PDA

View Full Version : El.gitaar->basdistortion->basversterker, kan dat?



Indiana Joost
6 september 2003, 20:11
Mja ik zit erover te denken een electrische gitaar te kopen, omdat ik dat ook graag wil leren. Die kan ik volgens mij wel gewoon op m'n basversterker aansluiten, maar dan heb ik geen distortion. Kan ik voor die gitaar dan ook een basdistortion pedaaltje gebruiken?(wat ik nog niet heb). Ik wil namelijk zo min mogelijk geld uitgeven aan die gitaar, bassen heeft mijn prioriteit.

basswasp
6 september 2003, 20:17
Op zich kan je gitaar spelen door een basversterker, maar je mist inderdaad de distortion en ook de reverb. Een gitaar door een basdistortion kan op zich wel, maar echt goed zal het waarschijnlijk niet klinken. Afhankelijk van wat je wil met je gitaar en wat je basversterker is, zou je wat gitaarpedalen kunnen kopen of een nieuwe gitaarversterker.

Het kopen van een gitaarversterker zal je het beste geluid opleveren, maar dat kost ook weer wat. Aan de andere kant kosten goede pedalen ook niet niks en in combinatie met een flinke basversterker heb je in ieder geval veel volume.

Laus
6 september 2003, 20:24
het karakter van een bas-speaker en basamp is zo anders dan dat van gitaarversterking dat je geluid, goede pedalen ten spijt, hoe dan ook verrot zal zijn. try it.

Koop voor 50 euro extra een oefenversterkertje en klaar ben je.

basswasp
6 september 2003, 20:29
Toch weet ik niet zeker of ik liever een 10 watt Squier versterker zou kopen of met een gitaar over een Ampeg SVT gaan spelen ;)

dikkie dik
6 september 2003, 20:35
it's all about de goeie standen vinden :)

Bastijn
6 september 2003, 20:43
Over mijn basdistortion klinken gitaren ook echt geweldig, ook op mijn basversterker. Probeer het uit, als je een beetje goede basdistortion hebt, klinkt het echt wel

dikkie dik
6 september 2003, 20:47
het is maar net waar je van houd. ieder zn smaak toch?

ik gebruik een dod grunge pedaal, dies voor gitaar bedoeld, maar ik gebruik em voor de bass. met de juiste standen klinkt ie prima :)

Laus
7 september 2003, 18:23
*zucht*

je kan wel wat afregelen zeker. Maar een bassamp heeft nooit de warmte of reactie van een gitaaramp. Bassamp is veel helderder/rechter kwa geluid. Clean klinkt het als een tierelier maar met overdrive is echt walgelijk.

Phyrexian
8 september 2003, 10:11
Maar een bassamp heeft nooit de warmte of reactie van een gitaaramp. Bassamp is veel helderder/rechter kwa geluid. Clean klinkt het als een tierelier maar met overdrive is echt walgelijk.

Hm, volgens mij hangt het allemaal af van de juiste klank die JIJ net wenst. De één zijn hemel is de ander zijn hel natuurlijk.

Ik heb eens gitaar gespeeld door mijn Ampeg en het klonk fantastisch. Toch héél warm. Met Hi-Gain was het wel wat anders (ik heb een gitaar preamp daar voor gebruikt): de 'Bite' was er niet, en dat kwam volgens mij door de basspeakers, omdat die niet echt in het frequentiegebied liggen van gitaarspeakers. Al bij al klonk het goed, maar als je een echte monstergitaarsound verwacht dan ben je misschien beter af met echt gitaarmateriaal. Maar probeer het in ieder geval goed uit.