PDA

View Full Version : welke geluidskaart + mic?



Swan
5 september 2003, 21:48
ik wil mn oude p166mmx gaan gebruiken voor wat recording , zeer zeker niet gitaar direct in de geluidskaart of POD/V-Amp gedoe maar gewoon mic voor mn 5150 dus...
nu heb ik een zeer crappy soundcard in die pc zitten en die zou ik graag vervangen, ook n aardige mic moet nog aangeschaft worden..
welke mic en soundcard raden jullie aan? is het mogelijk om geen mengtafel te gebruiken?
liefst n beetje betaalbaar houden ;)
tnx

Nemesis
5 september 2003, 23:09
licht er maar net aan wat je wilt opnemen, ik gebruik voor bijna alles een shure sm57 en een goedkoop(werkt wel lekker)mengpaneeltje, ik moet alleen een betere geluidskaart...maarjah, ik ben vast niet de enige

Swan
5 september 2003, 23:57
ehm nou vette distortion tonen voornamelijk ;)
waarom heb je nog n mengpaneel nodig als ik maar 1 mic opneem?

Nemesis
6 september 2003, 00:47
als je een microfoon hebt, een geluidskaart(kloteding) en een mengpaneel zoals ik dan steek je de mic in het mengpaneel en het mengpaneel in de line-in van je geluidskaart, mijn geluidskaart heeft geen xlr ingang dus past de mic niet echt, een mengpaneel heeft het wel, je kan ook natuurlijk van de line-out van je versterker naar de line-in van je computer gaan, is ook wel leuk, maar mengpanelen zijn altijd handig als je met microfoons werkt, dan kan je makkelijker bepalen hoeveel geluid het opvangt

Swan
6 september 2003, 00:52
dat snap ik maar ik vind t n beetje nutteloos om n heel mengpaneel te gebruiken als n verloopstekkertje en n volumeknop...is er nix simpelers en minder ruimteinnemend?

bert k
6 september 2003, 01:09
Nou, net wat je zegt, een verloopstekkertje en een volumeknop. Een beetje geluidskaart heeft een microfooningang. Ruist wel een beetje meer dan een mengpaneel, maar voor 1 mic is het wel goed genoeg. Verder doet iedere simpele geluidskaart het kunstje wel. (Ik denk dat je op een Pentium 166 nog geen sound on board heb.)

Swan
6 september 2003, 01:13
ja klopt ik heb ook wel gerecord met een zeer crappy mic in de geluidskaart mic ingang, maar dan moest ik altijd t volume op zn allerzachtst zetten, wat niet echt handig is...geeft n betere mic. dit probleem minder?
dr zit volges mij wel n geluidskaart onboard op dat ding maar die is te slecht, wil zowiezo n betere soundcard kopen....

Lize
22 september 2003, 23:18
De geluidskaart op z'n zachtst zetten? Da's raar, in mijn ervaring komen microfoonsignalen (van dynamische mic's, een condensator kan nou eenmaal niet als je 'm direct in een geluidskaart wilt prikken) juist altijd te zacht binnen, moet je het volume van je kaart boosten en krijg je een bak ruis waar je niet gelukkig van wordt.
Misschien moet je je versterker gewoon wat zachter zetten :)

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: Je kunt maar beter veel signaal hebben dan weinig, want weinig levert de bovenstaande bak ruis op. Kan je helaas niet verder helpen of het signaal qua volume anders wordt met een betere mic, maar met een betere mic én geluidskaart kun je er sowieso vanuit gaan dat het allemaal een stuk beter wordt, natuurlijk.

SchaapOpJeHoofd
23 september 2003, 00:29
Om thuis een beetje lekker te prutsen kan je idd met een huis-tuin-en-keuken kaartje en mic genoeg doen. Wil je het wat beter hebben, dan is een betere geluidskaart (minder ruis, hogere resolutie) leuk, maar een betere microfoon zal waarschijnlijk meer verschil maken.
De Shure SM57 die al aangeraden is, heeft fantoomvoeding nodig, waarvoor je dus een mixer met fantoomvoeding voor nodig hebt (vandaar de mixer).
Losse fantoomvoeding kan ook (bijv http://www.zzounds.com/item--ARTPHANIII)

bert k
23 september 2003, 01:21
De Shure SM57 die al aangeraden is, heeft fantoomvoeding nodig, waarvoor je dus een mixer met fantoomvoeding voor nodig hebt (vandaar de mixer).
Losse fantoomvoeding kan ook (bijv http://www.zzounds.com/item--ARTPHANIII)

Sorry, fout. De SM57 is net als de SM58 een dynamische mic. Ik denk dat je de SM87 bedoelt...

SchaapOpJeHoofd
24 september 2003, 00:05
Whoops.
U heeft gelijk. http://forum.fok.nl/i/s/worshippy.gif