PDA

View Full Version : Printplaat maken voor zelfbouw effect



Grandmaster J
3 september 2003, 20:58
Ik ga zelf een gitaareffect bouwen (een simpele distortion), maar ik ben gelijk een probleem tegengekomen. Hoe lang moet ik gaan belichten? het staat namelijk nergens op de verpakking van de materialen die ik voor het maken van de printplaat gekocht heb (printplaat met aan 1 kant zo'n laag om te gaan belichten, sheets, ontwikkelaar en etsmiddel)

Alvast bedankt,

Jeroen

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 21:40
volgens mij is dat terug te vinden op de site v elektuur ( vind je wel via google of zo) basicly: try & error, maar je slides met je schema moet je 2x over elkaar afdrukken, anders gaat het uv licht er iets te makkelijk door.

G.

DOLBY
4 september 2003, 08:56
hangt af van je lamp. heb je (nieuwe) UV lampen dan is het in de orde grootte van een minuut. Gewoon een stuk printplaat opofferen en in stapjes steeds een groter stuk belichten in, zeg, elke 30 seconden. Als je daarmee doorgaat tot zo'n 3 minuten heb je belichtingstijden varierend van 30 sec to 3 minuten op 6 delen van de printplaat. Die in de ontwikkelaar gooien. De fotolaag meoet er vrij snel af bij de goede belichting. De bijbehorende tijd hou je dan voortaan aan.
Heb je geen UV lampen maar alleen gewone dan mag je wel een half uur belichten

Grandmaster J
6 september 2003, 20:21
Ik ben van plan om de kap van mijn aquarium voor de belichting te gaan gebruiken, die tl is redelijk nieuw en speciaal voor tropische aquaria, de lamp-print afstand is een paar cm. Welke interval kan ik daar het beste bij gebruiken?

thanks,

Jeroen

aadplagiaat
6 september 2003, 21:32
Ik ben van plan om de kap van mijn aquarium voor de belichting te gaan gebruiken, die tl is redelijk nieuw en speciaal voor tropische aquaria, de lamp-print afstand is een paar cm. Welke interval kan ik daar het beste bij gebruiken?

thanks,

Jeroen

Hier:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/

kun je mijn opstelling zien en vooral mijn lichtbak. Mijn UV-lampen zitten op +/- 5 cm afstand van de te belichten printen. Zoals je kunt zien heb ik 4 lampen op 10cm van elkaar (hart-hart) gezet. Ik belicht hiermee door het (mat)transparante papier op ongeveer 2 minuten. Ik heb daar een timertje op gebouwd (had al te veel printen vloekend verspeeld omdat de telefoon ging).
Doordat de lampen op deze afstand van elkaar zitten geven ze een gelijkmatige belichting op korte afstand.
e belichting in jouw geval is afhankelijk van de grootte van je printplaat. Hou er rekening mee dat de hele print overal redelijk gelijkmatig belicht moet worden. Als je print 10 cm breed is en maar 5 cm lang (bijvoorbeeld) is het handig om je print ook in de LENGTE van je lamp te leggen, anders krijg je onderbelichte stukken aan de buitenkant en dat ga je niet willen.

Overigens, de tussenmaat van mijn lampen is niet willekeurig gekozen. De afstand tussen de buizen onderling is ongeveer twee maal de afstand tot de print.

Bij ECHT transparante folie moet je bij deze opzet rekenen op ongeveer 1 1/2 minuut (90 seconden dus).
Zorg ervoor dat de emulsielaag van je lay-out (dit is de kant waarop die geprint is) rechtstreeks op het koper ligt. Dat betekent dat de lay-out gespiegeld moet zijn afgedrukt. Doe je dit niet dan krijg je gegarandeerd last van kruiplicht omdat de dikte van je papier het licht in alle richtingen afbuigt. Dit maakt je printsporen dunner. Zal je niet veel last van hebben met dikke sporen trouwens, maar toch.....