PDA

View Full Version : Wie kent dit ding?



Javaca
6 september 2003, 21:51
Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden een oude gitaar op de kop getikt bij een rommelmarkt. Ik had er nog nooit een in m'n handen gehad en wilde gewoon eens kijken of ik er wat uit zou weten te krijgen. Het is een blondje van het merk Suzuki en ze is gemaakt in Nagoya, Japan . Op het label staat:"SUZUKI VIOLIN & CO." en het serienummer 6. Wie weet er meer over dit merk? Het enige wat ik weet is dat de lak erg kwetsbaar is(ik speel met een plectrum en ik weet dus nu precies waar een plectrumplaat moet zitten) en dat het een klein model is (lijkt een beetje op een martin OO) met de actie van een eiersnijder. Het is een moeilijk bespeelbaar ding met stalen snaren en vierkante frets. Wie weet er iets over het merk Suzuki en de event. ouderdom van mijn gitaar?
:noob:[/img]

wietse
6 september 2003, 22:20
waarom stuur je niet een vriendelijk mailtje naar de fabriek toe ,fotootje er bij zeker weten dat je antwoord krijgt.
heb het zelf ook meerdere malen gedaan je wordt altijd geholpen ,ze zullen je niet snel negeren kan wel een tijdje duren voor je antwoord krijgt maar je krijgt het wel.
om meer te wetenover het merk google maar effe "suzuki guitars"kom je vanzelf op hun website terecht.

Javaca
6 september 2003, 22:24
waarom stuur je niet een vriendelijk mailtje naar de fabriek toe ,fotootje er bij zeker weten dat je antwoord krijgt.
heb het zelf ook meerdere malen gedaan je wordt altijd geholpen ,ze zullen je niet snel negeren kan wel een tijdje duren voor je antwoord krijgt maar je krijgt het wel.
om meer te wetenover het merk google maar effe "suzuki guitars"kom je vanzelf op hun website terecht.

Daar heb ik al naar gezocht maar die fabriek bestaat niet meer. De gitaar is waarsch. ouder dan 50 jaar.

willem1940
7 september 2003, 01:31
Het zou wel eens kunnen zijn dat er nylon snaren op horen; wat voor kam heeft die gitaar? (Dit denk ik omdat-ie zo in je vingers snijdt; stalen snaren hebben bovendien meer kilogrammen spanning en als de gitaar daarop niet berekend is kan de halsstand "doorbuigen" en/of de hals vervormd raken).

Maar op nylon snaren moet je sowieso niet met een plectrum komen, werkt echt verwoestend.

angorawol
7 september 2003, 11:44
[quote="willem1940"Maar op nylon snaren moet je sowieso niet met een plectrum komen, werkt echt verwoestend.[/quote]

Maar Willem toch, ik doe niet anders. Ik hou van dat droge geluid.
De snaren kunnen er echt wel tegen hoor

wietse
7 september 2003, 13:10
de firma bestaat nog steeds is gewoon suzuki musical instruments.
typ dat maar eens in samen met nagoya , in google krijg je een hele boel resultaten .

Javaca
8 september 2003, 17:05
Het zou wel eens kunnen zijn dat er nylon snaren op horen; wat voor kam heeft die gitaar? (Dit denk ik omdat-ie zo in je vingers snijdt; stalen snaren hebben bovendien meer kilogrammen spanning en als de gitaar daarop niet berekend is kan de halsstand "doorbuigen" en/of de hals vervormd raken).

Maar op nylon snaren moet je sowieso niet met een plectrum komen, werkt echt verwoestend.

Er zit een klassieke "nylonbrug" op, maar een kam met zulke dunne sleuven dat er sowieso alleen stalen snaren op kunnen. Ook zaten er toen ik de gitaar kocht stalen snaren op. Verder hebben de snaren een gigantisch hoge actie (meer dan 4 mm bij de 12 fret) en lopen ze over een nulfret. De hals heeft een erg dik profiel waardoor het verschrikkelijk moeilijk is er op te spelen. (om barré-akkoorden te spelen moet je zo sterk zijn als een bodybuilder). :o

Verder heb ik ook nog een klassieke (spaanse) gitaar waar ik ook met een plectrum op speel gaat prima op die d'addario's hoor :speed: :noob: :speed:

bert k
8 september 2003, 17:14
Ik denk dat Willem gelijk heeft, en dat er nylon snaren op horen. De stalen naren, met hogere snaarspanning hebben de hals flink kromgetrokken. Als hij inderdaad nylonsnarig was, dan heeft hij ook geen trussrod. Hopeloos geval ben ik bang.

Wat ook nog kan (vergezocht) dat hij bedoeld is voor steelguitar. Die werden gemaakt met een heel dikke, rechthoekige hals met een heel hoge actie.

angorawol
8 september 2003, 18:44
Alleen Willie Nelson legt stalen snaren op zijn klassieke gitaar (Trigger), maar daar is aan gesleuteld.
Leuk instrument, voornamelijk dat gat in het soundboard.

Javaca
9 september 2003, 22:05
Heel misschien ga ik volgende week naar 't Veen.
Als het kan neem ik dat ouwe lijk wel mee. :)
Hier zijn er een paar foto's van:

http://geocities.com/javacagitaar/oudlijk

http://geocities.com/javacagitaar/oudlijk1

Dirk_Hendrik
12 september 2003, 14:43
Da's dus een suzuki ja. Dezelfde fabrikant van die ook motorfietsen en grasmaaijers maakt. Ze hebben ook nog een tijd onder de naam Three-S gebouwd. Fijne gitaren!

Betreffende deze;
Ik weet wel zeker dat er nylon op moet!!

Javaca
12 september 2003, 15:03
Ik weet wel zeker dat er nylon op moet!!

Maar hoe verklaar je dan die topkam die is voor een klein stukje meegelakt.
:???: