PDA

View Full Version : EvH ...what is the big thing???



telecastermaster
5 september 2003, 12:53
Mensen, ik snap al die heisa om Eddy van Halen nou nooit.
Ik houd niet van VanHalen-songs, EvH's geluid, DLR zang en bovenal Eruption. (Ik dacht vroeger altijd dat eruption een liedje was, tot ik het eindelijk eens hoorde :-? ). Tja...!wat moet je zeggen!???

Ik weet wel wat jullie gaan zeggen: vernieuwend... blabla, tappen.... blabla, invloedrijk... Eruption... virtuoos blabla etc, maar ik kan er echt helemaal niets mee.

Ik zie wel dat ie veel invloed heeft gehad op van die jaren 80 hardrock, maar of we daar nou zo blij mee moeten zijn...??? En dat tappen, tja, ik zit het ook wel eens te doen, maar het blijft toch een one-trick-pony.

FNaRK
5 september 2003, 13:10
ja
dus :???:

wat wil je nu horen

alhambra
5 september 2003, 13:27
ja
dus :???:

wat wil je nu horen

Iig GEEN roadkill dan toch nog liever EvH of zelfs robbie valentine :-D

Mithrandir
5 september 2003, 13:54
Zeikstraal :razz:

Moeten we nu weer zinvol gaan discussieren of je EvH wel of niet goed vindt ofzo?

Een heleboel one-trick pony's bij elkaar zorgt toch voor een interessant arsenaal aan wedstrijdpaarden.

Mithrandir
5 september 2003, 13:56
goh, het lijkt wel of ik alleen maar in oneliners kan communiceren. :-?

Antal
5 september 2003, 15:07
En dat tappen, tja, ik zit het ook wel eens te doen, maar het blijft toch een one-trick-pony.

Dan moet je die workshop van Carlos Vamos op gitaarnet eens bekijken. Kijken of je tappen dan nog steeds een one-trick-pony vindt.

http://www.gitaarnet.nl/magazine/workshops/carlosvamos/carlosvamos.php3

Maar ik ben met je eens dat zoals EvH de techniek gebruikt het idd een one-trick-pony is.

Negative K3 fan
5 september 2003, 15:09
EvH was best wel vernieuwend, heeft een goede toon tja en ook aparte (leuke) gitaarpartijen, toch wel een noemenswaardige gitarist, maar verniweundee gitaristen van vroeger zijn door mensen die het niet mee hebben gemaakt moeilijk te begrijpen (net als jimi hendrix).

telecastermaster
5 september 2003, 15:20
maar verniweundee gitaristen van vroeger zijn door mensen die het niet mee hebben gemaakt moeilijk te begrijpen (net als jimi hendrix).
Ja, dat is waar. Zeer diepzinnig opmerking van je Lennart!

telecastermaster
5 september 2003, 15:22
ja
dus :???:

wat wil je nu horen

Ik dacht gewoon: laat ik maar weer eens een balletje op gooien. Ik zat me hier een beetje te vervelen. Iets provocerends doet het altijd wel leuk (maar ik meen het ook wel hoor over EvH).

Negative K3 fan
5 september 2003, 15:47
maar verniweundee gitaristen van vroeger zijn door mensen die het niet mee hebben gemaakt moeilijk te begrijpen (net als jimi hendrix).
Ja, dat is waar. Zeer diepzinnig opmerking van je Lennart!

ik maak louter diepzinnige opmerkingen.

Antal
5 september 2003, 16:39
ik maak louter diepzinnige opmerkingen.

Zo diepzinnig dat wij ze niet snappen zeker?

moretel
5 september 2003, 16:39
Van Halen in het begin was toch wel aardig, kan je eigenlijk niet omheen,
de kracht van zijn spel en beheersing zeggen eigenlijk al genoeg.

Probeer maar eens te tappen op full power, pas gedaan in de oefenruimte en iedereen begon te gillen en niet omdat het zo mooi was, terwijl ik toch al aardig uit de voeten kan.
Daarbuiten vind ik het benaderen van Van Halen nog altijd erg moeilijk,
en hij heeft een signature model, nou nee een eigen model, overkomt toch ook niet elke gitarist.

Negative K3 fan
5 september 2003, 17:53
ik maak louter diepzinnige opmerkingen.

Zo diepzinnig dat wij ze niet snappen zeker?

Soms niet dus blijkbaar.

Negative K3 fan
5 september 2003, 17:55
Daarbuiten vind ik het benaderen van Van Halen nog altijd erg moeilijk,
en hij heeft een signature model, nou nee een eigen model, overkomt toch ook niet elke gitarist.

Hij heeft meer dan dat, hij heeft bij twee bedrijven een signature (peavey en musicman), hij heeft inmiddels bijna 4 versies signature versterker (5150, 5150 combo, 5150 mkII en 5150 MKII 40 watt) en buiten dat heeft hij zelfs meerdere pedaaltjes die claimen zijn sound te benaderen. Verder zijn alle mythes en speculaties rondom zijn sound/gear ongeevenaard.

Als er één gitarist is die een heilig tone boek zou mogen schrijven zou dat zonder twijfel EVH zijn.

Wilson
5 september 2003, 19:07
ik vind van halen juist een erg goede gitarist. Het si waar dat niet alle van halen songs allemaal zo goed zijn, maar er zitten toch een aantal briljante tussen vind ik. Over van halens spel, ik vind het juist heel goed, functioneel voor in de band, dus niet met al te veel franjes of ellenlange solo's maar toch erg leuk door leuke licks en slagjes en de krachtige solo's. Ook zn toon vind ik goed, overstuurt, maar toch zeer transparant. het is niet mn favoriete gitarist, maar hij hoort toch zeker wel bij mijn favorieten

delphiro
5 september 2003, 19:31
ik vond Van Halen ook wel vernieuwend als is zijn tapping techniek al zo oud als de weg naar Rome en heeft hij het alleen populair gemaakt (Zappa tapte bv al veel eerder een end weg.. zij het niet melodieus :) )

Het allergrootste voordeel van Van Halen vind ik dat zijn gitaarspel nog aan de muziek bijdraagt zonder echt altijd de hoofdmoot te vormen. Je kunt er ook nog naar luisteren als je niet helemaal gek bent van de snelste en bijzonderste solo's. Liever Van Halen dan Droom theater bv.

Super Slinky
5 september 2003, 22:27
Ik vind Eddie v. H. gewoon humor hebben. Dat hoor je terug in de muziek. Bijv. Hot for Teacher.
Hij ragt bevoorbeeld op een oude piano met een gitaardistortion een intro op Van Halen III. (Women en Children first) em iedereen denkt dat het gitaar is.
Hij experimenteerde er lekker op los, tappen, rare toonladders, een gitaar stemmen in een D7 akkoord (top Jimmy -intro) enz.
Bouwde zelf een gitaar, met alleen maar een volumeknop. Speelt af en toe een solo met een aantal valse tonen. (Van Halen IV, Fair Warning)
Eddie is lekker gek en speelt gewoon goed gitaar met een lekker geluid.

Funkblaster
6 september 2003, 16:55
misschien een domme vraag maar : wat is eruption? :???:

Wilson
6 september 2003, 17:12
een instrumentaal, vrij kort nummer van EVH met daarin tapping technieken en enkele divebombs

Kitaarhiero
7 september 2003, 16:25
Zoiets als Star Spangled Banner van Jimmy Hendrix... maar dan niet met een bekende melodie.

Wilson
7 september 2003, 19:31
en technisch "ietsjes" hoogstaander

Polytheme Pam
8 september 2003, 13:49
Ik ben niet (meer) geïnteresseerd in wat en hoe bepaalde gitaristen spelen maar ik moet wel zeggen dat EvH al jaren het mooiste rockgeluid uit z'n gear haalt: flink overstuurd maar toch een hele heldere, gedefinieerde sound!

musicmaniac
9 september 2003, 11:08
EVH is een zeer goeie gitarist, en was in de jaren 80 de meest invloedrijke..

Maar persoon lijk heb ik het altijd lelijk gevonden wat íe deed, vond z'n geluid niet mooi en z'n spel veel te patserig.

Kitaarhiero
9 september 2003, 11:10
Toch is Van Halen een van de weinige bands waarbij patserig gitaarspel werkt in de nummers, zonder dat het pretentieuze Prog of Symfo wordt.

Ragamuffin
10 september 2003, 13:12
Zoiets als Star Spangled Banner van Jimmy Hendrix... maar dan niet met een bekende melodie.

pffft, wil je dat met elkaar vergelijken?

eruption is gewoon wat gemasturbeer en star spangled banner heeft toch wel een bedoeling. en het LIJKT niet eens op elkaar.

over generalisatie gesproken..........

Kitaarhiero
10 september 2003, 20:08
Een aantal trucjes uit Star Spangled Banner hoor je terug in Eruption, zoals de wel bekende Dive Bomb (wrooooaaaaaaar)

marc_o
13 september 2003, 01:17
EVH is geweldig!!! Z'n nummers niet altijd, maar ik vind het persoonlijk 1 van de besten.

Stratman70
13 januari 2004, 13:51
over EVH is alles al gezegd. Als iemand moeite met zijn spel, geluid of zijn persoonlijkheid heeft, kan dat.

Ik denk alleen dat je onder rockgitaristen in de minderheid bent: EVH heeft zijn diensten wel bewezen.

Persoonlijk vind ik het geluid van die man geweldig. net als zijn sublieme stijl, maar die spreekt me ook wat minder aan moet ik zeggen, terwijl ik hem wel heel goed vind. Ik heb twee albums van Van Halen en dat vind ik prima zo.

The Mule
13 januari 2004, 14:30
Ik begrijp niet helemaal dat iemand een topic begint over iemand die hij/zij niet goed vindt. Zo kan ik ook wel topics starten over een hele rits onderwerpen. Beetje aandachttrekkerij in de zin van "kom, laat ik eens een topic verzinnen waar ik reacties op kan verwachten".

Ideetjes voor soortgelijke topics, voor de 'creatievelingen' onder ons:

'Onbegrijpelijk dat Fender zo populair is'

'Mijn Stagg Les Paul verslaat elke Gibson, dus Gibson wordt zwaar overschat'

'Bassisten zijn gefrustreerde gitaristen'

'Eric Clapton is beter dan Jimmy Page'

'Als Cruijff 20 jaar later geboren zou zijn, dan zou zelfs FC Zwolle hem niet opgesteld hebben'

Epic
14 januari 2004, 10:24
Ik ken eigenlijk niet zoveel EvH nummers, maar als ik "Jump" of "Beat It" van Michael Jackson voorbij hoor komen op de radio dan wacht ik toch altijd wel even op die solo...

Thijssie
14 januari 2004, 22:23
Mensen, ik snap al die heisa om Eddy van Halen nou nooit.
Ik houd niet van VanHalen-songs, EvH's geluid, DLR zang en bovenal Eruption. (Ik dacht vroeger altijd dat eruption een liedje was, tot ik het eindelijk eens hoorde :-? ). Tja...!wat moet je zeggen!???

Ik weet wel wat jullie gaan zeggen: vernieuwend... blabla, tappen.... blabla, invloedrijk... Eruption... virtuoos blabla etc, maar ik kan er echt helemaal niets mee.

Ik zie wel dat ie veel invloed heeft gehad op van die jaren 80 hardrock, maar of we daar nou zo blij mee moeten zijn...??? En dat tappen, tja, ik zit het ook wel eens te doen, maar het blijft toch een one-trick-pony.


Je kent 2 nummers van hem? :razz:

moretel
15 januari 2004, 20:39
Eerst was er Jimi ,
toen nog een Jimi,
en Toen ene Eddie en daarna heel lang niets.

Als je een beetje kan spelen weet je wat Eddie van Halen betekent en dan heb ik het niet over het tappen.
Uitleggen doe ik niet want dat heeft toch geen zin.

Stratman70
15 januari 2004, 23:33
Nou, de naam Ritchie mag ook in het rijtje thuishoren van mij.





(krijgen we dat weer)