PDA

View Full Version : akoestische bas



Primitive
3 september 2003, 20:38
ik zoek een akoestische bas

alleen wil denk ik geen nieuwe kopen want dat is me denk ik te duur ik weet er eigenlijk niet veel van.....

ik zoek eigenlijk een 2e handse

dus geef info over welk merk goed is enzo

en of je er nog 1 hebt

groeten rik oonk

Lize
4 september 2003, 05:29
My humble opinion: Akoestische bassen zijn de grootste nonsens ooit bedacht. De body van zo'n ding is gewoon veel te klein om zulke lage tonen in een acceptabel volume voort te brengen, waarom denk je dat een contrabas zo groot is? Oftewel, aan de gemiddelde akoestische bas heb je volgens mij niks.
Er zijn wel uitzonderingen: Nooit gehoord maar over gelezen, Knooren schijnt akoestische bassen te bouwen met een klankkast ongeveer ter grootte van een cello, en die schijnen het aardig te doen. Verder zag ik vandaag in mijn aloude kroegie Theo de Jong weer op zijn semi-akoestische spelen, oftewel, de klankkast heb je alleen voor de klank en je speelt wel gewoon over een versterker, is ook leuk.

Bovenstaande uitzonderingen daargelaten, vind ik het een rare uitvinding.

www.vanafvandaag.tk
4 september 2003, 08:27
Los van wat Lize ervan vindt, denk ik dat ALS je er een wilt hebben je voor een Stagg zou kunnen gaan. Ik heb er zelf een en ben er voor die prijs (ca 200 Euro, Nieuw) zeer tevreden over. Lize heeft gelijk dat als ze er mee wilt giggen je er een versterker aan moet hangen. Toch speel ik regelmatig met een zanger/gitarist mee en dan doen we het gewoon akoestisch. Ik ben dan toch nog echt wel goed te horen. Overigens maakt Fender ook akoestische bassen, met een mega volume (naar verhouding)

Primitive
5 september 2003, 16:25
welke winkel raden jullie mij aan om is te gaan kijken dan???

www.vanafvandaag.tk
5 september 2003, 16:25
Muziekhuis Da Capo in Nietap (groningen...)

basswasp
5 september 2003, 16:43
Alsjeblieft niet zeg... wat een zaak... natuurlijk kun je er altijd gaan kijken, maar 't is daar meestal één grote bende. Verkopers weten van niets en gaan ontzettend ruig met de spullen om. De laatste keer dat ik daar was wilde ik een Peavey Nitrobass met 4x10 uitproberen en vroeg aan een verkoper of dat mocht. Die verkoper blijft mooi hard doorlopen en zegt ondertussen 'Ja en graag zo hard mogelijk'...
Dan dus zelf maar op zoek naar een snoertje en een testbas :-?

De spullen die er staan zijn over het algemeen best redelijk, maar kwa verkopen was het de 3 keer dat ik daar ben geweest (de laatste keer was een aantal maanden geleden) echt waardeloos.

www.vanafvandaag.tk
8 september 2003, 08:17
Hi Basswarp, jammer dat je andere ervaringen hebt. Je hebt wel gelijk dat het er soms erg druk is, maar er lopen wel erg goede verkopers rond. Er is jongen die zich vnl. met drums bezig houdt, maar ook veel van gitaren weet, beetje lang haar, Sikko heet ie volgens mij. Heb je erg veel aan vind ik in ieder geval ;-) Maar er zullen ook ongetwijfeld mindere goden rondlopen.

Gerben van Nazareth
21 september 2003, 22:30
Of koop gewoon een contrabas! En een grote auto. Of een tuba (zijn er nog tubaspelers op dit basforum???)

Met een akoestische bas zul je altijd een versterkertje mee moeten nemen, en dat betekent ook weer dat je behoorlijke eisen moet gaan stellen aan het element dat er op zit. Bovendien: ALS je al in een situatie terecht komt waarin je puur akoestisch speelt op je ABG (Akoestische BasGitaar), dan heb je een erg hoge actie nodig om een beetje een akoestisch volume te bereiken. Speelt niet fijn, en is, zodra je gaat versterken, ook weer strikt genomen overbodig.

Los van dat alles is een akoestische basgitaar wel errug mooi, en je kunt ook op zondag studeren zonder dat je gereformeerde buren hel en verdoemenis komen preken onder je raam.

AntY
21 september 2003, 22:33
tja, misschien omdat je van nazareth komt?

Gerben van Nazareth
21 september 2003, 22:36
Pré - C# !

Gerben van Nazareth is ontroerd bij zoveel begrip!

skabouter
22 september 2003, 10:05
Feedback had zo`n DEAN, die is erg mooi, en niet duur. kijk daar eens naar. (op de site misschien ?)