PDA

View Full Version : Buizenversterker



Bassie79
7 september 2003, 20:59
Ok ik ben natuurlijk niet de eerste die deze vraag gaat stellen. Wat is voor mij een goede buizenversterker.

Hij gaat op mijn kamer staan dus een super hoog Wattage hoeft niet. Mooie clean en flinke gain. Er gaat met een lp op gespeelt worden. En hij moet breed inzetbaar zijn voor verschillende stijlen (van pop tot death metal)

Als ik nog meer info moet geven hoor ik t wel.

Oh en ik ben student...dus ik moet t van mn stufi betalen

riesj
7 september 2003, 21:24
Hoi,

Het ligt er een klein beetje aan hoe goed je studentenkamer geïsoleerd is en hoe groot je kamer is: '15W buizen' is al hard.
Op de onderstaande link staan veel ins en outs over kleine buizen amps.
http://www.amptone.com/#lowwattamps

Ik ken ze lang niet allemaal, maar het lijkt me dat als je een echt death metal geluid wilt hebben je daar nog een pedaal voor nodig hebt.

Champs worden 2dehands redelijk vaak aangeboden en vallen binnen de stufi.

Je zou als je veelzijdigheid zoekt, ook eens naar een modeller kunnen kijken ( V-amp, Pod, etc.). Maar ja, dat zijn weer geen buizen. :(

Groetjes,

Negative K3 fan
7 september 2003, 22:21
2e hands zie je vrij vaak van die kleine laneys, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je zult er zeker geen buil aan vallen.

Raffel
7 september 2003, 22:50
ik weet niet waar de prijs grens ligt, maar ik zou zeker eens kijken naar de Engl Sovereign en Thunder combo

Nicci
7 september 2003, 23:07
Koop nu toch geen buizen! Gewoon net als ieder ander een huis tuin en slaapkamer versterkertje. onwaarschijnlijk veel keus en je hoeft je geen zorgen te maken over volume.

Bassie79
8 september 2003, 00:46
Volume is niet zo'n heel groot probleem bij mij, heb mijn kamer (geen studentenkamer) heel goed geïsoleerd. Ik speel nu ook op een 65 W combootje en dat gaat best goed (geen klachten van buren :))

Nicci
8 september 2003, 07:41
Dat is mijn punt. Dat is geen buizenversterker, naar ik aanneem.

riesj
8 september 2003, 09:14
Hé Bassie,

Om een buizenversterker lekker te laten klinken, moet je hem over het algemeen redelijk openzetten. Transistorversterkers klinken op laag volume al goed (deze klinken weer op hoog volume wat minder).

Groetjes,

Janneman
8 september 2003, 10:45
Als het inderdaad alleen om slaapkamer gebruik gaat zou ik ook een transistor kopen. Ben er ook vrij zeker van dat in je prijsklasse en gezien de muziek die je ermee maakt een lekkere transistor versterker beter tot zijn recht komt. Probeer het eens uit zou ik zeggen.

pimmetje
8 september 2003, 10:56
Voor je stijlen in een slaapkamer zou ik idd waarschijnlijk voor transistor gaan. Een budget zou idd helpen om de mogelijkheden wat beter te bekijken.

Als dat 65W combo'tje 't goed doet, maar je wilt er wat anders mee... dan zou je kunnen kijken naar een 2eHands POD of zoiets om wat mee te klooien.

Die Engls die door iemand hierboven werden genoemd, hoef je niet naar te kijken. 't Zijn goede versterkers - daar gaat 't niet om - maar je hebt 't over 50W en 100W buizen... echt absurd voor de slaapkamer.

Mocht je per se buizen willen, dan zal je voor op je slaapkamer niet boven de 10W willen komen en maximaal een 10" speaker (al ligt 't er dan natuurlijk ook aan hoe efficient de speaker is). 2eHands zijn voldoende Champs en soortgelijke amps te koop... 6Watt + 8".

Guinness
8 september 2003, 11:01
Waarom niet de Cube 30 van Roland? Voor je slaapkamer kun je volgens mij niet beter krijgen. Gaat van pop tot deathmetal. En klinkt dus waanzinnig goed.

hansies
8 september 2003, 12:25
der is er een die volgens mij voldoet aan uw eisen en t'is een fender bleus junior buizenbak (15watt), heel goede klankbak, stevig en simpel aanrader, ga er eerst eens naar luisteren bij een goede dealer
succes :wink: :wink:

riesj
8 september 2003, 13:05
Die Blues Jr is een prijzige amp, bovendien haal je geen death metal uit. Als je naar 15W amps gaat kijken, check dan ook de Laney LC15(R) even, is wat prijsgunstiger.
Ik heb zelf een LC15R op mijn kamer staan, maar die kan ik niet open gooien zonder attenuator tussen de eindtrap en de speaker.

Dus ik zou even in een kleine ruimte een 15W buizenamp testen, om te horen hoe luid zo'n amp is, wanneer je van plan bent om zo'n ding te kopen.

Verder zou ik (nogmaals) overwegen om een modeller te kopen, als je veelzijdigheid zoekt.
Ben je echt op zoek naar een buizengeluid, en wil je veelzijdigheid, zul je bereid moeten zijn om te investeren, aangezien de meeste kleine buizenamps éénkanaals zijn en je dus voor je veelzijdigheid aardig wat pedalen nodig hebt.

Groetjes,

Mitch
8 september 2003, 13:37
Ik wil mijn buizenversterker NIET thuis hebben.

Lacrymosa
8 september 2003, 14:09
Koch twintone, met ingebouwde powersoak,

Koch zijn super amps!!!!!!

oer degelijke hollandse scheur en clean!!

volgens Al Di Meola: The Ultimate Tone Machine

is 50 wat, maar door die powersoak kan je ook op laag voume je eindbuizen lekker op hun sodemieter geven

CheerS!!

Nicci
8 september 2003, 15:44
Ik weet niet hoor. Iemand vraagt om een geinig versterkertje voor thuis. Gewoon om een beetje mee rond te klooien als ik het goed begrijp. Koch? Engl?

Weet je wat? Koop een Mesa F30 of nog liever de F50. Lekker een beetje aanklooien op je slaapkamer voor €1500,-.

iam
8 september 2003, 15:50
dit is ook weer een sarcastische opmerking zeker? :razz::wink:

Nicci
8 september 2003, 15:51
exactemundo.
8-)

Bassie79
8 september 2003, 22:27
Ik weet niet hoor. Iemand vraagt om een geinig versterkertje voor thuis. Gewoon om een beetje mee rond te klooien als ik het goed begrijp. Koch? Engl?

Weet je wat? Koop een Mesa F30 of nog liever de F50. Lekker een beetje aanklooien op je slaapkamer voor €1500,-.

Kijk eindelijk iemand die t door heeft, maar ik heb nog tijd zat, moet er nog voor gaan sparen, maar altijd handig als je wat info van tevoren hebt natuurlijk, want dan weet je hoeveel je moet gaan sparen.

En misschien speel ik binnenkort in een band en wil dan toch wat voor buiten de slaapkamer, dus dan toch een Mesa F50 :D

Nicci
8 september 2003, 22:38
Excellent choice sir. The F50 it is. Credit card? Cash?

ieme
9 september 2003, 07:46
Ach... euhm ja probeer ze gewoon es uit! een Mesa Subway rocket is mischien ook wel wat!

Marc Oblivian
9 september 2003, 11:07
Mesa Roadking ofzo... leuk startersbakkie....kan je later...als je een beetje aanbuizen gewend bent, altijd nog een 25 watt Fender kopen.
Je moet dat opbouwen...geleidelijk...weet je

riesj
9 september 2003, 14:27
Ik denk dat inderdaad de roadking the way to go is :D en mocht ie iets te hard gaan koop er dan nog even snel een attenuator voor. :wink:

Heb je inmiddels al een idee wat je wilt en wat haalbaar is met je stufi?

Groetjes,

Bassie79
9 september 2003, 16:05
Nee word er niet echt wijzer van :)
En alles is haalbaar, gewoon wat langer sparen

Elk topic dat ik maak, maakt niet uit hoe serieus, ontspoort gewoon na erg korte tijd...zal wel aan mij liggen denk ik :-(

Nicci
9 september 2003, 16:29
Elk topic dat ik maak, maakt niet uit hoe serieus, ontspoort gewoon na erg korte tijd...zal wel aan mij liggen denk ik :-(

maar wat wil je precies? Buizen kennelijk. Waarom? Om het geluid? Dan heb je voor een stufi budget niet zoveel keus. H&K hebben een redelijk voordelige. Geen idee hoe duur die laney is. Zal toch niet zo heel duur zijn?
Daarnaast zou ik het echt niet weten. Je zit zo maar op een euro of €500 en dan heb ik het over 2e hands.
Daarom raadde ik je een transistor versterker aan. Dan heb je ineens heel veel keus in allerlei prijsklassen.
Ten aanzien van het geluid dat je wil: alles tussen jazz en deathmetal? dasleukenaardig, maar die versterker bestaat niet. je zal toch moeten kiezen.
Misschien is het al gezegd, maar welke versterker bespeel je nu eigenlijk?
En wat is daar mis mee?

oh ja: de meeste topics onstporen. de gemiddelde forumbezoeker is nogal eigenwijs.

riesj
9 september 2003, 17:07
En alles is haalbaar, gewoon wat langer sparen
Ja, dat is zeker zo, de vraag is alleen hoelang wil je sparen en wil je er zo'n bedrag aan uitgeven.

Komen we bij mijn advies:
Wil je een buizengeluid omdat je van die lekkere eindbuisoversturing wilt hebben, dan zou ik kijken naar een kleine buizenamp en er alvast rekening mee houden dat je nog een attenuator nodig hebt en een pedaal voor je metal geluiden. kun je voor 500,-- klaar zijn.(tweedehands)

Anders zou ik naar een transistorversterker kijken, of naar een modeller.
Kun je voor minder klaar zijn :D

Je ziet steeds vaker, dat bands die veelzijdige muziek maken en dus een veelzijdige versterker nodig hebben, gebruik maken van een modeller. En andere bands, die voor hun cleane geluid een andere versterker gebruiken dan voor het dirty geluid.

Groetjes,

PS: probeer zowieso even een paar modellers (V-amp2, Pod2, PodXT, etc.) uit, misschien vind je dat de ampmodellen de buizenversterkers goed genoeg benaderen.

BLOK182
9 september 2003, 17:42
Koop mun Nomad ;-) Maarre, voor slaapkamergebruik en voor veel stijlen lijkt een flextone oid me wel wat.

diengeman
11 september 2003, 13:47
is een Laney VC30 klasse A buizenversterker iets voor je? of een marshall JCM600 top met marshall buikkast? ik heb deze te koop en ik hoef er niet zo veel voor te hebben.