PDA

View Full Version : .Kromme hals.



dvmutzy
5 september 2003, 21:50
Hai, ik vroeg me af waarom een kromme hals eigenlijk slecht was. Nu kan ik natuurlijk zelf wel een paar dingen bedenken, maar ik wou het graag weten van de experts.

En weet iemand hoe je een kromme hals weer recht kan krijgen? (hij staat alleen krom door de snaren)

Semafoor
5 september 2003, 22:04
(hij staat alleen krom door de snaren)

Dus zonder snaren staat hij wel recht :roll:?
Om eens een gooi te wagen om je vraag te beantwoorden...
Een hals moet altijd een klein beetje hol staan om al te veel fretgeratel te voorkomen. Dit kan je meten (maar dat staat ergens al uitgelegd dacht ik), mocht je hals te hol staan (of juist te recht) dan kan je dit aanpassen d.m.v. het verstellen van de truss rod (wat ook ergens uitgelegd staat).
Een bas met een goed afgestelde hals speelt beter.
Mocht je hals veels te hol staan, dan kan dit moeilijk te verhelpen zijn met alleen je truss rod. Meestal kan een gitaartech bij je in de buurt halsproblemen makkelijk verhelpen, en vaak kan je het zelf (met een beetje kennis) ook. Zelf vind ik het meestal wel handig om jaarlijks mijn bas een grote beurt bij de lokale gitaarhandelaar te geven, mocht er iets mis zijn met mijn bas, dan verhelpt hij dat snel.

Zoiets?

O, en om de hals rechter te krijgend: truss rod strakker aandraaien.

dvmutzy
5 september 2003, 22:11
ok, over dat truss idee zoek ik later dan nog wel.
Maar als ik hem dus laat bijstellen (of iig datgene wat na aankoop 1 keer gratis mag in het algemeen) staat ie weer recht?

dvmutzy
6 september 2003, 13:21
Ik heb gezocht maar niet helemaal gevonden. Maar ik denk dus dat ik het volgden moet doen: Ik moet aan de schroef waarmee je de veer verstelt draaien (ik denk naar rechts). Dit dus tot ik een goede buiging heb gevonden. Maar: elke snaar heeft zijn eigen veer. Is het niet selcht als de spanning per snaar verschilt?

Ik heb vandaag trouwens ook aan iets gedraaid waarbij je de brug van elke snaar versteld. Volgens mij is het helemaal niet goed dat ik de hele tijd aan dit soort dingen draai. Maar heeft dit er misschien ook iets mee te maken?

niels_r
6 september 2003, 13:30
Waar jij aan zit te draaien zijn schroefjes om de intonatie van de snaar af te stellen en de andere zijn om de snaarhoogte af te stellen. Tenminste hoe ik het lees.

Je kan je hals afstellen door met een imbussleuteltje aan je truss rod te draaien, maar als je niet weet wat je aan het doen bent zou ik het laten doen omdat je het erger kan maken dan dat het nu is.

Groeten Niels

Semafoor
6 september 2003, 14:01
Ehmmm, ja. Ik lees ook dat je eerst de intonatie van je snaar hebt veranderd en daarna voor de lol ook nog eens je brugzadeltjes van je snaren hebt verlaagd?
In beide gevallen heb je niets met de kromming van je hals gedaan :D.
Maar goed, je intonatie zal nu wel niet helemaal perfect meer zijn... In jouw geval zou ik dan toch aanraden om maar even naar de lokale gitaarman te gaan. Er zijn trouwens ook zat handige boekjes (ook in de bieb) waar simpel in staat hoe je alles kan veranderen (en hoe alles heet en waar alles zit :)).

Ruud
6 september 2003, 15:47
En op internet is er zat te vinden over het afstellen van je basgitaar, het intoneren en het afstellen van de hals... kijk eens op www.allodox.nl, die heeft er ook eens een verhaal over geschreven.. in makkelijke beginnerstaal dacht ik... en ja met afstellen maak je niks kapot als je gewoon alle adviezen opvolgt... het is gewoon iets waar je handigheid in moet krijgen... zelf ben ik ook iemand die altijd alles direct losdraait om te kijken hoe het werkt en al die afsteldingen wil proberen, niks mis mee.... en als het niet lukt kun je altijd nog naar de gitaarboer om de hoek.. maar zorg wel dat je weet wat je doet, en zoek er dus eerst effe informatie over.. lijkt me in jou geval wel makkelijk..

dvmutzy
6 september 2003, 16:20
www.allodox.nl: coming soon.
Toevallig ben ik nu in de bibl en er zijn geen boeken te vinden over het afstellen van je bas.
Kunnen jullie me dan misschien uitleggen wat een truss rod is (of , als er dus al een topic over geweest is, ff een linkje geven? Aan de achterkant van mn bas zit iig geen plaatje voor de brug (alleen voor de equilizers).

dikkie dik
6 september 2003, 16:43
ok. de trussrod kan op 2 plaatsen zitten. kijk boven aan de topkam. daar zit misschien een plaatje die je kunt verwijderen. daaronder kan een schroef zitten met een inbuskop.

hij kan ook helmaal aan het eind van de hals zitten(bij de body)


misschien als je zegt om welke bass het gaat kan ik t je missschien zo aanwijzen dmv pijlen op plaatje om maar iets te noemen

basswasp
6 september 2003, 19:20
AlldodoX had inderdaad goede verhalen over het afstellen van basgitaren, maar helaas heeft hij het hele zootje van z'n site afgehaald en staat er nu al een half jaar dat 'Coming Soon' plaatje :(

bassopotmus
7 september 2003, 13:17
Probeer de FAQ eens, staat onder punt 3, afstelling