PDA

View Full Version : Juiste positie linkervingers op elec gitaar?



hellogoodbye
5 september 2003, 20:10
Ik ben onlangs weer begonnen met het spelen op m'n oude electrische gitaar. Ik wil wat verder komen dan vroeger en ga daarom wat aan m'n techniek werken en meer (saaie maar zeer nuttige) oefeningen doen om wat vlotter te kunnen soleren.

Maar eh... om bij het begin te beginnen... Hoe recht moeten je linkervingers op de snaren komen...?

Ik hou ze nu vaak te plat waardoor ik andere snaren afdemp. Ik wil cleaner spelen. Maar onder wt voor een hoek behoren de vingers te staan? Echt compleet de vingertoppen alleen op de snaren (hoek van zowat 90 graden) of 45 graden of...?

Zijin er op het internet misschien wat duidelijke plaatsjes van juiste houdingen?

Wat betreft het vasthouden van het plectrum: e ene site zegt tussen duim en de top van de wijsvinger, dis naar de punt van het plectrum wijst. De andere site zegt weer dat je 'm tussen de duim en de zijkant van je wijsvinger moet houden (dus gewoon een vuist maken en je plectrum in het hoekie). Wat is nou het beste...?

delphiro
5 september 2003, 20:37
90 graden is ideaal maar het hangt ook sterk van je 'vingerbouw' af. Over het algemeen zullen je vingers nooit echt zo'n rechte hoek maken maar ze mogen ook zeker niet te sterk afbuigen ivm met (wat je zelf al aangaf) het dempen van de andere snaren.

Kwestie van veel oefeningen spelen en daarbij enkel op je linkerhand te letten. Plectrumtechniek is dan even niet van belang. Je kunt dat soort dingen zelfs het beste 'droog' oefenen (zonder aanslaan) gewoon even compleet concentreren op de houding van je vingers.

Hoe je je plectrum vasthoud is ook nogal persoonlijk. Zelf klem ik hem tussen duim en wijsvinger die onder een hoek (alweer.. het lijkt wel wiskunde) van zeg maar 150 graden gekruisd staan. Het voordeel daarvan vond ik dat je er makkelijk pinch harmonics mee maakte. Ook weer experimenteren denk ik en vooral veel naar je gitarende buurman kijken.

Boeken en plaatjes helpen denk ik niet zo, je kunt het beter aan live persoon vragen en zijn techniek eens uitproberen. Uiteindelijk past je techniek zich ook wel aan aan jouw houding en gitaarspel. Dan gaat alles vanzelf :)

Tot die tijd.. oefense

:dance:

bert k
6 september 2003, 00:32
Tis maar een tip: let bij je linkerhand ook op de positie van je duim. Probeer hem zo veel mogelijk 90 graden op de hals te houden, dus niet dat hij in de lengterichting van de hals wijst. Als je dan ook nog zorgt dat je hand niet achterover knikt ten opzichte van je arm (dus je arm en de rug van je hand liggen in een lijn) dan komen je vingers vanzelf op de goeie manier op de hals te staan.