PDA

View Full Version : Dolle trussrod! Und jetzt?



Manusdr
6 september 2003, 17:53
De nachtmerrie van elke bassist is hier uitgekomen! Bij het stellen van mijn hals (althans, die van mijn bas...) draait de trussrod ineens door, dol gedraaid!
De trussrod is bovenaan waar je de imbus insteekt zijn hoekjes kwijt, zodat ie dus doordraait. Een maatje grotere imbus past er niet in, wat nu?

Help! :-( :-( :-(

dikkie dik
6 september 2003, 18:23
niks aan de hand dude. heb ik ook een keer gehad. heb je een dremel? nou dies dus heel handig. je slijpt de kop waar je dus de inbus insteekt ietsje groter. en je drukt er een maatje groter inbussleuter er in. en hij draait weer. je kunt ook de inbussleutel iets kleiner veilen/slijpen :wink:

Manusdr
6 september 2003, 21:04
DankDank!

Ik heb zelf geen dremel, maar wellicht kan ik er ergens eentje lenen. Zitten bij zo'n dremel niet enkel houtkopjes?

Als nou trouwens die trussrod gebroken mocht zijn, wat goed mogelijk is, wat zijn dan de mogelijkheden? Kan ik em er gewoon uitdraaien en een nieuwe van voxhumana in draaien? :???:

dikkie dik
6 september 2003, 21:07
kan maarzo. ik heb zelf ook metaalfreesjes erbij gekocht. het kan wel met die houtfrezen maar die zullen snel slijten. niet dat dat boeit ofzo. als de bass maar in orde komt toch? :wink:


het is dat je niet zomaar naar arnhem kan komen ofzo. want anders had je er wel een paar van mij gekregen :wink:

suc6 dermee

wim60
6 september 2003, 22:45
Jonge ga ermee naar je plaatselijke muziekzaak!!!!!!
Ik draaide er een van een USA Jazz Bass Plus kapot kon wel janke,na veel zelf kloten, heb ik hem weggebracht, de schroef was groter dan de opening waar die in zat, dus hout moest weg nieuwe schroef erin,nieuw stukkie hout erin, afstellen en hij was weer als nieuw,die schroef noemen ze trouwens NUT, bij Fender bassen(USA) zit je al gauw op de grens met stellen (je zit op het einde bij iets dikkere snaren met stellen) bij de Mexicanen is dat niet,dit is dus mijn eigen ervaring,kortom wegbrengen en succes ermee!!!

dikkie dik
7 september 2003, 11:19
De nachtmerrie van elke bassist is hier uitgekomen! Bij het stellen van mijn hals (althans, die van mijn bas...) draait de trussrod ineens door, dol gedraaid!
De trussrod is bovenaan waar je de imbus insteekt zijn hoekjes kwijt, zodat ie dus doordraait. Een maatje grotere imbus past er niet in, wat nu?

Help! :-( :-( :-(

dude wist je trouwens wel, dat als je je hals afsteld dat je de hals zelf ook moet buigen tijdens het draaien aan de "nut". anders moet je te veel kracht zetten. en dat vind de trussrod eiges ook niet leuk :)

bassopotmus
7 september 2003, 13:11
Ik zou dit werkje uitbesteden...

ruurd
8 september 2003, 19:30
gewoon een nieuwe dop.
erin zetten de ouwe eruit prutsen en een nieuwe imbus erin

dvmutzy
8 september 2003, 23:56
eigenlijk meer over mn eigen probleem, maar anyway:

-is een imbus zo'n achthoeking ding?
ok, en wat is een dremel?

Venomer
11 september 2003, 17:15
eigenlijk meer over mn eigen probleem, maar anyway:

-is een imbus zo'n achthoeking ding?
ok, en wat is een dremel?

Een imbus is volgens mij zeshoekig. Hieronder zie je er twee op handige wijze aan een gitaar hangen.

http://www.musik-produktiv.de/bilder/30/89/3089062.jpg

En een Dremel is een handig electrisch gereedschap.

http://www.dremeleurope.com/isroot/Dremel2002/Site/Dutch/html/images/products/tools/1003009005.jpg