PDA

View Full Version : ENGL Powerball Probleem!



Crimson CF
6 september 2003, 15:00
Twee maanden geleden kocht ik een nieuwe ENGL Powerball met een Z5 footswitch. Sindsdien heb ik er geen problemen mee gehad, alleen veel plezier. De laatste 2 dagen springt hij echter zonder dat ik op de footswitch druk over van het Hi Gain Lead channel (4e kanaal) naar het clean kanaal (1e). Dit is natuurlijk serieus vervelend; ben je ff lekker aan het rammen, springt hij gewoon over nr het clean kanaal.

Waaraan kan dit liggen? Aan de top zelf of aan de footswitch?
Heeft iemand dit probleem ook al gehad?
Wat kan ik nu best doen? Gewoon terug naar de winkel gaan en binnen doen voor nazicht/herstelling? :???:

maarten
6 september 2003, 15:57
ja dat kun je het beste doen! Hij is nog gloednieuw, dus sta je helemaal in je recht om dat te laten fixen.

Ik denk dat t aan de kabel ligt... los contactje misschien? of vuil op je connector?


succes!

Raffel
6 september 2003, 18:05
je moet erg opletten met die footswitch, die pinnetjes breken sowieso namelijk nogal gauw af, dat merk ik op m'n werk wel. (IT afdeling)

Maar ik moet zeggen dat ik er bij mijn PB nog geen last van heb gehad.

Ik zou idd ook terug gaan. Top en footswitch gewoon meenemen. Het één kan toch niet zonder het ander. Laat ze het maar uitzoeken :)

marc_o
10 september 2003, 15:59
Als je 'm nieuw hebt gekocht heb je geen enkel probleem, Engl is fantastisch qua garantie en hulp, had ooit iets met mijn Engl souvereign en kreeg direct een nieuwe versterker zonder vragen te stellen, ze zijn heeeel behulpzaam en willen voet krijgen op Nederlandse bodem, dus hup, niet zelf aanklooien maar direct terug!!! Als je er zelf aan klooit en ze zien dat, vervalt natuurlijk wel e.e.a. aan garantie...lijkt me logisch.

Raffel
10 september 2003, 16:57
volgens mij hebben ze al een behoorlijke voet tussen de deur hier. Ik denk dat er het afgelopen jaar in verhouding meer ENGL's verkocht zijn, dan marshalls en mesa's vergeleken met vorig jaar

The_Darkness
27 februari 2007, 17:56
ik heb de laatset tijd ook een probleem met mijn versterker. ik weet niet wat het is maar misschien weet hier iemand het.
als ik aan het spelen ben dan hoor je af en toe en soms redelijk vaak een plop tuusen het geluid door

Marc Oblivian
28 februari 2007, 12:24
De oorzaak van dit probleem ligt volgens mij in stroomfluctuaties.
Als er een "dip" in de stroomvoorziening zit (dus dat er minder dan 220V uit het stopcontact komt), dan reageert de schakeling daar soms op door terug te schakelen van lead naar clean.
Ik heb dit zelf ook wel eens met mijn Powerball.
Bijvoorbeeld als ik op zolder zit te spelen en de verwarmingsketel springt aan, dan schakelt mijn Powerball soms terug naar clean...
Ik heb het ook vaak op een bepaald podium (de Kade in Zaandam). Die schijnen aan het eind van een stroomleiding te zitten en daardoor vaak minder dan 220V binnen te krijgen.
Ook wel eens last van gehad in een kraakpand: daar hadden ze stroom van de generator....vragen om moeilijkheden.
Voor de rest nooit last van gehad in de 4 jaar dat ik dat ding heb, dus het zijn uitzonderingen (maar desalniettemin vervelend...)

Okee: je kunt dit op een paar manieren proberen op te lossen.
1. je versterker op een stroomgroep zetten waar zo min mogelijk andere apparaten op staan (vraag ik in Zaandam bij dat podium ook altijd...helpt wel...minder dalen in de stroomvoorziening).
2. de footswitch van de Powerball loskoppelen en de versterker handmatig op het gewenste kanaal zetten: dan is de gevoeligheid voor stroomwisselingen zo goed als weg. Is alleen een optie als je weinig behoeft te schakelen van clean, naar crunch en lead. Je kunt dat probleem echter weer oplossen om voor die gelegenheid effe een drivepedaaltje te gebruiken. Je zet hem dan standaard op crunch. Voor clean de volumeknop van de gitaar wat terugdraaien. Voor lead het drivepedaal intrappen.
3. een apparaatje kopen die stroomwisselingen tegengaat. Je zet zo'n ding geloof ik tussen de stroomvoorziening en de versterker. Het apparaat zorgt voor een constante electriciteitstoevoer. Dit is ook gelijk de duurste oplossing, want die dingen zijn geloof ik best duur.

Kijk maar effe: ik denk dat dit het is.
Probeer je versterker maar eens op een ander stopcontact/plek en probeer het eens zonder footswitch aangesloten. Volgens mij is het dan wel weg....

Succes!

Marc

Marc Oblivian
28 februari 2007, 12:26
ah..lekker weer...superoud topic...laat maaaaaar!!

X-Rated
28 februari 2007, 13:12
The_Darkness had gebumpt met zijn probleem ;) Getuigt van een forum search (en daar houden wij toch zo van? :D).

Hij heeft inmiddels zijn eigen topic aangemaakt.

artnaz
28 februari 2007, 13:18
De oorzaak van dit probleem ligt volgens mij in stroomfluctuaties.
Als er een "dip" in de stroomvoorziening zit (dus dat er minder dan 220V uit het stopcontact komt), dan reageert de schakeling daar soms op door terug te schakelen van lead naar clean.
Ik heb dit zelf ook wel eens met mijn Powerball.
Bijvoorbeeld als ik op zolder zit te spelen en de verwarmingsketel springt aan, dan schakelt mijn Powerball soms terug naar clean...
Ik heb het ook vaak op een bepaald podium (de Kade in Zaandam). Die schijnen aan het eind van een stroomleiding te zitten en daardoor vaak minder dan 220V binnen te krijgen.
Ook wel eens last van gehad in een kraakpand: daar hadden ze stroom van de generator....vragen om moeilijkheden.
Voor de rest nooit last van gehad in de 4 jaar dat ik dat ding heb, dus het zijn uitzonderingen (maar desalniettemin vervelend...)

Okee: je kunt dit op een paar manieren proberen op te lossen.
1. je versterker op een stroomgroep zetten waar zo min mogelijk andere apparaten op staan (vraag ik in Zaandam bij dat podium ook altijd...helpt wel...minder dalen in de stroomvoorziening).
2. de footswitch van de Powerball loskoppelen en de versterker handmatig op het gewenste kanaal zetten: dan is de gevoeligheid voor stroomwisselingen zo goed als weg. Is alleen een optie als je weinig behoeft te schakelen van clean, naar crunch en lead. Je kunt dat probleem echter weer oplossen om voor die gelegenheid effe een drivepedaaltje te gebruiken. Je zet hem dan standaard op crunch. Voor clean de volumeknop van de gitaar wat terugdraaien. Voor lead het drivepedaal intrappen.
3. een apparaatje kopen die stroomwisselingen tegengaat. Je zet zo'n ding geloof ik tussen de stroomvoorziening en de versterker. Het apparaat zorgt voor een constante electriciteitstoevoer. Dit is ook gelijk de duurste oplossing, want die dingen zijn geloof ik best duur. Desalniettemin heb ik er wat van geleerd, dus je hulp was niet vergeefs...:D Mijn Blackmore sloeg bij de repetities ook steeds naar Clean als we het licht uitschakelden... (Ja, het is best cool om in het donker te spelen, zowel harde nummers als hele gevoelige romantische nummers...:sssh:)

skabouter
28 februari 2007, 16:18
Goddamnit, veel problemen met zo`n PB zeg, of lijkt dat maar zo? :o ik weet nog 2 jaar geleden ofzo, een hele golf van PB-owners met technische problemen....wat is nou eigenlijk de houdbaarheids datum van zo`n PB?