PDA

View Full Version : 21 of 22 frets



wdj
6 september 2003, 12:40
Hoi,

ik heb jullie hulp nodig. Ik zit niet zo in de gitaarhistorie, maar vrees dat mijn antwoord wel ergens in het verleden ligt opgesloten. Het volgende is het geval.

Ik laat een strat bouwen en nu wil de bouwer weten of ik een hals met 21 of 22 frets wens. Geen idee wat de voordelen/nadelen zijn !! Wel valt op dat tegenwoordig veelal 22 frets worden toegepast t.o.v. vroeger. Daar moet dus een goeie reden voor zijn. Van wiens kennis mag ik profiteren ?

Alvast hartelijk dank !
groeten,
willem

Nicci
6 september 2003, 13:15
Eerlijk gezegd denk ik dat men om uiterst pragmatische redenen besluit of er 21 of 22 fretten op moeten. Als je de 22e fret wil kunnen gebruiken, zal de body dat mogelijk moeten maken.
Ik geloof niet dat ik ooit een gitaar met 21 gehad heb overigens . . . .
Je zal de 22e fret niet missen. Het heeft geen voordelen of nadelen, behale dat je net een 1/2 toon hoger kan. Met nadruk op 'kan'.
Er zijn mensen die willen 24 fretten. Dan kunnen ze heel hoog. Om precies te zijn: 1 noot hoger.

Static-M
6 september 2003, 14:40
Het gaat mij (ik heb 24 frets) er niet om dat ik zo hoog kan, want dat gebeurt toch vrijwel nooit (soms wel echter), maar dat de hele gitaar er anders uitziet; bij bv een Les Paul gaat de body zo rond de 16e fret ofzo de body in, en dat vindt ik klote spelen. Mijn 24-frets hals gaat pas bij de 19e fret de body in aan de bovenkant, en via de onderkant gaat hij er pas bij de 22e in. Oftewel: ik kom makkelijker bij de andere frets.

lcvanderhelm
6 september 2003, 15:17
Het is gewoon weer het vintage verhaal.Oude fenders[voor multinational CBS de boel overnam] zijn zeer gewild en deze had 21 frets.Later zijn ze overgegaan op 22 frets. Dus uit nostalgische gevoelens wil een vintage-fenderfreak 21 frets.Voor Les Paul bespelers maakt het niet uit omdat deze altijd?al 22frets had. handiger is 22 frets omdat je dan op een D uitkomt wat logischer is als een verhoogde C. Bij 24 frets moet het hals element een stukje opschuiven richting brug wat ten koste gaat van de warme klank van het hals element.Dus 22.

Nicci
6 september 2003, 15:48
Het gaat mij (ik heb 24 frets) er niet om dat ik zo hoog kan, want dat gebeurt toch vrijwel nooit (soms wel echter), maar dat de hele gitaar er anders uitziet; bij bv een Les Paul gaat de body zo rond de 16e fret ofzo de body in, en dat vindt ik klote spelen. Mijn 24-frets hals gaat pas bij de 19e fret de body in aan de bovenkant, en via de onderkant gaat hij er pas bij de 22e in. Oftewel: ik kom makkelijker bij de andere frets.

maar goed, de bedoeling is dus dat je 1 noot hoger kan. effectief heb jij een bereik tot en met de 22e. daarboven wordt het vervelend. op een 22 fretter heb je meestal effectief tot en met de 20e . . . dat scheelt dus 1 noot.

dat een halselement minder warm is op een 24 fretter had ik niet aan gedacht. klinkt logisch.

wdj
6 september 2003, 16:50
Geweldig, wat een reacties !!

Als ik alles een beetje samenvat, heeft het geen voor/nadelen, behalve natuurlijk dat je met 22 een hlfje hoger kunt, maar goed dat is logisch. Nu hoorde ik dat bij een 22'er de slagplaat van je strat en niet zomaar af kan en dat dan de hals los zou moeten. Bij een 21'er zou dat probleem er niet zijn. Klinkt dat bekend ?

gr,
w

Nicci
6 september 2003, 16:55
Niet echt. Klinkt vrij onbekend.

JV
6 september 2003, 16:58
mwha, niet echt, je kan in principe je slagplaat gewoon onder de hals vandaan schuiven, zoniet draai je je hals ietsjes loser, helemaal loshalen lijkt mij overbodig werk

wdj
6 september 2003, 17:02
OK, dan lijkt het er op dat ik voor mezelf een keuze moet maken of ik meer 'vintage', georienteerd ben, of dat ik me daar geen moer van aantrek en een halfje er bij neem....

wdj
6 september 2003, 17:02
OK, dan lijkt het er op dat ik voor mezelf een keuze moet maken of ik meer 'vintage', georienteerd ben, of dat ik me daar geen moer van aantrek en een halfje er bij neem....

Negative K3 fan
6 september 2003, 18:33
gewoon 22 nemen, maakt niks uit, als je op de plaats van de 24e fret ligt trouwens een knooppunt van een h armonic, als je je element daaronder hebt liggen resulteert dat in een wat anderee toon die veel mensen niet willen opofferen, vandaar niet altijd 24 frets, buiten het feit dat veel mnensen het ook niet nodig hebben.

Ronald
6 september 2003, 18:54
ik heb er 24 , nei omdat ik da wou maar gewoon omdat ze er op zaten en mij da nie kan verreken :razz:

skabouter
6 september 2003, 20:15
ik ga voor 22. die D vind ik echt wel handig

Anders Destium
6 september 2003, 23:30
22 frets zijn normaal gesproken voldoende bij normaal spel :) Wat ik zelf prettig vind aan 24 frets nekken is het feit dat je dan twee octaven kunt spelen op 1 snaar (zonder te moeten benden). Is ook een beetje een cultuurkwestie: als je geen neck-thru body constructie of all-access bolt-on neck hebt is het erg lastig om de 22e fret te bereiken, laat staan een eventuele 23e en 24e...