PDA

View Full Version : footswitch werkt niet... (maar is niet kapot)



amon
6 september 2003, 19:55
ik heb een peavey express 112 met een boston footswitch om van kanaal te veranderen. op mn marshall versterker werkt de footswitch wel, maar op mn peavey werkt ie niet. niet dat ik hem vaak gebruik, maar toch; zou leuker zijn als ie het wel zou doen...
maar moet je een bepaald/ander soort pedaal hebben voor een peavey, of is de input van de footswitch kapot, en hoe weet ik dit?

wietse
6 september 2003, 20:05
is alleen om van kanaal te wisselen neem ik aan of zitten er nog meer mogelijkheden op?
als ie alleen om van scheur naar clean te gaan kan je gemakkelijk testen of de input stuk is of niet.
stop er een gitaarsnoer in en verbind de twee delen van de jack met elkaar door dmv een schroefendraaier ofzo ,schakelt ie dan niet van kanaal dan is ie stuk ,met meer mogelijkheden op de footswitch denk ik dat je een nieuwe moet halen voor je peavey.

amon
6 september 2003, 20:20
tis een footswich zonder verdere mogelijkheden, dus alleen om tussen de kanalen op de versterker te schakele.

dat verhaal met die schroevedraaier etc. snap ik niet precies, vooral dit niet:
verbind de twee delen van de jack met elkaar.
als je een gitaarsnoer erin stopt dan houd je toch nog maar 1 jack over? zou je dit nog even kunnen uitleggen?

en wat moet ik doen als ie kapot is, kan ik dit zelf maken, of moet ik het laten maken?
en als het wel werkt, moet ik dan alsnog een ander pedaal aanschaffen?

wietse
6 september 2003, 21:05
als je de jack effe goed beziet zie je dat ie uit 2 delen bestaat gescheiden door een hele dunne ring plastic .
de top en voet (weet niet precies de goede naam er voor) als je die met elkaar verbindt door er iets van ijzer of een ander geleidend metaal tegen aan te drukken ,dan hoort ie van kanaal te schakelen.
je kan ook gewoon een draadje op de top drukken en het andere uiteinde een stuk lager heb je het zelfde effect.
zo'n footswitch kan je heel gemakkelijk zelf maken stevig plat blikje goede drukschakelaar en een kabel meer is het niet.

aadplagiaat
6 september 2003, 21:10
tis een footswich zonder verdere mogelijkheden, dus alleen om tussen de kanalen op de versterker te schakele.

dat verhaal met die schroevedraaier etc. snap ik niet precies, vooral dit niet:
verbind de twee delen van de jack met elkaar.
als je een gitaarsnoer erin stopt dan houd je toch nog maar 1 jack over? zou je dit nog even kunnen uitleggen?

en wat moet ik doen als ie kapot is, kan ik dit zelf maken, of moet ik het laten maken?
en als het wel werkt, moet ik dan alsnog een ander pedaal aanschaffen?

De Peavy schakelaarinput is voor een simpele stereo 6,3mm plug. De brede sleeve (die ook aan de buitenring zit is de massa. De midensleeve schakelt de pre-amp van ch1 naar ch2 en de tip schakelt de Reverb .

Als je schakelaar die je nu gebruikt niet werkt dan zit die waarschijnlijk niet goed aangesloten voor je peavy. Tenslotte werkt die wel op je Marshall.
Ik denk dus dat de middensleeve nu vast aan de GND zit, omdat je een MONO plug gebruikt (want die zit aan de schakelaar van je Marshall :-? ).
Snap je het nog?

Tevens moet je de channelswitch op je frontpaneel AAN zetten om te kunnen schakelen.

Diedo
6 september 2003, 21:21
"Tevens moet je de channelswitch op je frontpaneel AAN zetten om te kunnen schakelen."

LOL :-D

aadplagiaat
6 september 2003, 21:37
"Tevens moet je de channelswitch op je frontpaneel AAN zetten om te kunnen schakelen."

LOL :-D

heheh

amon
6 september 2003, 23:16
ja, dat knopje staat wel aan ja... (daar dacht ik dan nog net wel aan).

ik zal dadelijk het jack trucje even doen.


@aardplagiaat:
snap je het nog?

nee...

amon
7 september 2003, 10:57
ok, trucje gedaan, maar hij schakelde niet over... ik heb ook allerlei knopjes in- en uitgedrukt, maar nog wil die niet overschakelen.
(ik heb een ijzerdraadje om het kopje gedaan en dat daarna tegen de onderkant gedrukt, goed toch?)

dus, waarschijnlijk is het nou kapot. moet ik dit LATEN maken of kan ik dit zelf maken?
als ik het moet laten maken en de kosten lopen erg op, dan hoeft het voor mij niet (zoals ik al zei, ik gebruik hem toch niet). kost het best weinig, dan laat ik het wel even doen.
maja, kan ik het zelf misschien ook doen?

wietse
7 september 2003, 13:12
je kan altijd de versterker open halen en zien of er soms een draadje af ligt .
anders zou ik het ook niet weten.