PDA

View Full Version : Chris squire sound



Razorhead
4 september 2003, 17:31
met welke effecten krijg ik een chris squire achtige sound op m'n bas?? :???:

ps: baspartij siberian kathru van yes zie: www.chrissquire.com en dan gallery

jasper

niels_r
4 september 2003, 17:37
Chris Squire van Yes speelt volgens mij op een Rickenbacker en dat geluid kun je volgens mij niet zomaar met een effect krijgen.

Wouter J
5 september 2003, 00:57
Chris Squier speelt inderdaad op Rickenbacker, om precies te zijn op een originele jaren zestiger 4001S (Die verschilt van de normale 4001 door het ontbreken van de stereo outputs en het ontbreken van Bindings op de toets en body.) Die Rickenbacker van hem heeft de nodige modificaties ondergaan, ten eerste is de body (Origineel Sunburst) afgestript en wit gelakt, toen dat gebeurde vroeg Squier aan de persoon die dat voor hem deed om de bas wat lichter te maken en dus werd er twee millimeter aan hout afgeschaafd. Dit resulteerde in dat knallende hoog waarom hij zo bekent staat.

Squier speelt over het Algemeen alleen maar over het brug element en slaat de snaren met een plektrum aan. Voor versterking gebruikt Squier twee Marshall Plexi 100 watt Gitaar versterkers en Ampeg 8x10 kasten.

piezo
6 september 2003, 10:12
Even een opmerking voor degenen die dat ouderwetse Rick 4001 geluid willen hebben: oude 60ers en 70ers hadden een klein condensatortje van 0,0047 muF tussen het brugelement en de output, dat het laag van dat element er uitfilterde. Dat gaf dat specifieke maar wat eenzijdige 4001 geluid.
Nieuwe 4001's missen dat condensatortje, waardoor de bas wel stukken veelzijdiger is geworden. Brugelement klinkt nu wat meer als een Jazzbass. Zie voor het schema de Rickenbacker site.

Ik heb voor onze bassist zijn 4001 aangepast omdat hij dat oude geluid wilde.
Wil je beide mogelijkheden, zet er dan zo'n condensatortje tussen en een schakelaartje om het te bypassen. Maar let op: een 4001 body is heel dun, een push/pull pot past er niet in, dus je moet voor de schakelaar een gaatje in de slagplaat maken, OF een potmeter opofferen, OF de toonpotmeter zelf omsolderen tot bypass pot.

Wouter J
6 september 2003, 10:19
Ja en nog wat anders; die oude 4001 bassen hadden ook andere elementen, dat brug element had een spoel die niet onder maar boven de snaren zat. De huidige 4003 heeft een normaal element met een kapje er op om het op dat eerste element te laten lijken.

piezo
6 september 2003, 23:33
Dat is niet juist, niet de spoel zat boven de snaren, maar de magneet was een bijna geheel doorlopende hoefijzermagneet, die dus als het ware de snaren omvatte.
In de 70er jaren is die vervangen door een meer standaard magneetopstelling met boven de snaren een metalen beugel. Tegenwoordig is die beugel van kunststof.
Chris Squier gebruikte bij mijn weten in de grote Yes tijd een standaard 70er jaren 4001, dus al zonder echte hoefijzermagneet, maar zeker weet ik dat niet.

Wouter J
7 september 2003, 00:01
Dat is niet juist, niet de spoel zat boven de snaren, maar de magneet was een bijna geheel doorlopende hoefijzermagneet, die dus als het ware de snaren omvatte.
In de 70er jaren is die vervangen door een meer standaard magneetopstelling met boven de snaren een metalen beugel. Tegenwoordig is die beugel van kunststof.
Chris Squier gebruikte bij mijn weten in de grote Yes tijd een standaard 70er jaren 4001, dus al zonder echte hoefijzermagneet, maar zeker weet ik dat niet.

Volgens zijn eigen page gebruikt hij (nog steeds) een rickenbacker uit middenjaren zestig, naar zeggen de vierde die in groot Brittanie was ingevoerd en de spleet in de cover van het brug element geeft duidelijk aan dat daar een Horseshoe element zit.


The Rickenbacker 4001 is the hallmark of Chris Squire's career and bass sound. He purchased the model 1999 bass (serial number DC127) in 1965 while an employee of Boosey and Hawkes, LTD, a musical instrument retail business. It was the fourth bass of its kind to be imported into England (Rickenbacker is an American guitar manufacturer). Allegedly, the first three had pedigrees themselves, as Chris remembers, "Entwistle had one, the guy in the Kinks [Pete Quaife] had one, and Donovan had one."

He has used the same bass ever since, through his stint with the Syn, Mable Greer's Toyshop and throughout his recordings and performances with Yes.

He swears by that instrument, as it has served him well even though "it's been dropped, chipped, thrown down from one side of the stage to other—not recently, but it has been done." According to Chris' guitar tech, Richard Davis, the headstock was once completely broken off and had to be restored for Chris by Rickenbacker.

The cream color and unique tone of Chris' Rickenbacker has an interesting history. Chris explained in a 1987 interview with Guitar World:

"It went through so many phases being in certain bands—the flower-power thing. I had wallpaper stuck on it with big colored flowers and stuff like that and then when that year was finished it was like 'take it off.' There was this little Chinese guy in Soho [Sam Lee] that used to do guitar repair and he would go, 'Oh terrible! I better shave it off.'

So by the time anyone ever heard my Rickenbacker bass on the Yes record it had actually been shaved down to about two-thirds of the weight of the regular factory model; she sounded completely different."

In 1991, Rickenbacker began producing a limited-edition reproduction of Chris' famous bass. Dubbed the 4001CS, the run of 1000 basses feature a horseshoe bridge pickup, no body binding, mono output, 8 dot inlays, no neck binding, toaster neck pickup, contrasting African Vermilion headstock wings, clear plastic back painted pickguard with Chris' signature, more rounded shaped neck profile. The basses are available only in Cream Colorglo finish. The production run ended March 15, 2000.

bassopotmus
7 september 2003, 13:14
zo leer je nog eens wat, heb je geen Fender weetjes?

piezo
7 september 2003, 21:49
Ik had het dus mis over die bas van Squire, maar heb alweer iets geleerd: je kunt een Rick dus NOG dunner maken. Geweldig!

Wouter J
8 september 2003, 03:01
Ik had het dus mis over die bas van Squire, maar heb alweer iets geleerd: je kunt een Rick dus NOG dunner maken. Geweldig!

Ik neem aan dat er wat van de voorkant is afgeschaaft want aan de achterkant zou je niks overhouden.