PDA

View Full Version : Wat kan ik nou precies met MIDI?



Retinite
6 september 2003, 17:16
Ik keek laatst (daarnet) ff naar de POD xt op line6.com, en die eheft bijvoorbeeld een MIDI in en uitgang... ik gebruik midi met mn keyboard (Technixs sx-KN5000) , die speelt dan de muziek af/ik neem muziek/noten op... maar wat kan je met (bijvoorbeeld) die POD xt dan met MIDI? Midi signalen en effect geven?

ijff
6 september 2003, 17:48
Program Changes (dus van patch verwisselen).
Control Changes (dus binnen een patch een effect aan/uit zetten, of de waarde ervan veranderen - meer/minder reverb bijv.)

Retinite
9 september 2003, 19:37
door er een pedaal op aan te sluiten?

ijff
9 september 2003, 21:02
Yep.. je kan er een midi-pedaal op aansluiten, zoals een Behringer FCB1010 of een Roland FC-200. Ook kan je je POD ermee aansluiten op de PC.
Via een Midi-programma (bijv.) cakewalk, kan je dan ook die changes doorgeven.

Verder is de MIDI in/out vaak ook te gebruiken om patches te uploaden/downloaden van de PC.. maar volgens mij heeft de POD-XT ook een USB ingang (toch?) en dat werkt even een stukje makkelijker.

Nocki
10 september 2003, 18:36
Midi is uiteindelijk voor rack systeemen geschikt om alles te kunnenschakelen zonder een veelvoud van pedalen aan je voeten.

dus een pedaal (bv) waar je onder 1 knop kunt schakelen van clean droog naar overdrive 2 met chorus delay en reverb.

is een geweldig e manier maar kost altijd een hoop geld om het werkend te krijgen naar jouw behoeften..

Nocki

skabouter
15 september 2003, 00:33
maar stel dan:
ik heb een G-major, waarmee ik patches wil schakelen. maar ik heb ook een (bijv) Vamp Pro. wil ik ook mee schakelen. kan dat met hetzelfde board ?

zo ja, hoeveeld dingen kan je schakelen ? (mocht ik er nog meer FX`s bij hebben, of een midi (pre) amp

Nocki
17 september 2003, 21:36
de gmajor kan schakelen maar data heb jij niet nodig.

je kan je midiboard aansluiten op de vamp. die laat je schakelen met je midiboard van amp simulaties en de g-major sluit je met een midikabel van de vamp aan. hierdoor schakel je 2 dingen met 1 midi pedal.

werkt...
nocki

Ic3gl0vE
17 september 2003, 23:06
dan moet die V-amp midi-thru hebben toch? En dat heeft 'ie vast niet...
Anders moet je er een midi-thru boxje bij kopen. Die dingen gaan volgens mij tot 8 keer ofzo en dan kun je dus 8 apparaten op je pedaal aansluiten.

Nocki
17 september 2003, 23:07
nog geen probleem de gmajor heeft midi tru dus dan sluit je die eerst aan.

Nocki

Pickslide
20 september 2003, 18:14
Maar kan je die midi uitgang van de pod ook gebruiken om direct noten te laten uitschrijven zoals bij een midi keyoard?

sash
20 september 2003, 18:24
En stel ik heb een Gmajor en een Mesa mark IV top en ik krijg het maar niet werkend samen?

(sorry nocki, kon het niet laten :D )