik had de lat ook niet persé op de hoogte van Custom Shop elementen gelegd. Ik moet zeggen dat ik vanuit het verleden best goede ervaringen heb met Japanse Fenders, en ook met de elementen.

Misschien dat de Private Messages meer de aangewezen plek zijn, maar als je prijs redelijk is en de elementen in een goede staat, kunnen we misschien wel zaken doen op de 20-ste...

bassopotmus
8 september 2003, 11:35
okee we Personal messengen wel.

De Teng
8 september 2003, 11:47
Probeer bartolini's... echt topgeluid! Passief superieur aan vele merken, het wordt niet voor niks vaak gebruikt. Ik heb het zelf ook op mijn bas gegooid en ik was versteld. Overigens geen ervaring met een brugelement ervan, sorry. Kijk ff op marktplaats, regelmatig zie je daar goede elementen aangeboden. Japans zou ik niet snel doen, wil je toch je bas customizen. (sorry basso ;) )

Jeremy B.
8 september 2003, 13:46
ik heb wel ervaring met 't brug- en halselement van Bartolini. Koop ze maar en je hoeft nooit meer nieuwe. Je kan er werkelijk alle kanten mee op en 't klinkt waanzinnig strak... op mijn Jazz dan ehehehe!

J. :wink:

bassopotmus
9 september 2003, 18:15
Ja sure naai me maar gelijk! 3x...

Hoe ging dat bannen ook alweer?? Nee gein, ik gaf zelf al aan, je wilt ze niet. Barts raad ikzelf ook aan, vooral door de lovende dingen die je erover hoord. Volgens mij is een '70 Jb KILLER met leuke barts..oei!(maar daar ging het helemaal niet om.)

The Mule
10 september 2003, 07:50
Nou, als je ze héél graag kwijt wilt, ben ik heus wel bereid om ze voor een symbolisch bedragje van je over te nemen... :D

Nee, ik denk dat ik moet proberen om in 1 keer het mannetje te zijn met een topelement. Ik ga voorlopig toch even uit - zoals ik al zei - van een SD Vintage of Quarter Pounder Jazz (brug)element, maar Bartolini sluit ik nog zeker niet uit.

Trouwens, ik heb gisteren een mooie mal van MDF gezaagd en geschuurd voor een pickguard, maar vraag me nog steeds af wat ik zal doen: hout of standaard kunststof pickguard materiaal.

Hout lijkt mij het mooiste, maar ik heb eens rondgezocht op het www en massief houten plaatmateriaal (tot 0,5 mm) is niet te vinden. Kunststof (bv. tortoise of pearl) is natuurlijk wél goed te vinden, maar ik vraag me nog steeds af hoe dat zich laat verwerken. Iemand ervaring hiermee?

En als iemand een goede tip heeft waar ik mooie plaatjes hout (ca. 30 bij 40 cm) zou kunnen kopen, ik hou me aanbevolen!

bassopotmus
11 september 2003, 15:51
Dat figuurzaagje en schuur je heel fijn af, het liefst onder een hoek, staat erg mooi.Nog beter als je een frees hebt, ala Dremel..