PDA

View Full Version : D'Addario EXL110 E-snaar (hoog) knapt steeds... :(



hellogoodbye
6 september 2003, 12:29
Ik ben dus weer begonnen met het spelen op m'n elec gitaar. Nu heb ik vroeger altijd eeuwen gedaan met m'n snaren. Toen ik weer begon het ik nieuwe snaren er op gezet (D'Addario XL Electric Guitar Strings Nickel Wound Regular light gauge .010, oftewel EXL110).

Alles goed en wel maar... de hoge E-snaar knapt vanzelf. Binnen een dag! Zonder dat ik er zwaar aan trek of zo! Het lijkt wel alsof 'ie strakker staat als de rest: is ook moeilijk te benden. Maar hij is gewoon goed gestemd.

Ik heb dus nu al voor de DERDE keer die snaar vervangen (heel fijn, ik heb nu een GROTE voorraad van de andere snaren...) maar ze blijven spontaan knappen...

Hoe kan dit nou??? Ik kan niets fout vinden aan m'n gitaar. Bij het schrofmechanisme lopen de snaren onder zo'n rond metalen dingetje door om ze omlaag te houden, maar dat ziet er goed uit.

Moet ik andere snaren kopen? Deze had ik op advies van Feedback gekocht.

Ik denk er zelfs al over om maar zonder E-snaar verder te gaan...

P.S. PotverdorieL krijg ik nu net m'n Behringer V Amp 2 binnen... zit ik zonder E-snaar... En die zijn in mijn dorp niet te koop. Maar ja, ik durf er toch geen een meer op te zetten... :(

CHMC
6 september 2003, 12:34
OK;

Waar knapt ie precies? Bij de brug of bij de stemmechanieken? Als het bij de brug is, kijk even of er geen zadeltje gekarteld is oid. Dat kan knappen van snaren veroorzaken. Ook karteltjes in je stemmechanieken kunnen dit veroorzaken. Je zegt ook dat je net weer begint met spelen; waar heb je je gitaar bewaard? Al is deze "gewoon aan de kant gezet", dan heb je grote kans dat je hals misschien lichtelijk vervormd is; laat je gitaar afstellen als dit het geval is, dat zou ook kunnen schelen; daarnaast: knapt ie alleen tijdens het spelen of ook als ie gewoon staat/ligt/etc?

Ik hoor het wel:)

CHMC

Chezzy
6 september 2003, 12:37
Ik ben dus weer begonnen met het spelen op m'n elec gitaar. Nu heb ik vroeger altijd eeuwen gedaan met m'n snaren. Toen ik weer begon het ik nieuwe snaren er op gezet (D'Addario XL Electric Guitar Strings Nickel Wound Regular light gauge .010, oftewel EXL110).

Alles goed en wel maar... de hoge E-snaar knapt vanzelf. Binnen een dag! Zonder dat ik er zwaar aan trek of zo! Het lijkt wel alsof 'ie strakker staat als de rest: is ook moeilijk te benden. Maar hij is gewoon goed gestemd.

Ik heb dus nu al voor de DERDE keer die snaar vervangen (heel fijn, ik heb nu een GROTE voorraad van de andere snaren...) maar ze blijven spontaan knappen...

Hoe kan dit nou??? Ik kan niets fout vinden aan m'n gitaar. Bij het schrofmechanisme lopen de snaren onder zo'n rond metalen dingetje door om ze omlaag te houden, maar dat ziet er goed uit.

Moet ik andere snaren kopen? Deze had ik op advies van Feedback gekocht.

Ik denk er zelfs al over om maar zonder E-snaar verder te gaan...

P.S. PotverdorieL krijg ik nu net m'n Behringer V Amp 2 binnen... zit ik zonder E-snaar... En die zijn in mijn dorp niet te koop. Maar ja, ik durf er toch geen een meer op te zetten... :(

Je kan ook losse snaren kopen hoor ;). Bespaart je veel geld...

Swan
6 september 2003, 12:39
niet n octaaf te hoog gestemd? :razz:

nee iid...waar knapt ie? bij de brug?

hellogoodbye
6 september 2003, 13:24
Hij knapt in de buurt van de kam. Maar waar precies... of het nu de kam zelf is of dat ijzertje dat de snaren omlaag houdt... Niet echt duidelijk. Maar als ik me niet vergis knapte hij ook een keer bij de brug. Maar dan wel 10 cm er vanaf of zo. En het gebeurt niet als ik net aan het benden ben: vandaag knapte hij zomaar opeens. Ik had wel daarvoor iets hoger gestemd, maar echt een fractie. Zoals ik al zei: hij lijkt (leek...) ook wel strakker te staan als de andere snaren. Ik zelf zie geen vervorming in de hals en zo. De zadels staan niet te hoog.

Ik durf(de) die snaar dus nauwelijks te stemmen en te bespelen... Als de dood dat 'ie knapt...

Wilson
6 september 2003, 14:56
ik neem aan dat je de snaar er op de juiste manier opdraait op het stemmechaniek? mischien zit ern een scherp randje aan de topkam of de snaargeleider. Probeer anders een keer de snaar niet onder de snaargeleider te doen, mischien helpt dat. Ik gebruik exact dezelfde snaren en bij knappen ze eigenlijk nooit. En ook dat extra strak staan heb ik geen last van.

ijff
6 september 2003, 16:00
Aan de snaren zal het in ieder geval niet liggen. Bij mij knapt m'n 0.09 D'Addario praktisch nooit..

Zal inderdaad iets niet goed afgesteld staan.

CHMC
6 september 2003, 16:24
Wat ook wel handig kan zijn, kijk eens met een vergrootglas op de specifieke punten, zie je soms meer dan je eigenlijk denkt dat er is!

Verder; als je het echt niet weet, ga met je gitaar naar een goede gitaarzaak of een bouwer; die helpen je zo verder!

CHMC

Ohzoso
6 september 2003, 16:50
alles waar de snaar overheen loopt ff met polijstpapier polijsten. 8-)

jaywalker
7 september 2003, 22:23
Dit doet mij een aan een zwarte dag in me verleden denken

Ik had een zetje nieuwe D'adario snaren gekocht voor mijn acoustische ibanez.
Ik dacht doe deze keer is high tension voor de mooie klank. De verkoper zei dat het niet veel uitmaakte..dat ik ze er gewoon op kon zetten. Ik stem die snaren zoals normaal, maar de hoge E snaar glipt een beetje weg uit stem mechaniekje. Ik dus 4 dubbeleknoop denk je dat hij wel goed zit.. ZOoo goed dat hij gewoon uit de kam schiet (houten kam 3 knopen) Kam gelukkig niet kapot......PFFF....


P.s Die Ibanez is ongeveer 30 jaar oud en er staat in de klankkast een stikker van vintage en een modelnummer (2840) . Hoe kan ik er achter komen wat hij ongeveer waard is en hoe oud hij is.....al vele pogingen op internet geprobeerd