PDA

View Full Version : Gitaar voor kleine handen



Harald
6 september 2003, 15:51
Ik zoek voor een kennis die wil gitaar spelen een oplossing. Ze heeft namelijk erg kleine handen. En dan bedoel ik klein. Een open G akkoord pakken met de middelvinger, ringvinger en pink lukt op een normale hals (ook van el. gtr) niet. Met wijsvinger middelvinger en pink kan net.

Iemand een idee voor een geschikte gitaar? (Ik zit te denken aan een 3/4 gitaar maar vermoed dat die weer hoger klinkt? Hoe zit het met de gitaren die gebaseerd zijn op oudere kleinere modellen. Is de hals dan alleen korter, of ook minder breed?)

Sjaak_H
6 september 2003, 16:10
Harald, het voorbeeld van het g akkoord dat je geeft, speelt dat op een klassiek of staalsnarige gitaar?. Deze laatste heeft over het algemeen een veel smallere hals....

Sjaak

willem1940
6 september 2003, 16:34
Sjaak, allebei geprobeerd, lees goed het bericht.

Harald: 3/4 of kwint-gitaren zijn inderdaad hoger gestemd en hebben lang niet altijd een noemenswaardig smallere hals.

Wel heb ik soms gitaren in handen gehad die niet veel kortere hals hadden dan normaal, wel veel smaller en een kleiner body. Ze worden wel eens "kinder-gitaren" genoemd.

bert k
6 september 2003, 17:34
Je zou kunnen zoeken naar een staalsnarige 3/4 gitaar. Nylonsnarig heeft, zoals Willem al zegt, een erg brede hals, meestal 48 mm aan de topkam. Staalsnarig bestaat al vanaf 42 mm breed dus misschien is dat een optie.

wietse
6 september 2003, 18:24
Je zou kunnen zoeken naar een staalsnarige 3/4 gitaar. Nylonsnarig heeft, zoals Willem al zegt, een erg brede hals, meestal 48 mm aan de topkam. Staalsnarig bestaat al vanaf 42 mm breed dus misschien is dat een optie.

heb nog zoéén liggen maar die hals is precies even dik als die van een electrische gitaar , denk niet dat het helpt ze kan wel eens een electrische ibanez ofzo proberen daar zitten sommige tussen met erg dunne hals.
maar voor acoustisch zou ik het niet weten ,een jazzgitaar wil ook nog wel eens een hele dunne hals hebben.
die ik nog heb liggen doe ik niks meer mee dus als je belang hebt moet je het zeggen ,moeten nieuwe tuners op (draaien erg zwaar) maar verder goed en recht.

gertdm
7 september 2003, 10:58
Gewoon een klein(er) model van bv Cort of Crafter nemen. Afhankelijk van wat het budget is. Bv een OM of 00.
Washburn heeft zelfs een 'parlour' met 6 snaren uitgebracht. Dat is een gitaar met de afmetingen van een klassieke gitaar maar met een smallere hals.

En gitaarspelen blijft toch ook oefenen en je vingers flexibeler maken.
Ook met kleine handen.

Gert

Harald
11 september 2003, 20:31
Iedereen bedankt voor het meedenken. Heb hier nog eens bij mijn eigen gitaren gekeken. De smalste hals hier is 41 mm (elektrische gitaar, handbouw van een duitse bouwer Ralf Rudnik). Daarop blijft dat G akkoord moeilijk voor haar. Lijkt er wel op dat het inmiddels iets makkelijker begint te worden, maar zoals gezegd, die handen zijn echt klein...

Zo'n kinder gitaar is dan misschien een optie, of de OM of OO modellen die Gert noemt.

Wietse heeft trouwens een paar echte oude schatjes in zijn verzameling. Als je van oudere gitaren houdt is de link in zijn bericht de moeite waard. Zo te zien geen dure modellen uit die tijd, maar dat waren de gitaren waar David Lindley op speelt met El Rayo X ook niet.

Sellars
12 september 2003, 09:50
Ok, hier haak ik even op in:

Sinds kort heb ik een parlour gitaar, maar ik zou mijn collectie graag een keer uitbreiden met een 3/4 gitaar en dan het liefst een staalsnarige.

Heeft er iemand tips voor merken etc. want in de gitaarwinkel kom ik in de 3/4 hoek vaak alleen gitaren tot 50 euro tegen.

Ontopic:

Harald, heeft die kennis van jou wel eens nagedacht over andere snaar instrumenten, zoals bijvoorbeeld een mandoline, of iets dergelijks? misschien is dat ook nog een optie?

R

Harald
12 september 2003, 19:57
Wat ze wil leren is het begeleiden van liedjes. Mandoline, banjo, Ukelele en wat er verder nog is, zijn allemaal prachtige instrumenten binnen hun eigen context (heb hier zelf ook een mandoline en een vijfsnarige banjo, ook al ben ik daar echt niet erg goed op) maar voor het kampvuurrepertoire zijn ze toch wat minder voor de hand liggend dan gitaar.

('Going to my hometown' van Rory Galagher vind ik trouwens wel een juweeltje voor mandoline, en naast REM zijn er nog wel een paar voorbeelden binnen het popidioom. Vergeet ook Good Company van Queen niet voor "Real Hawaian Ukelele made in Taiwan" met een van de meest brilliante gitaararrangementen aller tijden. David lindley heeft ook ooit nog een mooie versie van Don't Look Back opgenomen op elektrische nog wat, zo'n klein portugees/spaans gitaar achtig instrument, maar er is toch betrekkelijk weinig repertoire in vergelijking met normale gitaar.)

On Topic, voor haar is gitaar toch het meest voor de hand liggend. Ik kan haar altijd nog leren slide spelen...

angorawol
12 september 2003, 23:42
Je kan met elk instrument liederen begeleiden. En vergeet niet er zijn duizenden gitaristen t.o.v. een mandoline-speler of ukulele-speler.
Over ukuleles, 'Ukes rocks', ga eens naar http://rockthatuke.com/
of de nieuwste realisatie the Fluke en the Flea http://www.ws123.com/ssl/flea/fluke.asp
en als je wat ukulele bezig wil horen moet je eens James Hill gaan en zijn stukjes beluisteren
http://www.ukulelejames.com/
En voor meer nieuws over mandolines en zijn familie (mandola, oktaaf-mandoline, bouzoukia, cittern, mandobas), de beste site vind ik nog steeds http://www.mandolincafe.com/index.html
(Ook Ry Cooder speelde fantastisch mandoline)

bert k
13 september 2003, 00:02
Beetje vaag idee: ik was laatst bij gitaarbouwer Sander de Gier (http://www.degiergitaarbouw.nl/) , en die bouwt mooie gitaren. Ook geeft hij cursussen gitaarbouw. Zou zelfbouw op een cursus wat zijn? Je kan dan een eigen gitaar ontwerpen, en helemaal op maat.

angorawol
13 september 2003, 00:20
Een ander bijna onbekende variant van de gitaar is de tenorgitaar.
Hij heeft 4 snaren (dus smallere hals), een kortere mensuur en bestaat in verschillende uitvoeringen: dreadnought, jazzbox, Maccaferri, Dobro en National.
Hier vindt je meer infohttp://www.tenorguitar.com/.
Vraag het Tiny Grimes maar, hij heeft er de Rock&Roll op uigevonden (zo gaat het verhaal).
Deze gitaar wordt soms gestemd als de laatste vier snaren van een gewone gitaar, maar ook als een mandoline, of liever een mandola.

Harald
24 september 2003, 22:10
Iedereen bedankt voor het meedenken. Angela is inmiddels blij met een nieuwe Crafter. Model is een beetje Jumboachtig , maar dan iets kleiner, en net iets te groot voor een auditorium. Er zit een erg smalle (Voor mij echt wennen) hals op, en een niet onaardig geluid voor dat geld. (Al was er een cort met vergelijkbare prijs en gezien prijs bijna frustrerend mooi geluid, maar diehals was net iets breder)

Sellars
25 september 2003, 09:06
Gefeliciteerd! Welk model heeft ze gekocht? plaatje?

Wij hebben een crafter mandoline in huis, en ik ben erg tevreden over dat geluid, dat doen ze dus wel goed bij crafter, prima gitaren maken voor een uiterst betaalbare prijs :)

Harald
28 september 2003, 21:50
Voor de geinterresserden:

Het is een Crafter GA6, met foto
http://www.gitaarspel.nl/crafter.html

Javaca
28 september 2003, 23:09
Da's inderdaat een naar verhouding erg smal halsje

Is er een giraffe voor gesloopt ofzo :???: :razz: :roll:

bert k
28 september 2003, 23:53
Gefeliciteerd! Hele mooie gitaar!

Jax
4 december 2004, 18:24
Da's inderdaat een naar verhouding erg smal halsje


Hebben alle crafters zulke dunne halzen?

Harald
4 december 2004, 19:54
Geen idee, heb er verder niet veel in mijn handen gehad.

Picker
16 december 2004, 18:14
De link naar het plaatje doet "ut" niet meer.
:(

Ik wil hem ook zien! :-(

bert k
16 december 2004, 19:33
Dat is een link van anderhalf jaar oud... :-?

Harald
16 december 2004, 19:39
Dat is een link van anderhalf jaar oud... :-?

Bert is me voor...

heb een tijdje geleden een opschoonactie op de webserver gehouden om wat ruimte vrij te maken. Zal je zien dat kort daarna de topic ineens weer omhoog komt. Nu is de gitaar hier vanavond wel, maar onze digitale camera heeft de geest gegeven :cry: . Heb het plaatje ook niet meer op mijn harde schijf staan. Kan je dat dus ook niet meer mailen.

Misschien is een slotje op deze topic wel gepast... :roll: