PDA

View Full Version : kapot...



paperweight
5 september 2003, 12:58
ik heb al een hele tijd 2 klassieke gitaren, maar nu is er 1 kapot, de hals is helemaal bovenaan afgebroken, het is niet echt de hals, maar eerder het gedeelte waar de stemknoppen zitten, hij het bovenste is er helemaal af... lijmen heeft men reeds geprobeerd maar dat lukt niet, omdat de spanning van de snaren sterker blijkt te zijn dan de spanning da de lijm aankan:-)
kan iemand mij helpen?
maar ik vrees eerlijk gezegd da het eentje voor de vuilbak wordt...alhoewel het toch geen goedkopen gitaar was zenne...

greetz
.paperweight

_Grāve_Ģord
5 september 2003, 13:08
waar is de breuk precies? je kan eens proberen de stukken aan elkaar te lijmen en er een 'spalkje' tegen te lijmen, ok, hetis niet echt elegant, maar kan wel helpen, of een (metalen)latje ertegen schroeven met heel kleine schroefjes.
Welke lijm heb je geprobeerd? al es gedacht aan een tweecomponenten lijm, die zijn doorgaans wel sterker dan klassieke lijm.
hopelijk lukt het alsnog

G.

bert k
5 september 2003, 14:52
Dat is echt wel te maken, maar je moet het door een echte gitaarbouwer laten doen.
Ik heb hier op mijn werk nog wel eens cello's waar de hals vanaf gebroken is, en de vioolbouwer kan dat prima maken. Hij zet dan pennen in de breuk, en dan verder met houtlijm.

Luca P
5 september 2003, 18:37
Lijmen heeft men al geprobeerd?
Zal de echte vakman leuk vinden. :x Al die plak resten! Dat wordt een rot klus om dat eerst te verwijderen.
Om dingen als de hals/kop te lijmen moet je wel wat verstand van zaken hebben.

willem1940
7 september 2003, 22:01
Yep, instrumenten-bouwers/ reparateurs zijn behalve techneuten een apart soort artisten. Tamelijk veel hebben ook nog het absoluut gehoor (geen noodzaak maar wel handig).
Omstreeks 1959 kwam ik er tamelijk veel tegen; merkwaardig, slechts 1 van ongeveer 10 maakte bovendien zelf muziek (ongelooflijk goede violist; nooit heb ik begrepen waarom hij in de techniek bleef werken, misschien: omdat hij tevens een meester-meubelmaker was).