PDA

View Full Version : De zoveelste 'welke gitaar' vraag (voor een NIET-beginner!)



hellogoodbye
7 september 2003, 14:50
Na een aantal jaren van stilte heb ik besloten me weer op het gitaarspelen te storten. Nou ja, stilte, ik ben wel bezig geweest met muziek, maar dan voornamelijk via de computer (Sonar en zo).

Ik heb een zowat 20 jaren oude Westone Concorde II staan, maar die valt niet echt goed meer te bespelen. Ik krijg de intonatie niet meer in orde, de actie is te groot (anders gaat alles rammelen), dat soort dingetjes. 't Is eigenlijk nooit een echt lekker speelbare gitaar geweest (bends zijn hopeloos...)

Nu wil ik dus een nieuwe gitaar. Alleen... m'n geld is op. En omdat het gewoon een leuke hobby is en ik niet van plan ben professional te worden (...) wil ik er ook niet teveel geld aan uitgeven.

Ook al heb ik die Westone 20 jaar, ik heb me nooit echt verdiept in electrische gitaren. Zo vond ik pas onlangs uit waarvoor die gekke dingen bj de brug dienden (zadels, intonatie, snaarhoogte, etc.)! Ik ga hier dus wat beginnersvragen stellen maar voel me, wat techniek en kunnen betreft zeker geen beginner. En ik weet ook dat wat ik koop niet over 2 maanden ongebruikt in de kast staat. Dus ik wil wel wat goeds. Maar ja, dat geld hè...

Wat ik wil? Ik wil via Sonar gitaarrock en gitaarpop maken. Ik hou van gitaarbandjes. Brits en zo. Veel crunchy rhythm met pittige licks eroverheen. Het heavy gitaargeluid van Radiohead vind ik ook heerlijk. M'n roots zijn de Beatles.
Daarnaast wil ik nu wel eens lekkere solo's met bends kunnen maken. Dat lukte op die Westone gewoon never nooit niet. Ik heb het idee dat de ene gitaar daar beter voor geschikt is dan de andere (zo schijnen de gitaren met alle stemknoppen op een rij lastiger te benden te zijn dan als je s stemknoppen aan elke kant hebt. Zo heb ik gehoord...)
Vervolgens wil ik ook niet teveel ruis i.v.m. opnames, en dan schijnen humbuckers beter te zijn. Maar of die dat lekker frisse geluid geven...
Ook wil ik aan mijn snelheid werken: moet ik dan een zo plat mogelijk hals kiezen? En de actie wil ik dan ook aardig klein kunnen krijgen.
En dan het merk... Keuze genoeg. Keuze teveel...

Eigenlijk kan ik niet meer dan 200 euro uitgeven (puur voor de gitaar alleen). Maar ja, als daar ECHT ABSOLUUT niets redelijk goeds voor te koop is, waar ik een beetje mee vooruit kan, hoeveel meer moet ik dan uitgeven?

Hebben jullie misschien een idee? Snappen jullie wat ik zoek? Is het mogelijk? Vraag ik teveel voor te weinig geld? Zit er echt veel verschil tussen hoe de stemkoppen zitten? Of ligt het alleen aan de snaren? En humbuckers of niet? En kan de ene gitaar beter een lage actie aan dan de andere? Etc. etc. etc.

Hm, dit zijn wel erg veel vragen... :)

wietse
7 september 2003, 15:05
wat een flauwekul dat je minder goed kan benden met een strat dan een les paul ,omdat de strat alle tuners aan één kant heeft zitten.
alleen de dikte van de snaren heeft hier invloed op en dan nog veel oefenen en kracht in je vingers kan het nog prima (srv speelde altijd op 0,12 snaren)
die westone van je is vast nog wel af te stellen tot ie weer goed bespeelbaar is of de trusrod moet al stuk zijn ,of de hals ernstig krom en getordeerd.
maar als je wat anders wil zou ik 2ehands zoeken een yamaha pacifica moet dan wel lukken ,squier ook wel maar de pacifica is een betere gitaar.
een zo plat mogelijke hals zoals van ibanez helpt wel met de snelheid ,maar ook hier is het oefening baart kunst.

maarten
7 september 2003, 15:06
wat die stemknoppen betreft is volgens mij pure bullshit...

200 is niet veel als je al redelijk veel eisen stelt, misschien moet je je bedrag iets opschroeven en voor een goede tweedehands gaan.

wat merken betreft en types laat ik t advies aan mijn mede forumites over :D

Mitch
7 september 2003, 15:29
Even logisch nadenken: waar zitten de tuners ? Na de nut. Daar wordt al contact gemaakt met de snaren, dus heeft dat dat invloed op de spanning of lengte van de 'open' snaar ? NEEN !
Voor de goede orde: naast de dikte van de snaren zijn dus wel degelijk twee andere factoren van belang. De spanning van de snaren (lagere stemming betekent slappere snaren, maar dat is voor jou niet relevant).
Lengte van de mensuur. Stratocasters hebben een lengte van 25.5 inch tussen brug en nut, LP's 24'75". Korter=bij zelfde snaardikte minder spanning=makkelijker te benden.
Zo heb ik op mijn gitaar met 24,75" een setje .010's en op de gitaar met 25,5" een setje .009's. Persoonlijk vind ik een lengte van 24,75" met .010's erop het lekkerste: goede spanning (te slap is ook niet fijn) en makkelijk genoeg te benden.

Dan over die prijs: 200 nieuw heb je niet veel soeps voor.
De goedkoopste Squiers en Samicks zijn gewoon niet zo tof, lang niet even degelijk of goed af te stellen bijvoorbeeld. Als ik jou zo hoor neig ik naar een Ibanez, maar welk type laat ik aan de experts over.

Als je trouwens een goed geaard stopcontact hebt hoeven voor thuisopnames enkelspoelselementen echt niet zo hard te brommen dat het storend wordt, humbuckers zijn niet per se noodzakelijk.

In het kort: ja, je stelt te veel eisen voor een gitaar gezien je budget :D

GuitarMaster
7 september 2003, 15:47
Hellogoodbye, check je private messages

Anders Destium
7 september 2003, 16:14
Je budget is niet in overeenstemming met de eisen die je aan een gitaar stelt. Je kunt het beste doorsparen tot je ongeveer E500 te besteden hebt, op dat moment heb je flink veel mogelijkheden op de 2ehandsmarkt. In jouw geval zou ik met dat budget een Fender Mexstrat, Godin LG en wellicht een nieuwe IbanezSZ520QM of Peavey Wolfgang QT overwegen.

Kasper
7 september 2003, 17:08
Je budget is niet in overeenstemming met de eisen die je aan een gitaar stelt. Je kunt het beste doorsparen tot je ongeveer E500 te besteden hebt, op dat moment heb je flink veel mogelijkheden op de 2ehandsmarkt. In jouw geval zou ik met dat budget een Fender Mexstrat, Godin LG en wellicht een nieuwe IbanezSZ520QM of Peavey Wolfgang QT overwegen.

Hell-yeah!
zelf ook een ibanez SZ320 gekocht (gewoon zwart) en ik ben er gewoon enorm tevreden van! Ik denk niet dat je ooit nog iets anders zult nodig hebben. Heb de mijne op de kop kunnen tikken voor €425. De nek is niet zo super-dun als de wizard-nekken (dacht dat ik daar last van zou ondervinden) maar hij speelt echt super.

Doorsparen dus, voor €200 denk ik niet dat je deftig materiaal kan kopen.

hellogoodbye
7 september 2003, 22:06
Hm, okay...

Ik werk in Hilversum en daar zit Robberts Gitaren: lijkt me wel een degelijke zaak. Kent iemand die? Ze verkopen daar ook goedkope Vintage (merk) gitaren. Bijvoorbeeld een Stratocaster (2SC + 1HB) Naturel Wood € 239,- Die zouden ze toch niet verkopen als het echt rommel was, zou je zeggen...

Iemand ervaring (met winkel zowel als gitaar)?

Anders Destium
7 september 2003, 22:13
Elke winkel verkoopt goedkope en crappy beginnersgitaren voor dergelijke bedragen (dat is 1 van de plaatsen waar winst wordt geboekt). Als een gitaar nieuw maar een paar honderd euro is is het bij mij altijd alarmfase 1: Het is feitelijk niet mogelijk iets kwalitatiefs te bouwen voor een dergelijk bedrag (zelfs niet als kostprijs). Voor dat geld heb je alleen maar beginnersgitaren, en als je van jezelf vindt dat je geen beginner meer bent zul je je alleen maar ergeren aan zoiets...

Ik ken de winkel niet, maar Vintage is niet meer dan een puur budgetmerk. Ik zou als ik jou was een gitaar kiezen waar je op kunt bouwen/waar je een tijd mee kunt doen, en dus doorsparen. Het verschil tussen 250 en 500 is qua kwaliteit echt enorm: Als je een nieuwe Ibanez SZ of Peavey Wolfgang koopt heb je tenminste een gitaar, en geen prutsmodel.

hellogoodbye
7 september 2003, 22:18
Okay... duidelijk.

Kan het trouwens kloppen dat de euro een ngal slechte invloed heeft gehad op gitaarprijzen...? Vroeger had je goedkope gitaren voor 165 gulden. Nu zijn de goedkope modellen 165 euro... Ik zie nergens meer gitaren voor 165 gulden is ongeveer 75 euro...

Maar ja, ik ben er ook even uitgeweest, natuurlijk... ;)

wietse
7 september 2003, 22:21
koop 2ehands nieuw ben je veel duurder uit en heb je minder kwaliteit voor het zelfde geld.
vintage is één van de vele B merken van samick dus verwacht daar niet te veel van.(of was dat nou vantage?)
ik zeg nog een keer zoek een 2ehands yamaha pacifica met hss coniguratie ,zijn prima gitaren en beslist geen multiplex.
nieuw zijn ze ook niet zo verschrikkelijk duur echt waar voor je geld.
kan je van de meeste goedkope gitaren in die prijsklasse niet zeggen.
maar je moet het zelf weten en gewoon een keer proberen mischien vallen ze wel niet tegen ,ik heb nog een animal staan en die viel ook niet tegen voor het geld.

Anders Destium
7 september 2003, 22:23
Je hebt wel gelijk hoor! De prijzen van de meeste gitaren zijn bijna verdubbeld, dit geldt dan wel weer vooral voor de "merk" gitaren. Als je van plan bent toch voor een relatief goedkope gitaar te gaan kun je bijv Cort, Dean of Peavey proberen. Dit zijn wat minder bekende merken dan bijv Ibanez, Squier en Epiphone. Voor hetzelfde geld heb je een stuk meer gitaar.

Als je de beschikking hebt over auto lijkt het me in jouw situatie ook zeker de moeite waard om naar Vintage Veenendaal te gaan, er is al een thread over (die bijna bovenaan staat). Dit is een ruilbeurs waar je ook met een kleine portemonnee een mooie gitaar kan bemachtigen (er is veel 2ehands namelijk :) )

Nicci
7 september 2003, 22:59
Okay... duidelijk.

Kan het trouwens kloppen dat de euro een ngal slechte invloed heeft gehad op gitaarprijzen...? Vroeger had je goedkope gitaren voor 165 gulden. Nu zijn de goedkope modellen 165 euro... Ik zie nergens meer gitaren voor 165 gulden is ongeveer 75 euro...

Maar ja, ik ben er ook even uitgeweest, natuurlijk... ;)

maar de dollar is daarentegen laag. een mexiacaanse strat is niet meer zo duur.

shredneck
7 september 2003, 23:10
Even logisch nadenken: waar zitten de tuners ? Na de nut. Daar wordt al contact gemaakt met de snaren, dus heeft dat dat invloed op de spanning of lengte van de 'open' snaar ? NEEN !
Voor de goede orde: naast de dikte van de snaren zijn dus wel degelijk twee andere factoren van belang. De spanning van de snaren (lagere stemming betekent slappere snaren, maar dat is voor jou niet relevant).
Lengte van de mensuur. Stratocasters hebben een lengte van 25.5 inch tussen brug en nut, LP's 24'75". Korter=bij zelfde snaardikte minder spanning=makkelijker te benden.
Zo heb ik op mijn gitaar met 24,75" een setje .010's en op de gitaar met 25,5" een setje .009's. Persoonlijk vind ik een lengte van 24,75" met .010's erop het lekkerste: goede spanning (te slap is ook niet fijn) en makkelijk genoeg te benden.

Dan over die prijs: 200 nieuw heb je niet veel soeps voor.




De goedkoopste Squiers en Samicks zijn gewoon niet zo tof, lang niet even degelijk of goed af te stellen bijvoorbeeld. Als ik jou zo hoor neig ik naar een Ibanez, maar welk type laat ik aan de experts over.

Als je trouwens een goed geaard stopcontact hebt hoeven voor thuisopnames enkelspoelselementen echt niet zo hard te brommen dat het storend wordt, humbuckers zijn niet per se noodzakelijk.

In het kort: ja, je stelt te veel eisen voor een gitaar gezien je budget :D

Pure onzin met een grote O.

Op een heavy metal strat zit een omgekeerde headstock om de snaarspanning te verhogen.....tenzij je praat over gitaren met een locking nut, en dat kan natuurlijk goed want dit forum zit vol met zgn "heavy metal" meneren en mevrouwen.
Ik denk dat Hellogoodbey helemaal niet gek zit met 200 euro, daar is echt wel een fatsoenlijke gitaar voor te krijgen.

Zoeken is het devies, kijk uit naar merken als Squier,Yamaha,Stagg,Samick en Vintage, maar pas op voor Hyundai,BCRich(in jou prijsklasse althans) en eigenlijk alles met een zwevende brug in die prijsklasse.

Succes.
Gitaar spelen heerst.

Nicci
7 september 2003, 23:16
Pure onzin met een grote O.

Op een heavy metal strat zit een omgekeerde headstock om de snaarspanning te verhogen.....tenzij je praat over gitaren met een locking nut

de locking nut kan het verschil niet maken. je stemt en klemt dan pas vast. daarmee verander je de spanning niet meer.
ik heb de 'les paul' achtige stemkop en ik heb de indruk dat de snaarspanning op de hoge e hoger is dan op de d (die dus langer is). ik heb alleen nog nooit iemand gekend die daar een halszaak van maakt. als het gaat om de keuze van je gitaar laten afhangen van de headstock i.v.m. snaarspanning / benden.

shredneck
7 september 2003, 23:25
Dat probeer ik te zeggen ,mijn beste.

Nicci
7 september 2003, 23:40
ik ook, maar dat van die locking nut klopt niet geloof ik . . . . 8-)

bert k
7 september 2003, 23:43
Ik zit na te denken over dat bend verhaal. Het heeft te maken met de afstand tussen topkam en stemmechaniek. Die is bij een Fenderkop nogal verschillend. Lage E heel kort, bij de Hoge E veel langer. Met een omgedraaide kop is dat uiteraard net omgekeerd.
Als ik nou een bend maak op de hoge E snaar verhoog ik de spanning van de snaar, inclusief het stuk tot het mechaniek. Bij een omgedraaide kop is die afstand veel korter en kan ik wat makkelijker benden.
Bij een 3+3 kop zijn die afstanden minder extreem en maakt het ook minder uit, en bij een locking nut maakt het helemaal nix uit.

Am I right, brothers?

Nicci
7 september 2003, 23:54
ik twijfel nog over die locking nut. is er niet een natuurkundige in de zaal?

bert k
8 september 2003, 00:04
Waar twijfel je dan nog over? Vast is vast volgens mij.

Nicci
8 september 2003, 00:19
je stemt. de snaar heeft een bepaalde spanning. die leg je vast.

shredneck
8 september 2003, 07:00
Dat is waar natuurlijk!


...mits je gitaar dan een reversed headstock heeft.

Het was al laat gisteren. :D

Mitch
8 september 2003, 12:41
Laat met een hoofdletter L ? :D