PDA

View Full Version : Waar kan ik een Acoustic/Electric gitaar kopen..?



RvM
7 september 2003, 22:39
Hoi acoestische vrienden..

Ondergetekende is op zoek naar een vervanging voor zijn 6 jaar oude Vantage steelstring van -toendertijd- 250 piek.. Ja je hoort het goed, 250 pieken. Dat moet kwalitatief gezien een drama zijn geweest, maar ik heb er altijd met veel plezier op gespeeld. Nu is ie echter niet meer octaafzuiver en het is dus hoog tijd voor een nieuwe. :wink:

Anyway, wat zoek ik? Een cutaway is een must want ik houd van het pielen in de hoge regionen. Omdat ik graag dingetjes opneem en bewerk in de computer is een pickup erin ook een must. Verder wil ik dat de gitaar ook onversterkt lekker vol (ook in de bassen) klinkt. En het budget? Echt niet meer dan 450 euro. De merken die ik op het oog heb zijn momenteel Crafter, Takamine en Ibanez.. waarom weet ik eigenlijk ook niet :-?

Dit weekend heb ik in mijn woonplaats (Alkmaar) het een en ander uitgeprobeerd bij twee lokale dealers. Maar beiden konden mij slechts twee gitaren laten proberen die voldeden aan mijn eenvoudig eisen. Niet echt veel keuze dus. Ik heb een crafter geprobeerd die redelijk klonk maar een verschrikkelijk hoge action had. Was 370,- Tevens heb ik een Ovation occasion bespeeld (type Ballader) voor 550,- die wel erg vet was, maar dus 100 over mijn budget. Ik ben dus nog niet echt geslaagd.

Weet er iemand een winkel in de buurt van Alkmaar/Amsterdam met een groot aanbod western gitaren? Waar je lekker even kan gaan zitten uitproberen zonder dat de winkelier er constant bij staat? Hetmooiste zou zijn een dealer met van die dichte uitprobeer-hokjes..

Alvast bedankt voor suggesties!!

Robin

willem1940
7 september 2003, 23:04
Die Vantage dingen zijn verdraaid goed voor hun prijsje, ik heb zelf een semi-classic, nylon snaren en MET cutaway.

De staal-snarige typen hebben toch allemaal zo'n span-stang (ik vergeet altijd de Engelse naam daarvoor) in de hals?

Ik denk dat je daarmee je octaaf weer goed krijgt. WEL: snaren eerst flink losgooien.

"Oud" betekent niet per se slecht en ondeugend is niet synoniem met ondeugdelijk ...

bert k
7 september 2003, 23:31
Ik vind 6 jaar ook nog niet echt oud. Als hij nu niet meer oktaafzuiver is kan dat door twee oorzaken: kromme hals, en dan is nastellen van de spanstaaf (trussrod) inderdaad de methode, alleen NIET de snaren losgooien, want dan neem je ineens alle spanning weg van de hals, en dan kan hij bol gaan staan. Beter is telkens een kwart slagje opspannen en een paar uur wachten.
De andere oorzaak kan zijn een krom bovenblad, en daar is geen simpele oplossing voor helaas.

Merken: kijk eens naar Seagull. Prima middenklasser. En probeer toch nog een paar Crafters, het is echt niet slecht.

RvM
9 september 2003, 08:51
De reden dat mijn gitaar aan vervanging toe is, is eigenlijk mijn eigen schuld. Na een verhuizing besloot ik de was eens een paar weken op te hangen in de kamer waar ook mijn gitaar hing. Oops.. Maar goed, zoals ik al zei, het ding was aan vervanging toe. Ook sommige frets lieten de snaren rammelen e.d.

Maar goed, weet er nog iemand van jullie een goede, grote gitaarwinkel in Noord Holland?

Robin

angorawol
9 september 2003, 10:43
Geef maar gewoon toe dat je een andere gitaar wil, dat gevoel kennen we allemaal hoor.

MarshallSG
9 september 2003, 12:06
Dirk Witte heeft wel aardig wat Amsterdam www.dirkwitte.nl