PDA

View Full Version : Alembic bassen.



Wouter J
6 september 2003, 20:32
Wat vinden Jullie van die?

Zoals deze Stanley Clarke model.

http://www3.alembic.com/img/paulc_bodyfront.jpg

Of deze custom zes snaar met element kapjes van het zelfde hout als de gitaar zelf.

http://www3.alembic.com/img/dark_bodyfront.jpg

dikkie dik
6 september 2003, 20:39
ik vind dat er prachtige bassen tussen zitten. maar ook zeker wel mindere.

kan iemand mij vertellen wat de gemiddelde prijs is van een alembic?

Wouter J
6 september 2003, 20:42
Denk maar in de trand van 4000 euro...

Kortom, niet echt betaalbaar, maar gelukkig zijn ze op de tweederhands markt een stuk vriendelijker voor de beurs, vorig jaar vondt ik op de beurs in Veenendaal een Alembic voor 800 Euro.

dikkie dik
6 september 2003, 20:56
khad al zon vaag vermoeden. zo duur. mja wat maakt die bass dan zo duur? 4000 euro aan materiaal lijkt me niet echt logisch :-?

Jeremy B.
6 september 2003, 21:50
ik ken ze jah, bij Bassconnection hangen er een aantal. Als ik zoveel geld zou hebben voor een bas dan zou er absoluut een Fodera komen. Een vriend van me heeft er 1 (een emperor 5) en ik vind 't meer dan geweldig.

Trouwens.. check al die knopjes op Stanley's Bas... pffff.. wat moet je er mee.. als je dan z'n sound 's beluisterd dan weet ik niet waar al die knopjes goed voor zijn!
J. :razz:

De Teng
7 september 2003, 12:09
Ik heb op de Tweedehands Epic gespeeld die bij Feedback Utrecht hing. € 1299,- geloof ik. Het speelde heel debiel. De hals heeft namenlijk aan het begin dezelfde breedte en hoogte dan aan het eind, zodat het voelt alsof je een hals van een kilometer lang in je handen hebt. Maar dat is gewoon even wennen denk ik en zou niet het grootste probleem moeten zijn.

Nee... dan dit: het geluid is in het begin imposant, maar als je beter luistert, dan heeft het de grom niet die een bas moet/zou moeten hebben. 't Is mij veel te electronisch allemaal, ik heb het gevoel dat die hele dure houtsoorten er amper toe doen, omdat alles onder de preamps zit.
Dat hoor je... ook aan het geluid van Stanley Clarke. (Hij zou trouwens vorig jaar op NSJ komen, maar heeft gecancelled vanwege cd opnames. Eikel.. ik was o.a. voor hem er naartoe gekomen.) Ik heb 'Live at the Greek' (met Larry Carlton o.a.) van hem, maar het basgeluid is enorm koud en klinisch. De beste man kan uiteraard prachtig spelen op contrabas en slapt als de beste -wat ie ook vast en zeker is- maar hij zou eens op een jazzbas moeten pielen. Dan is Marcus Miller nergens meer volgens mij, maar dat doet ie dus niet. Er wordt gezegd dat Alembic zijn bekendheid aan Stanley Clarke te danken heeft, want tot die tijd was het een summier bedrijfje wat aan de rand van de afgrond hing. Mark King heeft er nog een schepje bovenop gedaan en zijn ze binnen.

Geef mij trouwens ook maar de nummers die Clarke zelf niet heeft geschreven. De band speelt andere evergreens echt heel goed op die plaat -Goodbye Pork Pie Hat bvb- maar als je die composities zelf hoort... ik vind het niet veel waard.

Ietwat een tegenvaller, zowel qua basgeluid als Clarke compositioneel.

Maar daar ging het topic niet over... na dit betoog de conclusie: De Teng laat Alembic links liggen! ;)

bassopotmus
7 september 2003, 13:01
Maar zet dit ding ook koffie als je speelt? Nee. waar zijn dan al die knopjes voor?

De Teng
7 september 2003, 14:35
Misschien een ingebouwde vibrator, dat als je vriendin/vrouw kwaad wordt dat je weer aan het bassen bent, dat je van beide dingen wat in huis hebt. :D

bassopotmus
7 september 2003, 14:56
die heb je zozo al als je bast, dat vribreert goed!

Wouter J
7 september 2003, 15:10
Maar zet dit ding ook koffie als je speelt? Nee. waar zijn dan al die knopjes voor?

Die puntige is een drie standen elementen schakelaar, de drie schakelaartjes zijn coil taps en een aan-uit voor de dummy coil in het midden, de draai knop het dichtste bij de brug is volvume, de drie aan het body eind zijn de hoog laag en midden regelaars, de laatste is een output regelaar voor de uitwendige voeding en daar dient ook die 12 pins aansluiting voor.

bassopotmus
7 september 2003, 15:38
was niet serieus bedoelt...Damn zeg, krijg je er een manual bij?

ToolRulez
7 september 2003, 16:37
Ik weet niet wat het is met Alembic maar ik hou er totaal niet van. Ik vind ze altijd heel erg kitscherig aandoen, en ik hou wel van mooie houtsoorten, maar de afwerking is bij Almbic te overdadig voor mij.

Maar, ieder zijn ding!!!

Die bas op het onderste plaatje is wel de mooiste Alembic die ik tot nu toe heb gezien, ook één van de simpelste :D.