PDA

View Full Version : Marshall combo gitaar - JTM 60



ieme
7 september 2003, 19:53
Marshall combo gitaar - JTM 60 wat voor combo is dit? net zoiets als de Bluesbreaker? wie heeft een link met een foto?

the sure thing
7 september 2003, 21:04
... is heel wat anders dan de bluesbraker, veel veelzijdiger. Niet geschikt voor hardrock en erger, tenzij je het geheel opleukt met een pedaal. Ik vind het eerlijk gezegd een heerlijke versterker, die ik, als ik 'm voor een leuke prijs tegenkom, zeker erbij wil hebben. vooral de 2x12" combo is een "lekker ding". Er zit een goed basisgeluid in, vind ik. Google kan je vast wel aan een plaatje helpen :D

the sure thing
7 september 2003, 21:11
... even ter aanvulling: het zijn (nog) geen retro-versterkers, werden volgens mij zo rond 1992 voor het eerst gemaakt. 1x12, 2x12 en 3x10 versies en een topje. 60 Watt, 2x EL34 eindbuizen (volledig buizen overigens). Vaak schakelbare kanalen met reverb. Opvolgers van de JTM30, identiek maar dan 30 watt.

ieme
7 september 2003, 21:12
dr staat bij feedback 1 voor 360 euro

ieme
7 september 2003, 21:13
volgens mij heb ik ze wel es gezien dat zijn meestal grijzige tolex(niet silver) met licht speakerdoek ja toch?

Dude
7 september 2003, 23:48
klopt, grijs bruinig.. erg lekkere versterkers..

PeeVee
8 september 2003, 17:52
De bassist uit het bluesbandje wee ik gitaar in speel, speelt sologitaar in de 80's (hard)rock band waar ik in drum. Hij speelt op een JTM60, veel lekkerder bluesier geluid dan JCM800/JCM900 maar zeker ook geschikt voor hardrock, niet voor erg heftige metal hoewel dat in principe ook wel moet lukken. Deze amps zijn bekend om onderbemeten output trafo en voeding trafo, die fikken er dus nog wel eens uit na een uur vol gas. Goed koelen (ventilator) en tussentijds (pauze) dus UITZETTEN! Verder zitten de buizen horizontaal gemonteerd en "jutteren" dus in hun voetjes met als gevolg dat bij veelvuldig vervoer, de buizen gaan rammelen / microfonisch worden en uiteindelijk gewoon stuk rammelen. Verder schijnt channel switch circuitje problematisch te zijn.

Dat klopt ook wel, want mijn vriendin die slaggitaar speelt in het bluesbandje waar ik gitaar in speel, speelt ook slaggitaar (en beetje dubbel solo) in het (hard)rock bandje waar ik in drum en zij speelt op een JTM30 (2 x 10") met bijbehorend onderzetdoosje met enkele 12" Lead 80. Dit is inderdaad het kleinere broertje met 5881's (6L6GB zo je wilt) i.t.t. de JTM60 die EL34's heeft. Deze heeft zelfde soort problemen maar in iets mindere mate (minder power dus wordt minder heet), output trafo van de 30 Watter is overigens vrijwel gelijk aan die van de 60 Watter, dat lijkt me ook wel de verklaring voor de JTM60 problemen. Deze JTM30 heeft dus inderdaad "schakelproblemen" maar staat vrijwel altijd op gain kanaal dus voor die ene ballad kan je gewoon het schakelaartje gebruiken... Ze zijn wat koud gebiassed, maar ook daar is wel wat aan te doen. Niet erg degelijk qua constructie, maar klinken best goed, voor een Marshal :wink:

Ik vind ze er ook cool uitzien... de JTM60 met 2 x 12" klinkt absoluut imposant, met twee Lead 80's zelfs rond uit goed. De 2 x 12" "onderzettertjes" zijn overigens zo schaars dat er in de USA een soort "JTM60 cabinet sightings newsgroup" is maar er lijken meer UFO's rond te vliegen dan dat er onderzet cabjes zijn.

PS1: Ik vind ze er trouwens ook erg sjiek uitzien!
PS2: Opvolger was JCM600 serie met... tateretaa.. geforceerde koeling en buizen recht overeind... I rest my case..

Soulman
8 september 2003, 18:36
Heb er 2 gehad; mooi (vintage)geluid, mooi om te zien,.....voor mij NIET betrouwbaar, errug slechte constructie.
Zoals hierboven al is vermeld, bij mij ook 2 keer eindtrafo eruit...jammer :cry: :cry:

Dude
9 september 2003, 19:30
ik had een JCM600 (zelfde als de jtm60) en een vriend van me heeft de jtm60 top en we hebben er beide nooit problemen mee gehad, hoop bullshit over te warm worden enzo.. het is gewoon een serie die nooit zo populair is geworden, en dan zijn er van die mensen die die topjes inruilen voor andere versterkers en ze helemaal de grond in boren (harmonycentral is daar nog al sterk in)

PeeVee
9 september 2003, 21:12
ik had een JCM600 (zelfde als de jtm 60)

Nee, die is dus echt NIET hetzelfde! De JCM600 is verbeterd op alle punten waar de JTM60 op faalde, JCM600 heeft iets grotere output trafo en geforceerde koeling (ventilator) en buizen staan rechtop. Ook het zwakke onderdeeltje in het channel switching circuit (ik meen een diode) is vervangen door betere kwaliteit.


en een vriend van me heeft de jtm60 top
Was dat ook niet een JCM600 top?!


en we hebben er beide nooit problemen mee gehad, hoop bullshit over te warm worden enzo.. het is gewoon een serie die nooit zo populair is geworden, en dan zijn er van die mensen die die topjes inruilen voor andere versterkers en ze helemaal de grond in boren

Als je 'm openmaakt, dan kun je zelf zien dat constructie gammel is en niet klopt en bovendien warmte niet weg kan. Als je buizen wat heet afgesteld staan en je speelt een uurtje op hoog volume, dan kan ik me wel voorstellen dat die output trafo eraan gaat, is gewoon een feit maar... Daar is vrij gemakkelijk wat aan te doen (gewoon goed in de gaten houden for starters) en... ik vind ze heeeeeeel lekker klinken, veel beter dan JCM800 / JCM900 !! En zoals gezegd zien ze er erg KOEL uit!

Dirtypool
9 september 2003, 21:24
http://www.moline.ru/equip/instr/combo/marsh/jtm3060.php

Plaatje hier, text erg verhelderend :-D


Grtz Richard

Dude
10 september 2003, 09:08
ik had een JCM600 (zelfde als de jtm 60)

Nee, die is dus echt NIET hetzelfde! De JCM600 is verbeterd op alle punten waar de JTM60 op faalde, JCM600 heeft iets grotere output trafo en geforceerde koeling (ventilator) en buizen staan rechtop. Ook het zwakke onderdeeltje in het channel switching circuit (ik meen een diode) is vervangen door betere kwaliteit.


nou nee hoor, de buizen en heel het binnenwerk is exact hetzelfde, hij heeft geen ventilator, en geen rechtopstaande buizen. ik zou niet tegen je ingaan als ik het niet zeker wist, heb hem namelijk zelf gehad... marshall nog gemailed toen met deze vragen...

http://www.gearheadbart.freewebspace.com/images/afbeelding_018.jpg

zie hier de foto....[/img]

PeeVee
10 september 2003, 16:04
Hey Dude... Nou, zit ik er alweer helemaal naast... Ik meende die JCM600 info te hebben gelezen op de (unofficial?) Marshall site, heeeel vreemd want er staat me zelfs een foto voor de geest van zo'n top met daar achterop keurig een fan... Excuses, de foto die jij laat zien, toont inderdaad gewoon het JTM chassis. Misschien was early JCM600 anders dan latere?... Ik weet het... is een "long shot"... ga toch nog eens zoeken of ik die info nog ergens kan vinden.

Ik vind JTM60 een prima amp, mooi om te zien en klinkt lekker. Die buizen horizontaal da's gewoon niet handig als je 'm vaak/veel vervoert (hobbelig buisje of auto) en de OT is krap bemeten. Als je daar een beetje rekening mee houdt, is het een fantastische amp!

Antal
10 september 2003, 19:03
Ik heb zelf die JTM 60 top, en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik vind het een prima ding. Maar zelfs bij een optreden gaat hij niet vol aan. Misschien dat als je dat wel doet, een paar uur lang, dat er problemen optreden.

Het is trouwen geen Vintage Amp... :-?

Dude
11 september 2003, 10:52
Hey Dude... Nou, zit ik er alweer helemaal naast...

GRRRRRRR :P




Misschien was early JCM600 anders dan latere?...




Nee hoor, ze zijn allemaal zo gebouwd als deze, ik heb marshall er nog eens over gemailed en ze bevestigde het verhaal dat de JTM 60 hetzelfde chassis en opbouw heeft als de JCM600, en een ventilatortje heeft er nooit ingezeten, zover ik weet zijn de enige marshalls met ventilators de bass series en de nieuwere transistor MG series.[/quote]